View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 11:34



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk. 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
LabLord wrote:
Stärken kommer att användas i studio till allt från punk, metal, rock osv. .

Är det bara du själv som ska ta med den till studion och spela in dig själv, eller ska den stå i din studio och spela in andra artister?

Alla åsikter om personlig smak och custom blir ju inte lika relevanta om det är andra som ska spelas in, då har väl de flesta
gitarrister med sin egen backline/stärk som man har sitt eget favoritljud i , eller tänker jag helt fel?

För en sån studiostärkare tänker jag att allsidighet blir mer viktigt än ens egna preferenser.

_________________



21 Feb 2020, 11:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Mike Leaf wrote:
LabLord wrote:
Stärken kommer att användas i studio till allt från punk, metal, rock osv. .

Är det bara du själv som ska ta med den till studion och spela in dig själv, eller ska den stå i din studio och spela in andra artister?

Alla åsikter om personlig smak och custom blir ju inte lika relevanta om det är andra som ska spelas in, då har väl de flesta
gitarrister med sin egen backline/stärk som man har sitt eget favoritljud i , eller tänker jag helt fel?

För en sån studiostärkare tänker jag att allsidighet blir mer viktigt än ens egna preferenser.


Bra tänk där. Sen finns det en snubbe i Kalifornien som heter Randall Smith. Han har byggt en och annan
fet stärkare menar en del.

Å Diezel. Jag vet inte exakt modell som kunde passa men de ställer gärna upp och spenderar ens pengar.

_________________
Försvinn ur min åsikt


21 Feb 2020, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
KOm ju på att Synergy amps gör en del coola prylar.

Finns ju både som förstärkare eller preamp. Och det finns ju en hel uppsjö av moduler, tex Friedman HBE, Friedman BE, Dirty Shirley, Metropoulus, Soldano SLO mfl.
http://synergyamps.com/shop/syn50
http://synergyamps.com/shop/syn1

Är lite sugen på en syn-1 med någon cool modul för att få en tredje kanal till min stärkare.

_________________
http://www.pigsinspace.se


21 Feb 2020, 14:19
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Mike Leaf wrote:
LabLord wrote:
Stärken kommer att användas i studio till allt från punk, metal, rock osv. .

Är det bara du själv som ska ta med den till studion och spela in dig själv, eller ska den stå i din studio och spela in andra artister?

Alla åsikter om personlig smak och custom blir ju inte lika relevanta om det är andra som ska spelas in, då har väl de flesta
gitarrister med sin egen backline/stärk som man har sitt eget favoritljud i , eller tänker jag helt fel?

För en sån studiostärkare tänker jag att allsidighet blir mer viktigt än ens egna preferenser.


Både och. Efter 10 år, där jag spelat in allt från proffs till amatörer, så vet jag att alltsom oftast har folk inte en susning hur deras egna grejer låter och funkar. Det som används live låter ofta inte alls som folk tror när de får höra det i studion. Alternativ är alltid bra. Eftersom det är min studio så bestämmer jag ju vad som ska stå där kan man ju tycka.....


21 Feb 2020, 14:31
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Har inte ens testat själv. Men skulle jag skaffa en mångsidig stärk till en studio hade jag kollat på Mesa Tc 50/100. Verkar ha ett sound som skulle gå att använda till det mesta. Inte för mycket karaktär och lite mer brittisk dist än vad dom brukar ha.


21 Feb 2020, 15:30
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
southbeck wrote:
Har inte ens testat själv. Men skulle jag skaffa en mångsidig stärk till en studio hade jag kollat på Mesa Tc 50/100. Verkar ha en karaktär som skulle gå att använda till det mesta. Inte för mycket karaktär och lite mer brittisk dist än vad dom brukar ha.


Den fanns på min lista ett tag men tyckte den var lite roddig att krana.


21 Feb 2020, 15:31
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Aha jag som tycker tvärtom. Ser väldigt straight forward ut. Är ju tre kanaler men varsin eq sektion så det ser nog värre ut än vad det är. Som tre stärkare i ett.


21 Feb 2020, 15:36
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
southbeck wrote:
Aha jag som tycker tvärtom. Ser väldigt straight forward ut. Är ju tre kanaler men varsin eq sektion så det ser nog värre ut än vad det är. Som tre stärkare i ett.


Tyckte inte den var så mångsidig när jag testade den.


21 Feb 2020, 15:38
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Alright då tycker vi helt olika haha. Har som sagt inte testat den själv men har sett dom som perfekt coverbands stärk. Bra clean, crunch och dist.


21 Feb 2020, 15:44
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
southbeck wrote:
Alright då tycker vi helt olika haha. Har som sagt inte testat den själv men har sett dom som perfekt coverbands stärk. Bra clean, crunch och dist.


Men om du inte ens testat den så är det ju svårt att ha en åsikt?!?


21 Feb 2020, 15:46
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Ja alltså jag argumenterar inte. Säger inte emot dig. Men det är väl inte så svårt att ha en åsikt även om man inte testat själv. Finns många bra klipp på den där man hör hur den låter i en mix. Jag kan ju förstå att en Fender twin inte är mångsidig även om jag inte testat den själv.


21 Feb 2020, 15:51
Profile

Joined: 27 Jul 2009, 13:32
Posts: 524
Location:
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
....har du studio o tänker att du ska ha nåt som passar andra ( inte bara det du diggar själv) skulle jag lägga den oförskämda summan på 3-4 stärkare med deras respektive
signatursound....välj toppar om det går o några olika kabinett...


21 Feb 2020, 20:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Jag har en Mesa TC-50 och tycker att den är väldigt mångsidig. Men om du vill ha hot-rodded Plexi så är det nog inte rätt stärkare. Ser heller inte behovet av flera kanaler i en studio. Tycker nog också att det i det fallet skulle vara värt att välja ett par olika förstärkare. Typ en Orange, en Marshall, och en Recto/Diezel etc. Men det är ju du som vet hur du vill ha det. :)

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


21 Feb 2020, 21:00
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Har en Mesa stiletto och Orange rockerverb mk2 50w samt en Supro Thunderbolt samt lite andra obskyra saker i studion redan. Vill ha en fin hotrodded plexi ovanpå detta, inte minst för min egen del, utan även tillgängligt i studion.


21 Feb 2020, 22:45
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Lite update då. Nu har jag haft min Friedman BE-50 deluxe några månader. Dyrt blev det, frågan är om blev jag nöjd? Det kan jag väl säga att jag är, riktigt nöjd. Den låter och känns i många fall som en Marshall. Fast en Marshall med en enastående möjlighet att ratta in ljudet.

Dock är denna i många fall lite overkill då jag använder ett ljud (den har 3 kanaler). Jag använder plexikanalen med gainstage switchen på medel samt gain rakt up runt klockan 12. Med response och thump kontrollerna så får man dessutom utöver den vanliga eq:n, en fantastisk kontroll över hur stärkaren upplevs i botten och midden.

Allt det som jag stört mig i tidigare stärkare är totalt frånvarande. Inget surrande (Engl) inget fissel. Det låter sjuuukt bra helt enkelt. Kan tycka att det var värt varenda spänn.


28 May 2020, 15:25
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Varför rör, när det finns Roland Blues Cube.
Pengar över också, till pedaler.
There's no end to the possibilities!


28 May 2020, 15:58
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
bummer wrote:
Varför rör, när det finns Roland Blues Cube.
Pengar över också, till pedaler.
There's no end to the possibilities!

Har du läst tråden överhuvudtaget eller ville du bara briljera med vad du tycker är fantastiskt? Det var en stärkare för punk, rock och metal den skulle användas till och inte till jazz, blues eller gubbrock på sin höjd.


28 May 2020, 17:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
LabLord wrote:

Intressant. Dock kan jag jag ju säga att på de flesta Marshall jag skruvat på händer knappt ett skit när man skruvar på eq:n. Tyckte eq responsen var en helt annan på BE-100. Deluxen verkar vara ännu mer flexibel då den har mer switchar med fler möjligheter samt reponse och thump som påverkar slutsteget. Bara det att kunna välja hur många gainsteg den skall växla in. Ovanpå detta separata switchar för saturation, midvoicing osv. Tyckte det gick att få till en mängd variationer tills man blev nöjd.

Oftast beror att man tycker EQ är olika reaktiv inte på EQ-kretsen utan på vad man matar in i den och vad som kommer efter. Hårt distade ljud upplever man som mer reaktivt. Om ljudet innehåller mer bas och/eller diskant upplever man att EQ reagerar mer. Är det mer kompression efter EQ upplevs det som den reagerar mindre. Fast i alla dessa fall så reagerar den egentligen lika mycket för det är oftast exakt samma EQ-krets.

_________________
Johan Hansson


28 May 2020, 19:56
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Nyfiken fråga, funderade du nån gång på en Soldano SLO-100?


28 May 2020, 21:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
zoork_1 wrote:
Nyfiken fråga, funderade du nån gång på en Soldano SLO-100?


Världens bästa distljud enligt mig. Fullkomligt fantastisk och unik. Tills andra snodde designen och gjorde ett mycket sämre jobb :mrgreen:


28 May 2020, 21:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
guitarnerdswe wrote:
zoork_1 wrote:
Nyfiken fråga, funderade du nån gång på en Soldano SLO-100?


Världens bästa distljud enligt mig. Fullkomligt fantastisk och unik. Tills andra snodde designen och gjorde ett mycket sämre jobb :mrgreen:
Tycker det är helt omöjligt att spela på den pjäsen med en het humbucker för det blir så grötigt. Soldano hot rod är något bättre.

_________________
Johan Hansson


28 May 2020, 22:17
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
zoork_1 wrote:
Nyfiken fråga, funderade du nån gång på en Soldano SLO-100?


Jodå jag funderade lite på den. Insåg att eftersom jag inte hade möjlighet att testa någon samt att nästan varenda klipp jag hört enbart fokuserar på maxdist, så släppte jag tankarna på den.

Dessutom letade jag efter en mer "marshall-esque" stärk med EL34:or i. Som jag förstått levereras den enbart med 6L6!? Har dessutom aldrig känt något sug efter en dylik då jag som sagt mer förknippar denna med 80 tals shredding och ett annat ideal än vad jag gillar.


28 May 2020, 22:45
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Tubis wrote:
guitarnerdswe wrote:
Världens bästa distljud enligt mig. Fullkomligt fantastisk och unik. Tills andra snodde designen och gjorde ett mycket sämre jobb :mrgreen:
Tycker det är helt omöjligt att spela på den pjäsen med en het humbucker för det blir så grötigt. Soldano hot rod är något bättre.


Grötig vill jag nog inte kalla en SLO. Bara att dra ner gainen så att treble bleeden blir mer aktiv. Personligen föredrar jag att köra crunchkanalen till komp och den andra dedikerad till solon.


28 May 2020, 22:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
guitarnerdswe wrote:
Grötig vill jag nog inte kalla en SLO. Bara att dra ner gainen så att treble bleeden blir mer aktiv. Personligen föredrar jag att köra crunchkanalen till komp och den andra dedikerad till solon.
Det finns ingen treblebleed på SLO. Men givetvis blir det inte grötigt när man spelar på lägre gain. Det är ju när man distar på det grötar vilket jag kanske i klargjorde riktigt. Den ligger bara snäppet för högt i bas in i disten vilket hot rodden har fixat.

_________________
Johan Hansson


29 May 2020, 17:47
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Tubis wrote:
guitarnerdswe wrote:
Grötig vill jag nog inte kalla en SLO. Bara att dra ner gainen så att treble bleeden blir mer aktiv. Personligen föredrar jag att köra crunchkanalen till komp och den andra dedikerad till solon.
Det finns ingen treblebleed på SLO. Men givetvis blir det inte grötigt när man spelar på lägre gain. Det är ju när man distar på det grötar vilket jag kanske i klargjorde riktigt. Den ligger bara snäppet för högt i bas in i disten vilket hot rodden har fixat.

Treble bleed är nog fel term, men det sitter definitivt en "treble cap" på distkanalens gainkontroll.


29 May 2020, 18:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
guitarnerdswe wrote:
Treble bleed är nog fel term, men det sitter definitivt en "treble cap" på distkanalens gainkontroll.

Okej den verkar finnas där ibland och ibland inte efter att jag googlade lite. Har aldrig sett den där dock. Oavsett ska förstärkaren fungera över hela svepet på potten om man ska claima att det är en av de bättre stärkarna.

_________________
Johan Hansson


29 May 2020, 20:28
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Lägga oförskämt mycket pengar på rörstärk.
Tubis wrote:
guitarnerdswe wrote:
Treble bleed är nog fel term, men det sitter definitivt en "treble cap" på distkanalens gainkontroll.

Okej den verkar finnas där ibland och ibland inte efter att jag googlade lite. Har aldrig sett den där dock. Oavsett ska förstärkaren fungera över hela svepet på potten om man ska claima att det är en av de bättre stärkarna.

Felaktiga scheman finns det gott om, tyvärr. SLO100 är inte designad för att vara någon supertajt metalmaskin. Overdrivekanalen är menat som en solokanal, och funkar alldeles utmärkt till det. Precis lagom balans mellan tajthet och mjukhet i mitt tycke. Vill man ha tajtare botten så finns det en helt annan kanal till det. Eller så drar man ner gainen om man vill ha den som en kompkanal och kickar på någon pedal för solon. Ska jag vara helt ärlig, så är det första gången jag hör någon som föredrar HR framför SLO. Tycke och smak givetvis, men HR var väl alltid menad som en fattigmans SLO?


29 May 2020, 20:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.