View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 15:08



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Gamla lagade instrument , värdeminskning 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Gamla lagade instrument , värdeminskning
Har nån koll på hur det är tex med värdeminskningen på en 60 / 70tals halslagad Gibson?
Om man förutsätter att lagningen är bra gjord .

Vissa säger att det inte spelar nån roll , säger typ , ”hitta en annan går ju inte” , andra säger ( de flesta att det minskar) .

På vissa syns ju knappt lagningen , men finns ju där ,
Hur tänker ni ?

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


21 Jul 2019, 21:11
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Varierarf rån land till land också. I USA är det hyfsat prisfall men i Sverige påverkar det inte lika mycket.
En annan aspekt är om guran i övrigt 100% mint och där påverkar lagning mer än om det är "playerskick".
Är det klassiskt fel som åtgärdats så som den obligatoriska neck re-seten på gamla Höfners påverkar det inte nämnvärt.

I sammanhanget är det intressant att det är lättare att få bra betalt för t.ex. en omlackad 61 Strata än för dito i mint condition (med utgångspunkt i respektive skicks relativa marknadsvärde).

Och slutligen, är guran snorbra och man verkligen vill ha den påverkar det också.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


21 Jul 2019, 21:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Jag tycker inte alls att ett brott på gammalt instrument är farligt -förutsatt; att lagningen är gjort rätt. Däremot är det ju inte alls kul -om det är ett brott som är hej-å-hå -lagat. Jag brukar kolla med vanlig stämgaffel. Bara att sätta emot på båda sidor om lagningen. Låter det samma; är det är det också stabilt. Man kan definitvt hitta värre grejer i vintage instrument. Klassikern: Jängorna på trussrodden är borta. Ofta saker som många inte ens märker -innan man bestämmer sig för att sträcka upp halsen lite. Eller att halsen sträcker sig som en spiral makaron. Svintaskiga överraskningar om man Ex köpt intrumentet från någon annan kontinent i värden. Defekta instrument lider ju av en ordentlig värde inskning. Tyvärr finns det idioter där ute som inte har någon heder att tala om: De kränger defekta prylar för liiiiite lägre kurs än vad liknande prylar vanligtvis går för; och helt medvetet tiger om det.


/ Jonken.


21 Jul 2019, 22:13
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Tack för inputs ,
Tänker att det är så att samma skada (tex halsbrott) är värdeminskningen större på ett nytt instrument , än ett gammalt ?
Iom att det i regel finns fler nya .

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


21 Jul 2019, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
primary man wrote:
Tack för inputs ,
Tänker att det är så att samma skada (tex halsbrott) är värdeminskningen större på ett nytt instrument , än ett gammalt ?
Iom att det i regel finns fler nya .

I ett nötskal: Ja. Samma sak gäller nyare one-of-kind customshop fabriksinstrument.


/ Jonken


22 Jul 2019, 09:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
primary man wrote:
Tack för inputs ,
Tänker att det är så att samma skada (tex halsbrott) är värdeminskningen större på ett nytt instrument , än ett gammalt ?
Iom att det i regel finns fler nya .


Näe....

Värdeminskningen är större ju dyrare instrumentet är. Jag utgår från att du pratar minskning i pengar.

Sen är det ju så att gamla instrument kan vara svårare att prissätta och värdera för köpare då det inte finns motsvarande
hos Thomann eller 4S att direkt jämföra mot. Många säljare i Sverige prissätter reparerade instrument som om de vore 100% Ok.
Är det så att en köpare missar det så har det ju inte ens varit någon värdeminskning.

Sen är det så att olika köpare värderar skador olika, en del tex skulle aldrig köpa en omlack, vissa är petiga på halsbrott.

Eg ska halsbrott vara 50% ner, men samma gäller ju omlack, så om den är både lagad och omlackad? Ja där blir det genast knepigt
Om det är en massa olika fel och delar bytta så får man räkna baklänges och värdera efter vad som är orginal och prissätta delarna.

_________________



23 Jul 2019, 10:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Jonken wrote:
Samma sak gäller nyare one-of-kind customshop fabriksinstrument.


/ Jonken

Ja dom tappar ju ofta över halva värdet direkt när första hypen lagt sig, sen ska det vara 100% alla tillbehör etc..
Finns såklart undantag men ytterst ovanligt att dessa stiger i värde.

_________________



23 Jul 2019, 10:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Mike Leaf wrote:
Jonken wrote:
Samma sak gäller nyare one-of-kind customshop fabriksinstrument.

Ja dom tappar ju ofta över halva värdet direkt när första hypen lagt sig, sen ska det vara 100% alla tillbehör etc..
Finns såklart undantag men ytterst ovanligt att dessa stiger i värde.

Alla grejer; precis som musikinstrument tappar värde när du bär dem över tröskeln på affären du köper dem ifrån. Sedan kan man ju förståss debattera om en procentuell värdeminskning på ett nypris; på 20-lök -kontra 30-lök är bättre. Det är var denna värdeminskning landar/lägger sig EFTER att hypen lagt sig som baserar marknadsvärdet på instrumentet. Men det är ju klart: Det finns ju tusentals dyra säljes annonser Ex på Ebay -på vintage instrument; om man hellre vill basera sin egna verklighet efter dessa?

Dvs: Jag anser att det är egentligen tvärt om: Unikare instrument (som signatur modeller) ökar ofta värdemässigt snabbare -ju längre tiden går. Detta jämfört med de masstillverkade modellerna i samma kvalitet. Även defekta sign -guror; ligge högre i värde. Det skadar förståss inte att ha full doc + all candy. Dock vill de flesta köpare (samlare undantaget) -gärna hellre betala mindre utan doc/candy.


/ Jonken


23 Jul 2019, 10:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Vad saker är 'värda' innebär inte alltid att det går att sälja till det priset.

På en så extremt liten marknad som i Sverige så är min erfarenhet att ju mer 'udda' och '1-off' gitarrerna är ju
svårare är det att hitta en köpare, drabbar ju allra värst de där dyraste signaturinstrumenten.

Även dyrare vintage är svårsålt just pga att det inte finns kunder

_________________



23 Jul 2019, 12:51
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Mike Leaf wrote:
Vad saker är 'värda' innebär inte alltid att det går att sälja till det priset.

På en så extremt liten marknad som i Sverige så är min erfarenhet att ju mer 'udda' och '1-off' gitarrerna är ju
svårare är det att hitta en köpare, drabbar ju allra värst de där dyraste signaturinstrumenten.

Även dyrare vintage är svårsålt just pga att det inte finns kunder


Hm... jag har lite varit på jakt efter en äldre strata de senaste åren och jag tycker snarare att allt gått upp i pris mer än nåt annat. Det är ju dubbla priser mot för inte alls så länge sen.


23 Jul 2019, 16:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Vinyljunkie wrote:
Hm... jag har lite varit på jakt efter en äldre strata de senaste åren och jag tycker snarare att allt gått upp i pris mer än nåt annat. Det är ju dubbla priser mot för inte alls så länge sen.

Ja det har ju varit en rejäl resa med begärda priser, först spikrakt uppåt fram till 2008, sen halvering och nu återhämtat sig.
Min analys hävdar fortfarande att det är väldigt lite som säljer oavsett begärda priser, marknaden är ganska stendöd just nu.
Flera av de största aktörerna i Sverige i början på årtiondet var ju dessutom musiker som nu inte får in lika fett med förskott etc på skivförsäljning längre.

_________________



28 Jul 2019, 13:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
För att inte tala om Hammondorglar där orörda ex som aldrig lämnat hemmet går för några tusenlappar och proffsrestaurerade stora Hammond går för något mer!

_________________
pudas


28 Jul 2019, 13:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Hm... jag har lite varit på jakt efter en äldre strata de senaste åren och jag tycker snarare att allt gått upp i pris mer än nåt annat. Det är ju dubbla priser mot för inte alls så länge sen.

Ja det har ju varit en rejäl resa med begärda priser, först spikrakt uppåt fram till 2008, sen halvering och nu återhämtat sig.
Min analys hävdar fortfarande att det är väldigt lite som säljer oavsett begärda priser, marknaden är ganska stendöd just nu.
Flera av de största aktörerna i Sverige i början på årtiondet var ju dessutom musiker som nu inte får in lika fett med förskott etc på skivförsäljning längre.


Intressant om det är så som du skriver. Det skulle ju betyda att det finns massor av osålda vintage-gitarrer sett till hur många som varit ute på annons. Det borde ge två läger av säljare; ett som inte har bråttom att sälja och ett som inte har koll på marknaden utan sätter priset efter andras pris. För en sån som mig som anser att prutning är ett så löjligt kulturellt fenomen att jag hellre väntar så blir allt fullständigt stagnerat.

Sen går det säkert att sälja dyrt i butik, men det är en annan femma..


29 Jul 2019, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Vinyljunkie wrote:
[Sen går det säkert att sälja dyrt i butik, men det är en annan femma..

Lämna en vintagegitarr av rang på kommissionsförsäljning har aldrig känts riktigt bra tycker jag bla av dessa skäl

* Kreti och Pleti ska ta ner och testa den och kanske justera stränghöjd och hålla på att pilla.
* Orginaldelar kan i värsta fall paja eller vara utbytta om man får tillbaka den osåld
* Butiken tar sällan byten när de säljer på kommission (eftersom det innebär att de måste casha för inbytet)
* Tar oftast väldigt lång tid då man behöver vara utan gitarren

_________________



29 Jul 2019, 14:28
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
[Sen går det säkert att sälja dyrt i butik, men det är en annan femma..

Lämna en vintagegitarr av rang på kommissionsförsäljning har aldrig känts riktigt bra tycker jag bla av dessa skäl

* Kreti och Pleti ska ta ner och testa den och kanske justera stränghöjd och hålla på att pilla.
O nej - någon kommer att justera stränghöjden! Minskar värdet om inte originalstränghöjden bebehålls?
* Orginaldelar kan i värsta fall paja eller vara utbytta om man får tillbaka den osåld
Händer detta ofta att butiker som säljer på kommission gör så? Alltså stjäl delar? Förekommer det i fler branscher? Bilverkstäder tex?
* Butiken tar sällan byten när de säljer på kommission (eftersom det innebär att de måste casha för inbytet)
Butiker som kan sin bransch brukar köpa in saker. Det är bara amatörer som håller på med kommissionsförsäljning.


29 Jul 2019, 15:48
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
Med Reverb och Ebay tillgängligt fattar jag inte vem som lämnar in till försäljning på kommission, den
sista person jag vill ge mina surt intjänade pengar är fan en musik-affärsägare.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


30 Jul 2019, 15:24
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: Gamla lagade instrument , värdeminskning
primary man wrote:
Har nån koll på hur det är tex med värdeminskningen på en 60 / 70tals halslagad Gibson?
Om man förutsätter att lagningen är bra gjord .

Vissa säger att det inte spelar nån roll , säger typ , ”hitta en annan går ju inte” , andra säger ( de flesta att det minskar) .

På vissa syns ju knappt lagningen , men finns ju där ,
Hur tänker ni ?


Har själv 2 halslagade -70 gibsons, och har haft andra tidigare, bryr mig inte det minsta om det rent praktiskt
men prismässigt är det bara en fördel ;)
Skulle säga att en "fixad" kostar 2/3 av ett oförstört ex typ 20k vs 30.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


30 Jul 2019, 15:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.