View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 02:42



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hur i h-lvete får man ett Mustang svaj att funka? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Hur i h-lvete får man ett Mustang svaj att funka?
Har en MIJ Fender Mustang där svajet är en katastrof vad gäller att hålla stämningen när det svajas.
Jag talar inte om subtila variationer....
Har googlat och testat allt jag hittat med minimala förbättringar.
Problemet, i mitt fall, sitter inte i sadeln, stämmisar eller stall utan enbart i själva svajet. Och där har jag smörjt, justerat och försökt få till det...
Eller är det så att denna konstruktion i grunden är kass, men skulle Leo Fender släppa en sådan konstruktion?
Kan det vara så att det japanska svajet håller sämre kvalitet än de amerikanska?
Någon som löst problemet?


22 May 2020, 07:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Hur i h-lvete får man ett Mustang svaj att funka?
:)

Det brukar onekligen vara en utmaning -att få ett Fender Mustang svaj att fungera.
Det första du skall göra är att kolla om träet i din Mustang kropp har komprimerat (krympt) -i vårt torra, nordländska klimat. Ett Mustang stall är ju samma som ett Jaguar -eller ett Jazzmaster stall. Stallet vickar i koniska bottnar i två styck insert studs i gitarren. För att vickfunktionen skall funka; måste skruvarna på stallet centrera mot båda de nämnda, koniska studsen. Genom att lyfta på diskantsidan -eller på bassidan av stallet; gör att stallets position skiftar i sidled (läs: ner mot tårna -eller upp mot hakan) -om träet har komprimerat. Komprimeringen har flyttat studsens positioner närmare varandra. Skiftar inte stallet position vidlyft; är det OK: Träet har inte komprimerat. Det rätta C-C -måttet är avståndet mellan stallets vassa stolp piggar. Åtgärden vid komprimerings issues är pluggning och omborrning.

Nästa grej att se över är själva tremolot. Att montera av svajet -och byta till nya, fräscha fjädrar -samt kleta på lite hjullagerfett mellan basplattan och svajstolparna är kanon. Fjädrar är billiga och hjullager fett på tub är ej heller vansinnigt dyrt. (Inga spraysmörjningsmedel hjälper alls här.)

Sedan suger i regel orginal stallet på alla Jaguar, Jazzmaster, Mustang. Undantagen är det nyaste Fender stallet i stål -som Fender släppte ganska nyligen. I din MIJ är stallet troligen av den kassa varianten. Detta innebär att en uppgradering här -är att föredra. Problemet är att detta kostar en ganska fet slant -förutsatt att man lyckas få tag i ett stall. Din Mustang har troligen en 9.5 tums radie på brädan. Detta innebär att stallet du investerar i måste kunna justeras i denna radie. Staytrem -med 9.5 tums radie, Fender nya stålstall i samma radie -eller ett Mastery -stall. Tre dyra alternativ.

Om du säger att din strängspåren i din översadel inte nyper; så köper jag förståss detta. Men fastnar strängarna kanske ändå i skårorna? Hör du "knirk" -ljud när du svajar; brukar detta innebära att de strängarna fastnar. Här har du orsakerna (utöver nyp) till detta:

- Kanterna för in -eller utspåren i strängskårorna är för vassa. De spunna strängarna hakar i dessa kanter.
- Strängskårorna är fel vinklade -sett till den naturliga strängbanan över nöten -mot stämskruvarna. (De nyper inte onaturlig strängvinkel -men gör det vid optimal strängvinkel.)
- Botten i strängskårorna har en rak, felaktig vinkel. En optimal strängbotten för 'sträng in' är vinklad neråt en aning mer än strängens vinkel -som kommer in från brädan. Strängbotten ut mot stämskruvarna har en rundning ungefär från halva nötens tjocklek. Denna rundning har en slutvinkel i strängens strängbana mot stämskruven -eller mot ett strängträd på huvet.
- Ett mjukare översadelmaterial medför att strängarna äter sig in det. De spunna strängarnas med hjälp av deras strängtryck gör avtryck i botten på strängskårorna. Alla typer av gitarrer (med strängar på; -haha) -fungerar bäst med ett solidare material i översadeln.

Det finns mer punkter/åtgärder/fix; men låt oss börja med det där.


/ Jonken :wink:


22 May 2020, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Hur i h-lvete får man ett Mustang svaj att funka?
Tack Jonken!
Många tips som ska testas.
Sadeln är filad enligt konstens alla regler så där sitter inte problemet.
Vad jag starkt misstänker är att själva svajplattan är av undermålig kvalitet , för mjukt stål, så att ”knivseggen ” blivit deformerad av trycket från stolparna. Ska testa fila dem skarpare, antagligen håller det inte länge dock.


23 May 2020, 07:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Hur i h-lvete får man ett Mustang svaj att funka?
Goran wrote:
Tack Jonken!
Många tips som ska testas.
Sadeln är filad enligt konstens alla regler så där sitter inte problemet.
Vad jag starkt misstänker är att själva svajplattan är av undermålig kvalitet , för mjukt stål, så att ”knivseggen ” blivit deformerad av trycket från stolparna. Ska testa fila dem skarpare, antagligen håller det inte länge dock.

Glöm inte och kleta på fettet på kontaktytorna efteråt... :wink:


/ Jonken


23 May 2020, 10:11
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Hur i h-lvete får man ett Mustang svaj att funka?
Har just nu en 69 Comp Musse som min huvudsakliga player och har inte behövt stämma den på länge. Konstruktionen är lite knepig men många gånger har jag noterat att det är fjädern i svajet som är för vek. Som om de använder fjädrar för 0.08-strängar. Detta gäller även jag och jazz.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


23 May 2020, 12:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Hur i h-lvete får man ett Mustang svaj att funka?
Haraldrig wrote:
Har just nu en 69 Comp Musse som min huvudsakliga player och har inte behövt stämma den på länge. Konstruktionen är lite knepig men många gånger har jag noterat att det är fjädern i svajet som är för vek. Som om de använder fjädrar för 0.08-strängar. Detta gäller även jag och jazz.

Låter märkligt, på den gamla goda tiden körde man med rätt kraftiga strängar jämfört med vanligen nu. Kanske veknar fjädrarna med stigande ålder/användning?
Vilka fjädrar använder du, dvs var köpa?
Har aldrig haft betydelsefulla stämningsproblem med JM/Jaguar, det är ju en helt annan konstruktion.

Har nu monterat av svajet, och mycket riktigt var knivseggarna demolerade en aning. Filat till dem och satt på igen (samt fettat in), klart bättre, men tveksamt om detta håller länge, materialet är för mjukt.
Testat att höja/sänka "cigarren", vilket medför att lutningen på stolparna ändras och hittat ett läge där allt fungerar ok om än inte perfekt.
Mustangsvajet går teoretiskt att göra rejäla dive-bombningar med, men det funkar inte i praktiken (för min Mustang), däremot lite lagom darrande kan nu göras utan totalhaveri.


24 May 2020, 14:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.