View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:15



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Callaham tremoloblock 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Callaham tremoloblock
Hej!

Svajarmen (push-in) i min Deluxe-strata lossnade på grund av trasig fästklämma. Tyvärr trasig så den var bruten precis i nivå med fästhålet. I princip omöjligt att fixa, bara att skaffa ett nytt block. Ville inte ha samma konstruktion igen och ville inte heller ha glapp i svajarmen. Tänkte göra något kul av det och bestämde mig för att prova Callahams grejor. Skickade efter från England, billigare än från USA, och monterade för några dagar sedan. Trodde inte det skulle göra någon skillnad men det blev en positiv överraskning. Mer attack, sustain och presens. Har N3-pickuperna som är lite tama, men nu låter de mer genuin strata om dem. Och känslan i svajet är direkt och mer distinkt. Kul!

/z


03 Feb 2020, 13:41
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Callaham tremoloblock
Det var kanske inte stålblock original i den stratan. Instämmer med att det blir den förändringen du beskriver när man byter till stålblock från något annat. Däremot finns det andra tillverkare än Callaham som ger samma förändring till betydligt lägre pris.


03 Feb 2020, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Callaham tremoloblock
Jo, det var ett stålblock. Med avfasning. Finns i Am Deluxe stratorna. Men det finns det många sorters stål. Troligen finns något liknande billigare, men jag orkar inte prova igenom massa olika block. Läs gärna ett intressant svar på mitt inlägg i The Gear Page från dazco under Guitars in General.

/z


03 Feb 2020, 22:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Callaham tremoloblock
zorro wrote:
Jo, det var ett stålblock. Med avfasning. Finns i Am Deluxe stratorna. Men det finns det många sorters stål. Troligen finns något liknande billigare, men jag orkar inte prova igenom massa olika block. Läs gärna ett intressant svar på mitt inlägg i The Gear Page från dazco under Guitars in General.

/z


Här är en länk för de som är intresserade: https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/callaham-tremolo-block.2118693/


04 Feb 2020, 00:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Callaham tremoloblock
Min gamla strata från 73 fick nytt liv efter byte till ett Callaham. Helt plötsligt lät den mer levande och som jag tänkte mig 60-talare.

När jag byggde min låg-kompromiss-strata härom året så blev det Gotoh 510 med stålstall istället för Callaham av kostnadsskäl. Jag kanske var dumsnål, men det blev dyrt nog ändå och 510 kändes tryggt eftersom Suhr använder dem på sina strator i och för sig med två skruvsfäste. Jag vill ha sexskruvsfäste eftersom jag inbillar mig att det koppla tonen bättre till kroppen.

Stallet är viktigt och med Callaham blir man nog ofta väldigt nöjd om man gillar 50-60-talsstrator. Frågan är om det finns annat som är lika bra för mindre pengar. Det vet inte jag, men jag chansade på Gotoh 510 som substitut. Men det finns säkert andra här som provat.


04 Feb 2020, 00:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Callaham tremoloblock
Tack för länkservice, CarlM!
Det här är ett intressant område och mer påtagligt än det korksnifferi jag skeptiskt trodde det var. Det är i alla fall den enklaste och mest givande förändring jag gjort på en strata för en överkomlig summa. Eftersom både ljud och spelkänsla påverkas. Sedan kan jag tänka mig, som flera påpekar, att förändringen inte alltid blir den man önskade.

/z


04 Feb 2020, 10:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Callaham tremoloblock
Intressant!

Såg i tråden på Gear Page att man även rekommenderade någon annan typ av fjädrar. Nån som vet mer precis vad?


04 Feb 2020, 11:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Callaham tremoloblock
Dom heter ordagrant Raw Vintage Springs. Inte testat. Finns mycket om dom på The Gear Page och andra forum.

/z


04 Feb 2020, 11:59
Profile WWW

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Callaham tremoloblock
Jag har endast köpt telecasterdelar från Callaham.
Detta är fruktansvärt nördigt, men de bäst ljudande telecastersadlarna jag provat (och jag har provat väldigt många) är Callahams slant compensated tele saddles. Jag är speciellt förtjust i dem i rostfritt stål. De ger en klar, sjungande ton med en fantastisk strängseparation och intonation.
Dyrt, men creme de la creme.

https://www.callahamguitars.com/tele_bo ... atalog.htm


08 Feb 2020, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Callaham tremoloblock
Callaham är bra skit. Det är ju kvalitén i metallen som gör skillnaden.
Det som är tråkigt med Callaham (i USA); är ju deras customer service. Krångliga betalningsrutiner -och småtaskig attityd. Men som tur är; har ju Callaham bra med återförsäljare som har en bättre attityd.

Byggde nyligen en hardtail Strata -med Callaham stall. Valde detta pga att detta låter så mycket bättre än ett gammalt, dyrt orginal hardtail stall från Fender. Har man extra stålarna för Callaham; är det helt klart värt det ljudmässigt. Har i flera fall noterat att en billigare kropp + hals med Callaham prylar ger mer än dyrare kropp + hals -med orginal märkes hardware.


/ Jonken


08 Feb 2020, 12:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.