NGD / Burny/Fernandes RLC-80S/BLK
Beställde en gitarr från Japan: Burny RLC-80S från 2013. Gitarren är en kopia av Les Paul Custom -med en synnerligen annorlunda twist: Den har ett låsbart svaj system + en elektrisk sustainer. En riktigt snygg rackare:
Testade gitarren i kanske en timme efter att jag packade upp den. Den kändes helt OK. Soundet ur gitarren andades verkligen japansk ultra shred, Ni vet; så där: Mer susigt och komprimerat -än med riktig tonal kärna i soundet. Orginal stallmicken i gitarren lät inge vidare för min smak. Allt det övriga i gitarren höll dock riktigt hög klass. Sedan åkte gitarren på arbetsbänken:
- Det var hur mycket som helst kvar av banden på gitarren; så jag beslutade mig att nöta ut dessa först -innan jag bandar om till rostfritt. Banden kändes dock lite sträva + att några av dessa hade rest sig. Det var bara att knacka ner -och polera upp dem.
- Floyd hyllan + orginal nöten fick sig en rejäl genomgång. Hittade den klassiska del-shimsningen under bassidan. Dock inget att klaga över med tanke på prisklassen.
- Tanken var att behålla orginal svajet; men det dök upp ett problem när ett fetare sustainblock skulle monteras i den samma. Japsarna kör mycket mindre skruvar för blocket; vilket medför att normala skruvar inte ens går igenom stallplattan. Hade ett Schaller Floyd liggandes i rätt färg; så det fick bli så istället. Sustainblock är förövrigt en custom gjord sak på hela 50 mm. (Orginal blocket var 42 mm).
- Ville definitivt ha en F-spaced stallmick. Något varmare -med en gnutta elakhet. Efter en del lyssnande med folk -och ljudklipp; hamnade valet på en mick jag inte har i någon av mina gitarrer: Tonerider Rocksong. Ett riktigt bra val med facit i hand!
Gitarren blev klar igår. Idag har handlat om att enbart spela -och justera gitarren. När det gäller gitarrer med sustainer; är justering lite knivigare. Sustainerns intesitet, gain, volym och harnonic mode -skall rattas in separat. Och detta skall anpassas till exakt till mickhöjderna. Eftersom denna gitarr nu helt plötsligt fått så mycket mer akustisk klang, resonans och ton; var det bara att börja från noll -och testa sig fram. Detta tog sin lilla tid.
Nu är dock allt i sin ordning. Gitarren blev en rejäl best! Soundet är fett något jävulst -och sustainen är bokstavligen; -evig. (Man håller noten tills 9V batteriet i sustainern dör. Sustainern påverkar ljudet ganska mycket. I vanliga fall skulle det inte fall mig in att justera mickarna så nära strängarna. Dock med en sustainer är detta nödvändigt. Detta gör även mickarnas sound i grunden väldigt fett och köttigt. Sustainern kompenserar detta till en viss del. Halsmicken fungerar både som mick och sustainer. Dvs; Switchen fungerar som på en vanlig pålle när sustainern är av. När sustainern slås på väljs stallmicken in automatiskt.
Sound:
Gitarren är en best! Det är typ mega fläsk. Det rena ljuden är förhållandevis tråkiga och poppiga -dock riktigt nice för enklare ballad partier; typ Metallica etc. Bara att räkna bort Jimi, SRV osv. Behållningen i soundet ligger definitivt mer åt rock, hårdrock, metall. Det är super fett och tuggar rejält på högtalarkonerna. Tackvare den varmare Alnico II magneten i stallmicken; blir soundet inte totalt overkill. Randy Rhoades och Tony Iommis mer definerade diskant är inga problem. Och med sustainern på -är det väldigt lätt att leka Steve Vai med darrspaken. Jag valde med flit ett lite längre stallblock -för att få ett mer definierbart/stabilare nolläge på svajet. Detta för att denna gitarr inbjuder lite för mycket till att våldta den. Denna typ av sinnestämning medför även att man gärna blir lite mer aggressiv i kompliret. Då är det skönt att stallet inte vobblar allt för mycket vid hårdare anslag.
- This fuckin' thing screams!
/ Jonken