View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 04:17



Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Edel wrote:
Funkar utmärkt att ha delay och reverb före en marshall 1987/1959,2203.
Jag trodde länge internet myten=måste ha loop för delayen etc.
Man måste ratta dom lite annorlunda beroende på var dom sitter.
Låter och beter sig lite olika men jag gillar faktiskt känslan när delayet sitter före. :D

Största problemet med delay före dist är väl kompressionen, som gör att ekot blir nästan lika starkt som ursprungssignalen. Det blir för mycket eko helt enkelt. Distar slutsteget, vilket väl är en del av grejen med dessa stärkare, så hjälper inte loopen. Inte lika mycket i alla fall. Jag brukar fixa det med att dra ner på delayeffekten eller korta av delaytiden rejält.

_________________
Mats


10 Sep 2019, 23:29
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Jepp, fint med delay före :)

Många klipper bright lkondningen, men den gör ju ändå inget när man kör fullt blås..
O så finns ju diskant, bas, present-rattarna..


11 Sep 2019, 18:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
albert wrote:
Edel wrote:
Funkar utmärkt att ha delay och reverb före en marshall 1987/1959,2203.
Jag trodde länge internet myten=måste ha loop för delayen etc.
Man måste ratta dom lite annorlunda beroende på var dom sitter.
Låter och beter sig lite olika men jag gillar faktiskt känslan när delayet sitter före. :D

Största problemet med delay före dist är väl kompressionen, som gör att ekot blir nästan lika starkt som ursprungssignalen. Det blir för mycket eko helt enkelt. Distar slutsteget, vilket väl är en del av grejen med dessa stärkare, så hjälper inte loopen. Inte lika mycket i alla fall. Jag brukar fixa det med att dra ner på delayeffekten eller korta av delaytiden rejält.


Precis! Därför rattar man dom olika.
De inställningar man hamnar på före stärk dom är nervridna,vid lika inställning i en loop hör delayet knappt.


11 Sep 2019, 18:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Vrider man ner delayet innan stärkaren för att det inte ska påverkas av kompressionen påverkas det inte heller utav distortionen vilket gör att du får ett distat grundljud med ett rent eko. Vilket givetvis blir mer påtagligt ju mer dist man har. Och har man reverbering på blir det renare när det klingar av. Sitter det efter dist så låter ekot precis som grundljudet. Så knappast något myt att det inte blir samma före som efter.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 11 Sep 2019, 20:54, edited 1 time in total.



11 Sep 2019, 19:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
lampic wrote:
Jepp, fint med delay före :)

Många klipper bright lkondningen, men den gör ju ändå inget när man kör fullt blås..
O så finns ju diskant, bas, present-rattarna..
I en 2203 finns det två brightkondingar plus treblebleed över gainpoten Alla med ett bryt på en 2.5kHz. Det är bara den över gain som inte påverkar vid fullt blås. Utöver dessa finns en midkonding på första gainsteg med bryt på 600Hz vilket ger fattigare botten. Allt detta sitter före det gainsteget med mest distortion. Ljudbilden man därav får går inte EQ bort. Jag tycker 2203 passar bättre till heta mickar och mer dist(vilket väl var Marshalls idé).

_________________
Johan Hansson


11 Sep 2019, 19:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Jag är djupt skeptisk till möjligheten att få "riktigt" Marshall-ljud med stärk på under 100w (möjligen 50w för lite bluesigt spel). Och det är full patte som gäller! 8) Attenuator gör bara att ljudet skiter ner sig mer eller mindre. Det finns inga moddar som funkar till 100% Allt blir en kompromiss mer eller mindre. Visst det går att få ett hyggligt ljud på lagom volym. Men aldrig Marshall på "riktigt". Det hela handlar bara om hur mycket sämre ljud du vill ha och ställa det emot hur mycket av hörseln (och förståndet) du vill behålla.

På nåt sätt så verkar det som att det är volymen i sig som skapar ljudet.


13 Sep 2019, 14:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Vinyljunkie wrote:
Jag är djupt skeptisk till möjligheten att få "riktigt" Marshall-ljud med stärk på under 100w (möjligen 50w för lite bluesigt spel). Och det är full patte som gäller! 8) Attenuator gör bara att ljudet skiter ner sig mer eller mindre. Det finns inga moddar som funkar till 100% Allt blir en kompromiss mer eller mindre. Visst det går att få ett hyggligt ljud på lagom volym. Men aldrig Marshall på "riktigt". Det hela handlar bara om hur mycket sämre ljud du vill ha och ställa det emot hur mycket av hörseln (och förståndet) du vill behålla.

På nåt sätt så verkar det som att det är volymen i sig som skapar ljudet.


Spot on.
Eller är det bara så högt att man inte hur att det låter exakt lika dåligt som på låg volym :mrgreen:


13 Sep 2019, 15:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Vinyljunkie wrote:
Jag är djupt skeptisk till möjligheten att få "riktigt" Marshall-ljud med stärk på under 100w (möjligen 50w för lite bluesigt spel). Och det är full patte som gäller! 8) Attenuator gör bara att ljudet skiter ner sig mer eller mindre. Det finns inga moddar som funkar till 100% Allt blir en kompromiss mer eller mindre. Visst det går att få ett hyggligt ljud på lagom volym. Men aldrig Marshall på "riktigt". Det hela handlar bara om hur mycket sämre ljud du vill ha och ställa det emot hur mycket av hörseln (och förståndet) du vill behålla.

På nåt sätt så verkar det som att det är volymen i sig som skapar ljudet.

Vicken bullshit ;D
Som om det fanns ETT Marshall ljud ??
Vissa svär på jtm45, bluesbreaker, superbass, superlead, 4-hållare utan master, jmp/jcm mastervolymare, silverjub, jcm 900. Alla låter aningen olika varandra och alla har levererat legendariska låtar av legendariska gitarrister .
50 Watts jmp har funnits med ofta


13 Sep 2019, 19:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
lampic wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag är djupt skeptisk till möjligheten att få "riktigt" Marshall-ljud med stärk på under 100w (möjligen 50w för lite bluesigt spel). Och det är full patte som gäller! 8) Attenuator gör bara att ljudet skiter ner sig mer eller mindre. Det finns inga moddar som funkar till 100% Allt blir en kompromiss mer eller mindre. Visst det går att få ett hyggligt ljud på lagom volym. Men aldrig Marshall på "riktigt". Det hela handlar bara om hur mycket sämre ljud du vill ha och ställa det emot hur mycket av hörseln (och förståndet) du vill behålla.

På nåt sätt så verkar det som att det är volymen i sig som skapar ljudet.

Vicken bullshit ;D
Som om det fanns ETT Marshall ljud ??
Vissa svär på jtm45, bluesbreaker, superbass, superlead, 4-hållare utan master, jmp/jcm mastervolymare, silverjub, jcm 900. Alla låter aningen olika varandra och alla har levererat legendariska låtar av legendariska gitarrister .
50 Watts jmp har funnits med ofta


Så är iallafall min upplevelse. Jag tycker definitivt att det finns något väldigt typiskt i Marshall-ljudet t o m JCM 900 då det blev något annat.


16 Sep 2019, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Kanske skulle bett dig utveckla istället för att skriva bullshit..jo de låter ju alla olika, redan på 60-talet börjar de ju ändra lite i kretsen o gör superleaden, nästa steg äv väl mastervolymen o 2303/2204..
Sen gör ju trafona sitt som gör att 100 har mer botten än 50 wattaren..men jag tycker ju alla ändå låter Marshall.
Även jcm900 o de moderna dsl, även om jag tycker de inte låter lika bra..


16 Sep 2019, 17:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
När jag var 13 år köpte jag en 100w Marshall-topp och sedan ägnade jag decennier till att försöka få den att låta bra på uthärdlig volym. D v s rep- och scen-volym.

Mina slutsats är att man måste kompensera för det man tappar när man stryper den på olika sätt.

När man spelar högt så komprimerar ens hörsel ljudet. För att få samma tryck i ljudet på låg volym, måste man lägga till samma typ av kompression. I mitt fall använder jag en väldigt bra opto-kompressor som är gjord just för ändamålet. Jag tycker att det är oumbärligt för cruch:iga typisk lätt överstyrda fyrhåls-Marshall-ljud. Om man kör med mer dist så brukar man inte behöva någon kompressorn, eftersom de dissande förstärkarstegen komprimerar nog mycket.

Att få ner effekten är ofta en bra idé. Power Scaling är en bra väg, men då gäller det att hitta rätt metod att sänka signalen in i slutsteget. En ensam master (eller drive compensation som det kallas i power scaling-världen) funkar inte tillräckligt bra, utan det är bättre att ha fler som sänker mindre och på fler ställen. Jag har tre mastrar som sitter på olika ställen i min power-scalade Lead 50w.

Det andra alternativet är en broms på utgången. Jag använder THDs Hot Plate till min gamla Super Lead 100w. Här är det viktigt att ställa in bromsen först på rätt dämpning och sedan börja ratta på förstärkare och pedaler och det krävs att man kompletterar med rätt kompressor eller rätt dist.

För mer distade ljud, så bör man komplettera med en distpedal som distar likt en förstärkare. Jag använder Himmelstrutz Fetto LaRocca som jag tycker är fantastisk. För mindre pengar är en vanlig Fetto ett bra alternativ. Andra får det att funka med Friedman BE-OD eller Folkesson Raptor.

Att gå ner från 4x12 till 2x12 eller allra helst 1x12 är en bra väg framåt, om man vill få det att låta som en stor Marshall fast på rimlig volym. Tänk bara på att man måste använda en bra högtalare och att det betydligt mer än högtalarelementet som påverkar resultatet. Här tycker jag att Cornford har lyckats fantastiskt bra med att få 4x12-ljud ur 1x12. Men de är borta så man får leta efter något annat bra. Tyvärr kostar bra 1x12 lite mer än man först kanske tror.

Att bara vidta en av ovanstående åtgärder räcker inte utan man måste kombinera flera för att hitta fram. Det är i alla fall min erfarenhet och jag repar sidan åratal tillbaka oftast antingen med 30w 1x12 combo från Cornford eller en hembygd Marshall Lead 50w-kopia (d v s Plexi 50) som är power-scalad till 12w genom Marshall 4x12 eller 1x12 eller en gammal Super Lead 100w dämpad 12dB med en THD Hotplate och en riktigt gammal Marshall 4x12. Framför har jag antingen en Himmelstrutz Miss Nutcracker booster/optokompressor för crunchljud eller en Fetto LaRocca från samma tillverkare för mer distade ljud och för solon.

Det funkar i alla fall för mig. Andra får det att funka på andra sätt.

Lycka till! Stora Marshalls är kul när man väl lärt sig tygla dem.


16 Sep 2019, 18:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
CarlM wrote:

När man spelar högt så komprimerar ens hörsel ljudet. För att få samma tryck i ljudet på låg volym, måste man lägga till samma typ av kompression.

Förstärkaren komprimerar i sig när du spelar högt vilket nästintill försvinner vid låg nivå. Till skillnad från vad många tror är det inte slutsteget som komprimerar när du spelar högt i motkopplad klass AB utan preampen(vilket jag med trodde tills jag mätte och såg att slutsteget håller samma förstärkning upp till klippning). Det är dock slutsteget som får preampen att komprimera genom att de har samma psu. När slutsteget drar mer ström vid hög volym orkar inte psu att hålla uppe spänningen vilket får dramatiska konsekvenser i preampen. Det blir då en feedback kompressor som styrs av nivån ut från preampen bakåt till preampen som påverkar både volym och distortion. Denna effekt försvinner helt när man har en lös preamp och ett löst slutsteg.

_________________
Johan Hansson


16 Sep 2019, 19:23
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
CarlM wrote:
När jag var 13 år köpte jag en 100w Marshall-topp och sedan ägnade jag decennier till att försöka få den att låta bra på uthärdlig volym. D v s rep- och scen-volym.

Mina slutsats är att man måste kompensera för det man tappar när man stryper den på olika sätt.

När man spelar högt så komprimerar ens hörsel ljudet. För att få samma tryck i ljudet på låg volym, måste man lägga till samma typ av kompression. I mitt fall använder jag en väldigt bra opto-kompressor som är gjord just för ändamålet. Jag tycker att det är oumbärligt för cruch:iga typisk lätt överstyrda fyrhåls-Marshall-ljud. Om man kör med mer dist så brukar man inte behöva någon kompressorn, eftersom de dissande förstärkarstegen komprimerar nog mycket.

Att få ner effekten är ofta en bra idé. Power Scaling är en bra väg, men då gäller det att hitta rätt metod att sänka signalen in i slutsteget. En ensam master (eller drive compensation som det kallas i power scaling-världen) funkar inte tillräckligt bra, utan det är bättre att ha fler som sänker mindre och på fler ställen. Jag har tre mastrar som sitter på olika ställen i min power-scalade Lead 50w.

Det andra alternativet är en broms på utgången. Jag använder THDs Hot Plate till min gamla Super Lead 100w. Här är det viktigt att ställa in bromsen först på rätt dämpning och sedan börja ratta på förstärkare och pedaler och det krävs att man kompletterar med rätt kompressor eller rätt dist.

För mer distade ljud, så bör man komplettera med en distpedal som distar likt en förstärkare. Jag använder Himmelstrutz Fetto LaRocca som jag tycker är fantastisk. För mindre pengar är en vanlig Fetto ett bra alternativ. Andra får det att funka med Friedman BE-OD eller Folkesson Raptor.

Att gå ner från 4x12 till 2x12 eller allra helst 1x12 är en bra väg framåt, om man vill få det att låta som en stor Marshall fast på rimlig volym. Tänk bara på att man måste använda en bra högtalare och att det betydligt mer än högtalarelementet som påverkar resultatet. Här tycker jag att Cornford har lyckats fantastiskt bra med att få 4x12-ljud ur 1x12. Men de är borta så man får leta efter något annat bra. Tyvärr kostar bra 1x12 lite mer än man först kanske tror.

Att bara vidta en av ovanstående åtgärder räcker inte utan man måste kombinera flera för att hitta fram. Det är i alla fall min erfarenhet och jag repar sidan åratal tillbaka oftast antingen med 30w 1x12 combo från Cornford eller en hembygd Marshall Lead 50w-kopia (d v s Plexi 50) som är power-scalad till 12w genom Marshall 4x12 eller 1x12 eller en gammal Super Lead 100w dämpad 12dB med en THD Hotplate och en riktigt gammal Marshall 4x12. Framför har jag antingen en Himmelstrutz Miss Nutcracker booster/optokompressor för crunchljud eller en Fetto LaRocca från samma tillverkare för mer distade ljud och för solon.

Det funkar i alla fall för mig. Andra får det att funka på andra sätt.

Lycka till! Stora Marshalls är kul när man väl lärt sig tygla dem.


Du menar när mamma och eller pappa köpte den åt dig! :mrgreen:

Erfarenheterna i övrigt som du gjort, intressanta, ska jag inte försöka beröva dig.

Jag förstår dock inte grejen med Marshall längre (sen typ slutet av 80-talet) när det finns så mycket bättre grejer på marknaden, om än lite dyrare. Mojon med vintage Gibson och Fender guror är emellertid lättare att smälta....


16 Sep 2019, 21:02
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
lgs wrote:

Du menar när mamma och eller pappa köpte den åt dig! :mrgreen:


Nä, jag köpte den själv för egna pengar i London för £120 minus inbyte £30, vilket blev £90 i mellanskillnad vilket var ungefär 900:- på den tiden. Ingen jättesumma direkt, även om det var mycket pengar för mig i den åldern. Min pappa var med men jag skötte hela affären själv, eftersom jag vid den tiden hade köpt och sålt grejer själv under flera år.

lgs wrote:
Erfarenheterna i övrigt som du gjort, intressanta, ska jag inte försöka beröva dig.

Jag förstår dock inte grejen med Marshall längre (sen typ slutet av 80-talet) när det finns så mycket bättre grejer på marknaden, om än lite dyrare. Mojon med vintage Gibson och Fender guror är emellertid lättare att smälta....


Det finns inget att förstå med Marshall eller något annan typ av förstäkare. Många av de största gitarristerna i historien gillar dem och ännu fler amatörer gillar hur de låter och svarar. Jag är en av dem och du gillar uppenbarligen något annat och det är väl bra att vi vill låta olika.

Jag känner igen trådskaparens problem och tänkte bara dela med mig av hur jag löste samma problem som han tog upp.


16 Sep 2019, 21:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Tubis wrote:
CarlM wrote:

När man spelar högt så komprimerar ens hörsel ljudet. För att få samma tryck i ljudet på låg volym, måste man lägga till samma typ av kompression.

Förstärkaren komprimerar i sig när du spelar högt vilket nästintill försvinner vid låg nivå. Till skillnad från vad många tror är det inte slutsteget som komprimerar när du spelar högt i motkopplad klass AB utan preampen(vilket jag med trodde tills jag mätte och såg att slutsteget håller samma förstärkning upp till klippning). Det är dock slutsteget som får preampen att komprimera genom att de har samma psu. När slutsteget drar mer ström vid hög volym orkar inte psu att hålla uppe spänningen vilket får dramatiska konsekvenser i preampen. Det blir då en feedback kompressor som styrs av nivån ut från preampen bakåt till preampen som påverkar både volym och distortion. Denna effekt försvinner helt när man har en lös preamp och ett löst slutsteg.


Alla ingående förstärkarsteg som överstyrs komprimerar. Men jag menar att man får tillföra en rätt typ av kompression för att kompensera hur hörseln (d v s örat och hjärnan) får en att uppfatta starkt men behagligt ljud, när man sänker volymen. Jag upplever exakt samma effekt om jag kör med starkt rent slutsteg och all dist kommer från förförstärkaren. För att få samma upplevda tryck i ljudet när man sänker, behöver jag lägga till rätt typ av kompression.

Det är ett vanligt trick vid inspelningar för att skapa tryck och intensitet. Jag håller på med sånt också och där var därifrån jag fick idén till att använda samma trick på gitarr för att skapa tryck i ljudet på rimlig volym.


16 Sep 2019, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
CarlM wrote:

Alla ingående förstärkarsteg som överstyrs komprimerar. Men jag menar att man får tillföra en rätt typ av kompression för att kompensera hur hörseln (d v s örat och hjärnan) får en att uppfatta starkt men behagligt ljud, när man sänker volymen. Jag upplever exakt samma effekt om jag kör med starkt rent slutsteg och all dist kommer från förförstärkaren. För att få samma upplevda tryck i ljudet när man sänker, behöver jag lägga till rätt typ av kompression.

Det är ett vanligt trick vid inspelningar för att skapa tryck och intensitet. Jag håller på med sånt också och där var därifrån jag fick idén till att använda samma trick på gitarr för att skapa tryck i ljudet på rimlig volym.
Effekten jag beskriver har inget att göra med om slutsteget överstyrs eller ej. Samma effekt uppnås om man inte kör slutsteget till överstyrning. Det hela handlar om hur mycket ström slutsteget lastar ner psu med och inte om det överstyrs. Har man mycket kompression i form av tex många diststeg som komprimerar avtar givet effekten. Spelar man in en förstärkare med dessa fenomen låter det rätt även när du lyssnar på det på låg volym vilket gör att jag inte förstår argumentet att det är volymen i sig som gör det.

_________________
Johan Hansson


16 Sep 2019, 22:13
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Tubis wrote:
CarlM wrote:

Alla ingående förstärkarsteg som överstyrs komprimerar. Men jag menar att man får tillföra en rätt typ av kompression för att kompensera hur hörseln (d v s örat och hjärnan) får en att uppfatta starkt men behagligt ljud, när man sänker volymen. Jag upplever exakt samma effekt om jag kör med starkt rent slutsteg och all dist kommer från förförstärkaren. För att få samma upplevda tryck i ljudet när man sänker, behöver jag lägga till rätt typ av kompression.

Det är ett vanligt trick vid inspelningar för att skapa tryck och intensitet. Jag håller på med sånt också och där var därifrån jag fick idén till att använda samma trick på gitarr för att skapa tryck i ljudet på rimlig volym.
Effekten jag beskriver har inget att göra med om slutsteget överstyrs eller ej. Samma effekt uppnås om man inte kör slutsteget till överstyrning. Det hela handlar om hur mycket ström slutsteget lastar ner psu med och inte om det överstyrs. Har man mycket kompression i form av tex många diststeg som komprimerar avtar givet effekten. Spelar man in en förstärkare med dessa fenomen låter det rätt även när du lyssnar på det på låg volym vilket gör att jag inte förstår argumentet att det är volymen i sig som gör det.


Det ena utesluter inte det andra? Naturligtvis så finns det många gitarrförstärkare med knäande nätdelar som beter sig precis som du beskriver. Men det utesluter inte fenomenet att man måste kompensera för det låga ljudtrycket när man sänker ner samma ljud till lägre volym, t ex genom att använda med en lämplig kompressor.

Vad jag försökte säga i det första inlägget var att det är mycket som förändras när man sänker volymen på t ex en 100w Marshall hel- eller halvstack som man måste kompensera för om man vill att det ska låta på ett liknande sätt på låg volym.


16 Sep 2019, 23:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
CarlM wrote:
lgs wrote:

Du menar när mamma och eller pappa köpte den åt dig! :mrgreen:


Nä, jag köpte den själv för egna pengar i London för £120 minus inbyte £30, vilket blev £90 i mellanskillnad vilket var ungefär 900:- på den tiden. Ingen jättesumma direkt, även om det var mycket pengar för mig i den åldern. Min pappa var med men jag skötte hela affären själv, eftersom jag vid den tiden hade köpt och sålt grejer själv under flera år.

lgs wrote:
Erfarenheterna i övrigt som du gjort, intressanta, ska jag inte försöka beröva dig.

Jag förstår dock inte grejen med Marshall längre (sen typ slutet av 80-talet) när det finns så mycket bättre grejer på marknaden, om än lite dyrare. Mojon med vintage Gibson och Fender guror är emellertid lättare att smälta....


Det finns inget att förstå med Marshall eller något annan typ av förstäkare. Många av de största gitarristerna i historien gillar dem och ännu fler amatörer gillar hur de låter och svarar. Jag är en av dem och du gillar uppenbarligen något annat och det är väl bra att vi vill låta olika.

Jag känner igen trådskaparens problem och tänkte bara dela med mig av hur jag löste samma problem som han tog upp.


Jag tycker att den här tråden blev riktigt intressant att läsa bl.a. pga ditt inlägg. På den tiden jag själv använde Marshall fick jag aldrig till ”det där” som mina förebilder. Långt efteråt har jag förstått att det berodde på att jag fegade med volymen och kanske inte hade tillräckligt aggressivt plektrumtillslag i strängattacken.

Har du fortfarande kvar din första Marshalltop?


17 Sep 2019, 00:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Giggade i lördags och spelade då på en ny Vox AC15 C1. Jag vet inte om det var stundens hetta och glädje men efter att ha höjt basen till klockan tre så tyckte jag det funkade fint. Den var lätt också.


17 Sep 2019, 15:56
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
lampic wrote:
Kanske skulle bett dig utveckla istället för att skriva bullshit..jo de låter ju alla olika, redan på 60-talet börjar de ju ändra lite i kretsen o gör superleaden, nästa steg äv väl mastervolymen o 2303/2204..
Sen gör ju trafona sitt som gör att 100 har mer botten än 50 wattaren..men jag tycker ju alla ändå låter Marshall.
Även jcm900 o de moderna dsl, även om jag tycker de inte låter lika bra..

Det är inte trafon som gör den skillnaden i ljud utan snarare NFB som ofta är olika I 50w och 100w. Det finns dock exemplar av äldre Marshalls (metalface, plexi, jtm osv. Slutade när de började köra kretskort) där NFB kan vara exakt lika på 50w och 100w.

_________________
http://www.voodooaudio.se


18 Sep 2019, 16:56
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
lgs wrote:

Jag tycker att den här tråden blev riktigt intressant att läsa bl.a. pga ditt inlägg. På den tiden jag själv använde Marshall fick jag aldrig till ”det där” som mina förebilder. Långt efteråt har jag förstått att det berodde på att jag fegade med volymen och kanske inte hade tillräckligt aggressivt plektrumtillslag i strängattacken.

Har du fortfarande kvar din första Marshalltop?


Jag sålde den när jag var 18 för att köpa en 76:a istället, eftersom min första (en 67:a) brusade så mycket. Japp, en riktigt dålig idé. Men jag sålde den till en kompis och jag frågar då och då om jag får köpa tillbaka den. 76:an har jag kvar, så jag har haft 100w Marshalltopp med liten logga non-stop sedan jag var 13.

För att de ska låta rockstjärne-bra, så måste de vara i ordning och har fräscha och bra rör. Man måste har rätt högtalare och man måste pressa dem. Annars så är de inte så kul. Tyvärr låter de väldigt mycket när de låter bra och det tog mig decennier att prova ut vad jag behövde göra för att få till det jag tycker ät ett bra klassiska Marshall-ljud fast på rep- och scenvänlig volym.

Fast det du säger om plektrumteknik är förstås sant. Hur man spelar är förstås det allra viktigaste när det gäller att få den ton man vill ha.


18 Sep 2019, 22:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Lånade en Marshall super lead från 82. Länkade ihop kanalerna, ställde allt på max. Det lät fantastiskt! Dock helt ohållbart att ens tänka tanken att repa med. Testade sedan med en Weber Mass samt en Ultimate Attenuator. Bägge lät förjävligt när man tog ner volymen till hanterbara nivåer. Karaktären i stärken förändrades och ljudet lät skit. Letar vidare.

idag ska jag testa en Marshall 2203 Kerry King, den ser ju förjävlig ut men det intressanta är ju hur den låter. Sitter dock KT88 istället för EL34 i den? någon som testat en dylik? Spelar dock INTE MEtal utan hårdare rock.


28 Sep 2019, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
LabLord wrote:
Lånade en Marshall super lead från 82. Länkade ihop kanalerna, ställde allt på max. Det lät fantastiskt! Dock helt ohållbart att ens tänka tanken att repa med. Testade sedan med en Weber Mass samt en Ultimate Attenuator. Bägge lät förjävligt när man tog ner volymen till hanterbara nivåer. Karaktären i stärken förändrades och ljudet lät skit. Letar vidare.

idag ska jag testa en Marshall 2203 Kerry King, den ser ju förjävlig ut men det intressanta är ju hur den låter. Sitter dock KT88 istället för EL34 i den? någon som testat en dylik? Spelar dock INTE MEtal utan hårdare rock.


Det du upplevde med Super Leaden är typiskt. De låter skitbra på vansinnesvolym och när man tar ner ljudvolymen med en broms, så låter det skit. Så blir det om man inte kompenserar med annat som jag skrev ovan.

2203 med KT88 kommer nog vara ännu värre eftersom KT88:orna inte viker sig lika lätt som EL34:orna.

Glöm 100w-toppar och 4x12, om du inte gör som jag skrev ovan. I ditt fall låter det som du ska försöka hitta något riktigt bra Marshall-liknande med 1x12. Cornford Roadhouse 30 är exakt det, men den tillverkas inte längre. Konstruktören Martin Kidd har gått vidare till Victory Amps, så de kanske kan ha något. Jag har bara provat deras pre-amp, men ingen förstärkare, så jag vet inte hur Marshall-iga de är.

Marshalls nya Studio Vintage kanske kunde vara något? Dan Hawkins demo här låter ju ganska lovande hår om man jämför med hur han normalt låter med sina Super Leads. Jag har inte provat och jag behöver ingen själv, men de verkar lite spännande och är dessutom snyggare än Victory! :)

https://youtu.be/GkTaA53xIOo

https://marshall.com/marshall-amps/products/amps/studio/sv20h

Image

(Jag f.ö. spelar också hårdare rock men inte metal.)


28 Sep 2019, 12:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Just vad det gäller Victory, så de klipp jag lyssnat på, så känns ju deras Sheriff44 som en intressant kandidat. Dock känns de rätt svåra att snubbla över om man vill testa och mest har tillgång till 4Sound ute i landet. Har gluttat lite på Studio Vintage Marshallen,verkar klart intressant. Kör ett ljud i princip så jag behöver inte 3 kanaler osv. Funderingen är om 20w räcker å gasa på med i repan, vilket det antagligen gör... Håller på å ska sälja av min Rockerverb men det går rätt trögt. Frågan är om man ska byta till sig den där JCM800 KK å se om de är lättare att sälja av å sen leta vidare?


28 Sep 2019, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
LabLord wrote:
Just vad det gäller Victory, så de klipp jag lyssnat på, så känns ju deras Sheriff44 som en intressant kandidat. Dock känns de rätt svåra att snubbla över om man vill testa och mest har tillgång till 4Sound ute i landet. Har gluttat lite på Studio Vintage Marshallen,verkar klart intressant. Kör ett ljud i princip så jag behöver inte 3 kanaler osv. Funderingen är om 20w räcker å gasa på med i repan, vilket det antagligen gör... Håller på å ska sälja av min Rockerverb men det går rätt trögt. Frågan är om man ska byta till sig den där JCM800 KK å se om de är lättare att sälja av å sen leta vidare?


I vår lilla replokal, så har jag strypt mitt Marshall Lead 50-bygge till 12w med powerscaling och 4x12. Min gamla Super Lead har en Hot Plate ställd på -12db eller -8dB innan signalen går vidare till 4x12:a.. Min 30w (2xEL34) 1x12 Cornford-combo har betydligt mer kraft än vi behöver.

Om du inte ska spela Fender-rent så är 20w-rörförstärkare ofta ganska lagom både i repan och för spelningar på mindre ställen. I alla fall om du använder typiska Marshall-kompatibla Celestion-laddade högtalare.

Det kan kanske vara en bra idé att hitta en förstärkare du gillar och sedan välja 1x12, 2x12 eller 4x12 beroende på hur mycket ljud du behöver.


29 Sep 2019, 11:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
nilo wrote:
lampic wrote:
Kanske skulle bett dig utveckla istället för att skriva bullshit..jo de låter ju alla olika, redan på 60-talet börjar de ju ändra lite i kretsen o gör superleaden, nästa steg äv väl mastervolymen o 2303/2204..
Sen gör ju trafona sitt som gör att 100 har mer botten än 50 wattaren..men jag tycker ju alla ändå låter Marshall.
Även jcm900 o de moderna dsl, även om jag tycker de inte låter lika bra..

Det är inte trafon som gör den skillnaden i ljud utan snarare NFB som ofta är olika I 50w och 100w. Det finns dock exemplar av äldre Marshalls (metalface, plexi, jtm osv. Slutade när de började köra kretskort) där NFB kan vara exakt lika på 50w och 100w.

Om man kör 100wattaren på 50 watt och 50wattaren på 50W så får 100wattaren mer botten och blir mer stiff pga att traforna då blir mer tilltagna för 50W i 100wattaren. Även elektrolyterna brukar då blir mer tilltagna vilket ytterligare förstärker effekten. Därav köper metalheadsen 100wattaren men vrider inte upp volymen mer än till 50watt.

_________________
Johan Hansson


29 Sep 2019, 21:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
LabLord wrote:
Lånade en Marshall super lead från 82. Länkade ihop kanalerna, ställde allt på max. Det lät fantastiskt! Dock helt ohållbart att ens tänka tanken att repa med. Testade sedan med en Weber Mass samt en Ultimate Attenuator. Bägge lät förjävligt när man tog ner volymen till hanterbara nivåer. Karaktären i stärken förändrades och ljudet lät skit. Letar vidare.

idag ska jag testa en Marshall 2203 Kerry King, den ser ju förjävlig ut men det intressanta är ju hur den låter. Sitter dock KT88 istället för EL34 i den? någon som testat en dylik? Spelar dock INTE MEtal utan hårdare rock.

KK är inte så överdrivet metal utan ganska sansade distnivåer. Det hela är en Mashall 2203 som man kan trycka på en midboost runt 2.5kHz om jag inte minns fel innan 2203an vilket ska efterskapat KKs MXR-EQ som var det han bara satte innan sin Marshall. Samma gång som Dios guranist gjorde vilket gav ett väldigt sansat behagligt ljud i mina öron. KT88 ger ett lite mjukare jämt ljud i motsats till el34ornas lite hårdare twang eller hur fan man ska beskriva ljudet. Blir ett väldigt behaglig ljud som inte tröttar psyket.

_________________
Johan Hansson


29 Sep 2019, 21:24
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
Tubis wrote:
LabLord wrote:
Lånade en Marshall super lead från 82. Länkade ihop kanalerna, ställde allt på max. Det lät fantastiskt! Dock helt ohållbart att ens tänka tanken att repa med. Testade sedan med en Weber Mass samt en Ultimate Attenuator. Bägge lät förjävligt när man tog ner volymen till hanterbara nivåer. Karaktären i stärken förändrades och ljudet lät skit. Letar vidare.

idag ska jag testa en Marshall 2203 Kerry King, den ser ju förjävlig ut men det intressanta är ju hur den låter. Sitter dock KT88 istället för EL34 i den? någon som testat en dylik? Spelar dock INTE MEtal utan hårdare rock.

KK är inte så överdrivet metal utan ganska sansade distnivåer. Det hela är en Mashall 2203 som man kan trycka på en midboost runt 2.5kHz om jag inte minns fel innan 2203an vilket ska efterskapat KKs MXR-EQ som var det han bara satte innan sin Marshall. Samma gång som Dios guranist gjorde vilket gav ett väldigt sansat behagligt ljud i mina öron. KT88 ger ett lite mjukare jämt ljud i motsats till el34ornas lite hårdare twang eller hur fan man ska beskriva ljudet. Blir ett väldigt behaglig ljud som inte tröttar psyket.


Jag gillade KK:n, bytte till mig den igår å tänkte att jag provar. Första intrycket var att den var vass i tonen men efter att ha labbat lite med tonkontrollerna var den rätt skön. Marshallhänget finns definitivt där. Dock lämnar ju tyvärr utseendet lite att önska om man inte är tänd på tribaler... Trodde det var tvärtom att KT88 var hårdare än EL34?! Dessvärre är det inte bara att skifta för att testa skillnaden, efter vad jag förstått? Läste nåt om resistorer som måste bytas om man ska klämma i EL34:or.


29 Sep 2019, 22:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
LabLord wrote:
Trodde det var tvärtom att KT88 var hårdare än EL34?! Dessvärre är det inte bara att skifta för att testa skillnaden, efter vad jag förstått? Läste nåt om resistorer som måste bytas om man ska klämma i EL34:or.

Min egen upplevelse är att de känns mer jämna, mer hifi-aktiga, ger mjukare ton. KT88 måste ha högre biasspänning för att bromsa tomgångsströmmen. Att konvertera en Marshall från 34 till 88 kräver att man ändar en resistor så man får högre biasspänning och då motsatsen för att få den till 34or om inte biaspoten har väldigt stort svep så det går att ställa till bägge rör men det är tveksamt att någon stärkare har

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 30 Sep 2019, 11:54, edited 1 time in total.



29 Sep 2019, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Marshall utan master, normala ljudnivåer? ny stärk!?
För den volymen du verkar spela på så tror jag inte att typ av slutrör gör ngn större skillnad, du skulle nog vinna mera på att bara ha en eq-pedal att fintrimma frekvenserna med.

Men, jag skrev ju för över 20 dagar sedan i början av tråden "Marshall 2203/2204 med en 808 och/eller en attenuator. Världens bästa förstärkare helt enkelt.".

Satsa på en vanlig, utan tribaler, så kommer du bli nöjd. Kristid här på forumet har en jcm 800 2204 som jag tror han kan tänka sig att sälja.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


30 Sep 2019, 10:00
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 119 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 70 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.