View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 05:25



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Calling Magnus Olsson: Daddario XT? 
Author Message

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Calling Magnus Olsson: Daddario XT?
Jag tänkte gå över till NYXL när mitt lager GHS var slut, men nu såg jag att XT snart kommer. Har du hunnit jämföra dessa med NYXL? Verkar ju vara en billigare sträng än NYXL. Hur är ljudet och hållbarheten?


02 Sep 2019, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Calling Magnus Olsson: Daddario XT?
Jag har provat ett par set för lite över ett år sen (i vit otryckt förpackning, så jag hade ingen info på vad det var då).
Då var mitt intryck att det var en EXL med nått nytt bus, men listade inte ut vad det var.

Nu vet jag mycket mer men har inte provat dem igen (men skall göra det i kväll).

Enkelt uttryckt så är det en EXL med en NYXL kärna som är coated (med en coating som inte märks).
Den har även den lödade ball end "snurren" som NYXL och NB har (alltså att den lindning som håller kvar kulan är lödad fast för stämningsstabilitet).

EXL och NYXL låter inte likadant, det är ett annorlunda (mer framträdande) mellanregister i NYXL som är till det bättre i mina öron.

Jag återkommer när jag har testandet mer i nutid. :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Sep 2019, 13:59
Profile WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Calling Magnus Olsson: Daddario XT?
Magnus Olsson wrote:
Jag har provat ett par set för lite över ett år sen (i vit otryckt förpackning, så jag hade ingen info på vad det var då).
Då var mitt intryck att det var en EXL med nått nytt bus, men listade inte ut vad det var.

Nu vet jag mycket mer men har inte provat dem igen (men skall göra det i kväll).

Enkelt uttryckt så är det en EXL med en NYXL kärna som är coated (med en coating som inte märks).
Den har även den lödade ball end "snurren" som NYXL och NB har (alltså att den lindning som håller kvar kulan är lödad fast för stämningsstabilitet).

EXL och NYXL låter inte likadant, det är ett annorlunda (mer framträdande) mellanregister i NYXL som är till det bättre i mina öron.

Jag återkommer när jag har testandet mer i nutid. :D

/Magnus


Ja gör det! Spännande det här :)


02 Sep 2019, 15:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.