View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 08:06



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Eftersom vi ogärna spenderar under kriser finns det rätt stor risk att ännu fler musikaffärer går under gissar jag, fel eller rätt?
Givetvis påverkas även tillverkarna m e m i slutändan, rätt eller fel?

Hoppas jag har fel i mina antaganden.....


24 Mar 2020, 18:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Tyvärr ligger det en del i det du skriver, allt som inte är nödvändigt håller ju folk igen på när det är osäkerhet om jobb etc.

Sedan mår ju näthandel rätt bra, kan tänka mig att de som känner sig lugna med sin anställning kanske klickar hem saker under långa kvällar/dagar...

Men det är svårslaget att gå in och klämma på saker innan köp.

_________________
/Lennart


24 Mar 2020, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Det som åtminstone är högst sannolikt är att det inte lär bli fler!
Ur led är tiden!
//BoB


24 Mar 2020, 23:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Fysisk handel kommer ersättas av E-handel såklart i dessa tider, men även handeln totalt kommer minska
Stor oro på finansiella marknader, folk förlorar jobben... Lyxprodukter kommer ta stryk av detta.
Samtidigt kanske inte folk kommer resa bort i sommar på samma sätt så det kan bli en viss tröstkonsumtion av prylar.

_________________



25 Mar 2020, 08:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Jag trotsade farsoten och vågade mig in på Malmö Musikaffär häromdagen för några smågrejor jag behövde. Personalen där vittnade om betydligt färre kunder än vanligt.

_________________
Mats


25 Mar 2020, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Fenders USA fabrik ligger ju också i trumvirvel...…… CORONA - CA

_________________



25 Mar 2020, 16:45
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Mike Leaf wrote:
Fenders USA fabrik ligger ju också i trumvirvel...…… CORONA - CA


Det kan fan inte vara en slump, jag går över till Big G, var ligger den fabriken? :shock:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Mar 2020, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2012, 14:22
Posts: 338
Location: Linghed, Sweden
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Mike Leaf wrote:
Fenders USA fabrik ligger ju också i trumvirvel...…… CORONA - CA



Borde ju innebära att vi krampaktigt kramat Corona-prylar i många år borde vara immuna...


25 Mar 2020, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Jag kan erkänna att jag inte bryr mig så mycket, har alltid haft svårt för musikaffärer. Kommer fortfarande ihåg då man som tonåring fick utstå spydigheter från handlare för att man slösade bort deras dyrbara tid med ens töntiga frågor om typ vad något kostar! Eller att man alltid kom in och störde i ett pågående samtal med någon känd dansbandskung!
Däremot slår det ju mot alla musiker/konstnärer/artister då allt håller stängt tydligen. Fortsätter detta långe så innebär det ju många konkurser bland spelställen.

_________________
pudas


25 Mar 2020, 21:56
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Lite blandat det dära. Dubbla känslor. Minns också när jag var tonåring och möttes av en del dåliga attityder från anställda i musikbutiker. Även som äldre har man varit med om några dåliga tillfällen som någon sopa som jobbar/jobbade på DLX. När man t om inte låtsas se en kund när man är i kassan för att betala och inte är intresserad av att sälja, vad fan har man då där att göra? Hänt även några gången på gamla Estrad på folkkungatan där de hellre pratade med varandra och totalignorerade en. Ska sägas att jag aldrig har köpt något mera i dessa butiker sen det då hände. Insåg att internethandel var bättre och slapp åka in till stan för att köpa det man behövde och riskera dåligt bemötande när man istället kunde få hem allt. Tråkigt däremot för de som driver sina butiker på mindre orter och har toppenservice mot sina kunder.


28 Mar 2020, 19:44
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
LLacrobat wrote:
Mike Leaf wrote:
Fenders USA fabrik ligger ju också i trumvirvel...…… CORONA - CA



Borde ju innebära att vi krampaktigt kramat Corona-prylar i många år borde vara immuna...



Kan man alltså dra slutsatsen att det är Gibsongitarrister som blir sjuka? :shock:


28 Mar 2020, 22:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
När man läser inläggen om anställda i musikaffärer som ignorerar kunder: -SNACKA OM ATT LÄGGA KROKBEN PÅ SIG SJÄLVA! Skulle jag äga/ha investerat i musikaffär; och få reda på att någon som jobbar åt mig -beter sig så: Skulle jag kalla in fanskapet -och "på snudd" skicka hem denne direkt där och då!!! Detta OAVSETT hur duktig killen är -eller hur "förmånligt anställningsavtal" denne har. Agerar man så; har man GROVT missuppfattat varför man överhuvudtaget har jobbet. Att kunder kommer in i en butik; är den stora edgen/fördelen en butik har mot näthandeln. Goofar en butik regelbundet i kundbemötande; börjar det vara läge för personnumret på F-skattsedeln att kontakta revisorn själv. Då är bollen redan i rullning.

Nu i Corona -tider; är det riktigt, riktigt tufft för butikerna. Nu kommer kunder inte in pga restriktioner och rädsla för detta skit virus. För butiksägare handlar allt om vilka möjligheter -och hur lång tid man kan härda ut innan ekonomin säger stopp. Det är Mars månad nu. Och av rådande indikationer kommer toppen av Corona infektionen vara vid månandskiftet april/Maj. Om detta stämmer; innebär att butiker kommer tappa MINST ett kvartal av sin totala års omsättning. DETTA ÄR TUFFT! Har mycket svårt och se hur flera skall klara av sin verksamhet utan sina budgeterade intäkter. Visst: Man kan permittera personal -men man kan inte hindra övriga kostnader ifrån att rulla på i vanlig ordning.

Detta har hänt mig också i bilhandeln. Jag såg en handlar annons i tidningen; där dom hade en bil jag tyckte var intressant. Jag åkte till affären -och kikade igenom bilen i typ en halvtimme. Det blev ingen provkörning. Detta för att säljarna på ett förhållandevis tomt affärsgolv tydligen hade viktigare saker och göra -än sälja bilar. När jag var på väg ut -hoppade en säljare ut från sin kubikal och frågade om han skulle köra ut bilen så att jag kunde provköra den. Jag sa: -Ansträng Er inte. -Ni verkar ha viktigare saker att göra än att sälja bilar. Sedan gick jag. Det intressanta här var att jag hade gjort precis alla finanser färdiga -för att göra affär på den där bilen där & då. Istället blev det affär typ några veckor senare hos en konkurrent. Mindre än ett år senare gick bilaffären med klantig betjäning i konkurs. Hörde i efterhand att flera bekanta att de upplevt ett liknande bemötande hos den bilaffären.

Även jag har tagit en paus nu i instrument meckandet. För mig är det helt omöjligt att göra min grej med plasthandskar, handsprit. Utöver detta går den internationella postgången "blä" just nu. Detta medför att det i vissa fall är HELT VANSINNIGT hur länge det tar att få hem vissa special prylar till kundjobben. Just nu är det respektfullt: -Tyvärr en dålig idé nu att skicka grejer till mig: Det kommer ändå bara att stå och samla damm.

- This virus shit SUCKS! :evil:


/ Jonken :(


29 Mar 2020, 09:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Ämnet har varit uppe för diskussion många gånger varför expediter i musikaffärer av tradition varit dryga/nonchalanta/ointresserade. Jag tror att det till stor del härstammar från en tid (80-talet i synnerhet) då de som jobbade i musikaffärer sågs på nästan som rockstjärnor själva. Och sen har den kulturen levt vidare. Bilbranschen är lite av en motsvarighet.


29 Mar 2020, 19:53
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Det är nog, tyvärr, en riktig analys.
I princip allt tar stryk nu (förutom dagligvaruhandeln som än så läge ökat).
En del tas säkert igen på internethandel, till exempel har amazon i USA fått anställa hundratusen nya för att klara den ökade efterfrågan.

Bara gud vet vart detta slutar och han är ju inte precis en överdrivet pratsam snubbe.
Har liksom inte sagt ett ljud på flera tusen år... nja, inte sagt ett ljud någonsin är nog närmare sanningen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Mar 2020, 09:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Magnus Olsson wrote:
Bara gud vet vart detta slutar och han är ju inte precis en överdrivet pratsam snubbe.
Har liksom inte sagt ett ljud på flera tusen år... nja, inte sagt ett ljud någonsin är nog närmare sanningen.

/Magnus

Somliga, om än ganska få numera, skulle definitivt hävda motsatsen :D


30 Mar 2020, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Goran wrote:
Magnus Olsson wrote:
Bara gud vet vart detta slutar och han är ju inte precis en överdrivet pratsam snubbe.
Har liksom inte sagt ett ljud på flera tusen år... nja, inte sagt ett ljud någonsin är nog närmare sanningen.

/Magnus

Somliga, om än ganska få numera, skulle definitivt hävda motsatsen :D


Absolut. De är fortfarande ganska många.
Men tills de kan lägga fram lite häftigare bevis än att påstå att "han snackar med mig" får det kvalificeras som problem att skilja på fantasi eller "röster" och verklighet.

Sagt med all respekt (och noll respekt för religion).

Har det något med musikaffärer att göra?
I mina ögon, nej.
I deras, absolut. Han ligger ju bakom allt, har en plan med allt. Covid-19 är planerat som ett drag i en större plan.
Så de av dem som får det kanske tackar för att de får medverka?

Nog i ämnet. (Man blir lätt intolerant mot dumhet när man har facebook i dessa tider).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Mar 2020, 11:03
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Magnus Olsson wrote:
I princip allt tar stryk nu (förutom dagligvaruhandeln som än så läge ökat).


Och fastighetsägarna och bara sitter och kamrar hem hyror som inget hänt. Jag vet att vi inte ska diskutera politik här på Bojen men förlåt, jag bara måste inflika det orimliga i att den branschen inte ska på något sätt tvingas att bidra till vad som kan hända.


30 Mar 2020, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
I princip allt tar stryk nu (förutom dagligvaruhandeln som än så läge ökat).


Och fastighetsägarna och bara sitter och kamrar hem hyror som inget hänt. Jag vet att vi inte ska diskutera politik här på Bojen men förlåt, jag bara måste inflika det orimliga i att den branschen inte ska på något sätt tvingas att bidra till vad som kan hända.


Jag är till 100% med dig.
Vi skall rädda dem (speciellt stora företag) med skattepengar bums utan att de skall ta något från sina egna (djupa) fickor.
Och så fort de kan permitterar de sina arbetare för att inte förlora en krona själv.
Speciellt då stora vet ju att staten kommer att hjälpa dem för rädda jobb när det vänder.

Jag gissar att tio minuter efter att en statligt ägd bank skulle öppna, där all vinst bara gick tillbaka till skatten, så skulle alla banker vi har kursa direkt.

Sorry alla.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Mar 2020, 14:09
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Försvinner det fler musikaffärer nu i coronatider?
Magnus Olsson wrote:
Jag gissar att tio minuter efter att en statligt ägd bank skulle öppna, där all vinst bara gick tillbaka till skatten, så skulle alla banker vi har kursa direkt.

Sorry alla.

/Magnus


SBAB?


30 Mar 2020, 14:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.