View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 04:27



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Guitarworks stämmisar 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Guitarworks stämmisar
Någon som har erfarenhet av stämskruvar från märket Guitarworks? Gear4music saluför ett sätt låsbara för 260 spänn. Har ett projekt på kommer, och kan man få rimlig kvalitet för den pengen vore det ju inte fy skam.

https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas ... hrome/2YFQ


25 Feb 2020, 18:45
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Guitarworks stämmisar
Tja, vad är det man säger? Man får det man betalar. Oftast i alla fall. Är nog bättre efterlysa stämmisar här istället?


27 Feb 2020, 00:42
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Guitarworks stämmisar
Att man får vad man betalar för håller jag faktiskt inte med om, speciellt när det handlar om dyrare märkesgrejer. Jag vet inte hur många gånger jag känt mig blåst för att jag köpt den "finare" varianten som sedan visat sig vara likvärdig eller till och med sämre än budgetalternativen. Med tanke på att ganska många tillverkares delar förmodligen byggs i samma fabriker så är det inte orimligt att billigt kan vara jävligt bra.
250 spänn är väl ingen större risk, så jag kommer nog köpa ett set bara för att prova. Men om någon annan från början vet med sig att det är skit så slipper jag helst.


27 Feb 2020, 11:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Guitarworks stämmisar
De funkar kanon.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 Feb 2020, 11:14
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Guitarworks stämmisar
Tack för input Magnus!

Vad har du för erfarenhet av dem? Hur känns de i jämfört med tex Sperzels låsbara (som de ser ut att vara en kopia på)?


27 Feb 2020, 15:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Guitarworks stämmisar
Robert wrote:
Tack för input Magnus!

Vad har du för erfarenhet av dem? Hur känns de i jämfört med tex Sperzels låsbara (som de ser ut att vara en kopia på)?


Har pillat på ett gäng olika gitarrer med såna skruvar och har inte tänkt på något när jag stämt, det har bara fungerat precis som jag förväntat mig. Använder inte Sperzel själv, har alltid Gotoh, men märker inte skillnad förutom på utväxling som skiller mellan olika Gotoh också. Den enda skillnad jag tror finns är slitage över tid.
Jag har haft stämskruvar som pajat genom åren, men oftare dyra än billiga (troligen för att jag använder dyra på många fler gitarrer).

Tänk stämskruvar på en standard 5-8000:- gitarr så är du på samma nivå.

Ibanez hade för ett tag sen en 3900:- gitarr med låsbara av liknade modell (bara utseendet på låshjulet som skiljer) och de fungerade och fungerar fortfarande perfekt. Märker ingen skillnad alls på de och mina dyra.
Men är ganska övertygad att jag kommer att märka skillnad om 10 år.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 Feb 2020, 16:09
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 102 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.