View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 19:12



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Skicka gitarr i Sverige 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Skicka gitarr i Sverige
Åren går och det var ett tag sen jag skickade eller tog emot någon gitarr inom Sverige. Förr var det Bussgods som gällde, är det fortfarande det enda alternativet?

Och en annan fråga, brukar man kunna gå till en musikaffär och fråga snällt efter en kartong som rymmer en gitarr i ett hardcase? Jag tänker att de borde ha drösvis med sådana kartonger över...


14 Nov 2019, 17:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
lpstd wrote:
Åren går och det var ett tag sen jag skickade eller tog emot någon gitarr inom Sverige. Förr var det Bussgods som gällde, är det fortfarande det enda alternativet?

Och en annan fråga, brukar man kunna gå till en musikaffär och fråga snällt efter en kartong som rymmer en gitarr i ett hardcase? Jag tänker att de borde ha drösvis med sådana kartonger över...

Mig veterligen är bussgods billigast och rätt snabba också, har aldrig heller fått hem/skickat skadad gitarr hos dem.
Jag har utan problem fått kartonger massor av gånger hos olika musikaffärer.


14 Nov 2019, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
Tror att Postnord är några kronor billigare än Bussgods idag. Under 300 spänn. 286 kr för en gitarr i case om jag inte minns fel.


/ Jonken


14 Nov 2019, 18:59
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
Skulle aldrig skicka en gitarr längre. Haft så mycket strul med typ alla företag. Inte värt. Men när jag gjorde det så var det med bussgods..


14 Nov 2019, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
Skickade senast i våras, då med Bussgods, för det var billigast. Har aldrig haft problem med några försändelser av musikprylar ö h t, så jag har väl haft tur. Bussgods inlämningsställen känns allt skummare, kan jag tycka. Nu senast var det en liten schabbig jourbutik, där min PRS ställdes i ett hörn i avvaktan på transport. Men den kom fram som den skulle.

_________________
Mats


14 Nov 2019, 22:57
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
Jag har skickat allt från gitarrer till en Fender Twin med Bussgods till och från Svergie.
Funkar utmärkt men packa för idioter (som säkerhet).


14 Nov 2019, 23:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Aug 2017, 02:20
Posts: 27
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
Har också bara bra erfarenheter av bussgods, förutom alla dodgy inlämningsställen. Har skickat gitarrer, rörförstärkare och snowboardar. Jag inbillar mig att det går lite lugnare till på bussgods än vad det gör hos de andra budföretagen. Har kört åt DHL och Schenker, har sett gitarrer inklämda på de mest tortyrmässiga sätten i burarna. Men det betyder ju inte att just din gitarr kommer bli det. Men skulle aldrig skicka med tyskarna utan hardcase.


15 Nov 2019, 01:04
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
Har under senaste året skickat två gånger med Schenker för 120:-. Gäller att kolla upp måtten. Packat i gitarrkartong och skurit ner den lite och förstärkt med plywoodbitar på väl utvalda ställen. Det var för att bussgods lagt ner på hemorten. Nu verkar det vara igång hyfsat igen. Hämtade ut för en vecka sedan på Svensk Bilprovning...

Annars alltid under rätt många år skickat och tagit emot med bussgods. Har aldrig strulat.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


15 Nov 2019, 01:21
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
Tidigare oftast Bussgods precis som många andra, men eftersom de numera inte har ombud nånstans i centrala stockholm, eller ens i närheten, så har det blivit Posten senaste gångerna. Skicka Lätt-paket, bokas på nätet. och lämnas in hos ombud. 199 spänn upp till 10kg har jag för mig. Enda att hålla i skallen är maxlängden 120cm, vissa gitarrkartonger kan överstiga det. Kommer fram dagen efter allt som oftast.

Men tjänsten anger ett skydd upp tull 50.000 tror jag. Har dock ingen erfarenhet av att råka ut för skada och försöka reklamera, misstänker att det kan vara svårt.


16 Nov 2019, 16:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
Försäkringen i skicka lätt tjänsten är lite klurig. Råkade ut för detta nyligen då en gitarrmick inte kom fram till mottagaren. Den fanns registrerad fram till värdecentralen i Nässjö, men därifrån slutade spåren. Kundtjänst uppmanade att skicka in en reklamation men svarade att ingen ersättning utgår. Om paketet skadats av PN, och höll kraven för packning, så betalas ersättning. Om paketet slarvas bort, eller stjäls av personal så täcks det inte av deras försäkring som ingår i tjänsten.

En månad senare kom micken fram, hel och fin...

Med det sagt så har jag annars väldigt goda erfarenheter av både postnord och Bussgods när det gäller att skicka gitarrer.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


16 Nov 2019, 17:55
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Skicka gitarr i Sverige
clapton71 wrote:
Försäkringen i skicka lätt tjänsten är lite klurig. Råkade ut för detta nyligen då en gitarrmick inte kom fram till mottagaren. Den fanns registrerad fram till värdecentralen i Nässjö, men därifrån slutade spåren. Kundtjänst uppmanade att skicka in en reklamation men svarade att ingen ersättning utgår. Om paketet skadats av PN, och höll kraven för packning, så betalas ersättning. Om paketet slarvas bort, eller stjäls av personal så täcks det inte av deras försäkring som ingår i tjänsten.

En månad senare kom micken fram, hel och fin...

Med det sagt så har jag annars väldigt goda erfarenheter av både postnord och Bussgods när det gäller att skicka gitarrer.

Matte


Jag hade en liknande otrevlig erfarenhet i våras när jag skulle skicka en strata som en bojare köpte av mig. Registrering av inlämningen skedde. Sedan hände inget i PostNord-appen. Först vid reklamation efter ett par veckor så dök en registrering upp att den fanns på nåt industriområde i Sth för att därefter slutligen hamna rätt.

PostNord ville inte berätta vad som hänt. Min hypotes är att dess chaufför struntade i att registrera transporten, försökte stjäla guran men blev spårad efter reklamation och gav upp stöldförsöket samtidigt som PostNord lade locket på.

Därefter har jag dock trots allt skickat billigare saker med PostNord utan strul.

Men vi borde kanske bojkotta det där opålitliga bolaget.


17 Nov 2019, 12:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.