View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 01:16



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Dåliga filar?! 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Dåliga filar?!
På min HPD från i somras vägrar sadeln funka.

Det är ett jäkla knirkande när jag bänder G- och H-strängarna. De hänger upp sig i strängskåran och hoppar till när jag bänder.
Det hjälper inte hur jag än filar med mina Hosco-filar. Vansinnigt frustrerande!

Vad göra?!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


05 Sep 2019, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Dåliga filar?!
Det kanske inte är filarnas fel, utan den som...….?
Det gamla tricket att smörja med lite grafit från en blyertspenna tycker jag fungerar förvånansvärt bra även i denna dag!

_________________
pudas


06 Sep 2019, 04:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Dåliga filar?!
SBS-fel? Hur understår du dig?! :evil:

Nädå. Det kan absolut vara så att handlaget fattas mig. :oops:

Innan jag lämnar bort den för justering/byte sadel ska jag konsultera YT. Månne kan jag lära mig något...

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


06 Sep 2019, 06:28
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: Dåliga filar?!
Jag brukar putsa till det sista i skåran med ett liten bit vikt 1200 papper
eller lägg ett halvt varv 1200 papper runt en sträng, en eller två storlekar mindre

_________________
tligen


06 Sep 2019, 11:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Dåliga filar?!
Det skumma är att skåran ser lite stor ut, och att strängen hänger upp sig och hoppar i sidled i skåran.

Ska testa knepet med lite vikt papper som finish!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


06 Sep 2019, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: Dåliga filar?!
Tom-Andrew wrote:
Det skumma är att skåran ser lite stor ut, och att strängen hänger upp sig och hoppar i sidled i skåran.

Ska testa knepet med lite vikt papper som finish!


Om skåran är för bred så att strängen inte ligger kvar får du nog göra om sadeln tyvärr

En del fyller ju i skåran med superlim och bakpulver eller slippulver från sadelämne och gör en ny skåra
kan vara värt ett försök iaf
Jag har faktiskt inte provat, så googla, tex

https://www.google.com/search?client=fi ... +superglue

_________________
tligen


06 Sep 2019, 14:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Dåliga filar?!
Jo, jag har övervägt det också. Tyckte initialt att jag tog för mycket på e-strängen, för den skorrade också lite. Sen fick jag bort missljudet efter lite finlir med filen. Eventuellt ligger strängen lite för nära första band.

Det är märkligt att skårorna är för breda; jag har varit noggrann med att använda rätt dimension fil. För inte kan de vara felmärkta?

Får jag inte till det får jag helt sonika köpa ett nytt ämne och börja om, de kostar ju bara knappa hundringen.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


06 Sep 2019, 16:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Dåliga filar?!
Ehum... Jag testade att gå ner ett snäpp i dimension på filarna - 0.010 till H-strängen, 0.013 till G-strängen. Som tur var hade jag liiite marginal kvar i sadeln och nu slutade det plötsligt att knirka...

Höga e-strängen tycks dock fortfarande skorra lite, men nu får det vara bra med filandet för den här gången.

Behöver justera lite mer relief på halsen tycker jag, men inte i afton.

*Edit: Jodå. Visst orkade jag justera halsen. Det gjorde susen för skorrandet på de första 4-5 banden. Nästa steg är att fundera på hur mycket jag lirar ovanför 15:e bandet och om jag ska höja stallsadlarna något. Intonera måste jag också göra nu när jag varit där och pillat.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


06 Sep 2019, 20:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Dåliga filar?!
Vanliga orsaker till "knirk" i översadlar:

- Skåran -strängens riktning/vinkel genom översadeln sadeln är inte filad helt i linje.
- botten ytan i skåran är ojämn -eller i fel lut -vinkel.
- För vassa kanter i översadelns sträng utgångar. (Dessa vill man runda av + lena till mot huvet -och väldigt försiktigt lena till mot brädan.)
- Vinkel för strängen skall mer matcha strängen utgångsvinkel mot stämskruvarna.
- För täta/små skåror som nyper -sett till strängen som passerar igenom översadeln. (Är man kung på att fila; funkar samma tjocklek på filen -sett till strängen. Är man osäker; kör en upp: Ex .010 fill till .009 sträng osv.
- Taskigt/för mjukt översadelmaterial. (Strängtrycket från de spunna strängarna ger avtryck i materialet.)
- Tvärare strängvinklar -ut mot stämskruvar.
- Skårorna är för djupt filade. Översadeln behöver max täcka strängtjockleken. (Det är svårare att runda av kanter i utgångarna med överdjupa skåror.)

Trix för den händige:

- Har man stall filar; försäkra Er att fila alla sträng vinklarna rätt.
- Rubbing till sammas med en bit sträng -ger fantastiskt bra friktion. (De ospunna strängarna kan behandlas lite lätt med slippapper.)
- Utgångar/kanter mot huvet rundas av med strängfilar -följt av fin sandpapper. Utgångar/kanter mot brädan touchas av väldigt försiktigt och lätt med fint sand papper. Man är mer generös med slipning i väggarna -än i botten ytan i U-skårorna.
- Gnida in bly i botten av skårorna funkar för att addera friktion. (Funkar inte detta; är det andra saker nämnda ovan som är fel i skåran.)

Nut sauce, ister, 5-56, olja, vax, stearin, fotsvett, smör och annat kladd: Det kanske hjälper för stunden; med problemet kvarstår. (En korrekt sadel behöver ingen smörjning för att fungera.)

- Hoppas detta hjälper.


/ Jonken


22 Sep 2019, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Dåliga filar?!
Jonken wrote:
Nut sauce, ister, 5-56, olja, vax, stearin, fotsvett, smör och annat kladd


Jag har för länge sedan vid något tillfälle då det krisade pillat ut lite öronvax, det funkade (för stunden) :lol:

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


24 Sep 2019, 22:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 80 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.