View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 17:13



Reply to topic  [ 30 posts ] 
HPD Projekt - Chicken Räzer Tele 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
En projekt tråd enligt önskemål.

Har kommit över lite delar till en gura från bla Bojen. Den intressantaste delen är en gammal Charvel hals; som tillhört vår bortgångne Bojen broder: Björn Uhr. Tänkte hylla denna Floyd virtuos med att bygga en gitarr -som han garanterat hade diggat. Och därmed snackar vi förstås 80/90 -tals hårdrock; där gitarrslingorna av det mer uppkäftiga slaget glöder ur en vägg fyrtolvor på en rökig och ljusmässigt färgglad liverock scen. Tiden då over-the-top lir var kungligt och de tjutande övertonerna verkligen skrek till. Tiden då 'regular-Joe' kunde leva på att turnera.

...Dvs: De striktaste vintage fantasterna kan sluta läsa här. :lol: :lol: :lol:

Did i hear someone say: -So let's go! :wink:


Efter att ha spånat lite på vad som kunde vara nice -att bygga runt Uhr -halsen; föll valet på en gul Jim Root Telekropp i svamp ask. Denna frästes om för den bredare hälen på halsen -och för klassisk orginal Floyd Rose svaj med woodscrews. Valde att inte köra recessed/nedfällt svaj i kroppen -för att jag ville ha strängarna lite högre ovanför 'locket'. Detta för att Telekroppen inte har någon extra rundning för plektrum armen.

Image Image

Notera de lilla ful-hålen på framsidan -vid hålet för stallblocket: Kvarlevor (jordhål) från hardtail stallet kroppen ursprungligen var borrad för.


Image Image

Eftersom detta var en gammal Charvelhals -hade den lite komprimerings -issues. Kontaktytan på halsens häl slipades om både i vinkel -samt jämnhet. Giftemålet mellan kropp och hals välsignades med fetare custom hals skruvar i rostfritt stål. Hela kroppen kammar rengjordes för bästa möjliga klang egenskaper. Halsen och kroppen monterades ihop igår -och klangtestades idag. Nu låter det som är ihopsatt på bilderna som en jäkla stämgaffel! :twisted:


Image

Så vackert. Detta är onekligen riktig old-school på Charvel tapp.

Allt det tidskrävande och tråkiga görat -är därmed gjort. Det som nu återstår; är att skruva ihop en gitarr av alla delar som ligger och väntar. Något som är tanken att jag skulle ta tag i nu.


Frågar Bojen: Räcker det med att jag visar den färdiga gitarren senare -eller skall det vara bilder av denna process i denna tråd? :?:


/ Jonken


Last edited by Jonken on 19 Feb 2020, 15:13, edited 1 time in total.



19 Feb 2020, 14:38
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Det där kommer att bli en cool gitarr!

Om du har tid och lust så är det ju alltid kul med byggbilder! Du brukar ju också komma med massa bra och lärorika tips till bilderna.:)
Varför valde du att montera ett Floyd Rose med studs istället för med skruv direkt i trä? Är swamp ash för mjukt för det?

Mvh Jonas.

_________________
http://www.pigsinspace.se


19 Feb 2020, 14:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
1331 wrote:
Det där kommer att bli en cool gitarr!

Om du har tid och lust så är det ju alltid kul med byggbilder! Du brukar ju också komma med massa bra och lärorika tips till bilderna.:)
Varför valde du att montera ett Floyd Rose med studs istället för med skruv direkt i trä? Är swamp ash för mjukt för det?

Mvh Jonas.

Det är hål för Floyd skruvar -som monteras direkt i träet. Inser nu att jag borde skrivit wood screws istället. Tänkte faktiskt börja skruva in dessa skruvar efter att jag mumsat färdigt på min goda kaffekopp. :wink:


/ Jonken


19 Feb 2020, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Jonken wrote:
1331 wrote:
Det där kommer att bli en cool gitarr!

Om du har tid och lust så är det ju alltid kul med byggbilder! Du brukar ju också komma med massa bra och lärorika tips till bilderna.:)
Varför valde du att montera ett Floyd Rose med studs istället för med skruv direkt i trä? Är swamp ash för mjukt för det?

Mvh Jonas.

Det är hål för Floyd skruvar -som monteras direkt i träet. Inser nu att jag borde skrivit wood screws istället. Tänkte faktiskt börja skruva in dessa skruvar efter att jag mumsat färdigt på min goda kaffekopp. :wink:


/ Jonken


Ahh! Då är jag med! Tänkte väl att du skulle använda wood screws. Ser nu också när jag tittar noggrannare att hålen är lite små för att montera bussningar i.

_________________
http://www.pigsinspace.se


19 Feb 2020, 15:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Blev tyvärr lite av tvärnit idag -med Tele fixet. Telefonen ringde i ett -och det dök upp folk med lite instrumentbryderier.
Hann iaf få dit stolparna för stallet; och positionera -samt borra för fjäderklon. Bilderna uteblev idag; men skall försöka slänga in dessa vid tillfälle. Fortsättning följer.


/ Jonken :oops:


19 Feb 2020, 20:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Charvel har faktiskt gjort exakt en sån gitarr, för kanske 10 år sen. Oklart om den fanns i pippigul iofs.


20 Feb 2020, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Här är stolpmonteringen. Hur var det nu? Skulle den där in i det där hålet...? Helt klart annorlunda touch -med världens osmartaste volymkontroll. :lol:

Image

Hann med lite till idag: Monterade stallet, stämskruvar & strängtryck. Centerlinjen i guran stämde perfekt -med hardwaren monterad.


..Lackade dock ur -efter att den electrosocketen avsedd till gitarren visade sig vara med millimeter jänga. GIVETVIS upptäckte man detta efter att jag lött ett tum-jack färdigt. Sedan grädden på moset: -Hade jag ett enda jack med millimeter mått i bra-å-ha-lådorna?: -Nope…. Följt av toppningen av eländet: Hade givetvis en traditionell Telekopp i svart hade jag liggandes; men den är omöjlig att montera på gitarren -när jackhålet inte är genomgående som i en traditionell Telecaster. :evil: :evil: :evil:

Anywayz: Här är en bild på eländet som den står i nuläget:

Image


Släng gärna in några motiverande inlägg i tråden. Behöver verkligen dessa nu....
Just det: Ifall någon har ett svart Electrosocket (Tele jack) MED TUMGÄNGA liggandes: PM:a. Behöver ett.


/ Jonken :?


23 Feb 2020, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Kör ett football-jack istället, mycket mer Charvel...

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


24 Feb 2020, 21:20
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
vikko98 wrote:
Kör ett football-jack istället, mycket mer Charvel...

/Niklas

Sant. Vill dock gärna addera lite grejer -som gör gitarren aningen mindre Charvel. Små saker som skvallrar att detta ej är någon standard gura -utan någonting HELT annat! Som Bojaren 'Vinyljunkie' så korrekt påpekade i tråden: Den är redan i grund väldigt lik några specifika orginal modeller -som Charvel lanserat tidigare. Ska guran göra rättvisa till Björn; så måste den vara en aning fräck och udda -samtidigt som den piskar i sound, spelbarhet och funktion. Dvs: Kravbilden/ribban är (i vanlig ordning) -satt ganska högt med den här.

Kröp till korset idag -och beställde rätt Electrosocket till guran. Jag skulle ändå beställa lite prylar åt några kunder.


/ Jonken 8)


24 Feb 2020, 22:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Uppdatering:


E-socketen dök upp. Här en bild när det är monterat ihop med jacket:
Image


Elkammaren: Klistrade Jordskydd i botten. Strängjord och jack monterat:
Image


Mickarna som väntar på att bli monterade i gitarren:
Image


Nytt stallblock givetvis för stallet. Det blev ett titan block denna gång:
Image


/ Jonken


03 Mar 2020, 14:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Har varit små körigt sista tiden. Har inte haft möjlighet att köra på med projektet.

Tänkte istället försöka dela med mig lite mer ingående hur jag tänkt -och resonerat i samband med denna Chicken Räzer Tele:
Jag har länge velat addera en shred gitarr till mitt stall. Detta behövde vara en gitarr dubbla humbuckers och låsbart svajsystem. Soundmässigt ville jag ha en riktigt distinkt och twangig ton; som medför att man i lite större utsträckning kan forma strängtonen med anslag och fingrar. Mer prioritet på "snap" -än "fett" och "tyngd" -är soundet i ett nötskal. Har givetvis redan gitarrer som gör just detta. Problemet är dock att samtliga dessa instrument har endast en stallmick. Nu behöver jag en gitarr som jag med framgång även kan använda hals spolen på.
Alla Ni som äger -eller spelat på en riktigt bra Tele, Strata eller en Pålle; har säkert upplevt hur fantastiskt en distinkt halsmick kan låta. Inte bara som komplement till att sola med; utan även att kompa med över en överstyrd ljudbild. Soundet blir inte det minsta muddigt eller dåvt. Det blir istället tight, krämigt och fluid. För att uppnå detta; krävs i grund en väldigt bra AK-klang ur ett stränginstrument. Ett metallisk strängklang som är distinkt, naturlig och lång. Får man ut dessa attribut ur sitt stränginstrument; kommer även det elektriska låta kanon bra ur instrumentet.

Utgångspunkten för detta projekt var en gammal Charvel hals. Halsen ifråga hade väldigt goda klangegenskaper -av samma värld som man hittar i äldre, vintage instrument. Dock tar denna hals hela grejen en liten bit längre på alla punkter; eftersom träet i den är enormt tät ådrat, ådringarna är extremt raka -samt att konstruktionen på halsen är kvartsågad. Orginal banden (jumbo) som sitter på har knappt några märken alls. Halsen är köpt här på Bojen.
För att uppnå tonen jag sökte efter; var en kropp i ask målet. För att hålla nere totalvikten på gitarren lite; bestämde jag mig för swamp ask. Förhoppningen var att slippa lacka. Sökte därför efter en färdig lackad kropp. Kroppen var även tvungen att vara lite attitydrik och kick ass -och även ge lite 80/90 -tals racer vibbar. När jag såg denna gula Tele kropp tänkte jag: -Fan va coolt! -Jag har ju ingen racer i Tele -skrud! -Rundad häl och uttagen för bärskaggen oxo! -PERFEKT! Den enda som inte fanns på kroppen var en forearm cut på framsidan. Detta var dock ingen biggie; då jag bara kunde fräsa om/öka tilten i halsfickan -och på så sätt få upp stränghöjden över locket. Spel känslan skulle bli lik typ; en Les Paul Jr etc.

Att gitarren skulle ha ett orginal Floyd -med woodscrews; var redan spikat från "gå". Satsade dock lite extra på ett sustainblock i titan denna gång.

När förutsättningarna för den akustiska klangen var klart -blev det lite trixigare: Vilka mickar skulle passa bäst till vad jag ville få ut av gitarren? All logik i skallen skrek ju efter - återhållsamma, transparenta mickar -i en gitarr med så stark akustisk klang bild. Detta var dock en racer gitarr tänkt att leverera lite pungsparkar också. Valde därför bort den strikta vintage linjen: Och bestämde mig för att kolla efter lite mer output. Valet föll på Jason Beckers signatur mick i stallgropen. Hade redan en gitarr med denna mick. Den är designad att leverera av en distinkt strängton; som finns i Carvin numbers guitar (Jason signatur modell). Jag ville gärna ha alnico 5 magnet även i halsmicken. Valet föll på SD '59. En halsmick som både har; -vintage EQ, -gryn och -kött. Den suveräna strängklangen i gitarren borde göra den micken riktigt, riktigt gott!

Ungefär så. Ser verkligen fram emot att få göra färdigt gitarren. Detta för att få kvitto på om den verkligen levererar enligt mina spec -eller om allt detta bara var/är "all in my head"....?


/ Jonken :)


04 Mar 2020, 20:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Det börjar "ta sig" -sa pyromanen! 8)

Gitarren är ihop. Det enda som är kvarstår; är att snickra täckplasten för båda kaviteterna på baksidan. Här är en bild på det elektriska:

Image Image

Har inte hunnit testa ännu. Men har dock tagit fram gitarren -denna gula är tänkt att börja "åka" mot:

Image Image

Gitarren känns stabil. Spontan notering i samband med intoneringen på gitarren: kändes helt klart lite ovant med Tele på räzer -tapp för mig. Men det kommer garanterat; när jag fått lägga några mil med den. Den akustiska sträng tonen är dock precis det jag ville ha ur gitarren. (Lovar gott.)


/ Jonken


08 Mar 2020, 16:58
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Fantastiskt cool gitarr!!!

Tele + "strata"-huvud = najs


09 Mar 2020, 07:05
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Grymt cool gitarr!
Ser att du monterat en treblebleed. Vilka värden har du på konding och ev resistor?
Brukar du alltid ha samma värden, eller varierar du beroende på vilken typ av mick som sitter i gitarren?

_________________
http://www.pigsinspace.se


09 Mar 2020, 09:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Tvåtakt wrote:
Fantastiskt cool gitarr!!!

Tele + "strata"-huvud = najs

Tackar! Jo den e riktigt cool!


09 Mar 2020, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
1331 wrote:
Grymt cool gitarr!
Ser att du monterat en treblebleed. Vilka värden har du på konding och ev resistor?
Brukar du alltid ha samma värden, eller varierar du beroende på vilken typ av mick som sitter i gitarren?

Jag brukar köra olika -beroende på den övriga elen i guran. I den här sitter det en Emerson treble bleed. Den består av polystryene 470 pf cap -parallellt med en 220 ohms resistor.


/ Jonken


09 Mar 2020, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Vad kostar det i pengar att bygga en sån där med olika delar?
Eller vad kostade just den där Telen?


12 Mar 2020, 16:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
MdaG wrote:
Vad kostar det i pengar att bygga en sån där med olika delar?
Eller vad kostade just den där Telen?

Det beror helt och hållet på vad man ska ha för delar, och om man hittar dem beggat eller köper nytt.

Jag satte ihop en supertele med dubbla humbuckers och hardtailstall för ca 7000-7500 kr.
Bara nya delar: kropp Allparts, hals Hosco, Gotoh och Allparts hårdvara, stall från Kluson. Mickarna är ett par Seymour Duncan som jag hade liggande i en låda. Lackade själv med lack från Gitarrdelar.
Jag sparade pengar på att jag passade på att köpa delar från GMF på mässan i Fryshuset = mässrabatt.

Jag har ett till projekt på gång i form av en superstrata med specialbeställd kropp som kommer att landa på ca 8000-8500 kr när den är klar. Även där bara nya delar.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


13 Mar 2020, 19:20
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Precis som T-A nämner; så varierar slutpriset beroende av vad man betalar för delarna. Sedan hjälper det givetvis ifall man själv besitter kunskap och verktyg -för att skruva ihop delarna på ett optimalt sätt.

Har ej på rak arm riktigt koll; men gissningsvis 5-6 tusen för allt. Detta inkluderar köp av begagnade delar bla här på bojen -samt generöst rabatterade nya delar som jag beställt till gitarren. Utöver detta hade jag typ; -kabel, -pot, -skruvar redan i mina bra-å-ha -lådor.

Jag skulle tippa; att man landar någonstans kring 8-10 papp; om man beställer delarna nya inkl frakter & tull avgifter. Sedan tillkommer givetvis mer kostnader ifall man skall pröjsa något proffs att modifiera och skruva ihop hela gitarren också. Lägger vi på ca 3 papp för det; hamnar man i runda slängar på 11 till 13 papp. Många tänker då: -Fan; det var väl inte så billigt? Iaf tills man börjar titta vad instrument bestående av:

- Riktigt, riktigt bra trä bitar
- Orginal Floyd tremolo system
- Titan sustainblock under svajet
- Märkes mickar
- Högsta kvalla el
- Sperzel stämskruvar

...Egentligen kostar idag? Alt. Vad slutsumman egentligen blir om man köper en färdig gitarr med 'special' -svaj, 'tvivelaktigare' mickar eller taskigare träslag Ex i kropp; och byter ut dessa själv i efterhand? Oavsett blir skillnaden att man inte fick möjligheten "att drömma ihop instrumentet själv" från scratch. Detta HELT efter sitt eget tycke och preferens. DETTA är grunden i vad riktig custom handlar om: Det är BARA de personliga tycken och preferenserna som styr! Och när man går hela vägen; har man oftast både ett unikt -och ett vansinnigt bra instrument!

I helgen har jag planerat och fixa det sista -och verkligen spela skiten ur "kyckling Telen". Denna helg RULEZ! Kommer bli SÅ-JÄLA-INNI-H-GÖTT!!!


/ Jonken 8)


13 Mar 2020, 19:58
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Just fan; några till detaljer som inte nämnts om Kyckling Telen:

- På Charvel halsen är brädan/hälen bredare -jämfört med standard Tele/Strata halsar på ca 55,5 mm. Detta kallas för custom heel och är +57 mm. Detta medför att E-strängarnas positioner över det högsta bandet ger mer spelyta. Strängarna hamnar inte lika nära bandkanterna. Detta är riktigt tacksamt till bredare spaecade Strata stall och låsbara svajsystem.

- Mickarna är monterade i raka (ej lutade) micksarger; men båda mickarna lutar perfekt i tilt -med strängarna. Båda mickarnas monterings/höjd justeringsskruvar bottnar mot träet i mickkamrarna. De ligger i strategiskt borrade hål. Detta ger både lutningen -samt centrerar även mickarnas poler korrekt mot alla 6 strängarna -över de samma. Detta ger en överlägsen monteringsstabilitet. (Man kan säga att mickarna är 'fastlåsta' i sina exakta positioner; såväl horisontellt, vertikalt -samt i strängvinkel. Med traditionell montering -tenderar o kåpade mickar att vicka/röra sig all over the place i mickramarna.) Mickskruvarna plockar upp vibrationer direkt från träet i kroppen till mickarnas basplatta. Ljud/ton mässigt; påminner det här om att ha mickarna monterade direkt i träet -utan micksarger. Meao: Kycklingen levererar direct mount -ton ur mickarna; trots att den har micksarger.


/ Jonken :idea:


13 Mar 2020, 21:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Då sitter man hemma igen. Nöjd och lite små trött; men ändå med ett småleende på läpparna. Lite lätt "hum" i skallen; efter en hel del volymer av det högre slaget i helgen. I lördags tillverkade och monterade jag bak plasten på gitarren. Efter det blev det bara spela på hemma volym resten av dagen. Idag (söndag) var ur blåsning av instrument dammet på schemat: Dvs: Lira mycket och HÖGT.

Här är en sammanfattning i punktform över Chicken Räzer Telen:

- Ergonomiskt var gitarren helt klart en ny bekantskap. Stallets/strängarnas position med axelband över magen; hamnade närmare vänsterbenet. Påminde lite mer om att lira på ett Flying V. Detta i jämförelse med en traditionell Strata. Konstigt; då jag inte reagerat över samma sak när jag spelat på mina andra Teles? Stränghöjden över kroppen kändes perfekt direkt från gå. Och jag stördes inte alls av att kroppen inte hade rundningen ovantill för plektrum armen. Rundningen på baksidan av kroppen kändes Strata. Efter lite fipplande med att ställa in ett nytt axelband; satt gitarren perfekt över magen. Skall man vara riktigt petig: Märkte jag av en väldigt, väldigt liten tendens till att gitarren skulle vara framtung när jag släppte den helt med axelband på. Dock absolut ingenting som störde mig. Stränghöjden var låg, slick och kändes behaglig, tight och snabb. Björns gamla Charvel -hals kändes klassiskt Charvel: Lite bredare jämfört med standard Strata -samt träig och resonant.

- Det akustiska soundet ur gitarren gav precis det jag ville: Stark klang -med god tighthet, tonlängd och snap. Svajet kändes kanon på gitarren -som jag valt en Eb stämning på för dagen. (En halvton ner.) O pluggat separerade gitarren alla strängar jämnt och vackert. Tonlängden/sustainen var väldigt god; utan eller med svaj användning. Solo töjningarna sjöng ut precis som de skulle på alla strängarna.

- Det elektriska soundet var lite av en överraskning. Hade helt klart förväntat mig mer fett. Istället så var det mer dynamiskt och "grynigt". Nästan lite SC-karaktär över det hela. Ändå fanns HB-basen där; men utan muffet i botten man är van med. Ganska säker att detta berodde på Alnico V magneterna och den högre outputen i mickarna. Har ju på senare tid spelat mest på Alnico II humbuckers -av det mer återhållsamma slaget när det gäller styrka. Stallmicken var extremt tight. Bastonerna var kombinerat gryniga och basiga. Mellan registret elektriskt mer av det återhållsammare slaget. Gryningt och direkt -som på en traditionell SC-Tele. Helt perfekt för att gitarrens starkare AK-klang kunde tränga igenom där. (Fantastiskt och ovanligt i mickar med mer output.) Diskanten var grynigt tight och naturligt sjungande -utan att spika. De formbara, naturliga övertonerna hittades enkelt över hela brädan. Anslagsdynamiken för plektrumet lika så. Precis det som jag ville ha. Precis som på en bra orginal Tele; finns det väldigt mycket dynamik att hämta i exakt var på strängen man väljer att knäppa sin ton ifrån. Och att dessa knäpp positioner på strängarna bryggar naturligt över till varandra. -GRYMT!
Soundet ur halsmicken kan bäst beskrivas som dynamiskt tight och "woody"/träigt. Även här väldigt mycket SC-karaktär. PAF-EQ i grund -med en hel regnskog med träighet! Fantastiskt trevligt att reta micken med gitarrens volymkontroll. Treblebleeden jag valde till V-poten; var en riktig fullträff! Båda mickarna var inga som helst problem att tämja till rent/lätt sprucket sound över en HÅRT överstyrd ljudbild i stärkaren.

- Det tog verkligen inte länge att bli van med grejerna. Redan en halvtimme in i lirandet kände jag mig helt hemma och trygg med "Pippin". Som en salut till Björn; så var det primärt 80 och 90 tals hårdrock som ekade ur fyrtolvorna. OK; jag erkänner: Liiiite Hendrix blev det också. De sista timmarna bara flög förbi när jag kom in zonen med guran. Och när min fru kom för att hämta hem mig; märkte jag att jag min andra fina Charvel hade fått stå o rörd i sitt gitarrställ hela kvällen. (Och denna gitarr är en av mina absoluta favvo guror! WTF!)

Summa sum:
Är verkligen SÅ supernöjd med Kycklingen! Gitarren överraskade mig på ett positivt sätt; och gav mig mer än vad jag förväntade och siktade på. Är övertygad om att även Björn verkligen hade TOK-ÄLSKAT den här gitarren! Känns verkligen bra att kunna föra vidare Uhrs legacy i denna gitarr...


- RIP brother BU


/ Jonken


15 Mar 2020, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Den där gitarren har verkligen inte en del som jag gillar - ändå är helheten märkligt tilltalande. Den ser ut att gå fort.


16 Mar 2020, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
:) Jo; den går fort om man vill.
För mig är det enkelheten/stilrenheten som gör det. Inge onödigt extra; endast bästa möjliga kvalité -på alla grejerna som är på den. Sedan kan man ju givetvis debattera den gula kycklingfärgen. :lol:

Image

Image


/ Jonken


17 Mar 2020, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Jäklar va nice det har varit -att kunna köra mer halsmick på räzer -tapp. Omväxlande att kunna jobba med ett skitbra, nytt sound: Fylligt, träigt och extremt tight. Känslan blir lite grann den samma som när man bara använder SC-halsmicken i en bra Strata eller i en Tele. Det finns så otroligt med nyanser i endast en mick; bara genom att använda sig av volymkontrollen. Den stora skillnaden i den här gitarren; är nöjet att kunna göra detta på HB-tapp -istället för med SC-tapp. Den där underbara dynamiken är ju så JÄKLA SKÖN... På sättet den lyckas att fungera ihop i komp; tillsammans med både en mörkare/köttigare -eller en distinktare elbas ton. Egentligen skall denna ekvation soundtekniskt inte gå ihop!? -Men det gör det! Nu syftar jag givetvis till en överstyrd ljudbild -i andra musikstilar än Blues här. Att sedan kunna addera på den lilla extra grädden med svaj arm; ger helt klart en annorlunda krydda till en låt. Omväxlande och kul!

Fick förövrigt ett skit coolt mod tips till kycklingen: -Att byta till en svart Tele Top Hat switch tip -på mickväljaren. :lol:


/ Jonken


05 Apr 2020, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Testade byta switchknopp:

Image

Image

Är själv lite kluven över vilken som passar bäst...


/ Jonken :?


19 Apr 2020, 19:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Man ser tydligt trä i skåran för mickväljaren, där skulle svart varit snyggt tror jag.
Gissar att strata-knoppen sett ok ut då.

_________________
www.slackervillezoo.se


19 Apr 2020, 19:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
davidihse wrote:
Man ser tydligt trä i skåran för mickväljaren, där skulle svart varit snyggt tror jag.
Gissar att strata-knoppen sett ok ut då.

Jepp. Jag har själv medvetet rengjort skåran för mickväljaren trä ren. Detta för att jag inte gillar switchar som "gnuggar". Funktionen skall vara; -exakt, -lätt, -naturlig och -smidig för mig.


/ Jonken :wink:


19 Apr 2020, 22:07
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Vad är anledningen till den insjunkna ingången för ljudkabeln? Jag har sett det på Fenders Telecasters också. Min 90-graders hane passar inte i såna. Iaf klickar den inte i. Kanske är det retro och 90-graders hanar användes inte på retro tiden?


20 Apr 2020, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
MdaG wrote:
Vad är anledningen till den insjunkna ingången för ljudkabeln? Jag har sett det på Fenders Telecasters också. Min 90-graders hane passar inte i såna. Iaf klickar den inte i. Kanske är det retro och 90-graders hanar användes inte på retro tiden?

Det finns olika modeller/typer av vinklad kabel. Vissa av dessa är endast designade att fungera på o infällda ytor -medans andra fungerar även på lite infällda ytor. Jag kör med mesta dels med George L's kabel. Den vinklade varianten av dessa fungerar klockrent -även till Strata jack. Detta är kanon om man inte vill ha kabeln alls i vägen för svaj arm eller kontrollerna. https://www.youtube.com/watch?v=Fy1EKgHp-S0


/ Jonken


20 Apr 2020, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: HPD Projekt - Chicken Räzer Tele
Jonken wrote:
MdaG wrote:
Vad är anledningen till den insjunkna ingången för ljudkabeln? Jag har sett det på Fenders Telecasters också. Min 90-graders hane passar inte i såna. Iaf klickar den inte i. Kanske är det retro och 90-graders hanar användes inte på retro tiden?

Det finns olika modeller/typer av vinklad kabel. Vissa av dessa är endast designade att fungera på o infällda ytor -medans andra fungerar även på lite infällda ytor. Jag kör med mesta dels med George L's kabel. Den vinklade varianten av dessa fungerar klockrent -även till Strata jack. Detta är kanon om man inte vill ha kabeln alls i vägen för svaj arm eller kontrollerna. https://www.youtube.com/watch?v=Fy1EKgHp-S0


/ Jonken

Aha, tack. Kollade in min DiMarzio-kabel och den är helt riktigt tjockare än "nödvändigt" om kåpan.


22 Apr 2020, 16:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 75 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.