View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 10:38



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Är det någon som provat Marshall Studio Vintage 20H? D v s deras EL34-laddade 20w/5w-version av den klassiska Super Lead:en.

Image

Just en sån förstärkare har jag drömt om sedan jag var 13 år och nu till slut finns den. Tänk att slippa all form av nödlösningar i form av olika master-varianter, power-scaling, Hot Plate och andra bromsar o.s.v. Men frågan är hur bra den är? The Darkness Dan Hawkins demo är väldigt övertygande, eftersom han låter precis som han brukar när han spelar på Super Lead.

Här är Dan Hawkins demo: https://youtu.be/GkTaA53xIOo

Här kan man läsa mer om den: https://marshall.com/marshall-amps/products/amps/studio/sv20h

Jag har egentligen det jag behöver, men det här är nästan för intressant... :)


Last edited by CarlM on 11 Nov 2019, 15:32, edited 1 time in total.



11 Nov 2019, 00:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Har inte testat, men håller med om att detta är stärkarserien Masrshall borde ha gjort redan för 30 år sen eller så. De har tänkt helt rätt. Klassisk stärkare, bara nedskalad när det gäller spänningen till slutsteget, så det blir mer användbar volym. Riktiga EL34-rör, inga mini-varianter.

Jag misstämker dock att man kommer att behöva attenuator ändå.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


11 Nov 2019, 08:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Jag har som sagt en silverjubile i den serien och jag har även en fullstor Slash-topp som är en silverjubile.
För mig fungerar den lilla på 25w alldeles utmärkt. Det jag märkt som största skillnaden är när man drar på mastervolymen på den lilla så börjar det dista på ett sätt man inte märker/upplever på samma sätt med den stora. Man får kompensera lite med distratten när man höjer volymen med andra ord om det distar för mycket. Det upplever jag inte med den stora att samma sak behövs.
Jag kör förövrigt på typ 4-5 på mastervolymen på 25wattaren och repar med rockband med två gitarrister.

Jag är förövrigt också väldigt sugen på en till fast vintage eller typ 2203an.


11 Nov 2019, 09:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
d95err wrote:
Har inte testat, men håller med om att detta är stärkarserien Masrshall borde ha gjort redan för 30 år sen eller så. De har tänkt helt rätt. Klassisk stärkare, bara nedskalad när det gäller spänningen till slutsteget, så det blir mer användbar volym. Riktiga EL34-rör, inga mini-varianter.

Jag misstämker dock att man kommer att behöva attenuator ändå.


Håller med dig Erik !

Nej, jag har inte provat, men av erfarenhet kan jag säga: det är hyfsat enkel att få något låta bra, men det är en helt annan story att få samma ljud kännas rätt(vilket handlar om mängd filtering och vilken nättrafo man väljer).
Hoppas M har lyckas få till det, typ 30 år senare ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Nov 2019, 22:25
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Med både 5- och 20w-läge så ska man inte behöva ha någon broms när man spelar i band. Jag har provat min Cornford 6w-combo med V30 i bandet och den räcker bara om man spelar något väldigt försiktigt. När vi spelar som vi brukar så drunknar den. I och för sig räcker den som förstärkare till harmonizerns andrastämma, men inte till något komp. Men om 20w-läget skulle bli för starkt, så är de ju bra att ha den där möjligheten att dämpa 6dB eller vad det nu blir i skillnad på de två lägena.

Fan, jag är fortfarande sugen på SV 20H trots att jag är helnöjd med mitt gitarrljud...


12 Nov 2019, 22:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Det är för lägenhet det inte räcker. Här är det 0.5watt som gäller om man vill vara snäll mot sina grannar.

_________________
Johan Hansson


12 Nov 2019, 22:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Tubis wrote:
Det är för lägenhet det inte räcker. Här är det 0.5watt som gäller om man vill vara snäll mot sina grannar.

Eller mot sig själv och slippa bli vräkt. Fast en halv watt är för mycket i en lägenhet det också, i alla fall om man skruvar upp så det låter bra.

_________________
Mats


12 Nov 2019, 23:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
albert wrote:
Tubis wrote:
Det är för lägenhet det inte räcker. Här är det 0.5watt som gäller om man vill vara snäll mot sina grannar.

Eller mot sig själv och slippa bli vräkt. Fast en halv watt är för mycket i en lägenhet det också, i alla fall om man skruvar upp så det låter bra.
Sätter man grannarna i första rummet brukar det senare aldrig inträffa. Har för mig att jag mätte upp ungefär 0.5W som en nivå som förmodligen inte skulle störa nämnvärt dagtid. Mitt i natten är förmodligen en annan historia men då sover jag ju själv så...

_________________
Johan Hansson


12 Nov 2019, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Behoven är väl olika. Jag har absolut inget behov att att spela så svagt som Albert och Tubis beskriver i replokalen där mina förstärkare står. I sovrum eller framför TVn är det opluggat som gäller och framför datorn så blir det digitalt, om det inte är i studion där man förstås mickar.

Nä, mitt behov är lagom volym för rep och små scener med action-rock-orkester och till det tror jag att Studio Vintage 20H kan funka fint.


13 Nov 2019, 00:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Tänkte att man kan behöva attenuator mer för finjustering. Skillnaden mellan 20w och 5w är ändå 6dB. Jag vill nog kunna justera mer noggrannt än så.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


13 Nov 2019, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Har inte provat modellen i fråga.
Men tycker att 20 watt är för lite för band/live om man skall använda rena ljud, ingen headroom och spricker för lätt.

För en normal lägenhet är 1 watt ofta för mycket.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Nov 2019, 10:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
CarlM wrote:
Nä, mitt behov är lagom volym för rep och små scener med action-rock-orkester och till det tror jag att Studio Vintage 20H kan funka fint.

Säkert perfekt för det, i alla fall om man inte behöver helt rent ljud.

_________________
Mats


13 Nov 2019, 14:17
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Magnus Olsson wrote:
Har inte provat modellen i fråga.
Men tycker att 20 watt är för lite för band/live om man skall använda rena ljud, ingen headroom och spricker för lätt


5 och 20 watt bör vara rätt bra nivåer för att kunna köra med rejält påställ på de flesta typer av gig och rep. Särskilt om man har möjlighet att variera högtalare. T.ex. 1x10 eller fyrtolva, beroende på situation.

Är det helt rent ljud man är ute efter har man nog valt fel stärkare...

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


13 Nov 2019, 20:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Var förbi min lokala musikhandlare för lite strängar m m. Då är man ju tvungen att kolla runt lite också... Och minsann stod inte denna läckerbit i källaren att beskåda! Ser farligt skön ut ovanpå det matchande 212-kabinettet. Blev ingen tid att testa (som väl var).

Image

_________________
Mats


14 Nov 2019, 17:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
Nån som inte blev nöjd?

https://www.blocket.se/vi/88301570.htm

_________________
Mats


15 Nov 2019, 23:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
En dum fråga från en som inte begriper: Varför fyra ingångar?


16 Nov 2019, 01:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
lpstd wrote:
En dum fråga från en som inte begriper: Varför fyra ingångar?

Du vill väl kunna spela med dina kamrater?

_________________
Mats


16 Nov 2019, 11:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
lpstd wrote:
En dum fråga från en som inte begriper: Varför fyra ingångar?

Kolla från 9:30
https://youtu.be/T3DIMmTkWpw

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


16 Nov 2019, 12:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall Studio Vintage 20H? Någon som provat?
albert wrote:


Eller också ännu en som försöker tjäna en slant på 4Sounds utförsäljnings-rea. Det är mycket nästan nytt till nästan nypris ute nu...


16 Nov 2019, 16:59
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 105 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.