View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 19:06



Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Ännu en tråd om företaget Gibson 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Om man fått lite kalla fötter efter alla ifrågasättanden eller om förklaringen verkligen stämmer är svårt att säga:

"Addressing the concerns of those who asked why the guitars were not donated, or their parts repurposed, Gibson said in an official statement that the video footage was of “an isolated batch of Firebird X models built in 2009-2011 which were unsalvageable and damaged with unsafe components. This isolated group of Firebird X models were unable to be donated for any purpose and were destroyed accordingly.”"

Hela artikeln här:https://www.musicradar.com/news/gibson-just-destroyed-100s-of-firebird-x-guitars-heres-why

_________________
/Lennart


02 Aug 2019, 16:05
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Wilmer wrote:
Tydligen går även ES-gitarrer från Memphis samma oblida öde till mötes:


https://m.youtube.com/watch?v=LjkI6BSp5 ... e=youtu.be

De ÄR galna.......


02 Aug 2019, 17:32
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Hur jag än vrider och vänder framstår det ändå som ett riktigt stolleprov, inte minst med tanke på att året är 2019. Fy på er Gibson må ni ligga sömnlösa medan gitarrskam genomsyrar ert blod. :twisted: :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 02 Aug 2019, 19:29, edited 1 time in total.



02 Aug 2019, 19:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Wilmer wrote:
Tydligen går även ES-gitarrer från Memphis samma oblida öde till mötes:


https://m.youtube.com/watch?v=LjkI6BSp5 ... e=youtu.be

Kommentarer överflödiga egentligen....
Även som varslad anställd; hade jag VÄGRAT att göra det där....


/ Jonken


02 Aug 2019, 19:24
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Ähh det är ju bara lite feltillverkade gubbgitarrer med frässkägg som förstörs.


02 Aug 2019, 21:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 443
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Som ni kanske märkt så är clipet från Memphis där man förstörde ES-gitarrer borttaget från Youtube. Och här ett (pratsamt) clip där någon diskuterar bakgrunden. Men... som Custom Sam redan nämnt ovan har Gibson tydligen hyrt en PR-firma som förklarat att man körde över Firebird X-gitarrerna med en grävskopa eftersom just de innehöll "farliga delar". Låter inte så bra förstås, gitarrister undrar väl hur det då är med de Firebird X-modeller som man köpt? Det är inte ofta man ser ett så effektivt sabotage av det egna varumärket. Undrar om Gibson kan överleva detta?

https://m.youtube.com/watch?v=EWU1JqGtbLA&t=1156s


03 Aug 2019, 08:40
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Nä, nu nojjar ni lite väl mycket. Företag har i alla tider scrappat produktion som man av ett eller annat skäl velat bli av med. Det har inte
alltid varit något direkt fel på grejerna. H&M t.ex. har scrappat ut enorma mängder kläder som inte sålt.

Gäller nästan allt: livsmedel, kläder, bilar, läkemedel, you name it.

Ni gnällde på Firebird X när den kom, nu gnäller ni när den försvinner. Och ingen av er köpte den.

Gibson är/kommer att bli ett, förhoppningsvis, vinstdrivande företag. Inte ett företag som har som uppgift att förse moddare
med billiga delar (även om det vore roligt, tro mej, jag skulle också köpa en Firebird X för ett par tusen och modda skiten ur den).

Att scrappningen skulle påverka Gibson som företag, och att man skulle vara slut pga. denna händelse, ser jag som totalt verklighets-
främmande.


03 Aug 2019, 10:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Cabretta wrote:
Företag har i alla tider scrappat produktion som man av ett eller annat skäl velat bli av med. Det har inte
alltid varit något direkt fel på grejerna. H&M t.ex. har scrappat ut enorma mängder kläder som inte sålt.

Gäller nästan allt: livsmedel, kläder, bilar, läkemedel, you name it.

Det handlar ju inte om det utan om sättet att göra det. Som en lattjo ploj för att håna tidigare misslyckanden.

_________________
Mats


03 Aug 2019, 15:04
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Jag tycker det var en cool uppgörelse med det gamla styret på Gibson. Sån är jag :oops: .

Skulle gärna använt filmen i reklamen för nya Gibson, om jag jobbat där 8) .

Men alla är vi olika.


03 Aug 2019, 15:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Make Gibson great again!

_________________
Mats


03 Aug 2019, 21:25
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
albert wrote:
Make Gibson great again!


Hmmm...... när var Gibson great senast? 1969?


05 Aug 2019, 12:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Vinyljunkie wrote:
albert wrote:
Make Gibson great again!


Hmmm...... när var Gibson great senast? 1969?

Min kommentar var mest tänkt som en ploj, men det visar sig att den rätta, röda kepsen faktiskt finns:

Image

_________________
Mats


05 Aug 2019, 13:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Nån som ev vet en Firebird X till salu?
:roll:

_________________



05 Aug 2019, 14:06
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Mike Leaf wrote:
Nån som ev vet en Firebird X till salu?
:roll:

Tänker du som jag, kan på sikt ge lite avkastning.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


05 Aug 2019, 14:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Mike Leaf wrote:
Nån som ev vet en Firebird X till salu?
:roll:

Här t ex: https://reverb.com/p/gibson-firebird-x. Fast redan ganska dyra...

_________________
Mats


05 Aug 2019, 15:26
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Jonken wrote:
Granis67 wrote:
För mig framstår det som någon form av outgrundlig symbolpolitik alternativt någon maktdemonstration från Gibsons sida, pajaskonster om ni frågar mig.

Är lite inne på samma tankegångar. Dessa pajaskonster -ger mer negativa -än positiva effekter för Gibson. Man har ju bevisligen GRAVA interna issues inom företaget. Det finns väl smartare sätt att få uppmärksamhet för en tillverkare -än att offentligt pissa på sina egna prylar...?


/ Jonken

Ungefär lika smart som när Gudrun Schyman eldade pengar.


06 Aug 2019, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Verkar ju onekligen som att dom nya ägarna vill rensa upp ordentligt med allt gammalt som ligger och skräpar här och där. Men det ser ju helt galet ut när man ser det så här. Gibson ursäktade sig väl med att Firebird X hade en helt urgröpt kropp p.g.a all elektronik så den inte kunde återanvändas till annat och att även hårdvaran (merparten i alla fall) var väl specialgjord till denna modell, vet inte om det gäller stallet...men...ja. Allt som allt så var det lättare att bara göra sig av med den modell som inte gick att sälja och gå vidare med livet och göra gitarrer som går att sälja istället. Låter ju helt galet i mina öron men det ger ju en del publicitet i alla fall...om än något negativ kan jag tycka...he he.

Den där videon när dom trashar 335:or sägs att det var gitarrer som det redan var fel på och som inte klarade QC'n...men dom kunde väl för böveln skickat en till mig i alla fall så man hade haft nåt att pilla med nu när höstkvällarna snart gör sitt intrång. :mrgreen:

Känns som att Gibson inte har full kontroll på allt ännu med tanke på alla tokiga videos som dykt upp under våren/sommaren men vi får väl se om dom lyckas få ordning på skeppet till slut. Jag är i alla fall nyfiken på deras nya LP Standard's då det verkar gå åt rätt håll där med att dom skippat urholkningen och fått över lag bra recensioner på nätet. Måste dock erkänna att man fått lite funderingar på om man ska sponsra företaget med tanke på allt som hänt den senaste tiden...men tiden får utvisa helt enkelt och jag måste ha en LP i min samling oavsett vad så är dom nya gurorna bra kan det framöver bli en sån ev.

Undrar just vad nästa hyss blir för Gibson...kommer det nån ny video snart när dom prickskjuter SG's med jaktgevär eller kanske klyver några Firebirds med yxa...mmm...vi får se. :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


06 Aug 2019, 14:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
batlash wrote:
Ungefär lika smart som när Gudrun Schyman eldade pengar.

Tänkte elda en FBX på min födelsedag. Och filma det.
Gudrun fick ju många spaltmeter press för 100k för sitt lilla parti.

_________________



06 Aug 2019, 16:56
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Mike Leaf wrote:
batlash wrote:
Ungefär lika smart som när Gudrun Schyman eldade pengar.

Tänkte elda en FBX på min födelsedag. Och filma det.
Gudrun fick ju många spaltmeter press för 100k för sitt lilla parti.


Har Fi! gått i konkurs och jobbar Gudrun numera som PR-ansvarig på Gibson? Ibland är svaret rakt framför näsan.


12 Aug 2019, 15:27
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Förstår inte riktigt varför detta är värre än när andra företag gör likadant?


12 Aug 2019, 20:00
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Vet inte om det är värre precis, utan bara lika kasst...
Tänker att det måste gå att göra bättre saker med grejorna


12 Aug 2019, 20:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Såhär fungerar ju kapitalismen. Självklart har de nån uträkning kring detta och förmodligen har de tänkt över alternativen. Tråden kan lika gärna heta hur västvärldens ekonomi fungerar.


13 Aug 2019, 12:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
LabLord wrote:
Förstår inte riktigt varför detta är värre än när andra företag gör likadant?


Länka gärna till klipp där andra företag (gitarrelaterat eftersom det är ett sådant forum här) som gör likadant. Intressant att veta vad det finns för mer paltskallar.


13 Aug 2019, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
LabLord wrote:
Såhär fungerar ju kapitalismen. Självklart har de nån uträkning kring detta och förmodligen har de tänkt över alternativen. Tråden kan lika gärna heta hur västvärldens ekonomi fungerar.

Jag har aldrig sett något företag köra över osäljbara produkter med larvfötter och dessutom göra en film av det. Har därför svårt att tro att det är ett utslag av kapitalism.

_________________
Mats


13 Aug 2019, 15:09
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
albert wrote:
LabLord wrote:
Såhär fungerar ju kapitalismen. Självklart har de nån uträkning kring detta och förmodligen har de tänkt över alternativen. Tråden kan lika gärna heta hur västvärldens ekonomi fungerar.

Jag har aldrig sett något företag köra över osäljbara produkter med larvfötter och dessutom göra en film av det. Har därför svårt att tro att det är ett utslag av kapitalism.


Knappast osäljbara heller. Brukar gå för ca 15.000kr beggat.


13 Aug 2019, 17:27
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
albert wrote:
LabLord wrote:
Såhär fungerar ju kapitalismen. Självklart har de nån uträkning kring detta och förmodligen har de tänkt över alternativen. Tråden kan lika gärna heta hur västvärldens ekonomi fungerar.

Jag har aldrig sett något företag köra över osäljbara produkter med larvfötter och dessutom göra en film av det. Har därför svårt att tro att det är ett utslag av kapitalism.


Eftersom du aldrig sett det så har det aldrig inträffat förr? Du menar också att du vet bättre hur ett företag som Gibson skall hantera sina interna affärer än Gibson själva? Som sagt massor av företag gör precis såhär. Finns otaliga exempel dock är det inte alla som filmar det hela vilket du har rätt i.


14 Aug 2019, 10:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
LabLord wrote:
Eftersom du aldrig sett det så har det aldrig inträffat förr? Du menar också att du vet bättre hur ett företag som Gibson skall hantera sina interna affärer än Gibson själva? Som sagt massor av företag gör precis såhär. Finns otaliga exempel dock är det inte alla som filmar det hela vilket du har rätt i.

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra eller helt enkelt tycker väldigt olika.

Jag har ingen invändning mot att Gibson förstör osålda Firebird-X-gitarrer. Det är klart att de inte vill ha ut denna symbol för tidigare misslyckanden på marknaden, vare sig av rent ekonomiska eller varumärkesmässiga skäl. Sådana kasseringar av produkter är säkert mycket vanliga, även om jag tror de är det även i andra ekonomiska system än kapitalismen.

Det jag vänder mig mot är den larvigt (!) demonstrativa metoden med grävmaskinen, som framstår som ännu löjligare när den t o m dokumenteras på film. Du har rätt i att jag saknar empiriskt underlag för hur vanligt förekommande såna här fjanterier är, men jag tror ändå de är ganska sällsynta. Under alla omständigheter tycker jag de är tillräckligt fåniga för att låta bli att köpa Gibsonprylar ett bra tag framöver.

Att kalla larvfotsmosningen för en del av Gibsons interna affärer tycker jag låter som mer än det är. Känns mer som affekterat trams. Men om det är en del av deras strategi på något sätt, så är mitt svar ja, jag tycker jag vet bättre än de.

_________________
Mats


14 Aug 2019, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Inget konstigt om de ville slippa både lagringsutrymme och att hindra dessa bestar att komma ut på marknaden. Men det hade såklart varit bra mycket snyggare att sköta det tyst och diskret. Att skapa detta jippo med en bulldozer och en videofotograf är ett svårförståeligt val som kan leda till negativ publicitet för Gibson. Förmodligen har de tillräckligt med cred för att stå pall för detta ändå, men det är märkligt att de gör på detta sätt 2019, när hållbarhet och återvinning är på modet.


14 Aug 2019, 14:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
lpstd wrote:
Inget konstigt om de ville slippa både lagringsutrymme och att hindra dessa bestar att komma ut på marknaden. Men det hade såklart varit bra mycket snyggare att sköta det tyst och diskret. Att skapa detta jippo med en bulldozer och en videofotograf är ett svårförståeligt val som kan leda till negativ publicitet för Gibson. Förmodligen har de tillräckligt med cred för att stå pall för detta ändå, men det är märkligt att de gör på detta sätt 2019, när hållbarhet och återvinning är på modet.


De är lite domma i hövet. Det visste vi redan.


14 Aug 2019, 15:09
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
lpstd wrote:
Inget konstigt om de ville slippa både lagringsutrymme och att hindra dessa bestar att komma ut på marknaden. Men det hade såklart varit bra mycket snyggare att sköta det tyst och diskret. Att skapa detta jippo med en bulldozer och en videofotograf är ett svårförståeligt val som kan leda till negativ publicitet för Gibson. Förmodligen har de tillräckligt med cred för att stå pall för detta ändå, men det är märkligt att de gör på detta sätt 2019, när hållbarhet och återvinning är på modet.


Dessvärre så ju hållbarhet och miljötänk ingen större grej i USA. De kör ju fortfarande med plastförpackningar på allt å gasar runt i stora pickuper samt besprutar trädgårdarna för fulla muggar bara för att få bort lite ogräs...


14 Aug 2019, 18:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.