View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:54



Reply to topic  [ 139 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Vilken Beatle var bäst solo? 

Vilken Beatle har gjort bästa soloskivorna?
John Lennon 29%  29%  [ 11 ]
Paul McCartney (och Wings) 21%  21%  [ 8 ]
George Harrison 47%  47%  [ 18 ]
Ringo Starr 3%  3%  [ 1 ]
Total votes : 38

Vilken Beatle var bäst solo? 
Author Message

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Martin wrote:
Om man, för ett ögonblick, lämnar Ringo därhän...

Jag får fortfarande rysningar, av välbehag, när jag hör gitarrsolot i Can’t Buy Me Love. Så har det varit, sedan jag hörde låten första gången. I min bok, betyder det att det är bra.

Jag har sällan upplevt samma sak, inför aldrig så fingerfärdiga sentida gitarrister. Vet t ex inte om jag orkat lyssna på en hel låt med Yngwie...

Tycker Håkan sjunger som kratta och räknar mig alls icke som fan men, är det en Håkanlåt på radion, vill jag ändå alltid höra hela...

Bra är bra. En del bra är ganska trôkigt och det tycker man ju inte är så bra.

Någon gång emellanåt, tycker någon att det jag spelar eller sjunger är bra och det är ju bra, även om det egentligen nästan aldrig är bra.

Heja Ringo! Och George. Och en del andra i samma och en del andra band.

Om du tycker att det ger dig rysningar av välbehag kan ingen ta det ifrån en. Att tycka något är bra eller bra spelat behöver inte betyda att det är tekniskt skickligt utfört. HH sjunger som en jävla kratta och ändå gillar folk att höra på honom. Själv stänger jag av om jag hör hans falska ylande. Står bara inte ut. Kan respektera att alla gillar olika. Men har svårt för de som tycker att de har finare smak och att usel teknik är detsamma som bra känsla automatiskt och allt tekniskt spelat är bara trökigt och utan känsla. Hur kan man spela utan känsla? Det går inte. Själv kan jag uppskatta både enkelt och tekniskt avancerat. Är inte så enkelspårig av mig. De flesta verkar hamna i än det ena eller andra facket. Tycker inte heller att allt var bättre förr.


07 Mar 2020, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Tokerekloker wrote:
[.

Det här med 'känsla' handlar nog mer om att förmedla en känsla till lyssnaren än att 'spela med känsla' , vilket ofta blir effektivare med ett lite
långsammare spel där man håller i tonerna och spelar en tydlig melodi, än när Nisse Headbangare går loss i ett 245 bpm solo med 14 miljoner toner i sekunden, säkert känslosamt för honom men svårare att ta till sig för den stora massan.

_________________



10 Mar 2020, 16:01
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
[.

Det här med 'känsla' handlar nog mer om att förmedla en känsla till lyssnaren än att 'spela med känsla' , vilket ofta blir effektivare med ett lite
långsammare spel där man håller i tonerna och spelar en tydlig melodi, än när Nisse Headbangare går loss i ett 245 bpm solo med 14 miljoner toner i sekunden, säkert känslosamt för honom men svårare att ta till sig för den stora massan.


Tycker du ja.

En kompis till mig som verkligen inte kan spela några instrument som frambringar toner gillar just såna där snabba gitarrsolon. Några långsamma solon gillar han inte alls och en gång frågade jag honom vad det var han gillade med sportiga hårdrockssolon. "Det är fräckt" svarade han. En känsla så god som någon.


10 Mar 2020, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:

En kompis till mig som verkligen inte kan spela några instrument som frambringar toner gillar just såna där snabba gitarrsolon. .

Frågar åt en kompis 8)

_________________



11 Mar 2020, 15:37
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

En kompis till mig som verkligen inte kan spela några instrument som frambringar toner gillar just såna där snabba gitarrsolon. .

Frågar åt en kompis 8)


Japp. Han är trummis. Känner du inga såna?


11 Mar 2020, 16:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:
Japp. Han är trummis. Känner du inga såna?

Jo då, samtliga är helt tondöva 8)

_________________



12 Mar 2020, 10:06
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Japp. Han är trummis. Känner du inga såna?

Jo då, samtliga är helt tondöva 8)


Ja du ser..


12 Mar 2020, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:

Ja du ser..

Bra då är vi överens då 8)

_________________



12 Mar 2020, 14:04
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Ja du ser..

Bra då är vi överens då 8)


Nej, men du har där bevis för din egen tes.


12 Mar 2020, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Tänkte väcka denna viktiga tråd till liv igen då ny info finns i ämnet.

Idag kör Aftonbladet denna på 1:an med rubriken
"Okänd Beatles demo auktioneras ut"

https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... 00187debd4

För det första är det ju INTE en Beatles-demo utan ett spår som spelades in 1992 av Paul och Ringo
för ett av Ringos soloalbum, men kom inte med på skivan.

OBS! 8)

Alltså inte för dålig för att komma med på ett av Beatles album 25 år innan när de var på topp utan:
FÖR DÅLIG FÖR ATT KOMMA MED PÅ RINGOS SOLOALBUM :shock:

Nån som tänker bjuda? , startar på 260.000 SEK

_________________



04 May 2020, 15:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 443
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
I början av 60-talet var jag Beatles-fantast, men det gick ganska snart över.
Men ett gubbmesigt pojkband (?) var de ändå inte.

Hamnade på Nefertiti en afton för ett tag sen. Det var en kväll med ett coverband som skulle göra evergreens på låtar från 60-talet. Jaha, de malde på med sånger av bl a Simon & Garfunkel, som var OK, och Joni Mitchell som var så där. Men så gjorde de She´s Leaving Home…. Alltså, vilken text, om ungdomens uppbrott, och föräldrarnas sorg. Trodde absolut att det var John Lennons text, men det visar sig att det var Paul som kom med uppslaget efter att ha läst en tidningsartikel om en försvunnen tonårstjej. Som inte försvann med nån från "the motortrade", utan med en croupier. A day in the Life från samma platta är också ett mästerverk, både text, musik och arrangemang.

Annars är nog John Lennon den som gjorde bäst saker efter Beatles. Hans Working Class Hero är en klassiker, liksom hans Mother, där rösten bygger upp stämningen utan hjälp av någon musik. Sen var en hel del inte riktigt i samma klass, men man kan inte lyckas jämt. George gjorde också bra grejer efter Beatles.


05 May 2020, 08:25
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Alltså det där att John blev geniförklarad och gjorde bäst ifrån sig när de splittrades hänger ihop med att han mördades.


05 May 2020, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Kan inte släppa den här tråden, blir så konfunderad. Det handlar ju inte bara om hur man gillar eller ogillar ett visst band, eller en viss musiker. Vi pratar om ett band som mer än kanske alla andra påverkat hela musikhistorien. Såklart har de Bach o Mozart framför sig, några till när gäller inflytande ... Men det går liksom inte att förneka deras enorma kreativitet och betydelse. Och vaddå gubbmesiga? Vad är det för gubbmesigt med: I am the walrus, Strawberry fields, Julia, I'm looking through you, Helter Skelter, Taxman ...

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


17 May 2020, 09:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Och när det gäller Ringo, kanske inte den vassaste kniven i lådan, men ofta är det nog klokt att göra lite. Precis bara det som behövs. Vad borde han gjort annorlunda?

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


17 May 2020, 09:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
maglemer wrote:
Och när det gäller Ringo, kanske inte den vassaste kniven i lådan, men ofta är det nog klokt att göra lite. Precis bara det som behövs. Vad borde han gjort annorlunda?


För mig finns det egentligen bara två typer av trummisar, dom som spelar trummor, och så trumslagare. Sen har vi ju också trummisar som ser det som en ren material sport! Fast dom räknas inte!
Ringo hör definitivt till gruppen "spelar trummor"!
Jag anser att han mästerligt integrerar trumspelet i låtens komposition till att bli en del av kompositionen och arrangemanget! Exempel "Come togethers" fills på max dämpade pukor (enligt vissa med blöta handdukar!), eller hans ytterst kreativa spel på "Something".

_________________
pudas


17 May 2020, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
pudas wrote:
maglemer wrote:
Och när det gäller Ringo, kanske inte den vassaste kniven i lådan, men ofta är det nog klokt att göra lite. Precis bara det som behövs. Vad borde han gjort annorlunda?


För mig finns det egentligen bara två typer av trummisar, dom som spelar trummor, och så trumslagare. Sen har vi ju också trummisar som ser det som en ren material sport! Fast dom räknas inte!
Ringo hör definitivt till gruppen "spelar trummor"!
Jag anser att han mästerligt integrerar trumspelet i låtens komposition till att bli en del av kompositionen och arrangemanget! Exempel "Come togethers" fills på max dämpade pukor (enligt vissa med blöta handdukar!), eller hans ytterst kreativa spel på "Something".


Eller hur! En bra musiker behöver inte många toner (eller trumslag). Men det gäller liksom att peta dit dem på rätt ställe. Och på rätt sätt. Kan nog inte bli tydligare än i det geniala trumspelet i supergruppen XTCs Making plans for Nigel. Eller jo, det kan det säkert, men det är en lite intressant jämförelse, då det bandet hade så många tydliga Beatles-blinkningar.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


Last edited by maglemer on 17 May 2020, 12:02, edited 1 time in total.



17 May 2020, 10:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
En liten association. Den som bara hör de fem minuterna i mitten av King Crimsons Starless kan ju kanske börja undra om Robert Fripp kan spela gitarr. Det tror jag att han är rätt bra på. Ett av de mest genialiska gitarrpartierna jag nånsin hört. En ton länge, sen två … i ett sammanhang. Ibland behövs det inte mer. T o m den tämligen mediokre Dave Stewart lyckades rätt bra med detta ibland. Även om det så klart var Annie Lennox som var loket. Och förmodligen kreatören även då. Tycker o tänker jag.

Men för att återknyta till trådens fråga. Tycker den är värd att hållas vid liv.

Vi borde kanske även tänka lite på "den femte beatlen", George Martin. Sergeant Pepper spelades in på fyra spår. Och han hade väl en ängels tålamod när smågrabbarna sprang iväg o gömde sig på muggen för att röka lite holk. Eller peta i sig nåt annat som man inte får. En del av hans genialitet kanske låg i att se mellan fingrarna på detta. Utan maja o andra mediciner hade inte undret inträffat. Han visste det. Men han bidrog ju framförallt enormt med sina arr, sitt klaviaturspel. Så jag tycker vi borde inbegripa honom i omdömena.

Sen tänker jag, vilka är de drivande, påhittarna? Såklart John o Paul. O frågan är om de inte var bäst när de sporrade varandra. Paul var ju tveklöst den skickligaste musikern i bandet. Bättre än de övriga på alla instrument, rent tekniskt. Han har också den rivigaste, elakaste o skitigaste rösten. Hans basspel är ibland nästan hela låten. Trots den där lite fåniga fiolbasen. Eller kanske just p g a den. Men han bidrog samtidigt med en rätt banal och fånig ådra, som John var klok nog att få nog av till slut. Hans 40-talsschlagerinfluerade låtar fr o m Sergeant Pepper o framgent var garanterat en kommersiell succé, men låtarna är ju rätt patetiska.

Så min röst faller på John. Konsekvent rock, naken, enkel, skitig. Otroligt uttrycksfull. En spark i arslet på borgarna. Aldrig mer än vad som behövs. Superfina, enkla låtar. Rått o ärligt. En hyperbegåvad singersong-writer skulle man kunna säga. Triggad av sin tid.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


17 May 2020, 12:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Skulle nog säga att Ram och Imagine är rätt jämbördiga. Två delvis väldigt starka album.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


17 May 2020, 13:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
maglemer wrote:
Så min röst faller på John. Konsekvent rock, naken, enkel, skitig. Otroligt uttrycksfull. En spark i arslet på borgarna.

Var detta innan han blev en 'borgare' själv?
Han och Yoko hade väl en hel stab med hembiträden.
Har hört tvärtom att han var en riktig skitstövel.

_________________



18 May 2020, 07:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Kul att läsa alla inlägg! Intressanta reflektioner, maglemer!


18 May 2020, 09:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
maglemer wrote:
Och vaddå gubbmesiga? Vad är det för gubbmesigt med: I am the walrus, Strawberry fields, Julia, I'm looking through you, Helter Skelter, Taxman ...


Allting är relativt. Man kan jämföra med Napalm Death om man så vill.


18 May 2020, 11:52
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:
maglemer wrote:
Och vaddå gubbmesiga? Vad är det för gubbmesigt med: I am the walrus, Strawberry fields, Julia, I'm looking through you, Helter Skelter, Taxman ...


Allting är relativt. Man kan jämföra med Napalm Death om man så vill.



Jo precis,allt är relativt...Man får nog sätta det i perspektiv hur musiken lät för 50-55 år sen.

Genier var dom ju,det går inte att bortse ifrån.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


20 May 2020, 10:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Mike Leaf wrote:
maglemer wrote:
Så min röst faller på John. Konsekvent rock, naken, enkel, skitig. Otroligt uttrycksfull. En spark i arslet på borgarna.

Var detta innan han blev en 'borgare' själv?
Han och Yoko hade väl en hel stab med hembiträden.
Har hört tvärtom att han var en riktig skitstövel.


Ja. Men va faan är det för skitkommentar? Har ju inte ett piss med det jag skrev att göra. Förlåt, men jag blir sur.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


20 May 2020, 16:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:
maglemer wrote:
Och vaddå gubbmesiga? Vad är det för gubbmesigt med: I am the walrus, Strawberry fields, Julia, I'm looking through you, Helter Skelter, Taxman ...


Allting är relativt. Man kan jämföra med Napalm Death om man så vill.


Man kan ju undra. Är jag gubbmesig? Är du? Eller var du bara lite allmänt slafsig i din kommentar?

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


20 May 2020, 16:35
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
maglemer wrote:

Man kan ju undra. Är jag gubbmesig? Är du? Eller var du bara lite allmänt slafsig i din kommentar?


Det är nog mest du som läser slafsigt..


20 May 2020, 17:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Men du Vinyljunkie, vill inte vara tvär, inte så jag menar. Vill bara försöka förstå kommentarerna. Och den här tråden berör mig.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


20 May 2020, 17:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
...

_________________
Mats


Last edited by albert on 21 May 2020, 08:33, edited 1 time in total.



20 May 2020, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
maglemer wrote:

Ja. Men va faan är det för skitkommentar? Har ju inte ett piss med det jag skrev att göra. Förlåt, men jag blir sur.

Förlåter dig för det.
Kommentaren var direkt riktad mot ditt inlägg, och kvaliten var väl ungefär i samma härad som din,
åtminstone den del som avsåg hans relation til 'borgare' vilket han var själv.

_________________



20 May 2020, 19:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Men du Mike, jag pratar om musiken. Vad har hans personlighet att göra i sammanhanget?

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


21 May 2020, 15:51
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Två ord, Traveling Wilburys.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


21 May 2020, 19:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 139 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Goran and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.