View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:32



Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz... 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Min nya Gibson Les Paul R8 VOS dök upp under denna vecka. Gitarren hade en standard/basic set up (sånt som man får från butiken): -Lite underbanan på halsen, -lite lösa skruvar (trä komprimering), -lätt sågande bandstav kanter, -mick polerna och mick höjderna hej-å-hå justerade, -truss rod mutter och kammare i klassisk fabriks katastrof läge och 50's wiring. (Personligt: Jag är inget fan av 50's wiring med linjära potar.)

Lovade Bojen att jag skulle köra en lite mer ingående fix-tråd om hur jag optimerar dessa gitarrer. So in the famous words of Johan Segeborn: -So let's go!


Började som vanligt med att bara packa upp gitarren, ta ur den ur caset och testa i den ungefär i 5 minuter opluggat och 5 minuter i pluggat. Efter att ha konstaterat att ingenting var galet med den hamnade gitarren på arbetsbänken.

Det första åtgärden var att fixa till bandstavarna. Börjar alltid med detta eftersom detta är det långtråkigaste att göra. När jag polerar band använder jag mig av tre olika typer av stålull: En grov -en medium och finaste graden av troll ull. Själva putsningen koncentreras inte på toppen av bandstavarna med det grova stål lullet; utan på sidan och kanten på båda sidor varje bandstav. Med medium ullet är det samma sak + att jag även tar lätt spelytan. Slutligen med troll ullet tas hela bandet grundligt. Genom hela processen skrapar jag med naglarna på båda kanterna av bandstavarna -för att kontrollera strävheten. Känseln är ju vårat överlägset skarpaste sinne.

Alla Gibson gitarrer PLEK:as i Gibson fabriken. Detta ger jämna bandstavar. Tyvärr lämnar denna process även några mindre önskvärda saker på banden: Vassa/sträva in -och ut kanter med fräs skägg på varje bandstav. Vad en bra bandpolering gör: Är att åtgärda dessa saker. Här nedan har jag ritat upp en illustration över skillnaden som man vill uppnå med en bandpolering på en Gibson:

Image

Noterbart här är in -och ut kanterna på varje bandstav. Gibsons orginal variant är vass -medans den polerade resultatet har mer rundade kanter. Dock i verkligheten ger en bandpolering inte så rundade kanter som bilden illustrerar. Men principen är exakt den samma. Det räcker med att få bort strävheten på banden.

På följande två bilder har jag polerat de fyra första bandstavarna. Notera att det finns små rispor på spelytan på dessa bandstavar. Detta är helt OK. Dessa rispor är väldigt små -och påverkar inte spelkänslan eller tonen. Kort detta är inte bandslipning -utan en bandpolering. Spelytan på banden är redan OK från fabriks PLEK-ningen.

Image Image

När man jobbat på -och gnuggat ett tag; borde det se ut litegrand åt det här hållet. Ber om ursäkt för den taskiga bilden. Den visar dock hur långt på brädan bandstavarna är polerade -och vilken skillnad detta verkligen gör. (Notera även på bilden hur illa det ser ut i T/R kammaren på en Custom Shop gitarr för en väldigt tilltagen prislapp.) :(

Image


När banden är klara brukar jag ge mig på trussrodden. Det känns oftast lite som att stirra ner i avgrunden:

Image

Det gäller att verkligen få in en T/R nyckel och bottna på bulten innan man törs börja skruva ur muttern. Det är lätt att det kan gå åt pip-svängen annars. Lyckas man; bör man titta på någonting som ser ut ungefär så här:

Image

Både T/R muttern och T/R kontakt ytan inne i kaviteten skall skrapas ren. Pilligt göra värre; MEN ACK så viktigt! Ett bra sätt att testa färdigrengjord T/R mutter -är att peta in den i T/R nyckeln. Det är bra när muttern ramlar ur när man vänder nyckeln upp och ner. Dom raka ytorna kan man försiktigt slipa mot en smärgelduk -lagd på en plan yta. Den enda raka ytan som man inte ska slipa på -är kontaktytan baktill i muttern. Den skall bara rengöras. Här är förövrigt en bild mitt i processen när jag skrapar brickan i inne kammaren:

Image

Jag försöker i största mån att brickan den ren utan att behöva montera bort den ovala metallbrickan inne i hålet. Dock ibland är sitter brickan så mycket på smiskan; att den helt enkelt måste plockas ur. Denna bricka FÅR INTE sitta snett! Den MÅSTE sitta 90-grader (eller som ett "T") -sett till dragstången. Annars åker man på extra trä arbete bakom brickan. På bilden ser ju brickan ut att sitta på smiskan; men bilden ljuger: Den är rak. :wink: Notera märkena från T/R nyckeln längst fram i botten av T/R hålet. Dessa märken finns inte på första bilden innan jag skruvade loss T/R muttern. Mycket vanligt i Gibson gitarrer att T/R nyckeln kläms/kilar mot botten i T/R hålet -när det ser ut som en lackkatastrof där inne.

Här är en bild på en perfekt rengjord mutter & kammare på en LPC:

Image

Jag tror att vi nöjer oss så här tills vidare. Reflektera gärna era egna intryck. Dessa behövs för min motivering. Det tar nämligen ENORMT med tid att klottra och posta dessa fix-trådar. :?
I nästa inlägg tänkte jag gå igenom stall optimeringarna.

- Cheers!


/ Jonken 8)


Last edited by Jonken on 05 Nov 2019, 22:01, edited 6 times in total.



03 Nov 2019, 15:09
Profile

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Vill se en fortsättning på tråden! :D


03 Nov 2019, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 08 Mar 2017, 13:35
Posts: 106
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Mycket intressant!

Kom själv över en R8 på 4sound nyligen och ganska snart så kände jag tvungen att öppna bakluckan för att kolla in bumble beesarna(aldrig sätt sådana irl). I botten låg det spån, som jag dumt nog blåste bort, värdeminskning? Hursomhelst det ger ju inget större förtroende för att dragstångsbrickor mm är applicerade korrekt. Spån fungerar lite som bruna M&Ms.

Jag kommer följa din tråd med stort intresse.

Mvh
Trysoft


03 Nov 2019, 17:29
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Intressant!

För den oinvigde får du gärna berätta vad du är ute efter för vinning med att rengöra stopbrickan och muttern till trussroden?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


03 Nov 2019, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Intressant Jonken, fortsätt! Förklara gärna varför brickan vid T/R ej bör sitta på sniskan. Såg att den gör det på min R9. Här kommer bilder på min R8 samt R9 vid T/R. Jag har dessa alltid exponerade.
Image

Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Nov 2019, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Polytone wrote:
Intressant Jonken, fortsätt! Förklara gärna varför brickan vid T/R ej bör sitta på sniskan. Såg att den gör det på min R9. Här kommer bilder på min R8 samt R9 vid T/R. Jag har dessa alltid exponerade.

:) Ja; men se där! Fler CS Gibbor.

Skämtåsido:

Det finns två sorters "smiskan". Den ena (som du har) är inte alls funktionsmässigt farlig. Den är bara iriterande för ögat -med tanke på vad gitarren kostar. Den farliga varianten (den jag syftar till i tråden); är när T/R brickan är fel vinklad -sett till kontakt ytan på T/R -muttern. Detta skapar enorma felspänningar för trussrodden och halsen.

Lackrester mellan T/R bricka -och T/R mutter ger samma effekter: Så det är ALLTID på sin plats att göra rent när man får sin Gibson. Just detta är nog det by far största orsaken till att man pajjar dragstänger i Gibsons.

Skulle jag vara du skulle jag ta Ex en micro kisel -och skrapa brickorna rena. Samma sak med bultarna för övrigt. (Dina muttrar såg ju förhållandevis rena ut dock.)

Vill du dock ändå ändra T/R brickan rak: Hör av Dig så kan jag förklara hur du går tillväga.

+ poäng för din strängning också! Första halv varvet över > resten fint under. Precis som det skall göras. :wink:


/ Jonken


Last edited by Jonken on 04 Nov 2019, 12:36, edited 2 times in total.



03 Nov 2019, 20:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
pippo wrote:
Intressant!

För den oinvigde får du gärna berätta vad du är ute efter för vinning med att rengöra stopbrickan och muttern till trussroden?

Det ger korrekt/felfri funktion på dagstången -samt motverkar att dragstången går sönder.


/ Jonken


03 Nov 2019, 20:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Hittar man en passande bricka; är det aldrig fel att lägga den mellan T/R brickan och T/R muttern. Jag brukar göra detta om märkena på T/R brickan indikerar att bulten inte har kontakt jämnt över hela ytan mot den samma.


/ Jonken


Last edited by Jonken on 04 Nov 2019, 12:29, edited 1 time in total.



03 Nov 2019, 20:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Jonken wrote:
:) Ja; men se där! Fler CS Gibbor.

Skämtåsido:

Det finns två sorters "smiskan". Den ena (som du har) är inte alls funktionsmässigt farlig. Den är bara iriterande för ögat -med tanke på vad gitarren kostar. Den farliga varianten (den jag syftar till i tråden); är när T/R brickan är fler vinklad -sett till kontakt ytan på T/R -bulten. Detta skapar enorma felspänningar för trussrodden och halsen.

Lackrester mellan T/R bricka -och T/R bult ger samma effekter: Så det är ALLTID på sin plats att göra rent när man får sin Gibson. Just detta är nog det by far största orsaken till att man pajjar dragstänger i Gibsons.

Skulle jag vara du skulle jag ta Ex en micro kisel -och skrapa brickorna rena. Samma sak med bultarna för övrigt. (Dina bultar såg ju förhållandevis rena ut dock.)

Vill du dock ändå ändra T/R brickan rak: Hör av Dig så kan jag förklara hur du går tillväga.

+ poäng för din strängning också! Första varvet över > resten fint under. Precis som det skall göras. :wink:


/ Jonken

Tack Jonken, har skrapat bultarna rena sedan tidigare :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Nov 2019, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Polytone wrote:
Tack Jonken, har skrapat bultarna rena sedan tidigare :)

Smart.
Känns ju alltid förjävligt nervigt och spänna T/R med en dragstångsnyckel när det går riktigt trögt. Det är så många som tyvärr fortsätter att vrida -istället för att skruva ur; och rengöra. Skillnaden är ju som natt & dag -att vrida en ren T/R.


/ Jonken


03 Nov 2019, 20:43
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Stort tack Jonken för en mycket intressant tråd!
Kommer att följa den med stort intresse, och ge min R8 samma behandling.

_________________
http://www.pigsinspace.se


04 Nov 2019, 09:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult


04 Nov 2019, 10:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
rifle wrote:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

OK. T/R mutter då. :lol:

*Ändrade på samtliga av mina inlägg här.


/ Jonken :wink:


04 Nov 2019, 11:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
1331 wrote:
Stort tack Jonken för en mycket intressant tråd!
Kommer att följa den med stort intresse, och ge min R8 samma behandling.

Tackar.
Javisst! Bara att haka på katten! Det svänger ju!


/ Jonken


04 Nov 2019, 12:11
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Subscribing!

_________________
##################


04 Nov 2019, 15:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Fortsättning:

Nästa fix handlar om stallet. I detta specifika fall om ett klassiskt ABR/TOM VOS-stall.
VOS/Relic är ju coolt; men detta har många gånger även ett ton -samt funktionsmässigt negativt pris. Många gånger sitter tyvärr en jäkla massa gegg & rost mellan sadelklackarna och dess glidbanor på stallet. Utöver detta är kan även sadelklackarna ha kvar fräs skägg från tillverkningen/fabriken. Det första som jag alltid gör är att jag monterar av samtliga klackar från stallet. Jag testar varje klack i stallets glidbana utan skruv; för att försäkra mig över att klackarnas glid funktion verkligen fungerar i stallet. Eventuellt fräs skägg på klackarna trimmar jag försiktigt mot en fin, rak metall fil. Stallets glid banor använder jag mig av en plan skruvmejsel + vanligt hushållspapper. Jag passar även på att vända några av stallklackarna under denna process. (Jag kör 009-042 strängat -och behöver inte den extra intonerings längden för det spunna strängarna.) Detta gör jag för att få ur maximal klang/ton ur stallet. Även att utvinna en felfri funktion ur den samma.

Efter följande saker kommer att handla om riktiga optimeringar. Så här ser mitt relicerade stall ut på undersidan:

Image

Det intressanta här är hur plana är egentligen ytorna som stallets höjdjusteringshjul ligger emot? Utan att köra en längre plädering: Den är båg och ojämn. Den kontakt ytan som stallet erbjuder är ENDAST precis på kanterna. Detta innebär att stallet inte bara är extremt klangfattigt -utan även funktionsmässigt väldigt ostabilt. Genom att slipa dessa ytor på stallet planare; innebär väldigt mycket stabilare klang -samt stämningsstabilitet ur instrumentet.

Image

Bilden ovan visar ytan efter slipning. Notera hur slipningen har tagit. Man kan utan tvekan påstå; att den sämsta kontakten på stallet (mot hjulet) är närmast skruvhålen. Så här ser det ALLTID ut på en Gibson. Och för Er som äger äldre dyrgripor till Gibsons; har nog redan märkt att dessa gitarrer har en bättre klang. Dessa ytor har helt enkelt bättre kontakt i dom. Ytorna har gnidits och vibbrerat till bättre kontakt genom år av användning. På nyare instrument som detta; ges samma förutsättningar genom denna typ av optimering. Klangskillnaden på instrumentet blir väldigt påtaglig.
Kuriosa: Det finns hur många tillverkare som helst som säljer optimerade stall i olika material. Sälj pitchet för dessa aftermarket stall är oftast: Mer samt en bättre klang/ton. Det kan handla om en låsfunktion -eller ett bättre material; som ger mer ton. Men faktum är att de största procenten till tonförbättringen som dessa grejer ger; handlar om en större/bättre kontaktytor. Dessa grejer erbjuder oftast det som denna typ av optimeringsslipning ger. Med detta sagt; så finns det ändå en marginell positiv skillnad i klang/ton -med bättre material som exempelvis verktygsstål. De bästa exemplen är väl: Callham stall i ABR1 -tapp; och Philadelphia Luthiertools för Nashville -tapp:
http://www.callahamguitars.com/gibson_bridge_ABR1_catalog.htm
https://www.philadelphialuthiertools.com/bridge-and-tailpieces/nashville-bridges/pinnacle-machined-steel-nashville-tom-guitar-bridge-for-gibson-les-paul-sg/


När man har försäkrat sig över att kontakten sadelklackarna -mot stallet; samt mellan höjdjusteringshjulet och stallet är goda; är det dags att se över översta delen av stallet. Nu pratar vi strängspår/strängskåror. Fram tills denna punkt har all optimering varit helt möjlig att utföra med vanliga hushållsverktyg. Dock i nästa etapp krävs specialverktyg i form av sadel filar. Här handlar det om att anpassa strängarnas kontakt optimalt till strängtjockleken man använder på sin gitarr. Här nedan har jag illustrerat vanliga saker gällande strängskåror i sadelklackar:

Image

På den översta raden symboliserar olika typer av kontaktytor för strängar i halsklackar. Vissa av dessa erbjuder strängen stabil och god kontakt -och vissa i sin tur erbjuder mindre god kontakt. Det optimala är förståss att så mycket som möjligt av 50% -i strängens runda yta har kontakt mot materialet den vilar mot. Den undre raderna illustrerar botten vinkeln som strängen vilar på. Återigen: Bilderna visar bra -och mindre bra exempel. Den röda pilen markerar strängens riktning mot halsen. Det absolut viktigaste delen i en sadelskåra är ut-punkten närmast den röda pilen. Denna punkt både stabiliserar strängens funktion -samt ger strängens intoneringspunkt. Därför är det väldigt viktigt att denna punkt har den största delen av strängens naturliga strängtryck.

För att få bästa möjliga resultat; bör man ha tillgång till 6 styck sadel filar som är exakt av samma dimension som de 6 styck strängar man avser att spänna över stallet. Att fila in korrekta skåror -sett till strängar gör ENORMT MYCKET för klangen och soundet! Ljudmässigt ändrar instrumentet karaktär från en utanpåliggande ton -till en stabil, naturligt varm och sustain rik ton. Man kan nästan säga att den klang man är van att få ut -ur sina favorit strängar får en stor knuff i oväntad riktning. Eftersom tonen blir naturligare; blir den även varmare. Med fetare strängar bli tonen tightare över lag. Strängarna samspelar tillsammans med varandra väldigt mycket mer naturligare -samt att man inte behöver längre jaga nålen på stämaparaten. Även stamningsstabiliteten på hela instrumentet går från "bra" till "klockren".
En till viktig sal att tänka på -när man filar strängskåror på sina sadlar; är att ha koll på strängadiusen -eller arc'et. Det finns speciella radius verktyg att mäta med. Det går dock även att se utan mätverktyg. Man kollar efter den jämna "trappan" vid klackarna (som med HB pickup poler) från var sitt håll: E, A, D -strängarna för sig; och E, B/H, G -strängarna för sig. Resultatet av detta blir fullt godtagbart.


/ Jonken


Last edited by Jonken on 04 Nov 2019, 23:30, edited 5 times in total.



04 Nov 2019, 15:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Hej Jonken! Intressant läsning även om jag aldrig skulle ge mig på något sådant själv, jag betalar gärna proffs för gitarrmek. Det är vissa saker jag inte riktigt fattar dock. T.ex. detta:

I din första post skriver du:
Quote:
Började som vanligt med att bara packa upp gitarren, ta ur den ur caset och testa i den ungefär i 5 minuter opluggat och 5 minuter i pluggat. Efter att ha konstaterat att ingenting var galet med den hamnade gitarren på arbetsbänken.


Icke desto mindre skriver du i din senaste post:
Quote:
Det intressanta här är hur plana är egentligen ytorna som stallets höjdjusteringshjul ligger emot? Utan att köra en längre plädering: Den är båg och ojämn utan bara ren h-vete! Det kontakt ytan erbjuder är ENDAST på kanterna. Detta innebär att stallet inte bara är extremt klangfattigt -utan även funktionsmässigt väldigt ostabilt. Genom att slipa dessa ytor på stallet planare; innebär väldigt mycket stabilare klang -samt stämningsstabilitet ur instrumentet.


Jag får inte riktigt ihop det: Hur kan ingenting vara galet om stallet är extremt klangfattigt?


04 Nov 2019, 16:44
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Jonken kanske menade att "inget var galet" så som skador som uppstått under leverans eller att gitarren inte motsvarar säljarens beskrivning osv. Det är ju en gibson för tusan - klart där kommer vara nått galet :lol:

Tack för tipsen och beskrivningarna hittills Jonken - ser fram emot kommande uppdateringar

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


04 Nov 2019, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
lpstd wrote:
Hej Jonken! Intressant läsning även om jag aldrig skulle ge mig på något sådant själv, jag betalar gärna proffs för gitarrmek. Det är vissa saker jag inte riktigt fattar dock. T.ex. detta:

I din första post skriver du:
Quote:
Började som vanligt med att bara packa upp gitarren, ta ur den ur caset och testa i den ungefär i 5 minuter opluggat och 5 minuter i pluggat. Efter att ha konstaterat att ingenting var galet med den hamnade gitarren på arbetsbänken.


Icke desto mindre skriver du i din senaste post:
Quote:
Det intressanta här är hur plana är egentligen ytorna som stallets höjdjusteringshjul ligger emot? Utan att köra en längre plädering: Den är båg och ojämn utan bara ren h-vete! Det kontakt ytan erbjuder är ENDAST på kanterna. Detta innebär att stallet inte bara är extremt klangfattigt -utan även funktionsmässigt väldigt ostabilt. Genom att slipa dessa ytor på stallet planare; innebär väldigt mycket stabilare klang -samt stämningsstabilitet ur instrumentet.


Jag får inte riktigt ihop det: Hur kan ingenting vara galet om stallet är extremt klangfattigt?

Det är en stor skillnad på "standard" och "optimalt".

I första inlägget syftar jag på "standard". Och med detta menar jag i grova drag standard butiks/garanti saker som: -Att halsen är rak, -att band inte nyper och elektroniken inte slaskar, etc, etc.

I andra inlägget syftar jag på optimering. Saker som inte utförs av de flesta musikbutiker. Saker som kräver mer kunskap/erfarenhet på tech/luthier nivå. Vi pratar med andra ord förbi nivån med att Ex; -stränga om instrument, -intonera, -justera dragstång, -byta mickar efter standardscheman, etc, etc.

- Ungefär det som bojaren "Pippo" nämner ovan.


/ Jonken


04 Nov 2019, 18:21
Profile

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Mycket intressant läsning. Blir nästan inspirerad att ge min R9:a en omgång.. Undrar förresten om det kan vara min gamla R8:a?


04 Nov 2019, 19:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
gbdw wrote:
Mycket intressant läsning. Blir nästan inspirerad att ge min R9:a en omgång.. Undrar förresten om det kan vara min gamla R8:a?

Herr Englund...?


/ Jonken :?:


04 Nov 2019, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
:D :D :D :D :D :D :D


04 Nov 2019, 20:49
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Klart intressant, tack för att du delar med dig!


04 Nov 2019, 23:19
Profile

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Jonken wrote:
gbdw wrote:
Mycket intressant läsning. Blir nästan inspirerad att ge min R9:a en omgång.. Undrar förresten om det kan vara min gamla R8:a?

Herr Englund...?


/ Jonken :?:


Nej. jag sålde min i Februari i fjol, minns inte till vem - 801323 hette den.


04 Nov 2019, 23:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
gbdw wrote:
Nej. jag sålde min i Februari i fjol, minns inte till vem - 801323 hette den.

:) OK. Nä; då är detta inte din gamla.


/ Jonken :wink:


04 Nov 2019, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
supro wrote:
Klart intressant, tack för att du delar med dig!

Varsågod. Kul att det uppskattas.


/ Jonken


04 Nov 2019, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Tänkte återknyta lite mer till klackar och strängskåror. För att vara vass med sina sträng filar -på sina klackar; måste man ha god koll på strängarna man använder. Olika typer av strängar har olika styvhet. Vad händer egentligen med strängen när den böjs lite tvärare? Har man lyckats att fila en skåra med/för perfekt strängkontakt; kan detta ända bli skit -om man inte lyckats att få sträng vinkeln rätt. Det är MYCKET svårare att fixa klack vinklar med strängar normalt stoppade genom tailpiece:t -sett till att köra wrap around på sitt stall. Detta beror på de helt olika strängvinklarna över klacken.

Normalsträngat genom TP; ger en betydligt brantare vinkel in över klacken -sett till vinkel ut. Detta medför att det största delen av strängens naturliga tryck över klacken hamnar på fel/motsatt sida av klacken.

Wrap aound TP; ger en betydligt behagligare/jämn vinkel in och ut. Här är det enkelt att hitta den rätta fil vinklingen för filen: Bara att hålla filen på lika avstånd i strängens ut -som in vinkel.

En orginal ABR klack är ungefär 3.15 mm djup. En Nashville klack är under 2.5 mm djup. Inga större mått att utföra sina fil underverk på. Så det gäller verkligen att ha huvudet med sig; innan man börjar fila.

Har man dessutom några av basklackarna bak och fram vända (för mer intoneringsyta bakåt) -ger ännu sämre förutsättningar i klackfilningen. Avfasningen på klackarna finns ju där av en orsak: Detta är för att göra det enklare för strängen att få det bästa trycket över klacken på rätt ställe.

Ärligt så förväntade jag mig en myriad av frågor och funderingar om klack filning efter förra inlägget... Men till min förvåning: -Inte ens ett pip av någon..?! -Förvånande; då det är just här som så många (även techs) fuckar upp något kopiöst...

Så det är väl lika bra att hoppa direkt över till facit. :lol:
I mitt förra inlägg postade jag en blid på klackar. I denna bild fanns det 11 olika exempel på stränganliggningar + olika strängvinklar i klackar:

Bild 1 = En perfekt anliggning mellan sträng och klack.
Bild 2 = En kass variant som man oftare hittar i asiatiska stall -eller av tekniker som inte orkat hämta eller investera i filar.
Bild 3 = En bak & fram vänd klack; där strängens brantare in vinkel lyfter på strängen längst fram där den bästa kontakten egentligen skall vara. (Standard crap på i princip ALLA gibbor med vända klackar oavsett prislapp.)
Bild 4 och 8 = En rak filad strängskåra. (Strängens tryck kommer att ligga bak (in vinkel) -och lyfta fram (ut vinkel).
Bild 5 och 9 = En rundad strängskåra. Kan bero på slitage -eller en bakfylla filning på klacken. Falsk intonering punkt + dålig strängkontakt.
Bild 6 och 10 = En klassiker! Någon som vänt på sina klackar -trots att dessa varit filade för den tidigare funktionen. Falsk/orolig intoneringspunkt + direkt sopig strängkontakt.
Bild 7 och 11 = En perfekt vinklad skåra för wrap around strängning runt stränghållare/tailpiece.

Någon variant som saknas i exemplen ovan...? :lol:

Här är den; fint förstorad i all sin glans:

Image

På ett ABR/TOM -stall är det väldigt svårt att fila en perfekt rundad strängskråra. Försöker man; tenderar den alltid att bli för "hackig" i botten -eller för lös/o tight på väggarna i strängskåran. För att möta den brantare strängvinkeln från en normalsträngad stränghållare: Kan man köra en samma, raka filning som till wrap around -och runda av vid baksidan/ingången. Det gör inte lika mycket om väggarna blir lite o tightare baktill. Detta så länge framsidan/utgången i klacken är optimal -eller "snug" som man säger overthere. För delen med detta är att sadeln även kan användas för wrap; om man skulle önska det.

Ni som har bak & fram vända sadlar kommer att flytta intoneringspunkterna på era klackar närmare normalvänt vid denna typ av klack filning. Orsaken till att en intoneringspunkt flyttas med flippade klackar; är för att strängarna har sin största kontakt/tryck bak (vid in gången) på klacken -och strängarnas styvhet lyfter upp strängen framtill i skåran.

Personlig not:
Jag föredrar personligen att köra normalsträngat genom stränghållaren med ABR1 -stallen. Detta för att den brantare in vinkeln på strängarna puttar/låser stallet bättre mot pinnarna. På mina Nashville stall kör jag dock alltid wrap around på.


/ Jonken :idea:


Last edited by Jonken on 05 Nov 2019, 16:30, edited 5 times in total.



05 Nov 2019, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
Rent fysiskt borde inte det du kallar för felvända klackar gör att trycket från strängen fördelas mer och jämnar ner i själva klacken?
Kraftens riktning borde bli en blandning och av rakt ner och den snea vinkeln från sadeln funderar jag, vilket blir nästan rakt ner och lite framåt. Det borde bli bättre än andra vägen då klacken får en mera välta-tendens (dock lär nog aldrig en klack välta :D )

Att intonera ofta så man nöter klackarna i spåren måste vara bra med andra ord också.
Även att justera stränghöjden ofta så det nöts mot varandra.


05 Nov 2019, 14:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
rifle wrote:
Rent fysiskt borde inte det du kallar för felvända klackar gör att trycket från strängen fördelas mer och jämnar ner i själva klacken?

Det jag menar är följande fördelat i tre olika delar:

1.) En sträng får automatiskt störst tryck på den sida av klacken -där strängvinkeln (neråt) är större.
2.) På en bak & framvänd klack blir strängböjningen extremt tvärt. Det strösta trycket vilar på endast några tiondelar baktill på klackens skåra).
3.) En spunnen sträng är för styv -för att effektivt kunna vinklas och lägga sig på några tiondelar. (Strängen lyfter ur skåran längst fram.)


/ Jonken


05 Nov 2019, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Fix/Optimering -4 handy guyz
rifle wrote:
Att intonera ofta så man nöter klackarna i spåren måste vara bra med andra ord också.
Även att justera stränghöjden ofta så det nöts mot varandra.

Absolut. Är helt med dig här.

Live roadie fix/trick:
Med spunna strängar kan man montera bort klackskruven. Lägga klacken på sin plats i hålet. Stämma upp en gammal sträng av rätt tjocklek över den lösa klacken; och dra klacken fram och tillbaka i hålet -med strängtryck på. De spunna strängen funkar som en fil mot klacken på detta sätt. :wink:


/ Jonken


05 Nov 2019, 15:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 111 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.