View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 18:51



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Vägda tangenter 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Vägda tangenter
hej,

hade tänkt att svara på en tråd för ett tag sedan och insåg nu att den redan blivit gammal. Som jag. Men den handlade om vad som var viktigt att tänka när man köper ett klaviaturinstrument som är uppbyggt kring pianoljud. Surfade nu på forumet och såg att liknande frågor varit uppe tidigare och att det då ofta rekommenderats att satsa på vägda tangenter. Som gammal pianist vill jag bara säga att min uppfattning är att det är helt fel fokus. För det första är det inte så himla avgörande ö h t hur klaviaturen svarar. När man väl kan spela ligger känslan i händerna, inte i klaviaturen, även om den såklart har en viss betydelse. För det andra är variationen inom respektive kategori, vägda - halvvägda- icke vägda, mycket stor. Och det är värt att höja ett varningens finger just för vägda. Ställ fem flyglar bredvid varandra o känn - helt olika. Ställ ett gammalt Rhodes mk1, med träklubbor, mot ett mk1 generation 2, också med träklubbor: natt o dag. Tidiga mk 2 har också träklubbor men känns ändå lite annorlunda än de senare mk1. Alla dessa är inom kategorin vägda. Väldigt stora skillnader, vill jag hävda. Men varför ö h t överväga vägda? Finns numera semivägda som är perfekta till såväl synt- o orgelsololir som sånt som bygger mer på ackord o temperament. Så kontentan: skit i vägda, satsa på bra semivägda. Behövs inget mer.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


11 Feb 2020, 19:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vägda tangenter
Jag håller med :). Helt och hållet tror jag. Men jag är ingen riktig pianist -
om det nu krävdes för att ha en åsikt :shock:
Jag har klaviaturer med old skool synttangenter, semivägda och vägda.
Jag föredrar nog semi-vägda personligen. De vägda blir för mig lite för
tunga å jobbiga. Men vill man ha max pianokänsla så ska man klart
ha vägda.

_________________
Försvinn ur min åsikt


17 Feb 2020, 03:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.