View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 10:12



Reply to topic  [ 149 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Luthman och 4sound går i konken... ? 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Luthman är samma företag.
Självklart åker det med.

/Magnus

Nej det är inte samma företag.
MRS och Luthman är separata bolag.men visst är det
En stor risk att de dras med.dock ser deras finanser bättre ut


Luthman är också begärda i konkurs enligt mina källor.

/Mats N


13 Oct 2019, 19:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Luthman är samma företag.
Självklart åker det med.

/Magnus

Nej det är inte samma företag.
MRS och Luthman är separata bolag.men visst är det
En stor risk att de dras med.dock ser deras finanser bättre ut


Enligt Bolagsverkets uppgifter om Luthman, så har de tappat sitt momsnummer (och därmed sitt EU-momsnummer):

"Moms: Avregistrerad i Momsregistret"

Källa: https://www.allabolag.se/5563851988/luthman-smtts-ab

Utan momsregistrering kan man varken importera varor från utlandet eller sälja för mer än 30 000:- per år, så om inte Luthman tar sig ur den knipan illa kvickt, t ex via kapitaltillskott från ägarna eller nya ägare, så ser det nog lite mörkt ut. Inte minst med tanke på att de sannolikt har stora fordringar på MRS/4Sound som är försatt i konkurs.

Trist.

Men så går det när stora tillverkare vägrar att inse att marknaden är global. Ger man bättre villkor till stora tyska och brittiska aktörer, så kommer de skandinaviska distributörerna och handlarna inte att kunna täcka sina kostnader. Så enkelt är det. Fler branscher är på väg åt samma håll.


14 Oct 2019, 14:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Har en beställning på RCF-högtalare som jag väntar på där Luthman är svenska agenten, vi var även inne i en butik idag och skulle beställa massa reservdelar till andra prylar-märken, men går ej att beställa dem då Luthman har även agenten på dessa och mycket annat. De har tryckt på stopp-knappen. Ingen vet något, handlarna får i princip inte veta något heller.


15 Oct 2019, 17:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Donatello wrote:
Har en beställning på RCF-högtalare som jag väntar på där Luthman är svenska agenten,

Står det inte redan ditt namn och adress på uttagna högtalare ur hyllan kan du nog räkna med att inte få dina prylar och hamna sist i kön angående fordran till aktuellt konkursbo. Aka har du betalt redan så är de pengarna väck och går till en banks fordran.

_________________
Johan Hansson


15 Oct 2019, 18:51
Profile

Joined: 10 Jul 2013, 01:01
Posts: 316
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
30% på allt i 4soundbutikerna imorgon kl 10


15 Oct 2019, 19:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Geleråtta wrote:
30% på allt i 4soundbutikerna imorgon kl 10

Vad är det för prisbild på 4sound? Aka är det värt att hysteriskt banka på dörren kl 11 i gbg vs lugnt köpa saker på nätet?

_________________
Johan Hansson


15 Oct 2019, 21:35
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Det kan väl vara värt om det är nåt som man redan bestämt sig för att köpa. Det kan ju vara värt att hålla koll om det ökar procentsatsen efter ett tag.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


16 Oct 2019, 08:29
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Berätta nu för f-n inte vad ni hittade på rean!!!!!!!!!!!!!! Jag har 14 mil till närmsta 4Sound ju. :D

_________________
##################


16 Oct 2019, 08:44
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Tubis wrote:
Vad är det för prisbild på 4sound? Aka är det värt att hysteriskt banka på dörren kl 11 i gbg vs lugnt köpa saker på nätet?


Står på hemsidan att det endast är butiksförsäljning.


16 Oct 2019, 08:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
valvetubes wrote:
Berätta nu för f-n inte vad ni hittade på rean!!!!!!!!!!!!!! Jag har 14 mil till närmsta 4Sound ju. :D

Bra idé för en fortsättning på denna tråd! -"Vad vi hittade på rean".

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


16 Oct 2019, 08:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
rifle wrote:
Tubis wrote:
Vad är det för prisbild på 4sound? Aka är det värt att hysteriskt banka på dörren kl 11 i gbg vs lugnt köpa saker på nätet?


Står på hemsidan att det endast är butiksförsäljning.
Jag menade handla hos någon annan aktör på nätet som kanske ändå är lika billig som deras 30% rea. Jag måste ändå köra 1h till närmsta butik.

_________________
Johan Hansson


16 Oct 2019, 09:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Jag var just inne i butiken i Uppsala. Smockat med folk, lång kö utanför, de släppte in en för varje som gick ut. 100 gubbar, cirka tre kvinnor.
De verkar sälja som bara den. Alla Fender och Squier var slut.
Såg en i kassakön med en Les Paul Standard i varje hand.


16 Oct 2019, 10:40
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Fick med mig en Ibanez AZ som jag klämt på ett tag på 4Sound Söder. 8)

Dock väldigt trist att det är så tufft klimat för musikhandlarna.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


16 Oct 2019, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Är det bara öppet idag eller kommer det att bli fler dagar? Har svårt att se hur 30% skulle tömma butikerna på varor.


16 Oct 2019, 12:18
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Hoppas att det inte är allt för många som sitter med presentkort eller förskottsbetalat men ej fått varorna från webshopen... ser dystert ut. :cry:

https://www.4sound.se/Information-kunder-Music-Retail-Sweden-AB-maintenance.pdf

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


16 Oct 2019, 12:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
30% var ju inte mycket att komma med.


16 Oct 2019, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Över 150m kö vid Fridhemsplan klockan 12.. Lär ju vara soprent där inne nu.


16 Oct 2019, 13:34
Profile
User avatar

Joined: 17 Aug 2005, 21:20
Posts: 907
Location: Malmö
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Knökfullt i Malmö en kvart efter öppning med säkert 50m kö till kassan. De flesta gitarrväggarna förutom CS var renplockade. Återvänder senare i veckan och kikar vad som kan finnas kvar.


16 Oct 2019, 13:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Mar 2017, 13:35
Posts: 106
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Gick förbi Fridhemsplan nyss, de hade en vakt vid dörren. Får man inte vara på örat i musikaffärer? :D


16 Oct 2019, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Ser att flera av er gjort försök att besöka en 4S-butik, så även jag.

Tog en del av lunchtimmen idag att kika in på Folkungagatan, Sthlm.
Fullt inne och lång kö utanför, gav upp direkt.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


16 Oct 2019, 15:50
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 148
Location:
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Lite förvånad ändå hur brutal rush det blev idag. 30 procent är visserligen bra rabatt, framför allt på vissa produkter som normalt aldrig reas så pass, men det borde inte vara tillräckligt för att ”hobbyhandlare” ska tömma sina bankkonton i syfte att sälja vidare och tjäna en hacka. Och inte heller tänkte jag att så många av oss vanliga musikpulare skulle smita från jobb, hänga på låset och köa i 2 timmar för att tex köpa en ny LP Standard för 18 000 när beggade i prima skick går för åtminstone 4000 kr mindre. Men tji fick jag!

Själv kammade jag noll hur som helst, ville ha en SG men dom rök direkt och det var knappast värt köandet för en packe strängar.


16 Oct 2019, 18:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Köade en halvtimme för ett gäng strängar och en telekabel. Nä, 30% är inte så mycket att slå på trumman för egentligen.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


16 Oct 2019, 18:14
Profile

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Jag har faktiskt hunnit med både Jönköping och Örebro. I Jönköping fanns det en del kvar runt 13:00 när jag var där. Dock tror jag att Gibson CS blir svårsålda även med 30% rabatt, det är ju en ansenlig summa även rabatterat.
Jag hann med att få strängar, det fanns till och med 0.09 och 0.10 kvar i Jönköping. Även om det gapade tomt i många gitarrställ så fanns det ganska mycket Epiphone och Ibanez kvar.
I Örebro kändes det lite mer urplockat och framför allt var det mycket mer folk, det berodde nog dock mer på tiden än något annat.
Är man på pedaljakt så fanns det faktiskt en del kvar i Örebro, bland annat en del Boss.

Jag tycker det är tråkigt att detta händer och det blir ju några städer som blir helt utan musikaffär nu. Förhoppningsvis så blir det någon annan som tar vid.

Jag är också väldigt nyfiken på vad som händer med Luthmans varulager, om de har något på hyllan. Jag har ingen aning. Någon som vet?


16 Oct 2019, 18:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
4sounds i Malmö lär ha gått bra (innan konkursen) så jag undrar om inte Jocke och några till öppnar något nytt, lite trist om det bara ska finnas en handlare kvar i stan....
Var inte på rean, inget jag behöver sådär precis och köpa bara för att det är billigt är ju en "kärring-grej", dvs plocka hej vilt bara för att det är billigt....


16 Oct 2019, 18:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Kan tänka mig att Stefan i Uddevalla tackar sitt val att dumpa 4sound för några år sedan........

_________________
Johan Hansson


16 Oct 2019, 19:12
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 148
Location:
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Goran wrote:
4sounds i Malmö lär ha gått bra (innan konkursen) så jag undrar om inte Jocke och några till öppnar något nytt, lite trist om det bara ska finnas en handlare kvar i stan....
Var inte på rean, inget jag behöver sådär precis och köpa bara för att det är billigt är ju en "kärring-grej", dvs plocka hej vilt bara för att det är billigt....


Har också fått till mig att butiken gick väldigt bra to the very end, men att vinsten försvann ” i ett stort svart hål”, med vilket jag antar menas koncernens skulder. Däremot kan man ju fråga sig om det är lika självklart att Jocke skulle lyckas lika bra med en ny butik, utan Luthman och 4Sounds varumärke i ryggen. Tremolo som jag tyckte kändes fräscha och hade både trevlig och kunnig personal höll ju inte särskilt länge t.ex. Nä, jag tror vi får hålla till godo med Malmö musikaffär tills vidare som lyckligtvis är Skånes absolut bästa musikaffär. Sen finns förstås Into Music i Lund också, som väl får anses vara Skånes absolut sämsta, åtminstone vad gäller service och bemötande.


16 Oct 2019, 19:23
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Vino Tinto wrote:
Goran wrote:
4sounds i Malmö lär ha gått bra (innan konkursen) så jag undrar om inte Jocke och några till öppnar något nytt, lite trist om det bara ska finnas en handlare kvar i stan....
Var inte på rean, inget jag behöver sådär precis och köpa bara för att det är billigt är ju en "kärring-grej", dvs plocka hej vilt bara för att det är billigt....


Har också fått till mig att butiken gick väldigt bra to the very end, men att vinsten försvann ” i ett stort svart hål”, med vilket jag antar menas koncernens skulder. Däremot kan man ju fråga sig om det är lika självklart att Jocke skulle lyckas lika bra med en ny butik, utan Luthman och 4Sounds varumärke i ryggen. Tremolo som jag tyckte kändes fräscha och hade både trevlig och kunnig personal höll ju inte särskilt länge t.ex. Nä, jag tror vi får hålla till godo med Malmö musikaffär tills vidare som lyckligtvis är Skånes absolut bästa musikaffär. Sen finns förstås Into Music i Lund också, som väl får anses vara Skånes absolut sämsta, åtminstone vad gäller service och bemötande.


Finns inte Tremolo kvar? Jag handlade av dem och blev negativt överraskad av deras inkompetens. De hade inte någon koll på att koordinera annonserad vara med levererad vara. Tog tre månader av reklamationer innan rätt produkt kom fram.


16 Oct 2019, 19:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
CarlM wrote:

Men så går det när stora tillverkare vägrar att inse att marknaden är global. Ger man bättre villkor till stora tyska och brittiska aktörer, så kommer de skandinaviska distributörerna och handlarna inte att kunna täcka sina kostnader. Så enkelt är det. Fler branscher är på väg åt samma håll.


Gick i KK samma dag som denna post. Ett alternativ hade varit att konkursförvaltaren låtit dom drivas vidare med nya ägare
då det inte syntes samma förluster i verksamheten som MRS


Förstår inte riktigt vad du menar med 'ger man bättre villkor till stora tyska och brittiska aktörer'
Ju större ÅF ju bättre priser och sekundära fördelar får man som tex lägre fraktpriser, även tex 50% billigare att ha arbetskraft i UK än Sverige.

Vem är 'man' och vad skulle alternativet vara?

Kanske omformulera till: 'Väljer kunderna att handla från utländska webshopar för att de är billigare så..'

Alla mindre branscher är precis på väg åt samma håll, man får släppa på marginaler och har högre omkostnader samt lyckas inte
realisera att man har vissa fördelar som affärsläge, lokal marknadsföring, leverans över disk,merförsäljning av marginalstarka tillägg, personlig service och reklamationshantering, hjälp med installation etc.. (Inget som tysken kan uppfylla)

Är man dessutom kass på att inse och leverera dessa fördelar blir det ju inte bättre (säger inte att 4S varit det dock)
Tycker dom gjort ett bra jobb i Skandinavien med sitt koncept senaste åren och detta kunde hänt för flera år sen

_________________



Last edited by Mike Leaf on 16 Oct 2019, 20:42, edited 1 time in total.



16 Oct 2019, 19:45
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Apr 2005, 02:00
Posts: 148
Location:
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
lgs wrote:

Finns inte Tremolo kvar? Jag handlade av dem och blev negativt överraskad av deras inkompetens. De hade inte någon koll på att koordinera annonserad vara med levererad vara. Tog tre månader av reklamationer innan rätt produkt kom fram.


Jepp, Tremolo gick också i KK, tidigt 2019. Trist med dina erfarenheter såklart men överlag vill jag påstå att de hade gott anseende, var väl i princip ”eliten” på 4Sound som lämnade för att starta upp Tremolo. Bra bredd på personalen, Andreas som är erkänd synthguru och för oss gitarrnördar fanns det också pålästa herrar (däribland bojare) att prata med i personalen. Kul med deras inriktning på beggat och finare vintage som inte funnits i stan på det sättet.


16 Oct 2019, 20:39
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Vino Tinto wrote:
lgs wrote:

Finns inte Tremolo kvar? Jag handlade av dem och blev negativt överraskad av deras inkompetens. De hade inte någon koll på att koordinera annonserad vara med levererad vara. Tog tre månader av reklamationer innan rätt produkt kom fram.


Jepp, Tremolo gick också i KK, tidigt 2019. Trist med dina erfarenheter såklart men överlag vill jag påstå att de hade gott anseende, var väl i princip ”eliten” på 4Sound som lämnade för att starta upp Tremolo. Bra bredd på personalen, Andreas som är erkänd synthguru och för oss gitarrnördar fanns det också pålästa herrar (däribland bojare) att prata med i personalen. Kul med deras inriktning på beggat och finare vintage som inte funnits i stan på det sättet.


Aha, det kan ha blivit fel när nån av dem gick utanför sin comfort zone. Jag tyckte också först att butiken var trevlig, en sån man gärna handlar av.


16 Oct 2019, 20:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 149 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.