View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 10:10



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Någon huselskunnig? 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Någon huselskunnig?
Hej på er!

Har flyttat in i villa och där har det alltid varit strul med elen:

Först hade jag ett snabbt tickande och upptäckte till slut att det var grannens robotgräsklippare som ställde till det (eller snarare elslingan).

Nu när jag fått bort det (pratade med grannen och han drog ur strömmen till den) och byggt en studio i garaget har jag ett högfrekvent "diridiridirridirridirr" i uttaget där som min AC15H1TV plockar upp som faan, men inte andra stärkare. Vad kan det vara...? (Ingen dimmer eller så - bara av/på halogenlampor i taket.)

Grejen är, att om jag drar elen från uttaget i förrådet intill, så är det tyst - även i AC15.

Överlag känns det dock som elen överallt här i huset gör stärkarna brusigare än på de flesta andra ställen - men det här kan också vara inbillning nu när jag är helt kollrig av alla andra problem jag haft...

Hursomhelst - vad kan man göra åt det? Går det att "tvätta" elen liksom?

Köpte en sån här som grendosa där men det hjälpte inte:
https://www.brl.se/sv/artiklar/supra-md06-mk3.html

Nu överväger jag bara skita i det uttaget och helt enkelt borra hål in till förrådet och dra elen därifrån, men man undrar ju lite vad det är för fel på uttaget i garaget...


27 Feb 2020, 19:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Någon huselskunnig?
Testat och mäta vad som verkligen kommer ur kontakterna?
Det är väldigt vanligt att den el som levereras till specifika hus i villa områden -varierar. Mängden brukar vara ganska hög; när el-användningen/belastningen är normalt. Bolaget som levererar -kan justera detta i sin levererande el station på området. (Många som pajar dyra el prylar pga av detta.)

Som sagt: Bara mäta; och ringa och gnälla. (Tillslut skickar dom eget folk för att kolla.) :wink:


/ Jonken


27 Feb 2020, 19:59
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Någon huselskunnig?
Är det samma fas/säkring i förrådet? Får du samma oljud från annat uttag i samma fas?

Jag har ingen bra förklaring. Men Jonken idé om mätning är en bra början.


27 Feb 2020, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Någon huselskunnig?
Eftersom det verka fungera med elen från förrådet så kan du kanske få någon att skifta faserna mellan förråd och garage i elcentralen och hoppas på att det blir bättre.
Du kan även prova att tejpa bort jorden i stickproppen till förstärkaren bara för att se vad som händer.(Ingen bra lösning men bara för att se om det kommer jordvägen)
Men du ska absolut inte pilla själv i centralen om du inte vet vad du gör/kan.

/Christer


28 Feb 2020, 07:51
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Någon huselskunnig?
Det brukade väl fuskas friskt med jordningen förr i tiden. Kolla om det är skillnad att koppla in i ett badrum eller vid diskbänken. Det måste vara jordat i våtutrymmen.

Förgreningsdosan du har måste sitta i ett jordat uttag för att fungera korrekt.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


28 Feb 2020, 16:52
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Någon huselskunnig?
Sorry för att återuppliva en gammal tråd men jag håller på bli knäpp på det här!

Upptäckte, efter en hel del felsökning, att grannens slinga till robotgräsklipparen var boven - blev ett tickande ljud liksom.

Nu har han varit hygglig och skrotat det så jag blev av med det, men nu har jag ändå störningar här mer än på ngt ställe jag varit!

Vet inte om det är ngn annan granne som har ngn sån jävel igång nu, eller vad det här, men det var ju själva jävulen att man aldrig blir kvitt det här!

Testat tejpa över jorden tillfälligt - hjälper inte. Har det i hela huset - inte bara i garaget (som nu är studio).

Vad kan man göra??


13 Sep 2020, 16:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Någon huselskunnig?
Är det gamla stärkare du har? Moderna har ofta en konding mellan nolla och fas för att döda även lågfrekvent skräp(givetvis över 50Hz dock). Det bildas ju mycket skräp på nätet nu för tiden från allt möjligt. Som kondingen c4 på denna version av ac15 https://drtube.com/schematics/vox/ac156202.gif

_________________
Johan Hansson


13 Sep 2020, 19:35
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Någon huselskunnig?
En lösning på oljud i AC15

https://www.tdpri.com/threads/help-plea ... ie.729477/


13 Sep 2020, 19:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Någon huselskunnig?
Har inget med stärkaren att göra. Samma oljud i en Princeton Reverb i vardagsrummet. OCH Kempern i studion...


14 Sep 2020, 15:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Någon huselskunnig?
Är det ett gammalt hus eller nytt?

Alltså har all el dragits vid nybyggnation eller är det påbyggt löpande under en längre tid..
Kan också i såna fall varit hempulare som varit i farten.

Du borde ta ut en erfaren elektriker som kollar över anläggningen och kan mäta vad du har i vägguttagen.
Räkna dock med att om det är äldre kan man få en del nedslag på grejer dom inte tycker är godkänt.

Att det skulle generellt vara sämre el i hus än lägenhet har jag svårt att tro.

_________________



14 Sep 2020, 15:57
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.