View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 04:08



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Floyd Rose-frågor 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Floyd Rose-frågor
Jag skaffade en Charvel Pro Mod So Cal (2013 MIM) för ett tag sen och har inte ens bytt strängar på den eftersom jag bara spelar på den hela tiden. Konstigt att det ska ta så lång tid att hitta rätt superstrata, men nu har jag den.

Trots att jag verkligen gillar att spela på den, så finns det massor och fixa på den. Det mesta har jag koll på men jag har några frågor:

1. Vilken Floydmodell är det jag har? Är det en ”1000 Series”?
2. Som man ser på bilderna så sitter fjäder 1,2 och 5 monterade. Är det en bra idé, eller ska jag flytta någon?
3. Ska man låta den vara eller är mässingsblock en vettig uppdatering?
4. Är det någon som har allmänna tips på hur man justerar och optimerar en så här tingest? Det är faktiskt min första Floyd. Helt otroligt egentligen eftersom jag var långhårig hårdrockare på 80-talet.
5. Jag spelar normalt på 10-46, men det sitter 9-42 på den här. Det satt även 9-42 på min RG när jag köpte den. Är det 9:or snarare än 10:or som gäller om man har Floyd (eller Edge), eller är det bara en slump?

Tackar på förhand!


Attachments:
Floyd på SoCal.jpeg
Floyd på SoCal.jpeg [ 53.01 KiB | Viewed 8853 times ]
Floyd på Charvel bak.jpeg
Floyd på Charvel bak.jpeg [ 21.55 KiB | Viewed 8853 times ]
09 Nov 2019, 23:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Floyd Rose-frågor
Har tre gitarrer med helt flytande OFR (tyska) som jag lärt mig få till så de funkar alldeles förträffligt.

2. Som man ser på bilderna så sitter fjäder 1,2 och 5 monterade. Är det en bra idé, eller ska jag flytta någon?
Jag har på mina bytt ut fäderklo mot Schaller's https://www.thomann.de/se/schaller_377_sureclaw.htm vilket har visat sig vara en överlägset klok investeringen. 2-3 fjädrar spelar ingen större roll, man får välja efter svajkänsla och kraft som behövs.
Schaller's variant justerar alla fjädrarna samtidigt när man vrider insexskruven. Vanlig fjäderklo skruvar man ofta lite på ena skruven (vid tjocka strängarna), sen på andra, sen för mycket på ena och för lite på andra osv. Med Schaller's fjäderhållare drar eller släpper du hela paketet på en gång. Underlättar enormt!
När man väl har justerat in ett flytande jämviktsläge och intonerat där kan det ändå vara så att gitarren ändrar sig lite i träet pga av tempskillnader kyla/värme när man förflyttar sig t.ex från hemmet till replokalen/scenen, eller om man har den stående i tempskiftande replokalen från en vecka till en annan. Istället för att börja fippla med finjusteringsstämskruvarna på varje sträng svajar man till lite våldsamt upp o ner och kollar hur det ser ut i stora drag på stämapparaten över alla strängarna. Om t.ex. alla strängarna verkar ligga aningen lågt tar man bara insexnyckel och spänner schallerskruven typ ett kvarts varv och sedan en koll på varje sträng med finjusteringsstämskruvarna. Brukar räcka och håller sedan stämningen perfekt hela kvällen.
Så gör jag i alla fall sedan några år tillbaka med mina tre och alla funkar lika bra och på samma sätt.
Har helt flytande utan några tremono eller annat.

3. Ska man låta den vara eller är mässingsblock en vettig uppdatering?
Har kört med vad som suttit på. Längden vill man ha lite koll på så det inte sticker ut för mycket undertill eller är för kort. Fjädrarna ska löpa fritt och horisontellt. Ljudmässigt skillnad, vet ej.

4. Är det någon som har allmänna tips på hur man justerar och optimerar en så här tingest? Det är faktiskt min första Floyd. Helt otroligt egentligen eftersom jag var långhårig hårdrockare på 80-talet.
Youtube har en del.
Så här tänker jag, andra kanske gör på annat sätt. Ungefärlig princip vid strängbyte.
Principen är att stallet följer strängarnas linje i jämviktläget (i vissa fall då även kroppen, andra inte).
Översadel har man olåst i början och kör med vanliga stämskruvarna. Finjusteringsstämskruvarna sätter man i mitten så det finns justermån åt båda håll till senare.
I jämviktläget/utgångspositionen ska den stämma och intonera. Man kan spärra stallet i detta läge med träbitar vid blocket eller en kil under stallets bakkant. Jag drar fjädrarna lite för hårt via schaller åt det hållet och spärrar med trä åt andra.
För nya strängar får man räkna med att det tar lite tid. Jag brukar töja nya strängar först med handkraft och sedan stämma alla strängarna en ton för högt och låta sitta så typ en natt innan jag går på sista momenten.
Stämmer sedan normalt och intonerar med vanliga stämskruvarna och öppen/lös översadel.
Låser sedan översadeln och tar bort träblockning. Fjäderkraften är nu troligen för hård och drar stallet bakåt = stämmer för högt.
Släpp på fjäderkraften med insexkruven i schaller med stämapparat på. Släpp tills t.ex. A-strängen stämmer. Svaja våldsamt upp ner några ggr. Kontrollera alla strängarna. Justera ev fjäderkraften igen med Schaller.
Finstäm.
Ibland måste man öppna översadeln för nån sträng och grovjustera med vanliga stämskruven om justermånen inte räcker till med finjusteringsstämskruven. Vissa strängar blir alltid lite högre/lägre tonmässigt när man låser fast strängarna i översadel, får man lära sig lite och ta till marginal för.

5. Strängar.
Har under ett par år haft regular 10-46 på mina men precis bytt till 9 11 16 26 36 46 på fenderskala och 0095 12 16 26 36 46 på gibsonskala. Verkar inte spela någon teknisk roll utan handlar att få till setup med de strängar man vill ha, upplever jag det som. Sträng- o fjäderkraft. INGEN sträng har gått av senaste tre åren på nån av mina tre floydgitarrer. Har ju självklart bytt ändå emellanåt.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


10 Nov 2019, 03:27
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Floyd Rose-frågor
Kan säga också att jag före mina nuvarande floydgitarrer hade RG med Edge under ca 20 år som jag inte mekade med själv och som alltid bråkade lite. Kanske var det brist på kunskap?
Därefter ett Gotoh floyd som var väldigt skönt och hade trevlig spelkänsla men som aldrig blev riktigt stabilt hur jag än försökte.

Edge ska ju vara grymt bra sägs det men kniveggarna blev utslitna efter några år. Gotohs utslitna ännu mycket snabbare.
Mina tyska OFR har alltid perfekta eggar (äldsta från 80-talet) och det blir ett naturligt stabilt jämviktsläge.
Så tyska Original Floyd Rose rekommenderas av mig i alla fall.

Floyd Rose Special (Korea) ska ju vara nära det tyska i specarna. Har haft ett sånt ett tag. Gick inte att få armbussningen att låsa trots byte till tysk arm/bussning. Borrade hål och satte stoppskruv rakt in i gängan innan det blev bra, innan armen kändes glappfri och inte gängade ur sig. Sedan gick gängan i en sadel till stränglåsskruv. Så Special verkar inte värt att satsa på.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


10 Nov 2019, 07:03
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Floyd Rose-frågor
CarlM wrote:
Det mesta har jag koll på men jag har några frågor:

1. Vilken Floydmodell är det jag har? Är det en ”1000 Series”?
2. Som man ser på bilderna så sitter fjäder 1,2 och 5 monterade. Är det en bra idé, eller ska jag flytta någon?
3. Ska man låta den vara eller är mässingsblock en vettig uppdatering?
4. Är det någon som har allmänna tips på hur man justerar och optimerar en så här tingest? Det är faktiskt min första Floyd. Helt otroligt egentligen eftersom jag var långhårig hårdrockare på 80-talet.
5. Jag spelar normalt på 10-46, men det sitter 9-42 på den här. Det satt även 9-42 på min RG när jag köpte den. Är det 9:or snarare än 10:or som gäller om man har Floyd (eller Edge), eller är det bara en slump?

Tackar på förhand!



1. Yes. Det är ett 1000 series.
2. Jag skulle flytta den mittersta fjädern till mitten; för att få en jämnare fördelning. (Men känns svajet bra som det är: -Why fix if it ain't broke?
3. Jag uppgraderar till fetare block i ALLA mina OFR gitarrer! Riktigt vettig uppgradering för alla Floyds. Om du gillar gitarren; och det är en keeper: Byt stallet och översadeln mot ett tysk gjort OFR. (Ett Floyd Rose sustainblock pasar både Original och 1000-series.)
4. Ja; det har jag. :lol:
5. Rätt strängtjocklek är vad man själv gillar. Jag har målmedvetet arbetat mig ner från 013-056 -till 009-042. Det har inte varit enkelt/lätt; men jag är SÅ GLAD idag över att jag verkligen tog detta stålbad! All mitt spelande idag låter och funkar mekaniskt så mycket bättre pga av detta. (-Var helt enkelt SÅ LESS på att vara off i pitch längre ner på brädan -och maskera min SUG-intonering med blues.)


/ Jonken


10 Nov 2019, 11:31
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Floyd Rose-frågor
Benny Hill:

Tack svaren!

En Schaller-klo ska jag testa. Tack för tipset!


10 Nov 2019, 23:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Floyd Rose-frågor
Jonken wrote:

1. Yes. Det är ett 1000 series.
2. Jag skulle flytta den mittersta fjädern till mitten; för att få en jämnare fördelning. (Men känns svajet bra som det är: -Why fix if it ain't broke?
3. Jag uppgraderar till fetare block i ALLA mina OFR gitarrer! Riktigt vettig uppgradering för alla Floyds. Om du gillar gitarren; och det är en keeper: Byt stallet och översadeln mot ett tysk gjort OFR. (Ett Floyd Rose sustainblock pasar både Original och 1000-series.)
4. Ja; det har jag. :lol:
5. Rätt strängtjocklek är vad man själv gillar. Jag har målmedvetet arbetat mig ner från 013-056 -till 009-042. Det har inte varit enkelt/lätt; men jag är SÅ GLAD idag över att jag verkligen tog detta stålbad! All mitt spelande idag låter och funkar mekaniskt så mycket bättre pga av detta. (-Var helt enkelt SÅ LESS på att vara off i pitch längre ner på brädan -och maskera min SUG-intonering med blues.)

/ Jonken


Tack för svaren! Uppskattas som alltid!

Så du menar att det är värt att byta ut 1000-serie-flöjten mot OFR... Hmm, det är i of en keeper. Men frågan är om det kanske är bättre att skaffa en USA SoCal som redan har OFR fabriksmonterat. 3000:- på OFR, 2650:- på bandslip, mickar X000:- om jag ska välja någon av favoriterna, istället för något jag har liggande Schaller-klo 600:- Div annat för några hundra till kanske.

Vad vinner jag på OFR-bytet? Ton? Funktion? Livslängd?

Jag tror nog att jag kostar på den här oavsett, eftersom jag tokgillar den. Jag läste någonstans att den jag har har samma typ av hals som USA-versionen vid den tiden, vilket skulle förklara varför den känns så "dyr" och perfekt (trots än så länge feljusterad TR). 1000-serie-Floyden är i bra skick och då kanske jag kan sälja den och då minska kostnaden för uppgraderingen till OFR... Hmm...

Jag får se om jag kör med 10-46 som på mina andra gitarrer, eller går ner på 9-42 som förra ägaren körde med.


11 Nov 2019, 00:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Floyd Rose-frågor
1. Vilken Floydmodell är det jag har? Är det en ”1000 Series”?
Redan fått svar på.

2. Som man ser på bilderna så sitter fjäder 1,2 och 5 monterade. Är det en bra idé, eller ska jag flytta någon?
Funkar det som det är så finns det ingen anledning att ändra. Man vinner inget tonmässigt.

3. Ska man låta den vara eller är mässingsblock en vettig uppdatering?
Nä, det är ingen "värt det" uppgradering så länge man inte tycker riktigt illa om mellanregister.
Är det gjutgods är det värt att byta, är det stål så låt det vara.

4. Är det någon som har allmänna tips på hur man justerar och optimerar en så här tingest? Det är faktiskt min första Floyd. Helt otroligt egentligen eftersom jag var långhårig hårdrockare på 80-talet.
En del, men för mycket att skriva ner allt.

5. Jag spelar normalt på 10-46, men det sitter 9-42 på den här. Det satt även 9-42 på min RG när jag köpte den. Är det 9:or snarare än 10:or som gäller om man har Floyd (eller Edge), eller är det bara en slump?
Det sitter 009-042 för att det är det känns mjukare/lättare att spela på för potentiella köpare.
010 set är extremt mycket större än 009 (säljs flera gånger fler), men tillverkare gör så ändå för de tror att folk blir skraj annars.
Hur galet det än låter är det sanningen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


11 Nov 2019, 10:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Floyd Rose-frågor
CarlM wrote:
Tack för svaren! Uppskattas som alltid!

Så du menar att det är värt att byta ut 1000-serie-flöjten mot OFR... Hmm, det är i of en keeper. Men frågan är om det kanske är bättre att skaffa en USA SoCal som redan har OFR fabriksmonterat. 3000:- på OFR, 2650:- på bandslip, mickar X000:- om jag ska välja någon av favoriterna, istället för något jag har liggande Schaller-klo 600:- Div annat för några hundra till kanske.

Vad vinner jag på OFR-bytet? Ton? Funktion? Livslängd?

Jag tror nog att jag kostar på den här oavsett, eftersom jag tokgillar den. Jag läste någonstans att den jag har har samma typ av hals som USA-versionen vid den tiden, vilket skulle förklara varför den känns så "dyr" och perfekt (trots än så länge feljusterad TR). 1000-serie-Floyden är i bra skick och då kanske jag kan sälja den och då minska kostnaden för uppgraderingen till OFR... Hmm...

Jag får se om jag kör med 10-46 som på mina andra gitarrer, eller går ner på 9-42 som förra ägaren körde med.

Det är alltid smart att satsa på bra hardware -när det gäller låsbara svajsystem. I min värld är det tre styck svajsystem som regerar hela svajvärlden: Floyd Rose (orginalet), EDGE (orginal+pro) och Kahler. Det som skilljer dessa stall från de mesta andra är vad stallen är byggda av -samt hur exakt det är byggt. Det är ingen tillfällighet att; typ 99% av proffsen som använder sig av ett låsbart svajsystem; har något av dessa stall på sin lyra. Och då snackar vi INTE om de billigare alternativen här. Jag tycker att detta egentligen berättar det mesta... Japan och Tyskland har länge varit världsledande inom verkstadsmekanik.)

Med bra svajsystem vinner du på alla 3 faktorer: Ton, funktion, livslängd. Och ett bra svajsystem är ju även flyttbart. Dvs: Bara att flytta om du skall sälja; och skruva på det fräscha orginal stallet. (För GARANTERAT kommer man ju ALLTID finna användning för ett bra låsbart svajsystem.)

Kahler har ju tagit sitt koncept längst idag; där kunden får välja vilket material stallet är tillverkat av. Stallet har en ENORM kontaktyta motkroppen. (Dock kör man med orginal plastshimset mellan stall och kropp & stall; är inge bra klangmässigt/tonalt.) Floyd Rose har väl varit peak-flashigast med att erbjuda hela sitt stall i titan. Billiga alternativ är dessa dock inte.

EDGE stalllen är inte lika beronde av extra sustainblock -eftersom stallets övriga konstruktion har redan en större massa. EDGE är även GRYM att förebygga träkomprimering -jämfört med FR (När kropp trä komprimerar mycket minskar avståndet mellan stallstolparna.) Fördelen med Floyd är att stallet kan monteras med woodstuds -istället för screw and inserts. (Detta ger överlägset bäst klang/ton.) På Floyd Rose bör man alltid extra investera i ett fetare block. När det gäller "sustain block": Man vill egentligen andast addera till lite massa till ett FR-stall. Dvs: Man behöver inte köpa de extremt dyra materialen (Skillnaderna som dessa ger är på tok för små -sett till kostnaderna).

Vad kanske många mer oinsatta inte riktigt förstår med låsbara svajsystem; är att materialkvalitén i dessa gör faktiskt mer skillnad -än det gör på en Strata, Tele eller Pålle. Detta för att ett låsbart stall omfattar BÅDE stall OCH översadel. Och det är inte förrän man kommer till denna parallell information/diskussion; som poletten börjar falla för många. Dvs: Skillanderna är inte de som vi ser -utan de som vi känner och hör. För inte ens de mest envisa vintage Strata fantasterna KAN med rent samvete säga emot följande: Att byta en översadel till mässing på Strata ger klang/ton mässigt HELT ANDRA föruttsättningar. Sedan om man gillar -eller inte gillar dessa föruttsättningar; är sekundär smak-diskussion. Det viktiga är bara att man är överens om att det blir skillnad.

En annan fördel med Floyd Rose -är att stallet är designat för olika typer av instrument. Dessa stall erbjuds med olika typer av översadel. Dessa översadlar: -Är olika breda, -är olika höga, -har olika radius, -har olika strängspacing, -har olika monterings alternativ. Och omfattar man även de billigare alternativen: -Är gjorda av ett sämre/mjukare material.


/ Jonken


11 Nov 2019, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Floyd Rose-frågor
Magnus Olsson wrote:
1. Vilken Floydmodell är det jag har? Är det en ”1000 Series”?
Redan fått svar på.

2. Som man ser på bilderna så sitter fjäder 1,2 och 5 monterade. Är det en bra idé, eller ska jag flytta någon?
Funkar det som det är så finns det ingen anledning att ändra. Man vinner inget tonmässigt.

3. Ska man låta den vara eller är mässingsblock en vettig uppdatering?
Nä, det är ingen "värt det" uppgradering så länge man inte tycker riktigt illa om mellanregister.
Är det gjutgods är det värt att byta, är det stål så låt det vara.

4. Är det någon som har allmänna tips på hur man justerar och optimerar en så här tingest? Det är faktiskt min första Floyd. Helt otroligt egentligen eftersom jag var långhårig hårdrockare på 80-talet.
En del, men för mycket att skriva ner allt.

5. Jag spelar normalt på 10-46, men det sitter 9-42 på den här. Det satt även 9-42 på min RG när jag köpte den. Är det 9:or snarare än 10:or som gäller om man har Floyd (eller Edge), eller är det bara en slump?
Det sitter 009-042 för att det är det känns mjukare/lättare att spela på för potentiella köpare.
010 set är extremt mycket större än 009 (säljs flera gånger fler), men tillverkare gör så ändå för de tror att folk blir skraj annars.
Hur galet det än låter är det sanningen.

/Magnus


Tack för svaren!

3. Jag tycker inte "illa om mellanregister"... :)
5. Intressant. Jag provar både med 10:or och 9:or så får vi se vad som passar mig bäst. Den känns väldigt bra med 9:or, men eftersom jag har 10:or på allt annat elektriskt, så provar jag det och ser om det känns lika bra.


11 Nov 2019, 15:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Floyd Rose-frågor
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Tack för svaren! Uppskattas som alltid!

Så du menar att det är värt att byta ut 1000-serie-flöjten mot OFR... Hmm, det är i of en keeper. Men frågan är om det kanske är bättre att skaffa en USA SoCal som redan har OFR fabriksmonterat. 3000:- på OFR, 2650:- på bandslip, mickar X000:- om jag ska välja någon av favoriterna, istället för något jag har liggande Schaller-klo 600:- Div annat för några hundra till kanske.

Vad vinner jag på OFR-bytet? Ton? Funktion? Livslängd?

Jag tror nog att jag kostar på den här oavsett, eftersom jag tokgillar den. Jag läste någonstans att den jag har har samma typ av hals som USA-versionen vid den tiden, vilket skulle förklara varför den känns så "dyr" och perfekt (trots än så länge feljusterad TR). 1000-serie-Floyden är i bra skick och då kanske jag kan sälja den och då minska kostnaden för uppgraderingen till OFR... Hmm...

Jag får se om jag kör med 10-46 som på mina andra gitarrer, eller går ner på 9-42 som förra ägaren körde med.

Det är alltid smart att satsa på bra hardware -när det gäller låsbara svajsystem. I min värld är det tre styck svajsystem som regerar hela svajvärlden: Floyd Rose (orginalet), EDGE (orginal+pro) och Kahler. Det som skilljer dessa stall från de mesta andra är vad stallen är byggda av -samt hur exakt det är byggt. Det är ingen tillfällighet att; typ 99% av proffsen som använder sig av ett låsbart svajsystem; har något av dessa stall på sin lyra. Och då snackar vi INTE om de billigare alternativen här. Jag tycker att detta egentligen berättar det mesta... Japan och Tyskland har länge varit världsledande inom verkstadsmekanik.)

Med bra svajsystem vinner du på alla 3 faktorer: Ton, funktion, livslängd. Och ett bra svajsystem är ju även flyttbart. Dvs: Bara att flytta om du skall sälja; och skruva på det fräscha orginal stallet. (För GARANTERAT kommer man ju ALLTID finna användning för ett bra låsbart svajsystem.)

Kahler har ju tagit sitt koncept längst idag; där kunden får välja vilket material stallet är tillverkat av. Stallet har en ENORM kontaktyta motkroppen. (Dock kör man med orginal plastshimset mellan stall och kropp & stall; är inge bra klangmässigt/tonalt.) Floyd Rose har väl varit peak-flashigast med att erbjuda hela sitt stall i titan. Billiga alternativ är dessa dock inte.

EDGE stalllen är inte lika beronde av extra sustainblock -eftersom stallets övriga konstruktion har redan en större massa. EDGE är även GRYM att förebygga träkomprimering -jämfört med FR (När kropp trä komprimerar mycket minskar avståndet mellan stallstolparna.) Fördelen med Floyd är att stallet kan monteras med woodstuds -istället för screw and inserts. (Detta ger överlägset bäst klang/ton.) På Floyd Rose bör man alltid extra investera i ett fetare block. När det gäller "sustain block": Man vill egentligen andast addera till lite massa till ett FR-stall. Dvs: Man behöver inte köpa de extremt dyra materialen (Skillnaderna som dessa ger är på tok för små -sett till kostnaderna).

Vad kanske många mer oinsatta inte riktigt förstår med låsbara svajsystem; är att materialkvalitén i dessa gör faktiskt mer skillnad -än det gör på en Strata, Tele eller Pålle. Detta för att ett låsbart stall omfattar BÅDE stall OCH översadel. Och det är inte förrän man kommer till denna parallell information/diskussion; som poletten börjar falla för många. Dvs: Skillanderna är inte de som vi ser -utan de som vi känner och hör. För inte ens de mest envisa vintage Strata fantasterna KAN med rent samvete säga emot följande: Att byta en översadel till mässing på Strata ger klang/ton mässigt HELT ANDRA föruttsättningar. Sedan om man gillar -eller inte gillar dessa föruttsättningar; är sekundär smak-diskussion. Det viktiga är bara att man är överens om att det blir skillnad.

En annan fördel med Floyd Rose -är att stallet är designat för olika typer av instrument. Dessa stall erbjuds med olika typer av översadel. Dessa översadlar: -Är olika breda, -är olika höga, -har olika radius, -har olika strängspacing, -har olika monterings alternativ. Och omfattar man även de billigare alternativen: -Är gjorda av ett sämre/mjukare material.


/ Jonken


OK, det får väl bli ett OFR lite längre fram. Jag antar att jag även ska byta den låsbara sadeln också? Jag trodde att 1000-serien var gjord med samma ritningar och i samma material som OFR fast i Korea, men det verkar som att så inte är fallet och då får det bli OFR, eftersom gitarren är värd det.


11 Nov 2019, 15:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Floyd Rose-frågor
CarlM wrote:
OK, det får väl bli ett OFR lite längre fram. Jag antar att jag även ska byta den låsbara sadeln också? Jag trodde att 1000-serien var gjord med samma ritningar och i samma material som OFR fast i Korea, men det verkar som att så inte är fallet och då får det bli OFR, eftersom gitarren är värd det.

Yes. Översadeln är lika viktig som själva stallet.
Men du kan ju köpa ett sustainblock först -och montera denna på din 1000-series. En billigare, tillfällig variant av en god uppgradering. (Sedan när du köper stallet är det bara och flytta över blocket.)


/ Jonken :idea:


11 Nov 2019, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Floyd Rose-frågor
Jonken wrote:
CarlM wrote:
OK, det får väl bli ett OFR lite längre fram. Jag antar att jag även ska byta den låsbara sadeln också? Jag trodde att 1000-serien var gjord med samma ritningar och i samma material som OFR fast i Korea, men det verkar som att så inte är fallet och då får det bli OFR, eftersom gitarren är värd det.

Yes. Översadeln är lika viktig som själva stallet.
Men du kan ju köpa ett sustainblock först -och montera denna på din 1000-series. En billigare, tillfällig variant av en god uppgradering. (Sedan när du köper stallet är det bara och flytta över blocket.)

/ Jonken :idea:


OK. Tack då det jag.


12 Nov 2019, 16:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Floyd Rose-frågor
Jonken wrote:
I min värld är det tre styck svajsystem som regerar hela svajvärlden: Floyd Rose (orginalet), EDGE (orginal+pro) och Kahler.




Räknar du in Schaller Lockmeister i "Floyd Rose"?


21 Nov 2019, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Floyd Rose-frågor
Vinyljunkie wrote:
Räknar du in Schaller Lockmeister i "Floyd Rose"?

Nope. Det är materialet basplattan som skilljer. Basplattan är av mjukare material på Lockmeister. Den har separata egg -som är av hårdare material.


/ Jonken


21 Nov 2019, 23:27
Profile

Joined: 13 Oct 2008, 21:03
Posts: 510
Location:
Post Re: Floyd Rose-frågor
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Räknar du in Schaller Lockmeister i "Floyd Rose"?

Nope. Det är materialet basplattan som skilljer. Basplattan är av mjukare material på Lockmeister. Den har separata egg -som är av hårdare material.


/ Jonken



Är du säker på det...?
Jag har tre-fyra stycken Lockmeister och dom har basplattor i härdat stål utan insatser.
https://schaller.info/en/tremolos/364/l ... ter-6?c=51

Du tänker inte möjligen på dom här? Jag har några av dom också, men dom är ju en lite annan grejj.
https://schaller.info/en/tremolos/359/s ... emolo?c=51

/Janne

_________________
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...


22 Nov 2019, 08:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Floyd Rose-frågor
1337storm wrote:
Är du säker på det...?
Jag har tre-fyra stycken Lockmeister och dom har basplattor i härdat stål utan insatser.
https://schaller.info/en/tremolos/364/l ... ter-6?c=51

Du tänker inte möjligen på dom här? Jag har några av dom också, men dom är ju en lite annan grejj.
https://schaller.info/en/tremolos/359/s ... emolo?c=51

/Janne

Helt rätt. Jag blandade ihop dem. Jag syftade förståss på det nedre alternativet.

Jag har också denna övre typ av Schaller Lockmeister på några gitarrer. De är också av bra material. Basplattan på Lockmeister är lite tunnare -än på ett OFR. (Personligen väljer jag dock orginalet alla dagar i veckan.)


/ Jonken


22 Nov 2019, 09:48
Profile

Joined: 13 Oct 2008, 21:03
Posts: 510
Location:
Post Re: Floyd Rose-frågor
Jo, samma här, föredrar OFR framför Lockmeister, men på senare år har jag stoppat i Gotoh's 1996t i 4-5 gitarrer.
Fan vet om jag inte gillar dom bäst, bra kvalitet, bra finish och känslan ligger närmare Edge än OFR.

_________________
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...


22 Nov 2019, 11:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Floyd Rose-frågor
1337storm wrote:
Jo, samma här, föredrar OFR framför Lockmeister, men på senare år har jag stoppat i Gotoh's 1996t i 4-5 gitarrer.
Fan vet om jag inte gillar dom bäst, bra kvalitet, bra finish och känslan ligger närmare Edge än OFR.

Jo; Gotoh har ju rippat sina delade profiler på eggen från EDGE. Sedan är erbjuder de ett push in svajarm -som EDGE. Den största skillnaden i Gotoh är dock hur strängskårorna är utformade i klackarna. Dessa spår är mer rakare -än rundade. Strängen vilar istället en skarpare utgång. Denna design har man rippat från EDGE Pro -och presenterar den i FR-skrud/look. Det är detta som ger EDGE Pro -feelingen i pitchen/svajjandet.


/ Jonken


22 Nov 2019, 12:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Floyd Rose-frågor
Jag har varit sugen på att testa Gotoh ett tag eftersom hela svajet är lite längre, precis som Edge, vilket ger mer kraftfullare bomber att jobba med! :P Men jag är nästan säker på att jag har testat en gitarr som hade det där man skruvade dit armen?

Jag har en gitarr med Lockmeister, och är nöjd med det. Men eftersom det är såpass mycket billigare än OFR så har jag hela tiden undrat vad som skiljer i kvaliteten. Kanske ingenting då. Firmamärket..


22 Nov 2019, 13:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Floyd Rose-frågor
Vi skall köra en utförlig optimeringstråd för dessa låsbara stall senare. För det finns bokstavligen flera oceaner med mer ton att hämta ur låsbara svajsystem av god kvalitet. För det är precis samma sak som med bättre/tonrikare träslag: När man optimerar; får man större skillnader med bättre grejer.


/ Jonken


22 Nov 2019, 15:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 66 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.