View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 15:52



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Kemper 
Author Message

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Kemper
Blir mindre o mindre lira ute pga olika saker

Detta har fått mig att fundera på Kemper och kunna få inspiration hemma och spela in

Hur många är nöjda med sin Kemper?


25 Jul 2019, 13:56
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Kemper
Jag är nöjd. Jag använder den för att spela med lurar hemma och oftast vid inspelning.
Annars kör jag med stärkare.


25 Jul 2019, 17:26
Profile

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Kemper
batlash wrote:
Jag är nöjd. Jag använder den för att spela med lurar hemma och oftast vid inspelning.
Annars kör jag med stärkare.

Hur är känslan under fingrar? Känns det som en stärkare? Har hört så många goa klipp att man blir bra sugen med dom möjligheter som finns med effekter dessutom.
Krävs det mycket eq i mixning eller är det som en förstärkare med mick att det låter helt ok direkt


25 Jul 2019, 18:29
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Kemper
Jag är otroligt nöjd med min.
Jag har massor av låtar i olika stilar på min Soundcloud sida.
https://soundcloud.com/mats-nermark

/Mats N


25 Jul 2019, 19:24
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Kemper
Mats Nermark wrote:
Jag är otroligt nöjd med min.
Jag har massor av låtar i olika stilar på min Soundcloud sida.
https://soundcloud.com/mats-nermark

/Mats N

Ok! Är alla låtar med kemper?


25 Jul 2019, 19:42
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Kemper
KingsHighway wrote:
Mats Nermark wrote:
Jag är otroligt nöjd med min.
Jag har massor av låtar i olika stilar på min Soundcloud sida.
https://soundcloud.com/mats-nermark

/Mats N

Ok! Är alla låtar med kemper?


Ja, så gott som alla. Du kan också lyssna på min hemsida (www.nermark.com) och där finns produktionsanteckningar där du kan läsa exakt vad jag använt i de olika låtarna. Där finns dessutom fler låtar.

/Mats N


25 Jul 2019, 20:55
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Kemper
ok.. intressant.. skall lyssna..

funderar på att göra mig av med min Nordström Vibrolux Reverb 2x10 mot en Kemper. Blues Junior räcker åt mig på live gigs


25 Jul 2019, 21:42
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Kemper
Är du sugen på en kemper så köp en. Du kommer inte att ångra dig. Har aldrig ångrat att jag köpte en. Ett av de allra bästa köpen jag gjort. Hur mycket EQ i mix beror på profilen och gitarren du använder. Visst så är väl alltid målet att behöva göra så lite som möjligt men även för proffs kan det innebära lite mer än så. Störande frekvenser måste alltid EQ:as bort. Men ibland kanske det istället mest behövs läggas till för att förbättra. Allt beror ju på hur det övriga låter. Hur som helst så får du en låda som låter som riktig förstärkare. Allt handlar om kvaliteten på profilerna.


25 Jul 2019, 21:47
Profile

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Kemper
Ja jag får nog börja spara ihop till en :)


25 Jul 2019, 23:07
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Kemper
Det senaste är ju att dom släppt en floorboard. Så det ligger flera beggade vanliga Kemper ute till salu nu.

Kemper låter fantastiskt. Men man ska vara beredd på att det går åt mycket, mycket tid till att testa profiler, ratta ljud osv. På gott och ont. Det är kul men blir lätt att man glömmer lira för man ska testa någon ny profil eller göra någon ändring.


26 Jul 2019, 08:54
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Kemper
KingsHighway wrote:
batlash wrote:
Jag är nöjd. Jag använder den för att spela med lurar hemma och oftast vid inspelning.
Annars kör jag med stärkare.

Hur är känslan under fingrar? Känns det som en stärkare? Har hört så många goa klipp att man blir bra sugen med dom möjligheter som finns med effekter dessutom.
Krävs det mycket eq i mixning eller är det som en förstärkare med mick att det låter helt ok direkt

Man får ju jämföra med en uppmickad stärkare, och det känns OK (dvs det är roligare att stå i samma rum som stärkaren om man bortser från att hörseln kan ta stryk).
När det gäller eq är det ju ingen skillnad, det du hör är det du får. Jag håller dock inte med om att förstärkare med mick alltid låter OK, men det är ju en annan diskussion.


26 Jul 2019, 09:14
Profile

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Kemper
jag är inte så bra på att eq gitarrer i mix.. har en eleven rack som låter digitalt i mina öron, vissa stunder kan man få till det men det är oftast ett jävla rattande

jag tycker ett gitarrljud låter bäst när man har en stereomick en bit ifrån stärkaren men det är ju svårt att ge rum i en mix..

En gitarrstärk i ett större rum är ju helt klart mumma, dock är min hörsel inte i sin bästa form och jag har bara ett öra att lyssna med från början så
jag letar alternativ till att få ett bra sound men kunna bestämma volymen. I en bandsituation blir det svårt, så har jag otur får jag lägga gigandet på hyllan, men då vill jag iallafall kunna spela in låtar hemma med bra gitarrljud och kempern verkar ju vara bästa alternativet hittills


26 Jul 2019, 09:46
Profile WWW

Joined: 10 Aug 2012, 10:32
Posts: 196
Location: Göteborg
Post Re: Kemper
Supernöjd med min Kemper, har lagt ca 90% av alla gitarrer med Kemper på mitt album.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLUKDPVu813rSzqrGmiwBmsO4aE9Anoh8h

_________________
https://www.facebook.com/peternilsson1965guitars


26 Jul 2019, 10:14
Profile WWW

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Kemper
Eller skaffa en load box och använd IR-cab. Det blir också billigare och du kan använda dina egna stärkare och behålla känslan.

Kemper är den första digitalgrunkan där jag inte tänker på att jag spelar digitalt. Använder Kemper på två sätt, antingen genom interface dator/DAW eller genom rörslutsteg och speakers. Båda funkar jättebra. I datorn blir det helt ny värld mer olika IR-cab och effekter (som jag tycker är bättre än Kempers egna).

Kemper har uppgraderat sina delay och reverb, men sammantaget håller både AXE FX och Helix högre klass på sina effekter. Tycker också analoga pedaler före låter bättre än Kempers OD/dist.

Har du liten budget, kan du göra som Chris Buck och spela genom Guitar Rig 5 (som de allra flesta avfärdar som crap :) ). För övrigt en enastående gitarrist.

Chris Buck - Guitar Rig: https://youtu.be/i7e7drROI3A


26 Jul 2019, 11:35
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Kemper
Guitar Rig 5 fungerar utmärkt om det är rena ljud till lite crunch man är ute efter. Efter det så skiter det sig totalt. Sen för bästa resultat använda fristående cabimpulser för de inbyggda i ampsims suger rejält.


26 Jul 2019, 16:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Kemper
Tokerekloker wrote:
Guitar Rig 5 fungerar utmärkt om det är rena ljud till lite crunch man är ute efter. Efter det så skiter det sig totalt. Sen för bästa resultat använda fristående cabimpulser för de inbyggda i ampsims suger rejält.


Tycker guitar rig fungerar utmärkt, men jag använder bara normala gitarrljud, ljusår ifrån det metalfolk och svajarms-akrobater har som ljudideal!
Skulle personligen aldrig orka med en förstärkare som är upplagd på att man ska fippla i timmar för att få det att låta OK.
En Pignose dög till Frank Zappa i studion, så en sådan borde ju duga till mig med! :D

_________________
pudas


26 Jul 2019, 16:59
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Kemper
TS stärkare låter ”vintage” i mina öron. Min tanke vara att använda pedal framför GR Tweed amp och för nästan inga pengar alls få det att låta helt okay. En Kemper/Axe FX/Helix är trots allt ganska dyra grejer.


26 Jul 2019, 17:27
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Kemper
P_Nilsson wrote:
Supernöjd med min Kemper, har lagt ca 90% av alla gitarrer med Kemper på mitt album.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLUKDPVu813rSzqrGmiwBmsO4aE9Anoh8h


Hej Peter,

Gillar låtarna och ljuden.

/Mats N


26 Jul 2019, 18:13
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Kemper
Jag har också Kemper, jag ger tumme upp! :)


26 Jul 2019, 21:50
Profile

Joined: 10 Aug 2012, 10:32
Posts: 196
Location: Göteborg
Post Re: Kemper
Mats Nermark wrote:
P_Nilsson wrote:
Supernöjd med min Kemper, har lagt ca 90% av alla gitarrer med Kemper på mitt album.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLUKDPVu813rSzqrGmiwBmsO4aE9Anoh8h


Hej Peter,

Gillar låtarna och ljuden.

/Mats N



Tack så mycket Mats!!

_________________
https://www.facebook.com/peternilsson1965guitars


27 Jul 2019, 17:38
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Kemper
Abe Normal wrote:
TS stärkare låter ”vintage” i mina öron. Min tanke vara att använda pedal framför GR Tweed amp och för nästan inga pengar alls få det att låta helt okay. En Kemper/Axe FX/Helix är trots allt ganska dyra grejer.

Tja, och alla gitarrer alla här har och har ägt har knappast varit billiga grejer heller eller hur? Så din jämförelse haltar lite. Jag vill ha en bmw. Nä de är lite dyra. Bättre köpa en begagnad Volvo 240 istället. JAg vill ha en dyr och bra Fender. Nä köp en Squier istället. Allt beror ju på vilka krav man har på sound och vad man vill åstadkomma med det man har. Om någon nöjer sig med en billig, eller t om gratis ampsim, så är inte jag den att kritisera någons val. Så länge man är nöjd med det man har, dyrt eller billigt, är helt upp till en själv att bestämma. Förstår inte egentligen vad du är ute efter. Du verkar vilja hela tiden vilja avråda ts att skaffa en kemper.


28 Jul 2019, 14:51
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Kemper
Tokerekloker wrote:
Abe Normal wrote:
TS stärkare låter ”vintage” i mina öron. Min tanke vara att använda pedal framför GR Tweed amp och för nästan inga pengar alls få det att låta helt okay. En Kemper/Axe FX/Helix är trots allt ganska dyra grejer.

Tja, och alla gitarrer alla här har och har ägt har knappast varit billiga grejer heller eller hur? Så din jämförelse haltar lite. Jag vill ha en bmw. Nä de är lite dyra. Bättre köpa en begagnad Volvo 240 istället. JAg vill ha en dyr och bra Fender. Nä köp en Squier istället. Allt beror ju på vilka krav man har på sound och vad man vill åstadkomma med det man har. Om någon nöjer sig med en billig, eller t om gratis ampsim, så är inte jag den att kritisera någons val. Så länge man är nöjd med det man har, dyrt eller billigt, är helt upp till en själv att bestämma. Förstår inte egentligen vad du är ute efter. Du verkar vilja hela tiden vilja avråda ts att skaffa en kemper.


Njae,,, du övertolkar va? Jag försökte vara kreativ och hjälpsam. TS funderar på att ”spara till en Kemper”. Vill man ha ett rent till sprucket stärkarljud, visar mitt exempel med Chris Buck hur långt man kommer med en enkel plugin som GR5 och analoga pedaler. Idag finns det så mycket alternativ och jag tycker man kan väga in det.

Förutom alla stärkarpluggar, finns det pedaler med emulerat stärkarljud som Mooer, Two Notes mfl och till en bråkdel av priset. Använder själv Kemper med analoga pedaler och Soundtoys/Waves/Native mm som effekter, funkar hur bra som helst och tom bättre än Kempers egna.

Vi kan ju bara skriva våra synpunkter och TS fattar sen sina beslut utifrån vad han tror funkar bäst?


28 Jul 2019, 17:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.