View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:24



Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Det här med att kladda i andras säljtrådar... 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
pippo wrote:
gbdw wrote:
Själv drar jag mig i det längsta för att skriva i säljtrådar där jag inte själv är spekulant men jag kan inte neka till att jag i vissa fall småskrattar lite självgott när det förekommer.

Samtidigt märker jag att jag själv har allt svårare att skapa mig en vettig prisbild när jag själv ska köpa o sälja något - Valutakurser ändras i rasande takt, Gibson härjar med sortimentet så det är nästintill omöjligt att reda ut vad som är vad, folk hänvisar till buy it now-priser på eBay och helt crazy annonser på Reverb osv.

Kanske dags att starta en prisfrågetråd där folk får ange vilket pris de tror ska till för att få till affär vid en given tidpunkt för en given grunka...


Det är väl en superb idé med en sådan tråd!


Den tråden blir nog underhållande att läsa, så länge man inte tar vad som står i den på alltför stort allvar.


14 May 2020, 20:10
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Ah, jag håller med första inlägget. Klart man ska ta allt som kan göra ett objekt mer svårsålt via pm. Så länge annonsen är ärlig såklart. Svårt nog som det är med försäljning numera, bojen har ju stundtals nästan helt torkat ihop. Ser hellre att någon råkar betala ett par hundra över blocketpriser än att bojen ska bli ett tillrättavisningsforum där just inget blir sålt. O jag går alltså i köptankar, skriver inte detta för att jag oroar mig över framtida försäljningar..

Har själv råkat ut för nån tillrättavisning. Tillrättavisningen var felaktig, texten i min annons stämde. Men ändå, allt köpintresse avstannade direkt. Surt.

Däremot har jag personligen inget emot "gratisbumpar" i form av "Snygg gura!" o liknande.


15 May 2020, 09:14
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Jag fattar att man kan bli irriterad när folk ska basunera ut hur låga priser de satt på saker som inte alls är billiga, så kan jag också känna ibland. Men jag tycker nog att man kan hålla den irritationen för sig själv om inte annonsen är formulerad på så sätt att någon kan bli lurad och tro att det rör sig om en dyrare modell eller liknande.


15 May 2020, 10:00
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Har sagt det förut, det är väl bara att kolla vilken tråd på bojen som har överlägset mest inlägg så får man en hint om att det antingen är ett gäng prispoliser som älskar att göra sig lustiga över andras okunskap eller dumhet, eller så är det så att dessa frekvent skrivande personer är bittra helt enkelt. Man kan ju fråga sig hur de hittar alla dessa objekt, ställa klockan på alarm varje timme för att söka av beg-marknaden i hopp om att - i motsats - göra ett klipp på någon annans bekostnad pga okunskap eller dumhet, kanske rent av i enda syfte att sälja vidare?

Men det är nog bara jag som är bitter och surkuk som har såna konspirationsteorier.

Kan vi inte bara vara trevliga mot varandra i stället? Känns som om samhället just nu behöver lite extra TLC.
Kram på er!


15 May 2020, 14:18
Profile WWW

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Säljer man instrument på ett medlemsforum som Bojen, så riskerar man kommentarer om annonsen upplevs som felaktigt. Det är den risken man tar, annars finns ju Blocket och FB. Jag tycker det är okay att medlemmar reagerar. Många osäkra köpare kan också känna stöd i detta. Transparens är bra.


16 May 2020, 00:49
Profile

Joined: 01 Oct 2009, 14:04
Posts: 889
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Oj vilken diskussion de blev kring min annons!
Ni som tycker att jag begär för höga priser låt bli att köpa eller så får ni pruta.
Tråkigt är det däremot när folk kommenterar i säljartråden på ett buffligt sätt och ifrågasätter ens ärlighet, de är inte OK.
Jag tar bort annonsen så behöver ingen reta sig på den längre och lugnet kan åter infinna sig.
Trevlig helg till er alla, eller nästan...


16 May 2020, 15:46
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:

Även om jag tycker att det är obegripligt korkat att köpa något på rea i en affär i spekulationssyfte och sedan försöka få ut nypris eller nära nypris på Blocket.


Mja...
Kan ju påverka mitt beslut att köpa en gitarr om priset är lågt, inte för spekulation utan för att kunna få tillbaka vad jag gett senare.
Har fungerat flera ggr, men ett bra tag efter rean tagit slut och mer för att jag tröttnat.

4S har sålt Svarta LP Traditional för 11995:- nya , Custom Shop R7 för 18.995:- (eller var det tom 16.995) för att ta ett par exempel.
De som köpte dessa har nog fått tillbaka pengarna vid senare försäljning.

Någon affärsidé är det knappast.

Men det var så för de som köpte (smugglade) in för 15 år sen när Dollarn stod i 6:- och 4S /Luthman stod med gamla lager.

Sen detta med 'nypris' är det 'street price'?

De listpriser som tillverkare sätter är sällan detsamma och är ofta högt över vad det säljs för i butik.


Ja, nypris är "street price". D v s det som grejerna ofta säljs för när man betalar. Jag föredrar att använda svenska ord när det finns, men jag kanske skulle skrivit "street price" istället för tydlighetens skull.

Nu var det ju inte superprylar som CS-Gibson jag syftade på. De köptes nog många gånger av folk som drömt om en och nu fick tillfälle att göra ett kap.

Jag syftade mer på de inte särskilt speciella prylarna som kanske egentligen hade någorlunda "rätt" pris på rean och som det verkar som att många köpte i tron att man skulle kunna lägga ut dem på Facebook eller Blocket till listpris eller nära listpris och göra sig en hacka.

Jag tycket mig se ganska mycket såna annonser som dessutom återkommer gång på gång, eftersom säljarna naturligtvis inte blir av med sina "fynd". Det gör att att de är fullt med grejer på säljsidorna som ingen är intresserad av och som bara är vägen för vanliga begagnade prylar.

Eller också har jag helt fel. Skit samma, det var bara en observation jag gjort.

Hur som helst håller jag med alla tidigare inlägg om att bete sig vänligt i diskussionerna.


16 May 2020, 16:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Joespinaci wrote:
Oj vilken diskussion de blev kring min annons!
Ni som tycker att jag begär för höga priser låt bli att köpa eller så får ni pruta.
Tråkigt är det däremot när folk kommenterar i säljartråden på ett buffligt sätt och ifrågasätter ens ärlighet, de är inte OK.
Jag tar bort annonsen så behöver ingen reta sig på den längre och lugnet kan åter infinna sig.
Trevlig helg till er alla, eller nästan...


Har inte läst din annons. Men - HAR du satt för höga priser då? Vill du sälja? Om du tagit bort annonsen så verkar det ju inte så. Isåfall så är det ju som du skriver; lugnt.


18 May 2020, 13:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Vinyljunkie wrote:
Har inte läst din annons. Men - HAR du satt för höga priser då? Vill du sälja? Om du tagit bort annonsen så verkar det ju inte så. Isåfall så är det ju som du skriver; lugnt.

Det var nog inte priset i säg som triggade kommentaren, det var att det stos i rubriken 'BILLIGA Custom shop gitarrer'
Priserna var kanske lite 'butik' men som TS själv skrev kan man ju pruta, men speciellt BILLIGA var dom inte 8)

_________________



18 May 2020, 14:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Mike Leaf wrote:
Det var nog inte priset i säg som triggade kommentaren, det var att det stos i rubriken 'BILLIGA Custom shop gitarrer'
Priserna var kanske lite 'butik' men som TS själv skrev kan man ju pruta, men speciellt BILLIGA var dom inte 8)


+1 på den. Ingen hade nog reagerat i tråden om rubriken bara signalerat Custom shop gitarrer säljes. Vet att det förekommit tidigare, bl.a vid någon försäljning av en Danocaster, att någon reagerat på priset, men kan tycka att det är rätt ok om det görs med viss respekt. Det gör ju att forum medlemmarna drar sig för att dra till med överpriser när man vet att någon kan reagera i tråden. Samt att säljaren faktiskt ju kan förklara tydligare varför priset enligt hen är rimligt.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 May 2020, 18:28
Profile

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Generellt så tycker jag att man inte ska kladda i andras tråd.
Däremot om man vet att något felaktigt står i en annons får man säga det.
Om vi tar ett exempel jag hittade i den tråden att någon säljer en gitarr och hävdar att banden är i fint skick.
Om en medlem har provspelat gitarren och vet att så inte är fallet så låter det rimligt att skriva det.
Om någon säljer en gitarr eller pedal och hävdar att det är en viss specifik utgåva/modell custom shop/år/whatever
och att någon böjare sitter på kunskap om att det inte kan stämma med bilderna, så får man också skriva det.
Om någon säljer något och har sålt halvtrasiga grejer tidigare till en medlem utan att informera köparen
så får man hoppa in och säga varför man tycker att det är bäst att gå ut och prova på plats innan man köper.
Det handlar om att skapa en trygghet för varandra här på denna marknad.
I min värld får man skilja på uppriktighet och anekdotiska åsikter som inte är baserade på fakta.


Last edited by Vinceletah on 19 May 2020, 18:43, edited 1 time in total.



19 May 2020, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Var och en får ju såklart säga vad han tycker, men jag kan tycka att det är lite fåfängt att tro att man i denna tråd skulle komma till någon slags konsensus som sedan i sin tur skulle leda till uppdaterade forumregler...

Har man hängt på nätforum i tjugo år så vet man att det alltid finns någon som är av en annan uppfattning. Så istället för att stånga huvudet i väggen i lönlösa försök att få någon att ändra sig, fundera istället på hur man själv kan leva vidare med att det finns folk som kladdar i säljtrådar. För det kommer det att fortsätta finnas.

Image


19 May 2020, 16:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
lpstd wrote:
Så istället för att stånga huvudet i väggen i lönlösa försök att få någon att ändra sig,

Fast säljarens efterföljande annons hade rubriken 'Extremt dyr Custom shop gitarr' så en viss verkan hade det ju.

_________________



19 May 2020, 16:27
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Oct 2009, 14:04
Posts: 889
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Hej,
nu är dom jättedyra gitarrerna sålda.
Trevlig sommar på er alla.


01 Jul 2020, 15:50
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Joespinaci wrote:
Hej,
nu är dom jättedyra gitarrerna sålda.
Trevlig sommar på er alla.


Hur vet du att de är sålda?

hur vet du att de är sålda "jättedyrt"?


01 Jul 2020, 15:56
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Vinyljunkie wrote:
Joespinaci wrote:
Hej,
nu är dom jättedyra gitarrerna sålda.
Trevlig sommar på er alla.


Hur vet du att de är sålda?

hur vet du att de är sålda "jättedyrt"?


Det var ju hans gitarrer det handlade om.

?????????


04 Jul 2020, 17:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Cabretta wrote:


Det var ju hans gitarrer det handlade om.

?????????


Jaså? Framgår det?


06 Jul 2020, 12:18
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Vinyljunkie wrote:
Cabretta wrote:


Det var ju hans gitarrer det handlade om.

?????????


Jaså? Framgår det?

Jaaa...


06 Jul 2020, 13:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Tokerekloker and 72 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.