View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 11:01



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Micka en 2x12 med beam blockers installerade, idé och test! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Micka en 2x12 med beam blockers installerade, idé och test!
När vi spelade in senast så tyckte jag det var lite krångligt att micka min AC30 som har Weber Beam Blockers installerade. Så jag har funderat lite och gjort en illustrativ bild på en variant. Jag har inte testat detta i praktiken än, så vad tror ni om min idé?


https://flic.kr/p/2ioCKta


Last edited by Shoegazers Anonymous on 28 Feb 2020, 09:13, edited 1 time in total.



03 Feb 2020, 16:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Micka en 2x12 med beam blockers installerade, idé!
Jag hade nog provat att närmicka på ett av elementen precis där beamblockern slutar.
Jag tycker i allmänhet att närmickat sitter bäst i mixen sedan.

Om det funkar med beamblocker vet jag förstås inte.


03 Feb 2020, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Micka en 2x12 med beam blockers installerade, idé!
Tack för engagemang!

Det var så jag gjorde sist. Tyvärr var tiden knapp och jag slarvade faktiskt med att prova olika positioner och lyssna emellan. Men det får bli ett eget projekt framöver. Ska spela ett komp som jag spelar in på loopern- sen spela in olika positioner och märka upp och sen kolla vad som gör vad.

Tycker ju sånt här är rätt kul även om det är lite meckigt och tar tid.


04 Feb 2020, 11:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Micka en 2x12 med beam blockers installerade, idé och te
Igår var jag i repan och testade lite. Det var kul och givande!

Jag spelade in en snutt på repvolym genom min AC30 med Beam Blockers - som innebar en del komplexa ackord och som spelades jämt samt även lite plock över strängarna på slutet. Den snutten spelades in på en Digitech JamMan looper och justerades volymmässigt till samma som när jag spelade.

Sen mickade jag upp med min AKG D3700 precis i mitten mellan högtalarna och så att den var helt rak i vinkel och i mitten på höjden, detta 20 cm från fronten. Spelade upp loopen och spelade in det i Cubase. Efter det spelade jag upp samma loop men med en Jam Tubedreamer 58 och efter det två varianter av rent och dirty fast med en Diamond Boost EQ där jag skar bort mid. Dvs, fyra inspelningar och ljudvarianter per mickplacering.

Efter det ändrade jag till närmickat. Först ut var att ha den rakt mot i vinkel - fast vid Beam Blockerns (BB) kant, sen vid BB kant men med 45 graders vinkel mot högtalarens mitt. Flyttade den sedan till halvvägsläget mellan högtalarens mitt och ytterkant (halvvägs alltså) och satte den rakt i vinkel, därefter lite längre ut mot kanten men med 45 graders vinkel även där. Behövde flytta den lite längre ut pga att den annars blev väldigt snarlik den första som var i vinkel och som var nära BB.
Sen blev det en bonus, rakt framifrån och i mitten i höjdled fast 1 meter ifrån.

Sen lyssnade jag och jämförde.

Det var bara två mickplaceringar som var användbara skulle det visa sig. Om man inte är ute efter ett speciellt ljud vill säga.

De som funkade bäst var faktiskt den som jag i teorin trodde på och som startade tråden - den som stod precis i mitten och 20 cm ut. Den lät mest naturligt så som jag upplever ljudet med mina öron när jag står 4 meter bort och spelar.
Den andra som funkade bra var den som satt precis där BB slutade, men rakt in mot konen, inte vinklad. Den lät ganska neutralt och närmickat bra, men med lite mer bas. Inte lika naturligt, men bra.
Iom att jag alltid i princip skär bort lite bas från min inspelade gitarr så anser jag att 20 cm-varianten nog är bäst. Den kommer inte behövas eq på i basen, om ens alls.

De andra lät blandat lite sämre. Allt från dovt till plastigt och ihåligt. Den som satt 1 meter ifrån lät på sitt sätt ok, men det var väldigt mycket diskant där och ingen bas. Lite ojämn och inte så naturlig. Men jag kände dock att det fanns ett syfte med en sådan placering, kanske som en extra mick för att kunna ratta in mer övertoner och diskant i kombo med någon av de andra två.

Så nästa gång det är dags att spela in så vet jag hur jag vill micka min stärk. Känns skönt! En riktigt bra rundupptagande mick 20 cm ifrån och dead centre.

Detta är alltså vad jag kom fram till på min stärk då den har Beam Blockers monterade på båda elementen. Jag hade säkert upplevt det på annat sätt om de inte varit där. :)

Edit: glömde att micka en helt i mitten enligt bild i första inlägget fast från 10 cm... Får bli en annan gång.


28 Feb 2020, 09:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2349
Location: Varberg
Post Re: Micka en 2x12 med beam blockers installerade, idé och te
Shoegazers Anonymous wrote:
Så nästa gång det är dags att spela in så vet jag hur jag vill micka min stärk. Känns skönt! En riktigt bra rundupptagande mick 20 cm ifrån och dead centre.


Men AKG D3700 är väl inte rundupptagande? Den är väl hypercardioid?
En rundupptagande ger ofta litet mer fräs i de högre frekvenserna, är det önskvärt?

För mickning en liten bit ifrån (~30 cm eller mer) funkar annars en stormembrans kondensatormick eller en bandmick (gärna parad med en SM57 eller MD421 helt nära elementet; de är snällare i övre mid än D3700, som har en puckel där). En jättebra bandmick som inte kostar skjortan är M160 från Beyerdynamic. Den dög åt Eddie Kramer till både Hendrix’ & Jimmy Pages gitarrer & Bonhams trummor (överhäng).

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


29 Feb 2020, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Micka en 2x12 med beam blockers installerade, idé och te
Shoegazers Anonymous wrote:
Igår var jag i repan och testade lite. Det var kul och givande!

Jag spelade in en snutt på repvolym genom min AC30 med Beam Blockers - som innebar en del komplexa ackord och som spelades jämt samt även lite plock över strängarna på slutet. Den snutten spelades in på en Digitech JamMan looper och justerades volymmässigt till samma som när jag spelade.

Sen mickade jag upp med min AKG D3700 precis i mitten mellan högtalarna och så att den var helt rak i vinkel och i mitten på höjden, detta 20 cm från fronten. Spelade upp loopen och spelade in det i Cubase. Efter det spelade jag upp samma loop men med en Jam Tubedreamer 58 och efter det två varianter av rent och dirty fast med en Diamond Boost EQ där jag skar bort mid. Dvs, fyra inspelningar och ljudvarianter per mickplacering.

Efter det ändrade jag till närmickat. Först ut var att ha den rakt mot i vinkel - fast vid Beam Blockerns (BB) kant, sen vid BB kant men med 45 graders vinkel mot högtalarens mitt. Flyttade den sedan till halvvägsläget mellan högtalarens mitt och ytterkant (halvvägs alltså) och satte den rakt i vinkel, därefter lite längre ut mot kanten men med 45 graders vinkel även där. Behövde flytta den lite längre ut pga att den annars blev väldigt snarlik den första som var i vinkel och som var nära BB.
Sen blev det en bonus, rakt framifrån och i mitten i höjdled fast 1 meter ifrån.

Sen lyssnade jag och jämförde.

Det var bara två mickplaceringar som var användbara skulle det visa sig. Om man inte är ute efter ett speciellt ljud vill säga.

De som funkade bäst var faktiskt den som jag i teorin trodde på och som startade tråden - den som stod precis i mitten och 20 cm ut. Den lät mest naturligt så som jag upplever ljudet med mina öron när jag står 4 meter bort och spelar.
Den andra som funkade bra var den som satt precis där BB slutade, men rakt in mot konen, inte vinklad. Den lät ganska neutralt och närmickat bra, men med lite mer bas. Inte lika naturligt, men bra.
Iom att jag alltid i princip skär bort lite bas från min inspelade gitarr så anser jag att 20 cm-varianten nog är bäst. Den kommer inte behövas eq på i basen, om ens alls.

De andra lät blandat lite sämre. Allt från dovt till plastigt och ihåligt. Den som satt 1 meter ifrån lät på sitt sätt ok, men det var väldigt mycket diskant där och ingen bas. Lite ojämn och inte så naturlig. Men jag kände dock att det fanns ett syfte med en sådan placering, kanske som en extra mick för att kunna ratta in mer övertoner och diskant i kombo med någon av de andra två.

Så nästa gång det är dags att spela in så vet jag hur jag vill micka min stärk. Känns skönt! En riktigt bra rundupptagande mick 20 cm ifrån och dead centre.

Detta är alltså vad jag kom fram till på min stärk då den har Beam Blockers monterade på båda elementen. Jag hade säkert upplevt det på annat sätt om de inte varit där. :)

Edit: glömde att micka en helt i mitten enligt bild i första inlägget fast från 10 cm... Får bli en annan gång.

Tack för att du delade detta! Jag håller på att spela in ljudfiler för en video där jag jämför olika slutrör och även olika kombinationer av dem. Kör med min grymt moddade Marshall Satriani "Blasfemiani" och en Hughes & Kettner-låda från 1985 som nu har Blackbacks 55Hz från 1976. Med inställningen typ "boostad Super Bass med Super Lead 4,7nF konding, mer dynamisk distkrets (främst katodföljar-drivaren), och Super Lead tonstack" på nästan i 30 minuter strax under outhärdlig nivå gör att öronen ändå kroknar, trots att jag gott kan säga att jag fan aldrig haft ett så gott ljud ur en förstärkare som jag själv moddat. Helvete vicket "vräng"!. Men att micka upp det goa man hör, i mitt fall ca 2,5 meter framför, och fånga det i en mick är inte jättelätt. Med den billiga men bra Prodipe TT1 20 cm ifrån och lite på sidan av konen och EQ:ad till liknande SM57 så verkar det som jag hamnade "rätt". Den micken är varmare än SM57, så man får höja registret 1k-3k för att få liknande som SM57. Man ska inte vara rädd för att EQ:a :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


01 Mar 2020, 14:20
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Micka en 2x12 med beam blockers installerade, idé och te
Angående micken - AKG D3700 - så var jag nog lite flummig i formuleringen. Testet gjordes med den för att det var den enda jag hade tillgänglig. Skulle jag micka för en inspelning så skulle jag använda en mer rundupptagande. Testet var mer bara ett test för att testa olika positioner.

Såna här grejer är nördiga så in i... Men det är även väldigt kul och lärorikt. :D


01 Mar 2020, 22:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Micka en 2x12 med beam blockers installerade, idé och te
Uppdatering:

Var i lokalen igår igen och testade lite. Har nyss införskaffat en Neumann TLM102 som jag ville prova.
Den här gången spelade jag in en snutt i loopern som innehöll lite rent plock, lite rent komp samt detsamma med dist (RAT) och lite chugga chugga.

Jag hade 3 mickar som jag provade på 4 olika sätt, men på samma ställe så klart så att jag kunde jämföra både position och micksort.
Mickarna var Neumann TLM102, AKG D3700 och en PHILIPS EL3782 (gammal rullbandarmick).

Positionerna var följande:
Närmickat precis där beamblockern slutar, dvs ungefär halvvägs från mitten av högtalaren. Kallad NM (närmickat)
Mitt emellan högtalarna enligt bild i första inlägget 10 cm från fronten. Kallad Pos 1
Samma som ovan fast 20 cm. Kallad Pos 2
Samma som ovan fast 30 cm. Kallad Pos 3

Det som var uppenbart när jag kom hem och lyssnade på inspelningarna i mins Sennheiser HD600 var att närmickat inte lät bäst med Beam Blocker. Den jag föll för med samtliga mickar och som vann var position 1. Där var det en bra balans, lät naturligt och så som jag själv hör det jag spelar när jag står ett par meter ifrån stärken. Men Neumann micken så var det svårt att välja mellan pos 1 och pos 3, men pos 1 var ändå den jag tyckte vann.

Intressant var att närmickat lät lite för mycket av allt och väldigt basigt. Visst, det kan man skära men vinsten var obefintlig. Position 1 lät som sagt bäst medans position 2 lät sämst. Där var det en konstig midd och ljudet vart lite ihåligt och dovt, som om det var ur fas eller något för att sen i position 3 få tillbaka diskant igen men med en liten skillnad i midden.

PHILIPS-micken hade jag med som en kul grej då den är från min mormor och morfars dödsbo och en mick som vi lekte mycket med med deras rullbandare när vi var barn. Ville se hur den lät och om den kunde vara kul till något. Det var den. Jag hade inga som helst förhoppningar, så jag blev klart positivt överraskad. Den lät ju inte bra eller likt någon av de andra, men den hade ett väldigt unikt ljud som verkligen lät "vintage" och som kräver en hel del skruvande i mixen för att få till. Så den kan helt klart vara kul att spela in med parallellt för att smyga in i olika partier.

Självklart testade jag att spela upp dem ihop med lite panorering osv. PHILIPS helpanorerad i ena luren och NEUMANN i den andra gav ett helgött gitarrljud. AKG-micken är rätt bra att spela in gitarr med oxå vilket känns bra. Jag klarar mig rätt långt med dessa tre till det jag spelar in själv.


03 Apr 2020, 13:35
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.