View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 16:24



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Värdera gitarr. 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Värdera gitarr.
Jag har en Fender Stratocaster som är ett hopplock av olika delar. T ex är halsen från 1972, kroppen från 1973. Hur värderar man en sådan gitarr? Lämnar in till gitarraffär/gitarreparatör?


30 Apr 2020, 03:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Värdera gitarr.
Hej För det första så skiljer 'värdet' lite beroende på avsikten, försäkra? sälja?

Går du till en gitarrhandlare så ser ju denne en möjlighet att köpa in och kommer ge dig c:a 40-60 % av vad man anser sig kan sälja för.

Grundprincipen för att värdera ett hopplock utan fabriksidentitet är att värdera summan av de ingående delarna, sen får man lägga till dra ifrån lite
beroende på helheten, tex en chockrosa lack drar ju ned.

Sen kan man försöka hitta liknande objekt och se vad de sålts för (inte begärt pris) på tex Ebay.

_________________



30 Apr 2020, 06:35
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Värdera gitarr.
Förlåt jag kapar tråden lite men går det ens att se på en stratakropp från tidigt/mitten av 70-talet om den är från 72 eller 73?

Annars håller jag med om att man får se till vad man får totalt för delarna när det gäller ett hopplock i första hand.


30 Apr 2020, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Värdera gitarr.
Ett annat sätt att se på det är från en potentiells köpares perspektiv.

Den som köper en 72/73 är någon som kanske har förebilder som spelat på just såna (Det finns ju en del.) Det kan vara någon som vill ha en så billig 60-talsliknande strata som möjligt och som har den gamla typen mickar med ojämna magnetpoler.

Så om vi utgår från att du har en gitarr som ser OK ut som har alla väsentliga delar som man kan förvänta sig på en gitarr som är som senast från 73. D v s kropp, hals, mickar. En del vill ha de gamla mjukmetallstallen kvar (Ritchie Blackmore gillar ju dem). Jag skulle inte sakna det, eftersom jag gillar stålstall bättre.

Rent elektriskt och mekanskt har man en sån gitarr om allt annat är utbytt mot nyare vettiga delar.

Om man värderar utseendet högt så vill man förstås har all originalplast och strämskruvarna.

Så om man tittar på vad 73:or går för nu för tiden, så skulle jag gissa att man kan få 15-20 för ett sånt hopplock beroende på skick och hur mycket delar som är från 73 eller tidigare, om den är OK som gitarr och känns bra att spela på.

Men en ombandning, renovering och stabilisering av halsfästet, bensadel och ett vettigt stålstall så kan det bli en väldigt kul gitarr om man gillar gamla strator.


30 Apr 2020, 19:19
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 105 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.