View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:07



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Fender Tonemaster Deluxe Reverb 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Någon som testat den på riktigt än? Trodde aldrig att jag skulle bli sugen på en digital stärk, vet inte varför egentligen, men så är det. Den här har dock allt att önska på papperet och de YouTube-klipp som finns med blindtest så har jag alltid gillat den digitala bättre även om skillnaden varit minimal.


04 Nov 2019, 19:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Det är grymt frestande. Behöver man någon gång mer volym och spridning är det bara att plugga in en XLR och dra till en monitor. Även om den inte skulle låta exakt (vad nu det är för olika rörstärkare) så är det en bra grej. Och då har jag inte ens nämnt vikten.


04 Nov 2019, 19:47
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Har inte heller testat.

Är dock extremt förvånad över att det tagit tills nu innan en tråd med denna rubrik dök upp på Ljudbojen, på i alla fall många amerikanska forum har det diskuterats i månader kring pros / cons med Tonemaster-serien.

Tack Shoegazer!

/Magnus


05 Nov 2019, 13:23
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
PremierGuitar gör ju en bra test på den,verkar lovande..
Bara att buga o bocka för den nya tekniken,för det börjar ju faktiskt låta bra :)
Köpte själv en One Control BJF stärkare för nån månad sen,inte digital dock men en transistorstärkare i kompakt format och den låter ju löjligt bra!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


05 Nov 2019, 13:46
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Förstår inte riktigt vitsen med att göra en digital förstärkare som bara låter som en enda originalförstärkare och har samma funktioner och ungefär samma begränsningar, förutom en attenuator som jag heller inte förstår vitsen med i en digital manick.

Enligt videodemon på Fenders webbsajt har de jobbat i tre år med att bygga en digital Deluxe Reverb som är...en Deluxe Reverb. Fast lättare att bära.

Ska man köpa digitalt för de pengarna kan man väl lika gärna satsa på nån som replikerar 30 olika förstärkare och 50 effekter?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Nov 2019, 23:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Det är om något väldigt intressant när produkten har ett par år på nacken och slutar fungera och fabrikören säger att vi säljer inte längre det programmerade chippet för det är en utgången produkt..... aka omöjlig all laga.

_________________
Johan Hansson


05 Nov 2019, 23:25
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
En sak jag inte begriper är varför ”attenuatorn” är i några få fasta steg. Med digital modellering kan man ju lika gärna ha en vanlig volymkontroll.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


06 Nov 2019, 08:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Nu har jag testat en TM Deluxe Reverb i två kvällar intensivt och är förvånad över hur bra den är. En snabbtest i affären och jag bestämde mig på stående fot. Intrycket består efter ett par dagar. Den är väldigt bra. Jag har ägt en bra sextiotalare som jag saknat sedan den såldes, så det var läge att ersätta den med något.

Den är mycket, mycket bättre än min HX Stomp (såld) med monitor och jag föredrar den framför BJF-s66 vilken dag som helst. TM Deluxe låter och känns som en bra förstärkare med dynamik och karaktär som ändrar sig över volymkontrollen. Den gör exakt vad den ska göra. Den är dessutom tyst när den ska vara det, vilket jag uppskattar.

Utgången för inspelning/monitorering är ett bra argument för den också. Varje gång jag spelat in med HX Stomp har jag letat efter en referenspunkt med kärna och tydlig karaktär. Jag gick bort mig i menyerna och var tvungen att skära bas i IR-profilen, tid som inte ägnades åt musiken. Det gör man inte här. Signalen ut verkar också ge en bra nivå.

Är den bättre än förlagan? Vill man ha en Deluxe Reverb rörstärkare ska man nog skaffa det, för sinnesfriden, men om man har några som helst praktiska önskemål om vikt, grannfrid och inspelning så ska man absolut testa. Digitalt har aldrig låtit så bra när jag testat, som det gör här. Jag saknar inget och tycker det är skönt med något som inte försöker vara ”allt för alla” utan sätter ner foten på en bra och användbar referenspunkt.

Sedan får man alltid skruva ner reverbet, där allt händer mellan 1 och 2 på ratten, men så var det ju på rörstärkarna också.


15 Jan 2020, 07:52
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Jepp har kollat a/b klipp på tuben själv också. Och hörde den på Jam idag för första gången. Alltså den låter som en bra deluxe reverb. Ganska sjukt. Finns inte en person i världen som skulle tro att det var något annorlunda med den om dom inte visste det. Och 10 kg? Hur grymt som helst.

Det enda jag inte vet är hur den tar pedaler. Skulle vara intressant att få ett omdöme på det.


15 Jan 2020, 20:02
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Den främsta anledningen till att man inte har en Twin är ju vikten. Nu kostar en TM Twin bara en tusenlapp mer än Deluxen och väger 15 kg, bara några hundra gram mer än en traditionell Blues Junior.

Hmm...
Man kanske skulle testa TM Deluxe och Twin. :)

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


16 Jan 2020, 16:58
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Provade deluxen i helgen. Lät och kändes jättebra. Lyfte den och den vägde ju ingenting, det är en riktigt stor fördel. 0,2w läget kändes dock rätt trött och meningslöst, lite väl lågt. Men 0,5w var användbart. Kändes som om det fanns ok med kraft på 22w-läget. Men med tanke på vikt och kostnad så är nog twin ett inte så dumt köp med tanke på attentuatorn.

Min enda oro är just detta om något går sönder om tio år... Visst, man kan köpa en ny osv, men trivs man med en stärk och den går att laga så är ju det att föredra.


16 Jan 2020, 18:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Shoegazers Anonymous wrote:
Min enda oro är just detta om något går sönder om tio år... Visst, man kan köpa en ny osv, men trivs man med en stärk och den går att laga så är ju det att föredra.


Inget problem. Om 10 år finns det ju grejor som får en TM Deluxe eller Twin att framstå som en Zoom 9001... :-)

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


16 Jan 2020, 23:51
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post Re: Fender Tonemaster Deluxe Reverb
Testade en TM Twin lite kort härom dagen. Måste säga att det var ett förvånansvärt positivt första intryck. Jag kan definitivt se poängen med en digital förstärkare som är riktigt bra på EN grej.


17 Jan 2020, 12:36
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.