View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 03:06



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra? 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Har funderat ett tag på att byta mickar i min Gibson Les Paul. Sitter ett par 57-classic i nu (som jag verkligen gillar) men känner att jag skulle behöva lite mer ”drag” i guran än vad det är för tillfället. Har en del mickar som ligger på hyllan och som ska monteras i diverse gitarrer men Les Paulen har förtur så därför ville jag kolla hur ni skulle tänka och vilken mikkombination ni skulle valt om det var eran LP som skulle få lite mer drag?!

Här är dom mickar som finns att tillgå:

Gibson Dirty Fingers (från en Flying V 1989)
DiMarzio PAF Joe (Neck)
DiMarzio PAF Pro (Neck)
DiMarzio Tone Zone
DiMarzio Evolution
Seymour Duncan 78-model
Seymour Duncan JB
Seymour Duncan 59 (Neck)

Nå, vad säger ni… :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


06 Nov 2019, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Musikstil?


06 Nov 2019, 14:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Jag har goda erfarenheter av Tone Zone i Les Paul. riktigt fett å gött!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


06 Nov 2019, 14:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
rifle wrote:
Musikstil?

Gitarren ska användas i studion så den ska kunna spela "vad som helst" men mestadels blir det nog gitarrsound i crunch/dist-området så att säga.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


06 Nov 2019, 14:18
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
jag hade testat Duncan-78 i stall och 59 i halsläget.

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


06 Nov 2019, 14:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Magic wrote:
jag hade testat Duncan-78 i stall och 59 i halsläget.

Har faktiskt funderat på det själv också...ÄLSKAR Duncan-78:an men undrar om inte 59:an kan bli lite "dov" jämfört med 78:an...tål att tänka på.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


06 Nov 2019, 14:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Harvester wrote:
Jag har goda erfarenheter av Tone Zone i Les Paul. riktigt fett å gött!

Har själv aldrig testat den i en LP men jag gillar ju "growlen" som den micken har...vet inte om det kan bli lite för mycket kött i ljudet och hur användbart det kan vara i studion.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


06 Nov 2019, 14:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Vad är det för typ av kabel i din Pålle mellan potarna och mick switchen + mellan switchen och out jacket?


/ Jonken :?:


06 Nov 2019, 15:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Majkel wrote:
Harvester wrote:
Jag har goda erfarenheter av Tone Zone i Les Paul. riktigt fett å gött!

Har själv aldrig testat den i en LP men jag gillar ju "growlen" som den micken har...vet inte om det kan bli lite för mycket kött i ljudet och hur användbart det kan vara i studion.

Det var just det jag gillade, mycket kött/fläsk!
Min gamla trummis pratar fortfarande(c:a 10-15 år senare) på hur jäkla bra min LP lät.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


06 Nov 2019, 15:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Jepp, hade nog kollat pottarna precis som Jonken är inne på. Många nyare Gibsons kom med 300k pottar, vilket jag hade bytt till 500k som en början. Har det i alla mina pållar och den med classic 57 har bra drag.
Om du gillar ljudet på mickarna hade jag inte bytt dem alls då högre output mickar inte kommer låta likadant.

På vilket sätt behöver du mer drag? Ska du pusha en rörstärkare hårdare? Går ju alltid att använda nån pedal, typ en boost av nått slag eller od


06 Nov 2019, 15:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Jonken wrote:
Vad är det för typ av kabel i din Pålle mellan potarna och mick switchen + mellan switchen och out jacket?

/ Jonken :?:

Jag har slitit ut all originalelektronik och ersatt det med CTS-pottar som är uppmätta till 499, 502, 512, 514 och dragit ny kabel med en klassiskt flätad tygkabel.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


06 Nov 2019, 15:36
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
lampic wrote:
Jepp, hade nog kollat pottarna precis som Jonken är inne på. Många nyare Gibsons kom med 300k pottar, vilket jag hade bytt till 500k som en början. Har det i alla mina pållar och den med classic 57 har bra drag.
Om du gillar ljudet på mickarna hade jag inte bytt dem alls då högre output mickar inte kommer låta likadant.

På vilket sätt behöver du mer drag? Ska du pusha en rörstärkare hårdare? Går ju alltid att använda nån pedal, typ en boost av nått slag eller od

Absolut, jag byter alltid ut elektroniken på de gitarrer jag köper och uppgraderar till 500k-ish på LP's bl.a, så även här. 57-classic låter jättebra men jag har en till LP med samma mickar i så därför tänkte jag att denna ska få lite hottare mickar, med lite annan karaktär kanske. Jag använder alltid nån slags pedal till stärkaren om jag vill åt ett speciellt sound och särskilt om jag vill pusha rören i stärkaren etc. Men just nu så är det nog att jag vill ha ett annat sound än det som 57:orna ger. 78:an är ju inte superhet men låter ju väldigt annorlunda jämfört med 57:orna t.ex så det är nåt jag är lite sugen att testa. Men det är alltid intressant att höra från andra gitarrister om dom har erfarenhet av nåt som man själv inte testat.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


06 Nov 2019, 15:43
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
ahaa ok jo men då fattar jag, jo 78:an låter ju spännande, hade börjat med den, många gillar ju JB också, men sist jag hade en sådan så körde jag Orange o det var midrange-hell, säkert bättre i andra stärkare. Resten har jag ingen koll på ;)


06 Nov 2019, 16:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
JB/59


06 Nov 2019, 16:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Majkel wrote:
Jonken wrote:
Vad är det för typ av kabel i din Pålle mellan potarna och mick switchen + mellan switchen och out jacket?

/ Jonken :?:

Jag har slitit ut all originalelektronik och ersatt det med CTS-pottar som är uppmätta till 499, 502, 512, 514 och dragit ny kabel med en klassiskt flätad tygkabel.

OK. (Nice one!)

Jag själv använder en treblebooster -pedal -för att få soundet att skrika så där "gött" (utan att addera mer gain/dist) med PAF-typiga mickar som Classic '57. Seymour Duncans '78 är typ synonymt med Van Halens tidiga brown sound. Den micken pushar dock inte; utan är output mässigt väldigt återhållsam.
Men är det typ det översta topp hylle soundet du är ute i en mick som pushar lite PAF -samtidigt som den har en enorm dynamik. Kolla in Steve Stevens signatur mick: Bare Knuckle - Rebel Yell. (Hos Bare Knuckle kan du med 'pick up builder' -funktionen; skapa utseendet på din mick efter din egna smak. En slags self service custom shop -utan att detta kostar mycket extra. Färg, relic, poler, spacing, tåtar = Your choice. :wink:

Jag är inte så mycket för HB-mickar med mycket bas. Därför går mickar som typ; JB och Tonezone bort för mig. Av alternativen du har tillgängliga; är ju DiMarzio Evolution riktigt nice. Har den i mina JEM-plankor. Scream + squeal heaven -om man gillar att lira over the top.


/ Jonken


06 Nov 2019, 17:05
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Nyfiken fråga, vad har du för förstärkare/högtalare?


07 Nov 2019, 20:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
bummer wrote:
JB/59

Klassiskt! :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


07 Nov 2019, 23:00
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Jonken wrote:
OK. (Nice one!)

Jag själv använder en treblebooster -pedal -för att få soundet att skrika så där "gött" (utan att addera mer gain/dist) med PAF-typiga mickar som Classic '57. Seymour Duncans '78 är typ synonymt med Van Halens tidiga brown sound. Den micken pushar dock inte; utan är output mässigt väldigt återhållsam.
Men är det typ det översta topp hylle soundet du är ute i en mick som pushar lite PAF -samtidigt som den har en enorm dynamik. Kolla in Steve Stevens signatur mick: Bare Knuckle - Rebel Yell. (Hos Bare Knuckle kan du med 'pick up builder' -funktionen; skapa utseendet på din mick efter din egna smak. En slags self service custom shop -utan att detta kostar mycket extra. Färg, relic, poler, spacing, tåtar = Your choice. :wink:

Jag är inte så mycket för HB-mickar med mycket bas. Därför går mickar som typ; JB och Tonezone bort för mig. Av alternativen du har tillgängliga; är ju DiMarzio Evolution riktigt nice. Har den i mina JEM-plankor. Scream + squeal heaven -om man gillar att lira over the top.

/ Jonken

Treblebooster är riktigt gutt, använder det själv rätt ofta också istället för OD's eller dylikt.
Min 78:a ligger på 9,2k ungefär så den är inte jättehot men däremot lagom "toppig" för att passa bra i en mahognygura kan jag tänka mig. :) Är lite sugen att köra 78:an i denna LP, får se vilken Neckmik som passar bäst där i så fall...kanske PAF Pro eller PAF Joe.
Steve Stevens mik har jag varit sugen på ett tag så den ska införskaffas framöver...denna gång så kommer jag att använda mig av det som redan finns på hyllorna så att säga.

Jo, jag gillar också Evolution men har den redan monterad i en fet customgura där den nog kommer att få sitta kvar som det ser ut...tror jag nog...kanske. :)
Är lite sugen att stoppa i Dirty Fingers-micken då det är en gammal 80-talare utifall man skulle komma i närheten av John Sykes sound...kan ju funka det också. :mrgreen: Där har jag dock ingen aning om vilken Neckmik som skulle passa. Får nog ta mig en helg och löda i och ur mickar för att se vad som känns bäst...mycket jobb, men skoj så klart. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


07 Nov 2019, 23:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
zoork_1 wrote:
Nyfiken fråga, vad har du för förstärkare/högtalare?

Jag har en del stärkare och högtalare att välja mellan så det går att välja allt mellan Marshall (JCM/Plexi), Mesa (RoadKing2/Stiletto/MarkV25), Fender DR2, EVH 5150III, Orange, VOX m.m.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


07 Nov 2019, 23:17
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Hoppar in lite i den här tråden. Fundera på att uppgradera mickarna i min Historic r8:a, vill ha något hetare mickar, har sneglat lite på ett set av Lundgrens Heaven 77. Någon som testat dessa?


09 Nov 2019, 15:14
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Majkel wrote:
zoork_1 wrote:
Nyfiken fråga, vad har du för förstärkare/högtalare?

Jag har en del stärkare och högtalare att välja mellan så det går att välja allt mellan Marshall (JCM/Plexi), Mesa (RoadKing2/Stiletto/MarkV25), Fender DR2, EVH 5150III, Orange, VOX m.m.
Om du gillar klarhet och tranparens vet jag inte riktigt om du har rätt grejor på hyllan, men vill du bara ha bra drag så funkar det väl med Dirty f, Duncan JB, etc.


09 Nov 2019, 16:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Majkel wrote:
Treblebooster är riktigt gutt, använder det själv rätt ofta också istället för OD's eller dylikt.
Min 78:a ligger på 9,2k ungefär så den är inte jättehot men däremot lagom "toppig" för att passa bra i en mahognygura kan jag tänka mig. :) Är lite sugen att köra 78:an i denna LP, får se vilken Neckmik som passar bäst där i så fall...kanske PAF Pro eller PAF Joe.
Steve Stevens mik har jag varit sugen på ett tag så den ska införskaffas framöver...denna gång så kommer jag att använda mig av det som redan finns på hyllorna så att säga.

Jo, jag gillar också Evolution men har den redan monterad i en fet customgura där den nog kommer att få sitta kvar som det ser ut...tror jag nog...kanske. :)
Är lite sugen att stoppa i Dirty Fingers-micken då det är en gammal 80-talare utifall man skulle komma i närheten av John Sykes sound...kan ju funka det också. :mrgreen: Där har jag dock ingen aning om vilken Neckmik som skulle passa. Får nog ta mig en helg och löda i och ur mickar för att se vad som känns bäst...mycket jobb, men skoj så klart. :)

SD '78 är ju en himmelskt bra mick! En av de absolut bästa HB mickarna på marknaden. Med den micken pushar/formar man med sitt anslag istället.
Vill du naila Sykes sound; är det okåpade Classic '57 -med lite högre polhöjder som gäller. Det är ju vad Sykes själv använder i sin No.1 LPC. Dock behöver du ett extra "gryn"mellan gitarr och rörtopp där. Jag använder treblebooster för gamla Sykes -och YJM preamp overdrive för modernare Sykes. Med rätt justerade Classic 57:or i en Pålle; nailar detta båda sounden klockrent. Har Dirty Fingers i min M3:a. Dessa mickar kräver grymma skills i vinkling -samt poljustering -för att få dem att låta rätt. Oavsettt är dessa tingestar för heta -för att fixa Sykes klarhet i soundet. Däremot är dom grymma typ för Motörhead, Nirvana etc.


/ Jonken


11 Nov 2019, 21:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
zoork_1 wrote:
Om du gillar klarhet och tranparens vet jag inte riktigt om du har rätt grejor på hyllan, men vill du bara ha bra drag så funkar det väl med Dirty f, Duncan JB, etc.

Denna LP ska ha lite mer drag som sagt så det lutar åt DF eller JB kanske...ska löda och greja nästa helg så då får vi se vad som känns bäst och vad som stannar i guran till slut. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


11 Nov 2019, 23:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Uppgradera mickar i en Les Paul...vad skulle ni göra?
Jonken wrote:
Majkel wrote:
Treblebooster är riktigt gutt, använder det själv rätt ofta också istället för OD's eller dylikt.
Min 78:a ligger på 9,2k ungefär så den är inte jättehot men däremot lagom "toppig" för att passa bra i en mahognygura kan jag tänka mig. :) Är lite sugen att köra 78:an i denna LP, får se vilken Neckmik som passar bäst där i så fall...kanske PAF Pro eller PAF Joe.
Steve Stevens mik har jag varit sugen på ett tag så den ska införskaffas framöver...denna gång så kommer jag att använda mig av det som redan finns på hyllorna så att säga.

Jo, jag gillar också Evolution men har den redan monterad i en fet customgura där den nog kommer att få sitta kvar som det ser ut...tror jag nog...kanske. :)
Är lite sugen att stoppa i Dirty Fingers-micken då det är en gammal 80-talare utifall man skulle komma i närheten av John Sykes sound...kan ju funka det också. :mrgreen: Där har jag dock ingen aning om vilken Neckmik som skulle passa. Får nog ta mig en helg och löda i och ur mickar för att se vad som känns bäst...mycket jobb, men skoj så klart. :)

SD '78 är ju en himmelskt bra mick! En av de absolut bästa HB mickarna på marknaden. Med den micken pushar/formar man med sitt anslag istället.
Vill du naila Sykes sound; är det okåpade Classic '57 -med lite högre polhöjder som gäller. Det är ju vad Sykes själv använder i sin No.1 LPC. Dock behöver du ett extra "gryn"mellan gitarr och rörtopp där. Jag använder treblebooster för gamla Sykes -och YJM preamp overdrive för modernare Sykes. Med rätt justerade Classic 57:or i en Pålle; nailar detta båda sounden klockrent. Har Dirty Fingers i min M3:a. Dessa mickar kräver grymma skills i vinkling -samt poljustering -för att få dem att låta rätt. Oavsettt är dessa tingestar för heta -för att fixa Sykes klarhet i soundet. Däremot är dom grymma typ för Motörhead, Nirvana etc.

/ Jonken

Visst är det så, jag älskar 78:an och kommer förmodligen att löda i den först av alla och se vad som händer...skulle det, av nån anledning, inte kännas helt rätt så får vi se hur DF'n känns. Är ju som sagt lite sugen på John Sykes sound från 87-plattan med Whitesnake där han hade en DF i sin LP och körde Mesa av vad man kan läsa sig till...ja, vi får se vad som händer. Får kanske kasta i DF i denna och köra 57:orna på min andra pålle för att få lite variation. :) Jag kör också YJM-pedalen (den svarta) rätt ofta då den ger en typ av attack och tydlighet som många andra pedaler inte fixar lustigt nog.
Ska bli kul att få löda och testa lite nästa helg som sagt...den som väntar på nåt gott du vet. :mrgreen:

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


12 Nov 2019, 00:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.