View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:58



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Var hittar jag en kill switch? 
Author Message

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Var hittar jag en kill switch?
Är på jakt efter en kill switch, jag tänker arcade button eller liknande.
I samma veva vill jag gärna beställa vol/ton-rattar till strata.
Finns det någon svensk butik eller åtminstone någon inom EU som har detta?


16 Nov 2019, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
AndreasO wrote:
Är på jakt efter en kill switch, jag tänker arcade button eller liknande.
I samma veva vill jag gärna beställa vol/ton-rattar till strata.
Finns det någon svensk butik eller åtminstone någon inom EU som har detta?

Den enligt mig bästa och smartaste killswitchen är Shadow. Smart inbyggd i gitarrens ordinarie volymkontroll. Mig veteligen finns den inte att få tag på i Sverige. Mina kunder brukar beställa den hos tysken: https://www.thomann.de/gb/shadow_sh124500_kill_pot.htm


/ Jonken


18 Nov 2019, 12:32
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
Tack för tips, denna såg ju riktigt smidig ut, den får nog bli till någon annan gitarr, jag har nämligen ett fult hål i plektrumskyddet som jag tänkte dölja.


18 Nov 2019, 12:54
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
Några tips:

www.electrokit.com (Svenskt)
www.banzaimusic.com (Tyskt, tror jag)
www.musikding.de

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


18 Nov 2019, 13:39
Profile
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
Momentan strömbrytare eller switch finns hos tex Conrad, Elfa, Kjell, Biltema mfl

ex
https://www.conrad.se/p/tru-components- ... st-1273005


19 Nov 2019, 14:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
En liten kill switch -kluris åt Bojen:

Den normala funktionen för en killswitch är ju "tvärtom"; dvs du anlägger/trycker på switchen för att tysta ljudet. Men om man vill ha det tvärt om då? Så att switchen är kill/tyst i orört läge; och låter när man anlägger/trycker på switchen? Hur kan man koppla detta utan att addera en extra DPDT on/on switch? (All övrig el funktion i gitarren ska fungera som tidigare.)

För nog måste man erkänna att en killswitch blir betydligt roligare -om den funkar så att ljudet kommer när man trycker på den; och inte tvärt om: Att det blir tyst när man trycker på den.


/ Jonken :)


20 Nov 2019, 19:08
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
Tack för tips!


22 Nov 2019, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
Du kan använda stand by-switchen på stärkaren till detta.
Helt tyst större delen av konserten och sen när när du plötsligt vill att det ska låta lite slår du bara till switchen.


Jonken wrote:
En liten kill switch -kluris åt Bojen:

Den normala funktionen för en killswitch är ju "tvärtom"; dvs du anlägger/trycker på switchen för att tysta ljudet. Men om man vill ha det tvärt om då? Så att switchen är kill/tyst i orört läge; och låter när man anlägger/trycker på switchen? Hur kan man koppla detta utan att addera en extra DPDT on/on switch? (All övrig el funktion i gitarren ska fungera som tidigare.)

För nog måste man erkänna att en killswitch blir betydligt roligare -om den funkar så att ljudet kommer när man trycker på den; och inte tvärt om: Att det blir tyst när man trycker på den.


/ Jonken :)

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


24 Nov 2019, 15:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
benny hill wrote:
Du kan använda stand by-switchen på stärkaren till detta.
Helt tyst större delen av konserten och sen när när du plötsligt vill att det ska låta lite slår du bara till switchen.

:lol: Rena -rama Tom Morello on heavy acid stuket. Citerar den galne uppfinnaren (Peter Dalle) i Lorry -sketcherna: -De tänkte jag inte på....


/ Jonken


24 Nov 2019, 18:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
Jonken wrote:
En liten kill switch -kluris åt Bojen:

Den normala funktionen för en killswitch är ju "tvärtom"; dvs du anlägger/trycker på switchen för att tysta ljudet. Men om man vill ha det tvärt om då? Så att switchen är kill/tyst i orört läge; och låter när man anlägger/trycker på switchen? Hur kan man koppla detta utan att addera en extra DPDT on/on switch? (All övrig el funktion i gitarren ska fungera som tidigare.)

För nog måste man erkänna att en killswitch blir betydligt roligare -om den funkar så att ljudet kommer när man trycker på den; och inte tvärt om: Att det blir tyst när man trycker på den.


/ Jonken :)
Du behöver en on-(off) i stället för en off-(on) eller bara byta position på switchen från till jord till i serie. Dock om du ska kunna använda gitarren normalt med måste du ha en switch till som kopplar ur detta det kommer du ju inte ifrån.

_________________
Johan Hansson


24 Nov 2019, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
Tubis wrote:
Du behöver en on-(off) i stället för en off-(on) eller bara byta position på switchen från till jord till i serie. Dock om du ska kunna använda gitarren normalt med måste du ha en switch till som kopplar ur detta det kommer du ju inte ifrån.

Jag tror faktiskt man klarar sig. Om man kopplar in kill funktionen när volymen är fullt avrullad. Själva killswitch funktionen kopplar man inte heller enligt manualen (där man dödar signalen mot jord). Istället kör man ungefär som switchen på en 3-way LP; där man kan kapa signalen med ena V-poten nerdragen. För att göra detta måste man dock addera en extra resistor -för att kunna "fejka" en V-pot på full fräs. Detta för att när volympoten är avrullad; är den ju fullt tappad mot jord.

Man snor/bryggar den konstanta signalen från volymkontrollens hot in -lugg (före V-poten); och kopplar den via den extra resistorn till killswitchens constant on (C). Killswitchen i fråga måste ha funktionen normally closed (NC); dvs att den är tyst i orört/nolläge. Flera killswitch varianter har ju endast normally open (NO) -funktionen. Från killswitchens NC går man direkt ut till out jacket eller V-potens out lugg.

Borde ju funka. Frågan är dock vad som händer; när man aktiverar killswitch -funktionen här; med volymkontrollen pådragen. :o

Här är ett bra klipp på Killswitchens olika funktioner/luggar: https://www.youtube.com/watch?v=oiMRzhAdPLI&t=358s


/ Jonken 8)


Last edited by Jonken on 24 Nov 2019, 22:13, edited 1 time in total.



24 Nov 2019, 21:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
Jonken wrote:
Borde ju funka. Frågan är dock vad som händer; när man aktiverar killswitch -funktionen med volymkontrollen pådragen. :o

Blir väl samma problem när volymen är neddragen dvs fel impedans aka "Dock om du ska kunna använda gitarren normalt med måste du ha en switch till som kopplar ur detta det kommer du ju inte ifrån"

_________________
Johan Hansson


24 Nov 2019, 22:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Var hittar jag en kill switch?
Tubis wrote:
Jonken wrote:
Borde ju funka. Frågan är dock vad som händer; när man aktiverar killswitch -funktionen med volymkontrollen pådragen. :o

Blir väl samma problem när volymen är neddragen dvs fel impedans aka "Dock om du ska kunna använda gitarren normalt med måste du ha en switch till som kopplar ur detta det kommer du ju inte ifrån"

Litar på att du har rätt. (Du brukar ju ha stenkoll på sånt här.)
Shait! Just när man trodde att man hade kommit på någe bra... :(


/ Jonken


24 Nov 2019, 22:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Forsman, Google [Bot], Goran and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.