View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:30



Reply to topic  [ 6 posts ] 
GarageBand vs Logic Pro 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:48
Posts: 2393
Location:
Post GarageBand vs Logic Pro
Nu har jag surfat runt, läst på macs hemsida och ingenstans hittar jag nåt som säger tydligt om det finns skillnad i inspelningskvalite mellan GarageBand och logic. Det finns bara beskriver att logic har mer förutsättningar och redskap men inget att den skulle vara bättre att spela in på och ge bättre kvalite på inspelningen

Hittade denna tråd

https://www.google.se/amp/s/www.talkbas ... 1325248639

Vad säger expertena (ni)?

_________________
Sooner or later time is ending.........


26 Mar 2020, 12:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: GarageBand vs Logic Pro
Ljudet på en oprocessad inspelning är i det närmaste identisk mellan olika program, det är i princip bara ljudkortet som avgör hur det blir (och på såna är skillnaden stor, även om i princip alla är bra nu för tiden. Dock stor skillnad på hur processorkrävande drivrutinerna är, latancy och annat sånt).

Däremot kan det vara stor skillnad på hur ljudkvaliten blir när man vill börja processa ljudet.
Jag skulle gissa att det på den fronten är stor skillnad på Logic Pro och Garageband.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Mar 2020, 12:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: GarageBand vs Logic Pro
Tråden du länkade till är 10 år gammal och det har hänt massor med både GB och Logic sedan dess.

Idag är GB mer ett mini-Logic än var det var förr. Jag tycker att det är ganska smart att börja med GB, om man inte är van tunga DAWar och när man växer ut GB och behöver mer funktioner så köper man Logic och jobbar vidare på samma filer.

I Logic är mycket dolt när man installerar det, antagligen för att det inte ska vara så skrämmande för GB-användare. Men utgå från att allt som andra DAW kan går att göra i Logic.

Jag har gått över till Logic från att ha kört alla toppversioner av Cubase sedan Cubase fick ljud. Jag köpte Logic bara för att komma åt Drummer och ha det när jag skrev. Tanken var att skriva i Logic och sedan producerar i Cubase, men jag föredrar Logic på alla sätt så Cubase får vila i väntan på att det kommer någon uppdatering med någon funktion som jag gillar.

Till skillnad från Magnus, så är min erfarenhet att DAWar kan låta olika, speciellt när man kör många kanaler. När Cubase började jobba internt med 64 istället för 32 bitar var det ett klart lyft ljudmässigt efter uppgraderingen. Jag tror en skillnad kan vara hur man gör när man summerar alla 24-bitsfiler i mixern. Det är inte helt okomplicerat, eftersom den resulterande ordlängden kan bli ganska lång om man mixar 20 kanaler 24-bitsinspleningar plus ett antal parallell-lagda effektreturer.

Men det är inget man behöver hänga upp sig på, men om man har lust tid och möjlighet så kan man ta en bra inspelning av t ex separerat trumset, bas, två gitarrer och sång och spela upp det rent utan pluggar eller eq och jämför olika DAWs på samma dator för att jämföra om man tycker att det är någon skillnad.

Jag jämförde toppversionerna av Cubase och Logic för ungefär 10 år sedan på det sättet och tyckte att Logic var klart bättre, men jag körde vidare på Cubase ändå, eftersom det var det jag hade och det jag kunde. Men det var intressant att test. Idag har Cubase förbättrats en hel del. Jag tycker fortfarande att Logic låter lite bättre, men det är inte avgörande för mig, eftersom det är så många andra saker som gör större skillnad och som är viktigare.

Jag skulle inte tro att Logic låter bättre än GB utan att de delar samma teknik när det gäller ljudhantering och hur man mixar kanaler med varandra. Men jag vet inte och har inte provat. Men att inte använda samma teknik skulle vara slöseri med utvecklingspengar.


27 Mar 2020, 13:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:48
Posts: 2393
Location:
Post Re: GarageBand vs Logic Pro
Tack till er båda

I nuläget sitter jag med lite outboards och spelar bara gitarr och sjunger. Använder ljudkortets line in till AD omvandlare

I princip blir GB min rullbandare och tanken är att sedan skicka till mix o mastring

Då kanske GB håller samma mått då som annat mer PRO då kanske ?

_________________
Sooner or later time is ending.........


27 Mar 2020, 19:22
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: GarageBand vs Logic Pro
En stor skillnad i mina ögon är att det inte går att ändra sample rates i GB. Det vill säga att om man sätter in gitarren direkt i ljudkortet eller d.i box till datorn kan man inte sänka "latency" även om man har ett bra kort och modern laptop. Skillnaden till exempel mellan 128 sample rate och 32 blir ungefär 4,5 ms vid 44khz, nere från 12,4 ms till 7,9ms. Har man ett ljudkort som klarar 96KHZ, kan man gå ner till 4ms latency med Logic. GB funkar enbart på 44khz.
En annan fördel med Logic Pro är att det finns en "plugin manager", så det blir enklare att få igång en demo, eller program som inte uppdaterats till sista versionen av MacOS.
Så för gitaristen eller bassisten som sitter mycket på nätterna med datorn Logic är överlägsen.
Annars hörde jag att Reaper är fantastisk men inte intuitivt. Den är mycket billigare än Logic och går att testa gratis fram till juli.


27 Mar 2020, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post Re: GarageBand vs Logic Pro
Så här i karantäntider passar Apple på att ge en gratis 90-dagars testperiod av det fullfjädrade Logic Pro X. Tips!

https://www.theverge.com/2020/3/26/2119 ... oronavirus

_________________
Occult Electronics


31 Mar 2020, 22:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.