View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:13



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Jimi RIP! 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Jimi RIP!
Idag var det 49 år sedan Jimpan la ner stratan, fortfarande guden på gura. Sitter med lurarna på fullt blås och minns.

Kolla på Youtube, ett mästerligt solo; https://www.youtube.com/watch?v=mvPx_YhWqc4

Rock on, guys!

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70


18 Sep 2019, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Jimi RIP!
+1

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


18 Sep 2019, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Jimi RIP!
Åren går och lika trist fortfarande.
Många glömmer att Hendrix, förutom att vara en fantastisk gitarrist, även var en enastående låtskrivare. På de 3-4 år han var aktiv kläckte han ur sig ett stort antal grymma låtar, exempel överflödigt.


19 Sep 2019, 07:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Jimi RIP!
Goran wrote:
Åren går och lika trist fortfarande.
Många glömmer att Hendrix, förutom att vara en fantastisk gitarrist, även var en enastående låtskrivare. På de 3-4 år han var aktiv kläckte han ur sig ett stort antal grymma låtar, exempel överflödigt.

Och en skicklig sångare!

_________________



19 Sep 2019, 07:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Jimi RIP!
Mike Leaf wrote:
Och en skicklig sångare!

Underbar sångröst 8)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Sep 2019, 09:33
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Jimi RIP!
Sloppy gitarrist som flummade runt på greppbrädan med en ostämd gitarr och lurade en hel generation att det var duktigt spelat bara för att volymen var stark. Rockhistoriens mest intetsägande sångröst. De flesta "låtar" var mest en massa flummigt jamslafs utan substans, ett fåtal undantag finns.

Dock en djupt tragisk död, men....


...alla ställer sig inte bakom Bojen-narrativet.. 8)


20 Sep 2019, 14:38
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Jimi RIP!
Den här tråden har potential att bli en dramatisk repris på sommarens tema. :mrgreen:

Jag har ”köpt tribut” genom lyssna på Jimi-H i bilen till och från jobbet denna vecka och skrika några väl valda toner själv (ok, lite uppblandat med tidiga Steely Dan, bl.a. låten Kings från första plattan är en bra doldis)


20 Sep 2019, 16:05
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Jimi RIP!
Vinyljunkie wrote:
Sloppy gitarrist som flummade runt på greppbrädan med en ostämd gitarr och lurade en hel generation att det var duktigt spelat bara för att volymen var stark. Rockhistoriens mest intetsägande sångröst. De flesta "låtar" var mest en massa flummigt jamslafs utan substans, ett fåtal undantag finns.


Nu överdriver du väl lite :o


20 Sep 2019, 16:24
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Jimi RIP!
Goran wrote:
Vinyljunkie wrote:
Sloppy gitarrist som flummade runt på greppbrädan med en ostämd gitarr och lurade en hel generation att det var duktigt spelat bara för att volymen var stark. Rockhistoriens mest intetsägande sångröst. De flesta "låtar" var mest en massa flummigt jamslafs utan substans, ett fåtal undantag finns.


Nu överdriver du väl lite :o


Ja lite. Jag kan nog få ihop ett tiotal asbra låtar! Inte illa, det är det inte många som klarar av att spela in.


20 Sep 2019, 16:38
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Jimi RIP!
Vinyljunkie wrote:
Sloppy gitarrist som flummade runt på greppbrädan med en ostämd gitarr och lurade en hel generation att det var duktigt spelat bara för att volymen var stark. Rockhistoriens mest intetsägande sångröst. De flesta "låtar" var mest en massa flummigt jamslafs utan substans, ett fåtal undantag finns.
I min bok finns ett flertal lysande och orginella undantag, men smaken är som baken....
Noterade f.ö. att han spelar på fenderstärkare på klippet 8)


20 Sep 2019, 17:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Jimi RIP!
Vinyljunkie wrote:
Goran wrote:
Nu överdriver du väl lite :o


Ja lite. Jag kan nog få ihop ett tiotal asbra låtar! Inte illa, det är det inte många som klarar av att spela in.

Nä mycket - tio asbra låtar på mindre än fyra år är asbra. Sen kan jag tycka att sånt som klippets inledning var Hendrix sämsta sida, vare sig det är bra eller dåligt spelat. Bäst var han när han framförde sina bästa låtar rätt upp och ner med melodi, sång och solopartier i harmoni, tycker jag.

_________________
Mats


20 Sep 2019, 17:58
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Jimi RIP!
Att dra på All Along the Watchtower i bilen på E18 när solen skiner så här tidig höst skapar en jäkligt skön känsla. (Trafikpolisen på den sträckan har dock inte behövt oroa sig för att känslan varit substansinducerad)


Har nån tips på modern musik som innehåller den typ av harmonier som Jimi (eller Beatles) stod för? Jag menar alltså fyrverkerier av melodiska modal interchanges.


20 Sep 2019, 19:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Jimi RIP!
lgs wrote:
Att dra på All Along the Watchtower i bilen på E18 när solen skiner så här tidig höst skapar en jäkligt skön känsla.

Eller hur Crosstown Traffic -i seeeeeeeeega storstads rusnings köer; gör att man hanterar eländet lite bättre. Extra touch ibland; när någon i bilen bredvid hör låten skiner upp lite: Och ger först tummen upp -följt av tummen ner. :)

Bra cover: https://www.youtube.com/watch?v=9so3U_27tVo
Rolig version: https://www.youtube.com/watch?v=-sPlw70ZSIM

Och förståss:
Den klassiska gråtande/ylande Hendrix Stratan: https://www.youtube.com/watch?v=EX5phFmbrU8


/ Jonken 8)


21 Sep 2019, 10:15
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Jimi RIP!
albert wrote:
Nä mycket - tio asbra låtar på mindre än fyra år är asbra. Sen kan jag tycka att sånt som klippets inledning var Hendrix sämsta sida, vare sig det är bra eller dåligt spelat. Bäst var han när han framförde sina bästa låtar rätt upp och ner med melodi, sång och solopartier i harmoni, tycker jag.



+1


21 Sep 2019, 11:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Jimi RIP!
Vi börjar snart närma oss 50 år -sedan Jimi Hendrix lämnade oss.

Intressant om hur vi mer fuskar oss till perfektion idag: https://www.youtube.com/watch?v=Q-3oFreydHo

Jag tror säkert att av nu dagens 'data-musiker' -ser detta som något negativt när det gäller Hendrix, AC/DC mfl. Men i verkligheten är detta precis raka motsatsen. Dessa saker är inte alls imperfektioner; utan helt sjukt fantastiska lektioner av rena mästare i improvisation av musiker tillsammans!

Vi har tillgång till bra musikutbildningar som lär ut improvisation. Men gör vi verkligen det till denna grad -där feelingen/känslan på de som spelar i låten styr takter på låtar. Och framförallt: Utbildar vi alls några musiker idag; som törs lira med den mängd känsla som krävs för att ha förmågan och putta/rucka på takter i sina inspelningar?

Min syn på detta har ALLTID varit kristallklar: Man kan klicka sig till -eller så kan man spela sig till det. Och i takt med åren som går; ersätts genuin/äkta känsla av 'klickare' bland artister. Dock: Precis som även nämns i klippet: Att träna tillsammans med metronom skall man aldrig sluta att göra. Däremot: VÅGA göra/skriva/leverera/visa musik -som inte alltid klickar 100% rumsrent till ett jävla "pip"! Bra exempel på känsla är: -Här skall vi hålla igen; och här skall vi gasa på lite mer. Var inte "steril"; var "levande" istället! DÅ kommer folk även att lyssna -för att man har något att säga -istället bara någonting att visa upp. PRECIS och EXAKT samma sak som "likes" på sociala medier: Man föredrar personligheter som är genuina och ärliga; inte havet av tomtar som som gillar sin egna röst i att säga samma saker som alla andra gör.


/ Jonken :idea:


26 Jul 2020, 13:48
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Jimi RIP!
Fuskar till oss perfektion idag? Det har man gjort länge men det var mer tidskrävande att klippa och klistra tape än några musklick idag. Men oavsett, många glömmer bort att göra bra låtar är nr1. Ingen bryr sig om det är helt perfekt och låten är intentsägande. Ingen bryr sig om det inte är helt tight, lite sura toner på sången om låten är skitbra. Lyssnare bryr sig inte om gitarrtonen heller så som gitarrister vill tro och oroar sig för mycket över istället för att vara med och göra bra låtar istället. Det musiker bör orora sig mer är om det är bra låtar istället för allt annat omkring. Appropå Jimi har jag aldrig varit något fan av hans gitarrspel. Däremot vissa bra odödliga låtar som håller än. Tycker det alltid varit för mycket fokus på hans spel och för lite på hans låtar. Hade han inte varit duktig på att skapa låtar hade han aldrig kommit någonstans och aldrig blivit känd.


26 Jul 2020, 14:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Jimi RIP!
Tokerekloker wrote:
Fuskar till oss perfektion idag? Det har man gjort länge men det var mer tidskrävande att klippa och klistra tape än några musklick idag. Men oavsett, många glömmer bort att göra bra låtar är nr1. Ingen bryr sig om det är helt perfekt och låten är intentsägande. Ingen bryr sig om det inte är helt tight, lite sura toner på sången om låten är skitbra. Lyssnare bryr sig inte om gitarrtonen heller så som gitarrister vill tro och oroar sig för mycket över istället för att vara med och göra bra låtar istället. Det musiker bör orora sig mer är om det är bra låtar istället för allt annat omkring. Appropå Jimi har jag aldrig varit något fan av hans gitarrspel. Däremot vissa bra odödliga låtar som håller än. Tycker det alltid varit för mycket fokus på hans spel och för lite på hans låtar. Hade han inte varit duktig på att skapa låtar hade han aldrig kommit någonstans och aldrig blivit känd.

Jag hör vad du säger. Att låten är bra; är självklart en förutsättning. Jag håller också med om att soundet ur ett specifikt instrument är sekundärt; sett till groovet i en bra låt. Dock pratar jag om betydligt större saker än ljud kvalitet och sura bends här. Jag pratar egentligen om en gemensam förmåga att taktmässigt tillsammans kunna "lagga" och "kicka". Använda/göra/bygga upp specifika partier i låtar på detta sätt; precis som Hendrix och AC/DC gjorde. Detta lägger ofta till en speciell och unik krydda i låten. En bra låt är sällan "robot steril". Idag finns det ju till och med speciella program och funktioner för att få ut mer "mänsklighet" i ljud spår. Det jag menar -och försöker säga är: Det finns inget substitut till att få ut groovet i låten -än att spela den tillsammans som ett band. När man gör detta; är takten inte alltid 100% genom hela låten. Detta är inget bandet gör medvetet; utan det bara är så. Detta är endast ett mänskligt beteende. Ett bra live band är väldigt trygga i att lyssna av varandra när detta händer. De utnyttjar istället detta; för att höja upplevelsen för de som lyssnar genom att "kicka" -eller "lagga" genom olika partier i en låt.

Gällande Jimi Hendrix: Ja: Han kunde skriva bra låtar. Dock; var nog den stora behållningen; spelstilen och tekniken som gjorde dessa låtar så speciella. Snubben var så grymt jävla bra; att han i princip kunde höra en låt på radion och direkt kunna spela gitarren på ett intressantare sätt. Något han använde sig av -och utnyttjade såväl på covers -som på sina egna låtar han skrev. Tittar man noga och lyssnar på allt som finns tillgängligt av Jimi Hendrix; märker man att hans stora egenskap var i princip samma som en dirigents. När Jimi "laggade" och "kickade" i sina låtar och framträdanden; gjorde han han detta ofta VÄLDIGT REJÄLT. Så rejält; att det är ren omöjlighet för en musiker av hans kaliber att inte höra dessa takt ökningar och takt sänkningar. Därför är det väldigt logiskt att utgå ifrån att han gjorde dessa saker helt medvetet. Det här leder till en väldigt intressant frågeställning i sammanhanget: -Varför gjorde han så? Olyckskorparna skulle nog påstå att detta berodde på att han var hög. För mig är detta skrattretande: Oren dass verbalik. 99% troligare är att han gjorde dessa saker för att beskriva och skapa en känsla i låten. Och; jisses; hur bra detta fungerade i låtarna -och i hans lir. Många förväntar sig och tror att Jimi Hendrix är = med takt och teknik perfektion. Därför blir det ofta knas i skallen för dessa; när Ex pipet i apparaterna kukar ur hela tiden. Så varför dessa taktavvikelser Ex i "Bold as love"? Om jag skulle gissa mig till ett troligt svar; skulle jag säga: Om man beskriver en dröm; är det väl fördel om den känns sömnig: -Vågig, -mjuk och behaglig. Istället för: -Perfekt, -strikt och -taktfast. Detta behöver man absolut inte vara hög för -för att förstå. Kort: Här adderas så mycket mängd känsla på låten; att den påverkar låtens takt i riktigt stor grad.


/ Jonken


27 Jul 2020, 11:53
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Jimi RIP!
Jonken wrote:
Vi börjar snart närma oss 50 år -sedan Jimi Hendrix lämnade oss.

Intressant om hur vi mer fuskar oss till perfektion idag: https://www.youtube.com/watch?v=Q-3oFreydHo

Jag tror säkert att av nu dagens 'data-musiker' -ser detta som något negativt när det gäller Hendrix, AC/DC mfl. Men i verkligheten är detta precis raka motsatsen. Dessa saker är inte alls imperfektioner; utan helt sjukt fantastiska lektioner av rena mästare i improvisation av musiker tillsammans!

Vi har tillgång till bra musikutbildningar som lär ut improvisation. Men gör vi verkligen det till denna grad -där feelingen/känslan på de som spelar i låten styr takter på låtar. Och framförallt: Utbildar vi alls några musiker idag; som törs lira med den mängd känsla som krävs för att ha förmågan och putta/rucka på takter i sina inspelningar?

Min syn på detta har ALLTID varit kristallklar: Man kan klicka sig till -eller så kan man spela sig till det. Och i takt med åren som går; ersätts genuin/äkta känsla av 'klickare' bland artister. Dock: Precis som även nämns i klippet: Att träna tillsammans med metronom skall man aldrig sluta att göra. Däremot: VÅGA göra/skriva/leverera/visa musik -som inte alltid klickar 100% rumsrent till ett jävla "pip"! Bra exempel på känsla är: -Här skall vi hålla igen; och här skall vi gasa på lite mer. Var inte "steril"; var "levande" istället! DÅ kommer folk även att lyssna -för att man har något att säga -istället bara någonting att visa upp. PRECIS och EXAKT samma sak som "likes" på sociala medier: Man föredrar personligheter som är genuina och ärliga; inte havet av tomtar som som gillar sin egna röst i att säga samma saker som alla andra gör.


/ Jonken :idea:


hmm, jag undrar om detta kan vara orsaken till att jag uppfattar att CD-versionen av album låter sämre än originalet på LP?
Tex AC/DC har jag LP-skivorna, och har sen kompletterat med samma album med remastrade CD-versioner, vilka låter platt och sterilt på nåt sätt.
Är det nån klåfingrig ljudtekniker som förutom att rensat bort brus även justerat tempot så att "svänget" försvunnit?
Numera lyssnas det mesta på spotify så man har vant sig, men emellanåt kommer LP-skivorna fram och satan vad det svänger!


27 Jul 2020, 17:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Jimi RIP!
Jonken wrote:
Tittar man noga och lyssnar på allt som finns tillgängligt av Jimi Hendrix; märker man att hans stora egenskap var i princip samma som en dirigents. När Jimi "laggade" och "kickade" i sina låtar och framträdanden; gjorde han han detta ofta VÄLDIGT REJÄLT. Så rejält; att det är ren omöjlighet för en musiker av hans kaliber att inte höra dessa takt ökningar och takt sänkningar. Därför är det väldigt logiskt att utgå ifrån att han gjorde dessa saker helt medvetet. Det här leder till en väldigt intressant frågeställning i sammanhanget: -Varför gjorde han så? Olyckskorparna skulle nog påstå att detta berodde på att han var hög. För mig är detta skrattretande: Oren dass verbalik. 99% troligare är att han gjorde dessa saker för att beskriva och skapa en känsla i låten. Och; jisses; hur bra detta fungerade i låtarna -och i hans lir. Många förväntar sig och tror att Jimi Hendrix är = med takt och teknik perfektion. Därför blir det ofta knas i skallen för dessa; när Ex pipet i apparaterna kukar ur hela tiden. Så varför dessa taktavvikelser Ex i "Bold as love"? Om jag skulle gissa mig till ett troligt svar; skulle jag säga: Om man beskriver en dröm; är det väl fördel om den känns sömnig: -Vågig, -mjuk och behaglig. Istället för: -Perfekt, -strikt och -taktfast. Detta behöver man absolut inte vara hög för -för att förstå. Kort: Här adderas så mycket mängd känsla på låten; att den påverkar låtens takt i riktigt stor grad.
/ Jonken

Intressant, "Oren dass verbalik" ?
:shock:
Efter att ha sett en hel del Live-klipp så får jag nog ändå hävda att han var rätt påstruken ofta, och att det påverkade hans framträdanden.
Sen det förbannade stämmandet mellan och mitt i varenda låt...

Blev avsevärt bättre dock om man kollar på konserthuset-videon när han byter till SG:n.
Han hade tidvis en väldig närvaro, men vissa ggr framstår han som ointresserad/omotiverad.

Man får tänka att detta var +50 år sen och det är annorlunda nu, man har inte halva plattan eller gigget för att komma upp i nivå längre.
Sen är det inte många längre som går in i Jam-versioner av låtarna och ändrar grejer på det sättet live,


Sen tycker jag det är OK som band att svaja lite och lira otight ibland om man sen backar upp det med att lira snortight också
Typ som att växla mellan.

_________________



27 Jul 2020, 20:46
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], rifle and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.