View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Sep 2026, 03:45

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Epiphone les paul Junior inspired by Gibson 
Author Message

Post Epiphone les paul Junior inspired by Gibson
Någon som provat, köpt, eller på något annat sätt lagt sina händer på denna gitarr?
Har ett starkt sug efter gitarrer med bara en mikrofon, och då är ju Gibson Les Paul Junior kungen! Men är denna nya variant från Epi värd namnet?
Hur är halsen, micken? På en del bilder ser det ut som någon form av binding runt kroppen, är det en synlig skarv mellan kropp och nån form av topp faner, eller är det bara troll i fotot?

https://www.epiphone.com/Guitar/EPI8U89 ... acco-Burst

26 Apr 2020, 09:56
Profile

Post Re: Epiphone les paul Junior inspired by Gibson
Tittar man på bilderna hos Tysken så verkar det vara en skarp kant i den mörka lacken på toppen. Lite avtändande...
Men i övrigt håller jag med, intressant produkt.

26 Apr 2020, 10:26
Profile

Jag har väldigt svårt för de fula huvudena på de flesta av Epiphones Gibsonmodeller. Sedan får vi väl anta att den har tjock plastlack, som det ofta är på asiatiska gitarrer som inte kommer från Japan. Helt OK för en del, men inget jag kan leva med.

Jag förstår faktiskt inte varför inte Gibson utnyttjar att de kan ge Epiphone rätt huvudform och jag tycker att de borde spela någon tunnare form av plastlack. Ibanez RG350 från Indonesien har ju som exempel helt OK tunn plastlack.

26 Apr 2020, 11:10
Profile ICQ YIM WWW

Ja lite märkligt att man inte kan använda Gibsons huvud på Epis övre sortiment åtminstone!
Kan Fender marknadsföra likadana gitarrer från olika världsdelar utan att inhemska rednecks går bananas över att en icke amerikan skruvat ihop gitarren, så borde väl Gibson kunna det? Eller varför inte sälja det övre sortimentet som "Orwille"!

26 Apr 2020, 12:11
Profile

Går ju att hitta beggade Gibson Juniors för runt 5k. Jag hade lagt till några kronor och köpt en sån.huvudet är snyggare.
Bättre andrahandsvärde också.

26 Apr 2020, 13:07
Profile ICQ YIM WWW

Haft några stycken såna billigare Epi's, lite halvdan kvalitet plus att jag gillar varken huvudet eller plastlacken.
Tycker också man kunde ha samma huvudform som Gibson.

27 Apr 2020, 07:15
Profile ICQ WWW

Fast det nya huvudet på "inspired by Gibson" modellerna tycker jag ser helt ok ut jämfört med dom innan. Men man kan ju tycka att dom borde kunna använda det "riktiga"

27 Apr 2020, 11:32
Profile

Men vi vet alla vad lösningen på problemet är om man är som de flesta här är, d v s medelålders med jobb. Spara lite till och köp en Gibson. :)

(Eller en japansk kopia eller en snarlik USA-tillverkad modell från t ex Hamer eller PRS...)

27 Apr 2020, 12:02
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Men vi vet alla vad lösningen på problemet är om man är som de flesta här är, d v s medelålders med jobb. Spara lite till och köp en Gibson. :)

Ja eller byter man ut all hårdvara och lackar om den , sågar till hövvet och falskloggar hela skiten.
Så blir det lite meckande också vilket ju är minst lika kul som att lira.

Tog bort den andra hädelsen i mitt quote 8)

27 Apr 2020, 15:06
Profile ICQ WWW

CarlM wrote:

Jo det är sant, men det finns ytterligare en faktor som spelar in: Att man är Smålänning! :D

Sen det här med lacken, är det något jag hatar mer en tjock plastlack så är det den här ej porfyllda matta lacken som Gibson envisas med på deras lägre prissatta gitarrer. Har två Gibson i dag, en Melody Maker och en SG 70-tribute och båda ser för jävliga ut i denna finnich! Heter det "faded" ?

27 Apr 2020, 16:31
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]