View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:08



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Telecaster köp 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Telecaster köp
salesman wrote:
https://reverb.com/item/33525103-fender-telecaster-custom-62-crafted-in-japan-w-bigsby
Cool som fan..... bara ett tips.


Sjukt fin. Var jättesugen på en japansk Tele RI med Bigsby ett tag, på något obegripligt sätt lyckades jag bli av med GASen.

/z


15 May 2020, 08:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Telecaster köp
Personligen har jag aldrig förstått en Tele med ett Bigsby svaj. För mig symboliserar en Tele den ultimata, slitstarka arbetshästen; som alltid är 'där' -när man plockar upp den. Ett Bigsby (tycker jag) tar bort för mycket av stabiliteten som definierar just en Tele. För en optimal funktion -skulle Bigsby svajet behöva vara placerad betydligt längre bak på kroppen. Detta är ju inte möjligt på en Tele -pga av den begränsade ytan på kroppen som finns att tillgå. Soundmässigt robbar man även guran på det klassiskt tighta och aggressiva anslagstonen som symboliserar en Tele. Man ersätter istället denna med ett mer mjukare och 'poppig' anslagston. Vill man ha Bigsby typ av sound i en Fender; är ju en Jazzmaster eller en Jaguar ett mycket bättre val? Vill man ha absolut Bigsby svajet; fungerar ju detta också avsevärt mycket bättre på denna typ av kroppsform -som ger de rätta förutsättningarna för det. För att få en Tele med Bigsby svaj att fungera något så när bra både i ton samt funktion kräver en hel del alternativa Tech åtgärder. Jag kan inte hjälpa det; men: När jag ser en snygg Tele med ett Bigsby; tänker jag automatiskt alltid "synd" -på en så fin gitarr.


/ Jonken


15 May 2020, 09:45
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Telecaster köp
KingsHighway wrote:
Blev nyfiken. Vad ska vikten ligga på en telekropp för att det ska vara bra?


Klart under 2 kg säger jag, om du vill ha ett attraktivt lättsålt bygge. Rätt eller fel, men tunga Fender är inte
populära nuförtiden. (Då har jag inga aspekter på ton, utan det är vikten i sig.)


15 May 2020, 10:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Telecaster köp
Jonken wrote:
Personligen har jag aldrig förstått en Tele med ett Bigsby svaj. För mig symboliserar en Tele den ultimata, slitstarka arbetshästen; som alltid är 'där' -när man plockar upp den. Ett Bigsby (tycker jag) tar bort för mycket av stabiliteten som definierar just en Tele. För en optimal funktion -skulle Bigsby svajet behöva vara placerad betydligt längre bak på kroppen. Detta är ju inte möjligt på en Tele -pga av den begränsade ytan på kroppen som finns att tillgå. Soundmässigt robbar man även guran på det klassiskt tighta och aggressiva anslagstonen som symboliserar en Tele. Man ersätter istället denna med ett mer mjukare och 'poppig' anslagston. Vill man ha Bigsby typ av sound i en Fender; är ju en Jazzmaster eller en Jaguar ett mycket bättre val? Vill man ha absolut Bigsby svajet; fungerar ju detta också avsevärt mycket bättre på denna typ av kroppsform -som ger de rätta förutsättningarna för det. För att få en Tele med Bigsby svaj att fungera något så när bra både i ton samt funktion kräver en hel del alternativa Tech åtgärder. Jag kan inte hjälpa det; men: När jag ser en snygg Tele med ett Bigsby; tänker jag automatiskt alltid "synd" -på en så fin gitarr.


/ Jonken


Håller med dig där,tycker iof att ett bigsby alltid är estetiskt snyggt,men det förtar stabiliteten på en Tele,och som du skrev det är ju den ultimata arbetshästen som klarar nästan vad som helst och med ett bigsby på blir den per automatik känsligare...

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


15 May 2020, 11:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Telecaster köp
Cabretta wrote:
Klart under 2 kg säger jag, om du vill ha ett attraktivt lättsålt bygge. Rätt eller fel, men tunga Fender är inte
populära nuförtiden. (Då har jag inga aspekter på ton, utan det är vikten i sig.)

Jag förstår att du gillar fjäder lätta gitarrer. Men det du säger stämmer inte. Den överlägset populäraste och mest efter traktade Tele kroppen både i utseende och ton; ÄR en den klassiska, gula Butter Telen. Så här har det alltid varit. En lättare, mjukare Telekropp ger inte samma klipp och stuns i soundet. En alkropp (som är lättare) är inte heller lika attraktiv -som en ask kropp när det gäller Tele.
Till och med att betala extra för en fjäderlätt swamp ask kropp har också minskat kopiöst; sedan många till verkare började erbjuda optionen; 'roasting'.


/ Jonken


15 May 2020, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Telecaster köp
gretschen wrote:
Håller med dig där,tycker iof att ett bigsby alltid är estetiskt snyggt,

Jag tycker också om Bigsby. Har detta på flera gitarrer. Dock inte på en Tele eller en 335:a. Tycker samtidigt att en Gretsch utan Bigsby svajet -känns konstigt. Det här känns också ganska "weird": En av de mest perfekta, solida gitarrkroppar -att montera ett Bigsby på; är typ en Explorer eller en Firebird. :?


/ Jonken


15 May 2020, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Telecaster köp
Jonken vad diggar du Flying V med B7

Image

_________________



15 May 2020, 12:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Telecaster köp
Mike Leaf wrote:
Jonken vad diggar du Flying V med B7

Jag tycker det ser coolt ut -precis som på en Tele; men köper inte riktigt det -eftersom problemen är ju exakt de samma i funktion. Efter årtionden med meckande av ostabila Bigsby gitarrer; vet jag att hemligheten till en bra Bigsby gura handlar mycket om vilken typ av strängvinkel man har över stallklackarna. Gärna ett kvalla stall med rullsadlar; typ Schaller STM mfl. Nollband i rostfritt + string guide ala Brian may -är också en kanon helper om man vill utnyttja Bigsby svajet till den grad som man betalat för det.


/ Jonken


15 May 2020, 12:47
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Telecaster köp
Jonken wrote:
Cabretta wrote:
Klart under 2 kg säger jag, om du vill ha ett attraktivt lättsålt bygge. Rätt eller fel, men tunga Fender är inte
populära nuförtiden. (Då har jag inga aspekter på ton, utan det är vikten i sig.)

Jag förstår att du gillar fjäder lätta gitarrer. Men det du säger stämmer inte. Den överlägset populäraste och mest efter traktade Tele kroppen både i utseende och ton; ÄR en den klassiska, gula Butter Telen. Så här har det alltid varit. En lättare, mjukare Telekropp ger inte samma klipp och stuns i soundet. En alkropp (som är lättare) är inte heller lika attraktiv -som en ask kropp när det gäller Tele.
Till och med att betala extra för en fjäderlätt swamp ask kropp har också minskat kopiöst; sedan många till verkare började erbjuda optionen; 'roasting'.


/ Jonken


Fjäderlätt vet jag inte, med en kropp som väger 2 kg hamnar väl hela ekipaget på typ 3,6 kg. Det är medium i min värld. Mycket mer än så vill inte jag att den ska väga,
gärna lite under.

Många är ju nere på 3,2-3,4 kg och under det.

Men jag kanske är viktfixerad :) .

Roasting av kroppar gör man väl delvis för att få ner just vikten, även om det inte är enda orsaken.

(Med risk för att mina uppskattningar är lite fel. :oops: )


Last edited by Cabretta on 15 May 2020, 13:16, edited 1 time in total.



15 May 2020, 13:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Telecaster köp
När det gäller vikten på en Tele håller jag med Jonken, lätt är inte alltid bäst.
Jag har haft ett antal Tele´s av "vintage" modell, en med en superlätt swampash kropp gjord av en Amerikansk gitarrbyggare, tror hela gitarren vägde 2,5 kilo.
En CS 63´med alkropp som låg strax under 3 kilo.
Har nu en American Vintage 52´från den serien som kom -2012 ? , den gitarren är det absolut bästa jag någonsin provat när det kommer till Telecaster´s.
Den har en ton och ett sjung som är helt makalöst, halsen grov men med en härligt behaglig profil, kroppen lackad med tunn cellulosa som har "korrekt" Butter med sunburst spray,d.v.s den har mer pigment längsmed kanterna.
Detta är i mitt tycke det bästa Fender har levererat i Televäg på mycket länge, tyvärr la dom ner modellen runt -17 tror jag.
Nu till det poängen: den är inte särskilt lätt, runt 3,5 kilo


Attachments:
IMG_1522.JPG
IMG_1522.JPG [ 249.66 KiB | Viewed 8831 times ]
15 May 2020, 13:16
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Telecaster köp
JTM wrote:
När det gäller vikten på en Tele håller jag med Jonken, lätt är inte alltid bäst.
Jag har haft ett antal Tele´s av "vintage" modell, en med en superlätt swampash kropp gjord av en Amerikansk gitarrbyggare, tror hela gitarren vägde 2,5 kilo.
En CS 63´med alkropp som låg strax under 3 kilo.
Har nu en American Vintage 52´från den serien som kom -2012 ? , den gitarren är det absolut bästa jag någonsin provat när det kommer till Telecaster´s.
Den har en ton och ett sjung som är helt makalöst, halsen grov men med en härligt behaglig profil, kroppen lackad med tunn cellulosa som har "korrekt" Butter med sunburst spray,d.v.s den har mer pigment längsmed kanterna.
Detta är i mitt tycke det bästa Fender har levererat i Televäg på mycket länge, tyvärr la dom ner modellen runt -17 tror jag.
Nu till det poängen: den är inte särskilt lätt, runt 3,5 kilo


Nä, men den kroppen väger inga 2,8 kg heller, snarare under 2 kg. :D

Medium skulle jag klassa den som, kanske något under t.o.m. Men det är ju subjektivt.


15 May 2020, 13:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Telecaster köp
Tänkte mera jämförelsen mellan de jag haft, skiljer ett kilo mot den lätta swampash Telen.
De båda andra nämnda var på inget sätt dåliga, tvärtom kanongitarrer båda två men denna har "det"


15 May 2020, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Telecaster köp
Jonken wrote:
Personligen har jag aldrig förstått en Tele med ett Bigsby svaj. För mig symboliserar en Tele den ultimata, slitstarka arbetshästen; som alltid är 'där' -när man plockar upp den. Ett Bigsby (tycker jag) tar bort för mycket av stabiliteten som definierar just en Tele. För en optimal funktion -skulle Bigsby svajet behöva vara placerad betydligt längre bak på kroppen. Detta är ju inte möjligt på en Tele -pga av den begränsade ytan på kroppen som finns att tillgå. Soundmässigt robbar man även guran på det klassiskt tighta och aggressiva anslagstonen som symboliserar en Tele. Man ersätter istället denna med ett mer mjukare och 'poppig' anslagston. Vill man ha Bigsby typ av sound i en Fender; är ju en Jazzmaster eller en Jaguar ett mycket bättre val? Vill man ha absolut Bigsby svajet; fungerar ju detta också avsevärt mycket bättre på denna typ av kroppsform -som ger de rätta förutsättningarna för det. För att få en Tele med Bigsby svaj att fungera något så när bra både i ton samt funktion kräver en hel del alternativa Tech åtgärder. Jag kan inte hjälpa det; men: När jag ser en snygg Tele med ett Bigsby; tänker jag automatiskt alltid "synd" -på en så fin gitarr.


/ Jonken


Du har helt rätt, det är knasigt,en "skvader". Långtifrån god funktion. De värsta förlusterna tycker jag är enkelhet och attack. Jag kan ändå inte låta bli att gilla dom.

/z


15 May 2020, 13:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Telecaster köp
Mike Leaf wrote:
Jonken vad diggar du Flying V med B7

Image


Rolig, störig lösning! Men ett Les Trem II hade varit enklare, reversibelt och förmodligen bättre.
Image
/z


15 May 2020, 13:54
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Telecaster köp
Mike Leaf wrote:
Jonken vad diggar du Flying V med B7

Image


Lonnie Macks V var ju jäkligt brutal :-)


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


15 May 2020, 14:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Telecaster köp
När man ska sälja en gitarr får man alltid frågan; -Vad väger den? Så en lättare gitarr är klart mer lättsåld. Tycker själv om Tele eller Strata på runt 3.5 kg, max 3.7 och under 3 låter det tunt och saknar kärna. Mina iaktagelser och preferenser dock. Har en Strata på 4.1 kg och den får väldigt lite speltid.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 May 2020, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Telecaster köp
zorro wrote:
Men ett Les Trem II hade varit enklare, reversibelt och förmodligen bättre.

/z

Men det fanns väl inte 1958?

_________________



15 May 2020, 14:54
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Telecaster köp
gretschen wrote:
Mike Leaf wrote:
Jonken vad diggar du Flying V med B7

Image


Lonnie Macks V var ju jäkligt brutal :-)


//Robban


Ja den är för skön!!!


15 May 2020, 14:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Telecaster köp
Jonken wrote:
[ hemligheten till en bra Bigsby gura handlar mycket om vilken typ av strängvinkel man har över stallklackarna. Gärna ett kvalla stall med rullsadlar;

/ Jonken

Rullsadlar köper jag , men strängvinkeln kan väl aldrig vara ett problem med Bigsby?
Nu blir jag ju sugen på att bygga en sån här svart, sliten ......
8)
Undrar bara om det där vinkeljärnet går att köpa, eller blir det lokala Mc-klubben som får tillverka ett

_________________



15 May 2020, 15:36
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Telecaster köp
Obekvämt att köra ”das Schenker” stile på ett dylikt V..


15 May 2020, 17:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Telecaster köp
Mike Leaf wrote:
zorro wrote:
Men ett Les Trem II hade varit enklare, reversibelt och förmodligen bättre.

/z

Men det fanns väl inte 1958?


Nej. Nu är jag uppdaterad om Lonnie Mack. Hade inte en aning.

/z


15 May 2020, 21:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Telecaster köp
Mike Leaf wrote:
Rullsadlar köper jag , men strängvinkeln kan väl aldrig vara ett problem med Bigsby?
Nu blir jag ju sugen på att bygga en sån här svart, sliten ......
8)
Undrar bara om det där vinkeljärnet går att köpa, eller blir det lokala Mc-klubben som får tillverka ett

Strängvinkeln kan lätt bli ett problem. Nu vet jag inte exakt vilken typ av strängar som sitter spända på det röda V:et; men tittar man på stall sadlarnas intoneringspunkter: Är dessa lokaliserade långt bak. Detta skvallrar lite om tjockare strängar. Trots att sadeln för låga E-strängen är skruvad i princip längst bak; tar (-eller iaf nästan) -strängen i kanten av stallet. Låt oss opponera att man skulle byta rill ett 009-042 sträng set i gitarren. Då ger en korrekt intonering sadelpositioner betydligt längre fram. Här är det i princip garanti att strängarna skulle ta i stallet. Hade Bigsby svajet suttit fast längre bak på kroppen; hade strängen haft mindre vinkel över stallet. Då hade strängarna klarat sig utan att "ta i" -hela vägen till stall sadlarna oavsett intoneringspunkt på stallet. Det är detta som jag menade med strängvinkel.

Låter som ett coolt projekt -med ett Bigsby V. Ännu coolare om vinkel järnet kunde konstrueras att hålla ett Bigsby B5 stall -utan strängtryck > till ett Schaller STM roller stall. Lite mer som på Gretsch. Då blir nog funktionen i svajet en betydligt trevligare upplevelse. För optimal funktion: Spänn fast rullarna från rullsadeln Ex i en Dremel -och svarva optimala strängskåror för strängarna du skall använda i gitarren. -Då jävlar blir det riktigt rasselfritt och riktigt nice!


/ Jonken :wink:


15 May 2020, 21:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Telecaster köp
zorro wrote:
Nej. Nu är jag uppdaterad om Lonnie Mack. Hade inte en aning.

/z

Ja den har haft ett intressant liv hans gitarr, han köpte den ny 1958 17 år gammal.
Lonnie var professionell gitarrist redan från 14 års ålder.
Andra gitarristen köpte en Explorer också.

Lonnie ville dock ha ett svaj eller 'whammy bar' som han kallade det och man fick ta vad som fanns till hands.
Som jag kommer ihåg det så kom de flesta eftermarknadsprylar i mitten slutet av 70-talet innan dessa fanns inte mycket
att välja på om man tex ville byta mickar, det var tex därför man lindade hetare...

På 60-talet på turne köpte dom lila sprayfärg på en bensinmack och lackade om gitarrerna, sen gick den i tusen delar på scen.
Reparerades och strippades helt på lack igen.

på 80-talet gick halsen av igen på turne, tror det var i samband med lastning på ett flyg.
Lonnie skickade gitarren till Gibson som pga hur sliten den var lackade den i en mörk Cherry.

Olyckan ledde till att Lonnie bad Gibson tillverka en ny likadan gitarr han kunde ha på turne istället
Detta ledde till den reissue man senare gjorde på 90-talet, den var dock i Mahogny, inte Korina som orginalet..

Lonnie dog 2016 efter 50 års turnerande, alltid men sin Flying V.

_________________



16 May 2020, 07:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Telecaster köp
Mike Leaf wrote:
zorro wrote:
Nej. Nu är jag uppdaterad om Lonnie Mack. Hade inte en aning.

/z

Ja den har haft ett intressant liv hans gitarr, han köpte den ny 1958 17 år gammal.
Lonnie var professionell gitarrist redan från 14 års ålder.
Andra gitarristen köpte en Explorer också.

Lonnie ville dock ha ett svaj eller 'whammy bar' som han kallade det och man fick ta vad som fanns till hands.
Som jag kommer ihåg det så kom de flesta eftermarknadsprylar i mitten slutet av 70-talet innan dessa fanns inte mycket
att välja på om man tex ville byta mickar, det var tex därför man lindade hetare...

På 60-talet på turne köpte dom lila sprayfärg på en bensinmack och lackade om gitarrerna, sen gick den i tusen delar på scen.
Reparerades och strippades helt på lack igen.

på 80-talet gick halsen av igen på turne, tror det var i samband med lastning på ett flyg.
Lonnie skickade gitarren till Gibson som pga hur sliten den var lackade den i en mörk Cherry.

Olyckan ledde till att Lonnie bad Gibson tillverka en ny likadan gitarr han kunde ha på turne istället
Detta ledde till den reissue man senare gjorde på 90-talet, den var dock i Mahogny, inte Korina som orginalet..

Lonnie dog 2016 efter 50 års turnerande, alltid men sin Flying V.

Tack, spännande!
/z


16 May 2020, 16:27
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Telecaster köp
Tack alla som bidragit med info. Blev ingen med binding, gick en annan väg


16 May 2020, 16:35
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Telecaster köp
KingsHighway wrote:
Tack alla som bidragit med info. Blev ingen med binding, gick en annan väg


Blev det en Flying V? :mrgreen:


16 May 2020, 19:23
Profile

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Telecaster köp
bummer wrote:
KingsHighway wrote:
Tack alla som bidragit med info. Blev ingen med binding, gick en annan väg


Blev det en Flying V? :mrgreen:

Nä inte direkt :P


16 May 2020, 19:56
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.