View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 18:15



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Den stora strängtråden 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Den stora strängtråden
Kul att så många gillar Daddario!
Själv gillar jag ljudet av nya strängar och det metalliska sprillet i diskanten.
Så för mig fungerar inte Daddario då jag alltid upplevt att just toppdiskanten försvinner efter bara någon timmes spel.

Mina favoriter är Gibson Brite Wires. De låter diskantigt och nästan lite skrälligt illa! :P
Annars brukar det bli GHS boomers eller Ernie Ball.

Jag har också för mig att Rotosound låter bra? Men det var alldeles för länge sedan jag hade några så jag kanske minns fel.

Tjockleken är 10-46 i standard E både på strata och les paul.
Körde ett tag med 10-52 och det funkar också.


16 Mar 2020, 19:30
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Den stora strängtråden
Jag gillar Pyramid round core (t ex nickel classics) 0.10-0.46/48. Känns lättbända och sköna i största allmänhet.
I mina öron perfekta för "vassa" strator eller LP med ljust ljud.
Kör på gamla grejor, så vet inte om de passar t ex "modernt" Hi-gain sound.


16 Mar 2020, 22:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Den stora strängtråden
Marshall wrote:
Provade diverse SoundCity, Picato, Fender & Ernie Ball under 70-talet; 0.08 & 0.09 efter att under något år kört med osannolikt tjocka (och slipade) Höfner-strängar.
Från 1977, när D’Addarios hexcore dök upp - med klarare topp - blev jag fast. Provade Fenders Super Bullets runt 1980 men stötte ofta på falska strängar och återvände till D’Addario 0.10-0.46. Lagom balans mellan anslag & klingande ton.

1997 började jag istället använda DR Tite Fit, de är något mer slinky än D’Addario men innehåller mer metall (de spunna) eftersom de är round core och de ger därmed kraftigare output, låter nya mycket längre. Använder dem fortfarande, älskar dem. På Fender & Gibson.

Oj jag har inte kört med DR på många år inser jag. Testade de direkt när de var nyheter i musikbutiker. Måste varit slutet på 80-talet om jag inte minns helt galet. Nästa gång ska jag köpa några set och se om jag fortfarande gillar dem.


16 Mar 2020, 23:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.