View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 17:33



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK 
Author Message
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Jag har en gitarr som stämmer ur sig vid bends.
Vad kan jag göra för att åtgärda det? På instrumentverkstaden rekommenderades PLEK. Jag trodde PLEK hade med stränghöjd vs band att göra, men vad vet jag.

Hur fixar ni era gitarrer när de inte håller stämningen?


26 Jan 2020, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Nä, PLEKning är för att fixa perfekta frets. Om strängarna stämmer ur sig efter bends, så borde det bero på antingen stämskruvarna, översadeln eller sadeln. Eller alla tre. För många varv med strängarna på stämskruvarna kan också vara en bov i dramat.

Grundproblemet är att strängen inte faller tillbaka till ursprungsläget efter bend och då är det översadeln för det mesta. Lite blyerts (grafit) i skåran i översadeln för de strängar som bråkar gör susen. Finns även olja för ändamålet på gitarraffärerna.

Så kolla stämskruvarna, och sadlarna. Iallafall innan du köper en kostsam PLEK.

_________________
##################


26 Jan 2020, 17:39
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Rent spontant kan jag ju säga att jag hade inte gått dit till den verkstaden igen. Har svårt att lita på någon som föreslår bandslip för en gitarr som inte håller stämningen.


26 Jan 2020, 17:42
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
PLEK skär väl översadeln också vad jag kan förstå?
Köpte en SG för en 6-7 år sen, och då gjorde sig Gibson märkvärdig över " A PLEK-cut nut made from black Corian". Den sadeln nöp nåt så ini h-vete...
PLEKen var det nog inget fel på avseende djupet, men väl snålt skuret på bredden, vilket inte funkade alls med Corian. försökte fila till det, men det ville sig inte. Den blev snabbt utbytt till hemmafilad bensadel.


26 Jan 2020, 21:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Om stämningsstabiliteten är ditt enda bekymmer så ska det ju kunna avhjälpas utan bandslip.

Rör det sig om en gitarr med flytande stall så är det inte helt ovanligt att kniveggen på dessa blir slöa och därför inte återgår till neutralt efter bends vilket leder till att gitarren stämmer ur sig.
Är det en gitarr med fast stall så skulle jag gissa på att strängar nyper i översadeln, men de kan också glida i stämskruvarna om gitarren är strängad på ett dåligt sätt.

En verkstad borde kunna diagnostisera detta och t.ex anpassa, smörja eller byta översadeln, stränga med annan metod (med vissa typer av stämskruvar kan det hjälpa att dra varv både över och under strängens ingång i stämskruven, och se till så att ett eventuellt svaj beter sig korrekt.

Jag skulle föreslå att du går till en annan verkstad för en "second opinion".


27 Jan 2020, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Vad är det för gitarr?

_________________



27 Jan 2020, 18:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Kan bara instämma med föregående talare.. Att pleka en gitarr är absolut INTE lösningen för stämningsostabilitet. Gav dom verkligen detta råd för lösning till problemet hos Musikverkstan'...? Om så: -Vem var det? -Och såg han nykter ut?


/ Jonken


27 Jan 2020, 21:17
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
I 9 fall av 10 är det sadeln som nyper när gitarren stämmer om sig.

Vilken duktig gitarrtekniker som helst fixar det där med några sadelfilar. I värsta fall får man byta sadel.

_________________
Image


28 Jan 2020, 00:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Kan det vara så att gitarren även är i behov av en plek/bandslip och därav rekomendationen att göra det och att man i samma veva fixar sadeln?


28 Jan 2020, 10:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Jag tycker också att PLEK känns onödigt, han har inte ens sett gitarren. Det enda alternativet till hans instrumentverkstad är en musikbutik och de tyckte bara att jag skulle lämna in den så de får titta på den. Inget snack om PLEK (vilket de också erbjuder).

Gitarren i fråga är en Gary Kramer Simulator T (se avatar) som jag köpte för tio år sedan. Banden behöver inte slipas, det glider fortfarande lätt och jämnt. Jag ska titta på översadeln (ser ganska trångt ut, men jag vet inte hur det borde se ut) och hur lindningen runt stämskruvarna ser ut. Postar bilder här också.

Lyckas jag inte fixa det själv lämnar jag in det till musikaffären. Tack för er feedback. :)

https://pasteboard.co/IS2O9A7.jpg

https://pasteboard.co/IS2OBaq.jpg


28 Jan 2020, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
MdaG wrote:
Jag tycker också att PLEK känns onödigt, han har inte ens sett gitarren. Det enda alternativet till hans instrumentverkstad är en musikbutik och de tyckte bara att jag skulle lämna in den så de får titta på den. Inget snack om PLEK (vilket de också erbjuder).

Gitarren i fråga är en Gary Kramer Simulator T (se avatar) som jag köpte för tio år sedan. Banden behöver inte slipas, det glider fortfarande lätt och jämnt. Jag ska titta på översadeln (ser ganska trångt ut, men jag vet inte hur det borde se ut) och hur lindningen runt stämskruvarna ser ut. Postar bilder här också.

Lyckas jag inte fixa det själv lämnar jag in det till musikaffären. Tack för er feedback. :)

https://pasteboard.co/IS2O9A7.jpg

https://pasteboard.co/IS2OBaq.jpg

Oj, vilken gura!

Du skriver att du haft den i tio år. Har den alltid stämt ur sig? Om inte - har du bytt till tjockare strängar på senare tid? Annars lär det ju inte vara sadelskårorna som är för trånga.

_________________
Mats


28 Jan 2020, 14:55
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
albert wrote:
MdaG wrote:
Jag tycker också att PLEK känns onödigt, han har inte ens sett gitarren. Det enda alternativet till hans instrumentverkstad är en musikbutik och de tyckte bara att jag skulle lämna in den så de får titta på den. Inget snack om PLEK (vilket de också erbjuder).

Gitarren i fråga är en Gary Kramer Simulator T (se avatar) som jag köpte för tio år sedan. Banden behöver inte slipas, det glider fortfarande lätt och jämnt. Jag ska titta på översadeln (ser ganska trångt ut, men jag vet inte hur det borde se ut) och hur lindningen runt stämskruvarna ser ut. Postar bilder här också.

Lyckas jag inte fixa det själv lämnar jag in det till musikaffären. Tack för er feedback. :)

https://pasteboard.co/IS2O9A7.jpg

https://pasteboard.co/IS2OBaq.jpg

Oj, vilken gura!

Du skriver att du haft den i tio år. Har den alltid stämt ur sig? Om inte - har du bytt till tjockare strängar på senare tid? Annars lär det ju inte vara sadelskårorna som är för trånga.


Har inte bendat så mycket på den förut så har inte tänkt på det. Jag har bytt från .010 till .009 så strängarna har blivit tunnare. Kan det påverka?


28 Jan 2020, 15:09
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Om det är vanliga stammisar (icke låsbara) har du ju för lite sträng runt stämskruven...
Låga E-strängen sitter ju knappt på. Svårt att se hur dom ljusa strängarna sitter.
Här går många åsikter isär, men jag anser att man ska ha några varv sträng på dom ljusare strängarna, lindat i perfekt ordning (ej korsat och huller om buller).
Lite blyerts i översadeln kan oxå hjälpa till.
Se oxå till att strämmisarna är åtdragna och inte sitter löst.

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


29 Jan 2020, 12:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
MdaG wrote:
albert wrote:
Oj, vilken gura!

Du skriver att du haft den i tio år. Har den alltid stämt ur sig? Om inte - har du bytt till tjockare strängar på senare tid? Annars lär det ju inte vara sadelskårorna som är för trånga.


Har inte bendat så mycket på den förut så har inte tänkt på det. Jag har bytt från .010 till .009 så strängarna har blivit tunnare. Kan det påverka?

Strängarna kan ju rimligtvis inte nypa då, så det borde inte påverka stämningen. Men som Svaj skriver, har du ju alldeles för lite sträng på skruvarna. För mycket är inte heller bra, men är det inte låsbara skruvar, så måste det vara mer. Du kan ju pröva tekniken att låsa fast de ospunna strängarna också. Så här (men jag låser inte de spunna): https://youtu.be/j0Rcs1BK3Dg

_________________
Mats


29 Jan 2020, 12:19
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Quote:
Strängarna kan ju rimligtvis inte nypa då, så det borde inte påverka stämningen. Men som Svaj skriver, har du ju alldeles för lite sträng på skruvarna. För mycket är inte heller bra, men är det inte låsbara skruvar, så måste det vara mer. Du kan ju pröva tekniken att låsa fast de ospunna strängarna också. Så här (men jag låser inte de spunna): https://youtu.be/j0Rcs1BK3Dg


Jag gör alltid den låsningen på de två tunaste strängarna. Anars kan de lätt glida i hålet (!).
Verkar overkill på grövre strängar.
Jag ser också alltid till att ha minst ett helt varv sträng utvöer det som går åt för att täcka där strängen går in i stolpen. Detta för att inte ha någon risk att strängen vilar mot den kraftiga böjen det blir på strängen där den går in i stolpen. Det blir instabilt när strängen inte har en plan och väldefinierad yta (det närmast övre varvet på strängen) att vila mot innan den fortsätter mot halsen.
Kanske obegripligt utan bild?


29 Jan 2020, 14:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
svaj wrote:
Om det är vanliga stammisar (icke låsbara) har du ju för lite sträng runt stämskruven...
Låga E-strängen sitter ju knappt på. Svårt att se hur dom ljusa strängarna sitter.
Här går många åsikter isär, men jag anser att man ska ha några varv sträng på dom ljusare strängarna, lindat i perfekt ordning (ej korsat och huller om buller).
Lite blyerts i översadeln kan oxå hjälpa till.
Se oxå till att strämmisarna är åtdragna och inte sitter löst.

GRYMT BRA tips! (Kan bara hålla med.)


/ Jonken


31 Jan 2020, 19:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
MdaG wrote:
Jag tycker också att PLEK känns onödigt, han har inte ens sett gitarren.

Jag tycker personligen inte man ska uttala sig om något innan man sett och undersökt gitarren så detta var ett dåligt råd.
MdaG wrote:
Det enda alternativet till hans instrumentverkstad är en musikbutik och de tyckte bara att jag skulle lämna in den så de får titta på den.

Detta låter rimligt förutsatt att de har en kompetent tekniker inhouse, ska de skicka iväg gitarren till någon
kan du troligen istället kontakta den verkstan och spara in lite tid och pengar.

Man måste vara väldigt tydlig när man lämnar iväg saker och se till att det man säger verkligen noteras på en arbetsorder
Har sett flera exempel på att detta går snett, tex en kompis lämnade in en Strata med bandrassel lite här och var samt något glapp
i elektroniken på en butik i storstaden, när han hämtade gitarren så kollade han inte på den direkt utan betalade och åkte hem.
Alla fel kvarstod, det var nya strängar och stränghöjden dubbelt så hög som innan.

Han åkte tillbaka och fick tala med killen som skruvat gitarren och det enda uppdrag han hade fått var e gul post-it med 'setup' skrivet på.
Slutade med en bandslip på ett annat ställe då butiken vägrade dra av eller betala tillbaka pengarna för deras jobb (exkl kostnad för nya strängar)

Kan tillägga att jag såg direkt att det behövdes en slip på en sekund.

_________________



01 Feb 2020, 08:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Gitarr stämmer ur, tekniker rekommenderar PLEK
Tack för tipsen. Ska köpa nya strängar och låsa de som ni skriver. Grafit i översadeln också. Det står att den är gjord av ben, men känns väldigt plastig. Syntetisk ben?

[edit]
Tipsen fungerade jättebra. Tack! :)


01 Feb 2020, 15:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.