View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 06:32



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD. 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD.
Fick hem en Mark V topp idag som onekligen verkar lovande. Har bara testa på hemmavolymer men har tidigare spela ute med en kombo och gillat den. En fråga - på kanal 3 så ska tydligen extreme läget generera högre volym är mark IV läget, men på min är det tvärtom? Hur upplever ni skillnaderna? Är det subtilt eller märkbart högre i extreme läget? På kanal 1 så är tweed läget rejält starkare än de andra två positionerna.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Jul 2019, 22:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD.
Ok, svarar själv på frågan då jag upptäckt att med gainen högre ställd så blir extreme läget starkare än de andra två, som det ju står i manualen.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Aug 2019, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD.
Grattis till en ball stärkare.

Mååånga möjligheter är det.

Har en sån där limited edition ädelträ combo historia som faktiskt används en del.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Aug 2019, 14:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD.
Magnus Olsson wrote:
Grattis till en ball stärkare.

Mååånga möjligheter är det.

Har en sån där limited edition ädelträ combo historia som faktiskt används en del.

/Magnus

Tack Magnus!
Ja, jisses vilken schweizisk armekniv till förstärkare det är. Kommer nog att dröja till man har full koll på alla möjligheter till olika sound. Dock låter den ju bra ganska direkt och inte speciellt svårt att få till ljud som låter bra. Den har faktiskt överträffat mina förväntningar. Glad dock att det är en topp jag har. Combon är tung... :)

Hur gör du Magnus när du växlar mellan single coil och humbucker gitarrer? Hade ju varit smidigt med en 2:a svagare ingång så man inte behöver ratta om alla kanalinställningar.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Aug 2019, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD.
Polytone wrote:
Magnus Olsson wrote:
Grattis till en ball stärkare.

Mååånga möjligheter är det.

Har en sån där limited edition ädelträ combo historia som faktiskt används en del.

/Magnus

Tack Magnus!
Ja, jisses vilken schweizisk armekniv till förstärkare det är. Kommer nog att dröja till man har full koll på alla möjligheter till olika sound. Dock låter den ju bra ganska direkt och inte speciellt svårt att få till ljud som låter bra. Den har faktiskt överträffat mina förväntningar. Glad dock att det är en topp jag har. Combon är tung... :)

Hur gör du Magnus när du växlar mellan single coil och humbucker gitarrer? Hade ju varit smidigt med en 2:a svagare ingång så man inte behöver ratta om alla kanalinställningar.


Ja, det är väl i princip vilket ljud du än kan komma på där i.
Tycker också den är ganska lätt att förstå sig på, men det tar lång tid att få ljuden till det där lilla extra.
Man får skruva distade ljud på annat sätt än de flesta andra stärkare (speciellt hålla igen mycket på basen, och sen lägga tillbaka den med EQn).

För studioarbete skruvar jag om mellan olika gitarrer. Gillar att göra det så, så man får lite olika ljud varje gång.
Tar ett foto på inställningar om jag hittar något extra bra och sparar det.

För live (där jag sällan använder den) kör jag en Olsson Wizard Boost före singlecoils.
Har provat på två olika sätt, skruvat ljudet på stärkaren för singlecoil + boost och sen stängt av boost för humbuckers eller skruvat ljudet för humbuckers och sen lagt på boosten när det är singlecoil. Båda funkar bra men ger lite olika resultat.
Olsson boosten är magisk för sånt tack vare en extremt effektiv mellanregister ratt, en "hyr rigg saver" (där av namnet wizard).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Aug 2019, 15:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD.
Magnus Olsson wrote:
Ja, det är väl i princip vilket ljud du än kan komma på där i.
Tycker också den är ganska lätt att förstå sig på, men det tar lång tid att få ljuden till det där lilla extra.
Man får skruva distade ljud på annat sätt än de flesta andra stärkare (speciellt hålla igen mycket på basen, och sen lägga tillbaka den med EQn).

För studioarbete skruvar jag om mellan olika gitarrer. Gillar att göra det så, så man får lite olika ljud varje gång.
Tar ett foto på inställningar om jag hittar något extra bra och sparar det.

För live (där jag sällan använder den) kör jag en Olsson Wizard Boost före singlecoils.
Har provat på två olika sätt, skruvat ljudet på stärkaren för singlecoil + boost och sen stängt av boost för humbuckers eller skruvat ljudet för humbuckers och sen lagt på boosten när det är singlecoil. Båda funkar bra men ger lite olika resultat.
Olsson boosten är magisk för sånt tack vare en extremt effektiv mellanregister ratt, en "hyr rigg saver" (där av namnet wizard).

/Magnus

Tack för bra tips Magnus! Har kört utan pedaler så länge att jag inte tänkte på det där med en boost innan. Ska kolla in Wizard boosten!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Aug 2019, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD.
Eller är det Spell boost du menar? Wizard är tydligen en OD..

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Aug 2019, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD.
Polytone wrote:
Eller är det Spell boost du menar? Wizard är tydligen en OD..


Ja, tillfälligt hjärnsläpp.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Aug 2019, 18:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Mesa Mark V ägare - en fråga, NAD.
Magnus Olsson wrote:
Ja, tillfälligt hjärnsläpp.

/Magnus

Goody!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Aug 2019, 18:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 81 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.