View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 06:39



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
För att helt och hållet tala ur skägget: :)

Med "kort respons" menar jag mickar som passar bra för rockigt komp och blues mm, och motsatsen blir "fiolig" - mickar som passar bra för mer intrikat komp och sportiga solon. Egentligen fiinns det ännu bättre mickar för det sistnämnda än Super Distortion men för att generalisera denna topic så..


29 May 2020, 14:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
guitarnerdswe wrote:
Detta får mig att tänka på en annan tråd på FAS forum för inte så länge sedan. En del engelska uttryck som används för att beskriva ljud, säger icke-engelskspråkiga absolut ingenting. Det är samma sak här. Grynig har jag aldrig hört för att beskriva någonting annat än hur en viss distkaraktär är. Så dina tre adjektiv säger mig egentlig ingenting när det handlar om pickuper eller magneter.

Personligen föredrar jag att istället prata om specifika frekvenser, eller åtminstone generella sådana (bas, mellan, diskant och dess finare indelningar), samt resonanspeaken när det gäller en pickups frekvensrespons. Resonanspeaken är definitivt den mest avgörande faktorn gällande EQ-skillnaderna mellan olika pickuper. Var är den? Hur bred är den? Hur många dB är den jämfört med andra frekvenser?

Sen den andra stora faktorn är en pickups karaktär, som är en helt separat grej från EQ. Med detta syftar jag då på skillnaden mellan tex en single coil och humbucker, även om EQn skulle vara helt identisk via tex någon form av matchning eller IR. En single coil "ser" ju strängen på ett helt annat sätt än en humbucker (en anledning till att rails med namn tagna från fullstora humbuckers, aldrig låter jättelikt deras storebröder). Karaktären kan såklart skifta mellan olika humbuckers också, pga tex osymmetrisk lindning mellan de två spolarna. Tex att humbuckers som inte är symmetriskt lindade ofta beskriv som att ha lite av en fet Telecasterkaraktär, eftersom dom inte är 100% humbucking längre.

Personligen beskrev jag tex skillnaden mellan Suhr SSV och Thornbucker + (två väldigt snarlika humbuckers) så här: SSV har en diskant som sträcker sig högre upp, men Thornbucker + har en mer markant resonanspeak som ligger något lägre i frekvens. SSV är då jämnare i sitt övre mellanregister och diskant. Utöver EQ-skillnaderna, så har även Thornbucker + mer av en single coil-karaktär än SSV, mer sträng och "twang" kan man även kalla det.

Här tillskriver jag magneterna (A5 vs A4) den mer avrullade diskanten i Thornbucker +, och de osymmetriskt lindade spolarna tillskrivs resonanspeaken och den mer påtagliga single coil-karaktären. Den lägre outputen. trots mer tråd på spolarna och högre resistans, tillskriver jag båda skillnaderna mellan pickuperna, även om magneten sannolikt spelar mer roll.

Det är inte lätt att hitta rätt detaljnivå i beskrivande dialog; som vänder sig till så många olika personer. Förut använde jag mycket styrkeförhållanden i EQ -och output -när jag beskrev mickar. Då fick många PM; där man gärna ville att jag beskrev det -istället för att referera till värdena. Jag tog verkligen till mig av detta; och har sedan dess försökt att hålla en nivå som även mindre insatta lättare kan relatera till. Detta har visat sig vara uppskattat av fler som läser inläggen. Men detta passar ju förståss inte alla.

Om jag personligen skall prata om Suhr humbuckers; blir det inte lätt för mig. Detta eftersom jag tillhör de som tycker att Alnico V -magneter är fel magnettyp för PAF-mickar. Det mesta av Suhrs mickdesign är baserad runt denna magnettyp; och man refererar gärna till "PAF" hos Suhr. Med detta sagt har jag Suhr SSV och SSV+ -mickar på några av mina gitarrer. Dom låter inte alls dåligt. Men dom låter definitivt inte PAF för mig iaf. Jag brukar ha som 'sport' -att plugga in humbucker gitarrer i en helt rena Fender stärks. Lyckas inte mickarna leverera en behaglig varm och behaglig ton: där peaken ur hårdare anslag inte skjuter hål i öronen: Tycker jag att man skall vara försiktig att referera till "PAF". Men här skall det också tilläggas; att jag kör 009-042 strängar på de flesta av mina gitarrer stämda i standard E. För mig är Alnico V i första hand en magnet för SC-mickar -om man snackar vintage sound. Dynamik i en mick är viktigt. Men detta "på bekostnad" av naturlighet värme är fel för mig när det gäller PAF.

Ur en vokabulär utgångspunkt: Värme är inte alls samma sak som bas. Det går egentligen inte heller; -mäta, -dB:a -eller EQ:a sig till vad värme specifikt är i en mick. Så: Hur beskriver man bäst "värme" -på ett sätt som fler kan förstå det? En återhållsam PAF-mick med Alnico II -magneter har det. -Svårt...
Och även om vi alla skulle förstå "värme" på ett likadant sätt; så blir dialogen ändå diffus pga; de olika parametrar vi använder för att höra det. Snackar givetvis i första hand om strängar; men även instrument och stärkare. Det blir typ som att snacka germanium transistorer i olika temperaturer; då dessa reagerar på detta.

- Jag vet om jag fick ihop någe matnyttigt i detta inlägg. Trött efter en lång dag. Ta de fö va de e...


/ Jonken :|


31 May 2020, 00:00
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Såhär blev det! Ska repa imorrn, så får man se hur det upplevs!

Image


03 Jun 2020, 17:51
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Skit i hur den låter, snygg som bara den! :twisted:


03 Jun 2020, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
LabLord wrote:
Såhär blev det! Ska repa imorrn, så får man se hur det upplevs!

Vackert "L". Riktigt jäkla vackert! (Något väldigt speciellt med okåpade double cream pållar.)


/ Jonken :wink:


03 Jun 2020, 19:02
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Testade ikväll på Marshall DSL:n här hemma, visserligen inte på svinhög volym, upplever ljudet från stallmicken som betydligt mer mättat. Mer Les Paul än innan, jag gillar det! Ska bli kul att vräka på ordentligt med min BE-50 Deluxe i repan! Dessutom tycker jag fan gitarren blev snyggare med dessa mickar!


03 Jun 2020, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
LabLord wrote:
Testade ikväll på Marshall DSL:n här hemma, visserligen inte på svinhög volym, upplever ljudet från stallmicken som betydligt mer mättat. Mer Les Paul än innan, jag gillar det! Ska bli kul att vräka på ordentligt med min BE-50 Deluxe i repan! Dessutom tycker jag fan gitarren blev snyggare med dessa mickar!

Kan bara hålla med. Gitarren ser mer nice ut -med de nya mickarna. Vad var det halsmick förresten? Har du justerat polerna i mickarna än...?


/ Jonken


04 Jun 2020, 16:07
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jonken wrote:
LabLord wrote:
Testade ikväll på Marshall DSL:n här hemma, visserligen inte på svinhög volym, upplever ljudet från stallmicken som betydligt mer mättat. Mer Les Paul än innan, jag gillar det! Ska bli kul att vräka på ordentligt med min BE-50 Deluxe i repan! Dessutom tycker jag fan gitarren blev snyggare med dessa mickar!

Kan bara hålla med. Gitarren ser mer nice ut -med de nya mickarna. Vad var det halsmick förresten? Har du justerat polerna i mickarna än...?


/ Jonken


I halposition körde jag en sånhär

https://www.dimarzio.com/pickups/vintag ... rsary-neck

Justera polerna? Kom med tips!


05 Jun 2020, 17:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
LabLord wrote:

I halposition körde jag en sån här

https://www.dimarzio.com/pickups/vintag ... rsary-neck

Justera polerna? Kom med tips!

Coolt. En låglindad A5:a. Den borde ju funka kanon tillsammans med stallmicken.

Kort om pol justering i pickupper:

-Att höja poler ger mer definition och anslag.
-Att sänka poler ger mindre definition och anslag.

Hur mycket definition vi ha på våra mickar; hänger ofta ihop med vilken ton strängen har -som är spänd över den samma. Vanligtvis erbjuder HB:s endast justeringsmöjligheter på ena spolen (som på din halsmick). Dock Din Distortion pick up erbjuder detta på båda spolarna.
Det första man vill göra är att justera en passande arc/radius på mickens poler -på varje separat spole. Detta innebär i grova drag:

- G och D polerna likjusterade högst i höjd.
- E -polerna likjusterade lägst i höjd.
- B och A polerna likjusterade mitt emellan i höjd -sett till de övriga.

Genom att titta på polhöjderna från varje sida -ger de bästa förutsättningarna:

- E, A och D -polerna skall vara "som en trappa".
- E, B och G -polerna samma sak.

På Din Distortion kan du välja att lämna bas spolens poler raka. Dvs bara justera stallspolens poler i Arc/radius. Detta gör mickens karaktär mer som en traditionell HB (som har o justerbara slug poler på ena spolen). Ett bra ställe och börja; är exempelvis:

- Justera upp stallspolens G och D poler 2 mm -på stallmicken
- Justera upp B och A polerna 1 mm.
- lämna E polerna som de är.

Dubbelkolla efter en jämn trappa från båda sidor.

När man har detta klart kan man börja leka med höjderna. Detta gör man genom att justera upp -eller ner: -Kvartsvarv, halvvarv osv -på varje skruv på samma spole. Att räkna på detta sätt; och vrida lika mycket på alla sex skruvarna: Gör att man behåller sin justerade arc/radius rätt. Genom att höja ena spolens poler; gör denna spolens sound mer dominant -sett till systerspolen. Att höja och sänka poler är alltid i kombination -med den vanliga höjdjusteringen på micken. Tycker du att det börjar spika; kan du antingen sänka hela micken eller sänka ner polerna igen. Du kan köra med rent -eller distat ljud när du justerar. Bara att använda dina personliga öron.


/ Jonken :wink:


05 Jun 2020, 20:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 103 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.