Jonken wrote:
Det första jag direkt kan säga här; är att du KAN OMÖJLIGT ha mycket erfarenhet av en TT-gura. Och med detta som bakrund; är ju egentligen hela din argumentation en hop av egna hypoteser & oren BS. Även om jag skulle bli förvånad om är intresserad av att lyssna; skall jag iaf försöka att göra mitt yttersta för att bena ut funderingarna åt dig.
"Eftersom du inte tror på gud så kan du inte förstå gud." Samma totala ickeargument.
Quote:
När en strängs naturliga flageoletter hamnar på samma ställe -där strängen frettas; ger exaktare, stabilare, starkare AK strängton ton.
Hur då? Flageoletten påverkas noll av bandets placering eftersom bandet inte används vid flageoletter. Flageoletter sker vid strängens noder, alltså de naturliga övertonerna.
Quote:
[En TT-frettad ton över en specifik skala som ringer ut; övergår avsevärt naturligare och enklare över till tonal feedback. Dvs: Tidells uppfinning; har inte bara att göra med hur strängarna beter sig mot varandra: Utan även hur strängarna beter sig för sig själva. Exakt hur mycket av denna effekt man kan höra; handlar givetvis om tonaliteten i ett specifikt instrument. Detta fenomén sker på alla hyggligt intonerade TT-instrument: På mer tonrika instrument; blir bara effekten större. (Detta har med ett instruments tonbild och sustain att göra.)
Det finns ingen som helst rimlig förklaring till att det skulle vara så. I så fall skulle din gitarr också bete sig helt annorlunda om du stämmer upp eller ner den en tiondels-ton.
Quote:
Jag tror att du blandar ihop -när jag pratar om instrument med vanliga raka bandstavar i mitt förra inlägg. Jag menade; att på en vanlig bandning kan man stämma in ett ackord perfekt. Men detta medför att andra ackord hämmas negativt av detta. True temprament handlar inte alls om någon specifik tonart. TT funkar över hela brädan: Ja; över barré F -över till barré F# -och vidare till barré G. Du nämner/använder gärna ordet "perfekt" när du styrker dina egna argument. För att undvika missförstånd; vill jag direkt påpeka följande: Eftersom vi pratar om ett stränginstrument -med frettning och anslag: Är det ju givetvis omöjligt att tonerna kan vara lika pitch exakta som på en elektrisk ton kontakt i Ex ett elpiano -eller en synth. Däremot är den riktigt nära ett perfekt stämt AK-piano. (Där tonerna även uppnås med anslag på en sträng.)
Hur kan F och F# stämma när den individuella skillnaden i stränglängd är helt olika dem emellan? Du har ju ändrat hela förhållandet mellan komponenterna i ters, kvint och så vidare när du flyttar dig ett band åt något håll.
Man stämmer inte akustiska pianon "perfekt", av just denna anledning. Det går nämligen inte om man vill att alla tonarter ska låta likadant eller lika bra.
Quote:
Herregud: Att flytta en bandstavs position ett par millimeter gör en JÄVLIGT STOR SKILLNAD!!! (När jag läser detta; kan jag inte undgå att undra: Om du överhuvutaget alls intonerar dina instrument...?)
Svaret på varför en optimalare positionerad, frettad ton -sett skalan/mensuren; och strängens naturliga övertoner över den samma; fungerar bättre: Har jag redan förklarat i detta inlägg.
- Jag hoppas nu att jag både förklarat mig -samt klargjort min syn i denna fråga.
Nä, du har bara förklarat att du tror på TT, inte hur det fungerar (eftersom det inte kan fungera som du påstår).
Det är matematiskt
omöjligt att få alla tonarter att låta perfekt, samtidigt.
Läs gärna om saken här:
http://www.musikipedia.se/stamningssystemTrue temperament är en återgång till medeltida stämningssystem, som alla andra har gått ifrån eftersom de inte fungerar annat än i vissa sammanhang. Knappast något revolutionerande.