View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:12



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
-Swirly -swirly... 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: -Swirly -swirly...
Kul projekt!!
Swirls är väl Steve Vais sämsta bidrag till mänskligheten (även om han inte kom på idéen), men din såg ju riktigt fin ut!


16 Mar 2021, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Patrick Zimbalist wrote:
Kul projekt!!
Swirls är väl Steve Vais sämsta bidrag till mänskligheten (även om han inte kom på idéen), men din såg ju riktigt fin ut!

Tack. Detta är min första swirl. (Egentligen är detta min andra på samma kropp. 'Take one' -blev inge vidare.) Känner mig lite som 'the kid in the candy shop' -med detta projekt. Alltid haft en kärlek till att lära mig nya saker i instrument byggarträsket. Känns väldigt inspirerande för omväxlingsskull; att lära sig eftersom: Istället för att göra det på rutin. Redan nu har jag lärt mig en hel del:

- Att välja rostat trä är faktiskt en stor fördel om man skall doppa. Detta för att motverka efter komprimeringar i träet.
- Doppa ALDRIG bart trä! Förslut vartenda por i träet ordentligt och väl -innan doppning.
- Alla ytor måste vara perfekta innan doppning. Typ; samma som innan lack.
- Det svåraste att få till i sånt här; är allt slip och poler -arbete efter doppning om träet har komprimerat.

Även el (läs: sustainer) -mässigt; har många viktiga poletter trillat ner. Skrivit om detta i tidigare inlägg här.

Var själv egentligen inte heller någon stor fan av swirl. Dock eftersom genom detta bygg projekt -har swirl definitivt 'vuxit' på mig. Det är väldigt tilltalande att varje swirl är HELT unik. Detta ger verkligen ett instrument en helt annan dimension av unik DNA -sett till alternativen. Varje linje, varje nyans sitter just så där endast på detta instrument. Sånt bygger definitivt en personlighet runt ett instrument.

Ökad personlighet på vintage -språk kallas ofta för: Vintage (gammalt), naturligt slitet -eller 'relic'. Men allt detta är långt ifrån unikt. Visst kan man argumentera att varje flammig lönntopp -eller relic är unik. Men dialogen känns i vår moderna tid ändå (med all respekt) -väldigt blasé. Inte så att jag inte gillar gamla eller relicerade instrument: Tvärtom. Men jag har svårt längre att se just unikheten i så många av dessa instrument. (Mitt nästa bygg projekt kommer förövrigt att bli just en relic.) Begreppet 'vintage' syftar ju på äldre instrument -men samtidigt även på olika generationers definition av vad som är gammalt. Vad vi ofta missar här: Är att personer som är 50-bast idag; hade just posters på väggen av Steve Vai's Swirlade Ibanez + Eddie Van Halens Frankenstrat när de var i tonåren. Detta alltså +30 år bakåt i tiden. Dvs: Holy grail vintage för dessa personer; är ofta någonting helt annat än den klassiska Pållen från 1959.

Är faktiskt aningen förvånad vilket stort intresse det finns för just detta. Flera som är intresserade köpa guran innan den ens är klar. Ändå har jag i princip endast lagt ut bilder på en opolerad kropp?! Läser man igenom kommentarerna denna tråd; ger nog mer uppfattningen om raka motsatsen. (Skenet kan med andra ord bedra.)


/ Jonken :idea:


18 Mar 2021, 11:26
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: -Swirly -swirly...
Bra resonemang om dels vad gäller rostad kropp, dels vad som är vintage idag.


19 Mar 2021, 18:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Patrick Zimbalist wrote:
Bra resonemang om dels vad gäller rostad kropp, dels vad som är vintage idag.

Tack min vän. Ett ganska bra Ebay exempel ute just nu. Ids inte länka; då detta messar up rad matningen i tråden. Men bara att gå in på Ebay och söka: "Ibanez Jem Neck Pyramids Shocking Pink Project". Köpeskillingen ligger på hiskeliga $1500 på den.

Får ju en att verkligen fundera över vad min gamla orginal Ibanez hals (JEM 77FP) i perfekt skick skulle betinga på marknaden idag? Halsen som hela detta byggprojekt är designat kring. (Min har dessutom orginal modell numret stämplat i hälen från fabriken; vilket inte Ebay -alternativet verkar ha.)

Image

Image

Image

Image


/ Jonken


Last edited by Jonken on 24 Mar 2021, 15:18, edited 1 time in total.



24 Mar 2021, 12:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: -Swirly -swirly...
Jonken wrote:
Ökad personlighet på vintage -språk kallas ofta för: Vintage (gammalt), naturligt slitet -eller 'relic'. Men allt detta är långt ifrån unikt. Visst kan man argumentera att varje flammig lönntopp -eller relic är unik. Men dialogen känns i vår moderna tid ändå (med all respekt) -väldigt blasé. Inte så att jag inte gillar gamla eller relicerade instrument: Tvärtom. Men jag har svårt längre att se just unikheten i så många av dessa instrument.
/ Jonken :idea:


Vintage = 'bästa årgången' ungefär, syftar oftast på gamla saker som antingen har en speciell design eller kvalitet som inte finns idag på nyproducerat
På gitarrer blir det inte per automatik 'unikt' eftersom i princip det mesta nyproducerade efter c:a 1990 är just gamla designer.
Om du tänker bilar eller kläder tex så kan vintage ofta vara unikt och personligt då det inte längre finns otsvarande produkt nyproducerad, därav blir de kvarvarande
exemplaren exklusiva, tex en Volvo P1800 ser man inte på vägarna varje dag, men om Volvo hade tillverkat dessa sen 1990 i massor och fortfarnde sålde dom som nya
i nästan EXAKT samma utförande så får du samma förutsättningar som tex en Fender Stratocaster.
Hade inte Gibson tillverkat Les Pauler med flammiga toppar sen 1960 så hade det varit rätt unikt att se en i verkligheten.

_________________



24 Mar 2021, 13:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Mike Leaf wrote:
Vintage = 'bästa årgången' ungefär, syftar oftast på gamla saker som antingen har en speciell design eller kvalitet som inte finns idag på nyproducerat

Jag tror att jag förstår vad du menar här. Har själv dock en helt annan åsikt om detta.


/ Jonken


24 Mar 2021, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: -Swirly -swirly...
Jonken wrote:
Jag tror att jag förstår vad du menar här. Har själv dock en helt annan åsikt om detta.


/ Jonken

Det är inte en åsikt, det är fakta 8)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vintage

_________________



24 Mar 2021, 15:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Mike Leaf wrote:
Det är inte en åsikt, det är fakta 8)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vintage

OK. Viner på Wiki. Tack. Då vet jag. (Har fortfarande en annan åsikt).


/ Jonken


24 Mar 2021, 15:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Inom kort börjar det sakta närma sig att skruva ihop min swirlade custom JEM gura. Tråkigt att man inte längre kan lägga upp bilder här. :(


/ Jonken


08 Jan 2022, 11:59
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: -Swirly -swirly...
Jonken wrote:
Inom kort börjar det sakta närma sig att skruva ihop min swirlade custom JEM gura. Tråkigt att man inte längre kan lägga upp bilder här. :(


/ Jonken


Va kan man inte det? :?


Attachments:
NpMC7D.jpeg
NpMC7D.jpeg [ 51.9 KiB | Viewed 1741 times ]
08 Jan 2022, 13:14
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: -Swirly -swirly...
Har fattat det som att många har problem med att lägga upp bilder men jag förstår inte riktigt problemet.
Kanske är via telefonen som det blir problem? Jag äger ju ingen smartphone så jag kör alltid bojen via
datorn så det kanske är därför som jag inte har några problem med att ladda upp.
Ser ni bilden i mitt inlägg ovan?


08 Jan 2022, 18:16
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: -Swirly -swirly...
berra.b wrote:
Har fattat det som att många har problem med att lägga upp bilder men jag förstår inte riktigt problemet.
Kanske är via telefonen som det blir problem? Jag äger ju ingen smartphone så jag kör alltid bojen via
datorn så det kanske är därför som jag inte har några problem med att ladda upp.
Ser ni bilden i mitt inlägg ovan?

”Lägga upp bild-funktionen” (Img) förutsätter att bilden infogas som en weblänk, och den får dessutom inte överskrida en viss storlek. Ganska mycket krångel… Men kan kan ju lägga upp bilden som en fil istället, så som du gjort. Det ser lite taffligare ut, men funkar kanske smidigare. Finns det nån storleksbegränsning för filer?

_________________
Mats


08 Jan 2022, 18:23
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: -Swirly -swirly...
albert wrote:
”Lägga upp bild-funktionen” (Img) förutsätter att bilden infogas som en weblänk, och den får dessutom inte överskrida en viss storlek. Ganska mycket krångel… Men kan kan ju lägga upp bilden som en fil istället, så som du gjort. Det ser lite taffligare ut, men funkar kanske smidigare. Finns det nån storleksbegränsning för filer?


Mjo det kanske det gör fast hellre att det ser lite taffligt ut än inte alls, enligt mig iaf. Kollade precis och det är begränsning även när man laddar upp filer, filen/bilden får vara på max hisnande 256 KiB.
För er äldre som inte har riktigt koll på storlek angående filer så är 256 KiB väldigt, väldigt lite år 2022, en låt i mp3-format brukar vara på cirka 3 Mb. Bilder som jag tar med min digitalkamera är på cirka 3 Mb.
Detta är ju dock enkelt åtgärdat om man laddar upp en bild, det är bara till att ändra storleken tills den är 256 KiB eller mindre. Detta är ju via dator då smartphone kan jag inte uttala mig om hur krångligt det är.


08 Jan 2022, 20:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: -Swirly -swirly...
Jag i alla år minskat ner mina bilder till 800 x 533; och lagt ut dessa hos min internetleverantör. Sedan använt Img -funktionen; där jag klistrat in bildadress på respektive bild. Nu har min internetleverantör tagit bort denna tjänst.

*Finns en topic om detta på Admin Forumet.


/ Jonken


09 Jan 2022, 10:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.