View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 03:54



Reply to topic  [ 14 posts ] 
telecaster uppgraderingstips? 
Author Message

Joined: 24 Feb 2011, 17:48
Posts: 82
Location:
Post telecaster uppgraderingstips?
Min telecaster (Japan 85) har börjat krångla i elektroniken, både inputen och pottarna verkar vara rätt kass. så det är dags för byte.
Har ni några tips på specifika prylar att satsa på? jag är inte så bevandrad i fendervärlden.

jag tänkte också byta mickar när jag ändå är igång, jag tycker stallmicken (original) är på tok för vass och halsmicken (twisted tele enligt han som sålde den) på tok för dov.
tips på andra mickar? har kikat lite på lundgren BJFE setet, nån som har erfarenheter från dem?

slutligen är jag även lite sugen på ett "gold anodized" plektrumskydd på den, men har svårt att hitta något, finns det någonstans?

tack för tips


21 May 2020, 12:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
Stor fråga det där, nog därför ingen svarar än.
Googla så hittar du säkert mycket.
Byt potar mot CTS 250KA och gärna switchen, liksom kablaget, brukar vara skräp i japanska Fender.
En Orange Drop 0.047uF är inte fel heller.
Byt telejacket mot ett av bättre kvalitet, de är ändå så billiga.
Mickar..... där blir det krångligt, finns ohyggligt många bra, och åsikterna är ytterst personliga.
Ta av kåpan på halsmicken, med försiktighet, så blir det mindre mörkt. Twisted Tele tycker jag personligen är väldigt bra som halsmick, den är inte så mörk som de flesta andra, så den kanske du ska behålla?
P-skydd, kolla med GMF.


22 May 2020, 07:25
Profile

Joined: 24 Feb 2011, 17:48
Posts: 82
Location:
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
tack för svar!

ja det är förstås väldigt personligt med mickar, men jag uppmuntrar svar med personers egna partiska preferenser och tips.


22 May 2020, 13:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
Jag har Texas Special telemickar i min japanare. Låter mycket tele och bra.
Har Joe Barden i en annan tele och de är betydligt hetare och såklart mer humbucker än traditionella telemickar, en annan grej men låter också väldigt bra med mycket fokus och tryck.

Håller med Goran, köp CTS-potar och en vettig switch och jack. Väl värt det när du ändå meckar.
Ett alternativ till att löda ihop nåt själv kan vara att köpa ett färdigt kit typ Emerson. Finns hos Gitarrdelar.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


22 May 2020, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
4-way switch är ett bra tips. Då kan du få humbuckerkoppling på bägge mickarna tillsammans.

_________________
##################


22 May 2020, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
Lite svårt och rekommendera mickar -eftersom man inte riktigt vet vilket typ av Teleljud du är ute efter. Det finns ju så många olika varianter: -Traditionellt, -brumfritt i SC-väg, -humbucker, osv osv. Så hoppar jag över mickarna; skulle jag säga:

- Intonerings kompenserade stall sadlar.
- Jordomsluten kabel mellan volym poten -och output jacket + jordlänkade pothöljen.
- Och; givetvis som redan nämnts: CTS-potar & CRL-switch.


/ Jonken


22 May 2020, 22:41
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
Jonken wrote:
Lite svårt och rekommendera mickar -eftersom man inte riktigt vet vilket typ av Teleljud du är ute efter. Det finns ju så många olika varianter: -Traditionellt, -brumfritt i SC-väg, -humbucker, osv osv. Så hoppar jag över mickarna; skulle jag säga:

- Intonerings kompenserade stall sadlar.
- Jordomsluten kabel mellan volym poten -och output jacket + jordlänkade pothöljen.
- Och; givetvis som redan nämnts: CTS-potar & CRL-switch.


/ Jonken

Funderar om det egentligen gör någon nytta vad gäller brum, det är ju bara lite mer än 10 cm skärmad kabel, och mickarnas kablar är inte skärmade, plus då småtåtar här och där.
Eller vinner man något annat med detta?


24 May 2020, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
Goran wrote:
Funderar om det egentligen gör någon nytta vad gäller brum, det är ju bara lite mer än 10 cm skärmad kabel, och mickarnas kablar är inte skärmade, plus då småtåtar här och där.
Eller vinner man något annat med detta?

Kvalitén på jorden är enormt viktig. På många gitarrer är det ofta tänkt; att grejerna potar sitter skruvade fast i -skall agera jordlänk. Detta ger oftast inte alls en bra länk. Typ: det jordar; men inte på långa vägar optimalt. Att brygga: Löda fast en kabel mellan två pothöljen jordar alltid optimalt. Detta gör jag på alla mina instrument -samt erbjuder att göra på mina kundernas dito.
Gällande vikten av jordad kabel ut till jack: På de flesta instrument har ett jordskydd (typ; folie) -som täcker alla kablar med het signal. Undantaget är ofta kabeln som går till jacket. Här går signalen oskyddad av jord till switchen Ex på en Strata -eller en Tele. Tittar man in i en Pålle; ser man att Gibson medvetet alltid satsat på en bättre braided kabel -från el kammare ut till jacket. Detta just för att skydda signalen sista biten ut. Gibson kör även jordomsluten kabel i sina mickar. Det gör inte Fender. Dom kör separata tåtar för signalen och jorden + singelkabel i all kopling i gitarrens el kammare. Så länge skyddsfoliet tejpad på plektrumskyddet täcker enkelledarna; funkar det. Där det inte täcker är biten genom el kammaren -till jacket. På en Telecaster blir det ännu lite knivigare: Där överskyddas inte halsmickens signal kabel alls av jord. Stallplattan är jordad på en Tele -så den täcker teoretiskt stall micken. Detta är en väldigt speciell typ av jordning som kommer ifrån bottenplattan i stallmicken. Inte så värst bra + att jorden täcker inte signalen den korta biten mellan telestallet och kontrollkammaren. På mina egna Teles stoppar jag alltid ner typ en G-sträng i ett av monteringshålen. Denna sträng drar jag via stallmickskammaren -ut till el kammaren och fäster på ett pothölje. Detta ger mig alltid en bra jord. Jag kör alltid braided wire ut till jack på alla mina gitarrer. Vill jag ha tystare teles -byter jag även ut mickkablarna för halsmicken till braidedwire (läs: Gibson kabel). När man jordomsluter en signal; bromsar man en aning effektiviteten för signalen. För att göra en lång historia kort; tappar man soundmässigt signalen på lite diskant. Det finns de som tejpar alla innerkammare med skyddsfolie -för att jordomsluta. Detta är bara dumt av två orsaker: Detta muffar bort naturlig klang från träet i kroppen + gör ändå inte jobbet lika bra som braided wire/kabel gör. Vill man kompencera för diskanttappet -kan man förståss gå upp till en volympot på exempelvis 300K -istället för orginal 250K -poten. Jag tycker dock personligen att detta är överkurs.

- Ungefär så då. :wink:


/ Jonken


24 May 2020, 22:57
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
Tack Jonken!
Då fick man lite mer kul att göra i coronatider.


25 May 2020, 06:59
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
Låter märkligt att twisted tele i halsläge skulle låta dovt. Borde egentligen vara tvärtom, är en modern telemick som ska låta öppet. Så kolla om det verkligen stämmer att det är en sån. Om det är en sån och den låter dovt så tror jag problemet sitter nån annanstans.


Last edited by southbeck on 25 May 2020, 09:08, edited 1 time in total.



25 May 2020, 09:04
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
southbeck wrote:
Låter märkligt att twisted tele i halsläge skulle låta dovt. Borde egentligen vara tvärtom, är en modern telemick som ska låta öppet. Så kolla om det verkligen stämmer att det är en sån.

Du har helt rätt.
Klar favorit hos mig just därför.


25 May 2020, 09:07
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1836
Location: Förort med Swish
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
Goran wrote:
southbeck wrote:
Låter märkligt att twisted tele i halsläge skulle låta dovt. Borde egentligen vara tvärtom, är en modern telemick som ska låta öppet. Så kolla om det verkligen stämmer att det är en sån.

Du har helt rätt.
Klar favorit hos mig just därför.


Yes för de e väl en sån som sitter i min Baja-tele
tycker den låter skitbra, båda mickarna låter skitbra i Baja

_________________
tligen


25 May 2020, 15:52
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jul 2012, 15:51
Posts: 70
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
rasmootin wrote:
slutligen är jag även lite sugen på ett "gold anodized" plektrumskydd på den, men har svårt att hitta något, finns det någonstans?

tack för tips

Har själv varit sugen på ett sådant, finns en uppsjö på ebay.

https://www.ebay.com/itm/283827652114


26 May 2020, 08:25
Profile

Joined: 26 Oct 2009, 22:18
Posts: 252
Location:
Post Re: telecaster uppgraderingstips?
Jag är mycket nöjd.
viewtopic.php?f=4&t=122568&hilit=fender+jv+telecaster+CAR


26 May 2020, 15:24
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.