View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 13:58



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
NGD - HPD 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: NGD - HPD
Makten wrote:
Jonken wrote:
Det första jag direkt kan säga här; är att du KAN OMÖJLIGT ha mycket erfarenhet av en TT-gura. Och med detta som bakrund; är ju egentligen hela din argumentation en hop av egna hypoteser & oren BS. Även om jag skulle bli förvånad om är intresserad av att lyssna; skall jag iaf försöka att göra mitt yttersta för att bena ut funderingarna åt dig.


"Eftersom du inte tror på gud så kan du inte förstå gud." Samma totala ickeargument.

Quote:
När en strängs naturliga flageoletter hamnar på samma ställe -där strängen frettas; ger exaktare, stabilare, starkare AK strängton ton.


Hur då? Flageoletten påverkas noll av bandets placering eftersom bandet inte används vid flageoletter. Flageoletter sker vid strängens noder, alltså de naturliga övertonerna.

Quote:
[En TT-frettad ton över en specifik skala som ringer ut; övergår avsevärt naturligare och enklare över till tonal feedback. Dvs: Tidells uppfinning; har inte bara att göra med hur strängarna beter sig mot varandra: Utan även hur strängarna beter sig för sig själva. Exakt hur mycket av denna effekt man kan höra; handlar givetvis om tonaliteten i ett specifikt instrument. Detta fenomén sker på alla hyggligt intonerade TT-instrument: På mer tonrika instrument; blir bara effekten större. (Detta har med ett instruments tonbild och sustain att göra.)


Det finns ingen som helst rimlig förklaring till att det skulle vara så. I så fall skulle din gitarr också bete sig helt annorlunda om du stämmer upp eller ner den en tiondels-ton.

Quote:
Jag tror att du blandar ihop -när jag pratar om instrument med vanliga raka bandstavar i mitt förra inlägg. Jag menade; att på en vanlig bandning kan man stämma in ett ackord perfekt. Men detta medför att andra ackord hämmas negativt av detta. True temprament handlar inte alls om någon specifik tonart. TT funkar över hela brädan: Ja; över barré F -över till barré F# -och vidare till barré G. Du nämner/använder gärna ordet "perfekt" när du styrker dina egna argument. För att undvika missförstånd; vill jag direkt påpeka följande: Eftersom vi pratar om ett stränginstrument -med frettning och anslag: Är det ju givetvis omöjligt att tonerna kan vara lika pitch exakta som på en elektrisk ton kontakt i Ex ett elpiano -eller en synth. Däremot är den riktigt nära ett perfekt stämt AK-piano. (Där tonerna även uppnås med anslag på en sträng.)


Hur kan F och F# stämma när den individuella skillnaden i stränglängd är helt olika dem emellan? Du har ju ändrat hela förhållandet mellan komponenterna i ters, kvint och så vidare när du flyttar dig ett band åt något håll.
Man stämmer inte akustiska pianon "perfekt", av just denna anledning. Det går nämligen inte om man vill att alla tonarter ska låta likadant eller lika bra.

Quote:
Herregud: Att flytta en bandstavs position ett par millimeter gör en JÄVLIGT STOR SKILLNAD!!! (När jag läser detta; kan jag inte undgå att undra: Om du överhuvutaget alls intonerar dina instrument...?) :lol:
Svaret på varför en optimalare positionerad, frettad ton -sett skalan/mensuren; och strängens naturliga övertoner över den samma; fungerar bättre: Har jag redan förklarat i detta inlägg.

- Jag hoppas nu att jag både förklarat mig -samt klargjort min syn i denna fråga.


Nä, du har bara förklarat att du tror på TT, inte hur det fungerar (eftersom det inte kan fungera som du påstår).
Det är matematiskt omöjligt att få alla tonarter att låta perfekt, samtidigt.

Image

Läs gärna om saken här: http://www.musikipedia.se/stamningssystem

True temperament är en återgång till medeltida stämningssystem, som alla andra har gått ifrån eftersom de inte fungerar annat än i vissa sammanhang. Knappast något revolutionerande.

Förväntade mig exakt denna typ av svar. Tips från coachen: Du snackar standard mattelinje. TT är inte matte.

https://www.youtube.com/watch?v=E8kTXD8Qgb0

Du har dock helt rätt om nodsen. Jag har försökt att undvika just den termen -eftersom grundorsaken; var att informera mer på en vanlig spåknivå om True Temprament. Skillnaden/meningsskijaktigheten mellan din och min syn: Är att matten du kör i grund -krockar/är okompatibel -med det som verkligen händer.

Notera även att ingen i klippen i TT-klippen; säger någonting om att sustainen, strängvibrationen skall vara bättre på TT; pga band placering inom skala/mensur -sett till hur en sträng beter sig. Ändå påstår jag detta. För att överhuvudtaget kunna förstå detta; måste man själv uppleva det "live" -så att säga.


/ Jonken


09 Jul 2019, 12:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
Makten: testa en gitarr med True Temperament. Kom sen tillbaka.


09 Jul 2019, 12:20
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: NGD - HPD
Vinyljunkie, jag har aldrig testat TT, men lyssnat på demos och det är slående vilken skillnad i stämning det blir. Om man vant sig att spela med TT, tål man då sen att gå tillbaka till vanliga bandstavar?

Jag har märkt att med vanliga bandstavar så kompenserar man (jag m.fl.) olika ackord genom olika former av vibrato för att de inte ska låta surt. Detta är enklare ju färre strängar som är involverade, så vid singelstring-spel blir TT inte lika avgörande eftersom man för det mesta har vibrato på tonen. Men vill man inte ha vibrato - för dynamiken skull kan det vara ”coolt” att spela en rak ”apatisk” ton - så kan vissa toner låta mindre roliga.


09 Jul 2019, 13:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
lgs wrote:
Vinyljunkie, jag har aldrig testat TT, men lyssnat på demos och det är slående vilken skillnad i stämning det blir. Om man vant sig att spela med TT, tål man då sen att gå tillbaka till vanliga bandstavar?

Jag har märkt att med vanliga bandstavar så kompenserar man (jag m.fl.) olika ackord genom olika former av vibrato för att de inte ska låta surt. Detta är enklare ju färre strängar som är involverade, så vid singelstring-spel blir TT inte lika avgörande eftersom man för det mesta har vibrato på tonen. Men vill man inte ha vibrato - för dynamiken skull kan det vara ”coolt” att spela en rak ”apatisk” ton - så kan vissa toner låta mindre roliga.



Nu låter väl det här helt skruvat men när jag ska plocka ut en låt så använder jag en gitarr med raka band. Inte för att det nödvändigtvis blir lättare utan för att det är lättare att återskapa ett sound om man har samma förutsättningar. ibland tycker jag inte att det svåra med att plocka ut luriga saker beror på att man inte hittar tonföljden utan att det kan låta fel av andra anledningar. En TT-gitarr klingar lite annorlunda helt enkelt.

Sen om man ska spela tillsammans med en annan gitarrist som inte har TT blir helheten bättre om jag inte heller har det.

Men om jag sitter och spelar själv - nä då blir det TT. Allt annat låter ju så surt. Sen har jag lärt mig att spela på två olika sätt också, kompensationen du pratar om sitter i muskelminnet och jag känner nog att jag kan växla utan att det blir jobbigt, det är inte större skillnad rent tekniskt jämfört med olika skallängd mm.


09 Jul 2019, 14:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NGD - HPD
albert wrote:
Makten wrote:
True temperament är en återgång till medeltida stämningssystem, som alla andra har gått ifrån eftersom de inte fungerar annat än i vissa sammanhang. Knappast något revolutionerande.

Nu ger jag mig ut på djupt vatten... Men inte är det väl en alternativ stämning true temperament försöker åstadkomma? Det måste väl fortfarande handla om det som kallas liksvävande stämning (som jag läste om i artikeln du länkade till). Teorin bakom true temperament måste vara att oktaverna frekvensmässigt delat med 12 inte ligger på exakt samma avstånd från varandra längdmässigt beroende på fr a strängarnas tjocklek och konstruktion? Annars skulle en true-temperament-gitarr låta mer falskt än en vanlig när man byter tonart, men det gör de ju inte i ljudklippen.

Nu har jag läst på lite mer. True Temperament finns tydligen i olika varianter med olika ambitioner. En siktar på det jag beskrev ovan, men den man ser mest på bilder och i filmklipp är något som kallas "Thidell Formula 1" och tar sikte på det Paul Guy kallar "guitar keys". Det är de facto en alternativ stämning, där man optimerar stämningen för ett antal tonarter spelade med öppna fingersättningar eller barrévarianter av desamma. Då stämmer dessa tonarter bättre, men rimligtvis andra tonarter, eller de nämnda ackorden tagna på helt andra sätt, sämre. Man är med denna variant, åtminstone delvis, tillbaka till det som liksvävande stämning kompromissade bort.

Här är Paul Gus hyggligt lättbegripliga utläggning om de olika varianterna: http://www.guyguitars.com/truetemperame ... htemp.html

_________________
Mats


11 Jul 2019, 11:23
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: NGD - HPD
albert wrote:
Nu har jag läst på lite mer. True Temperament finns tydligen i olika varianter med olika ambitioner. En siktar på det jag beskrev ovan, men den man ser mest på bilder och i filmklipp är något som kallas "Thidell Formula 1" och tar sikte på det Paul Guy kallar "guitar keys". Det är de facto en alternativ stämning, där man optimerar stämningen för ett antal tonarter spelade med öppna fingersättningar eller barrévarianter av desamma. Då stämmer dessa tonarter bättre, men rimligtvis andra tonarter, eller de nämnda ackorden tagna på helt andra sätt, sämre. Man är med denna variant, åtminstone delvis, tillbaka till det som liksvävande stämning kompromissade bort.

Här är Paul Gus hyggligt lättbegripliga utläggning om de olika varianterna: http://www.guyguitars.com/truetemperame ... htemp.html


Innebär det att om man bygger ackord genom att stapla terser på varandra med Thidells Formula 1 så skulle det låta falskt?


11 Jul 2019, 15:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NGD - HPD
lgs wrote:
albert wrote:
Nu har jag läst på lite mer. True Temperament finns tydligen i olika varianter med olika ambitioner. En siktar på det jag beskrev ovan, men den man ser mest på bilder och i filmklipp är något som kallas "Thidell Formula 1" och tar sikte på det Paul Guy kallar "guitar keys". Det är de facto en alternativ stämning, där man optimerar stämningen för ett antal tonarter spelade med öppna fingersättningar eller barrévarianter av desamma. Då stämmer dessa tonarter bättre, men rimligtvis andra tonarter, eller de nämnda ackorden tagna på helt andra sätt, sämre. Man är med denna variant, åtminstone delvis, tillbaka till det som liksvävande stämning kompromissade bort.

Här är Paul Gus hyggligt lättbegripliga utläggning om de olika varianterna: http://www.guyguitars.com/truetemperame ... htemp.html

Innebär det att om man bygger ackord genom att stapla terser på varandra med Thidells Formula 1 så skulle det låta falskt?

Jag kan för lite musikteori för att svara bra på det där och har aldrig testat en True-Temperament-gitarr. Menar du att man greppar tersen på flera ställen i samma ackord? Tolkar Paul Guys förklaring och bandens utseende som att alla toner kan upplevas som falska utanför "guitar keys". Å andra sidan är de ju det (åtminstone terserna) med vanliga band också, fast på annat sätt.

_________________
Mats


11 Jul 2019, 15:38
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: NGD - HPD
albert wrote:
lgs wrote:
Innebär det att om man bygger ackord genom att stapla terser på varandra med Thidells Formula 1 så skulle det låta falskt?

Jag kan för lite musikteori för att svara bra på det där och har aldrig testat en True-Temperament-gitarr. Menar du att man greppar tersen på flera ställen i samma ackord? Tolkar Paul Guys förklaring och bandens utseende som att alla toner kan upplevas som falska utanför "guitar keys". Å andra sidan är de ju det (åtminstone terserna) med vanliga band också, fast på annat sätt.


Inte riktigt, men tänk på hur t.ex. Eric Johnson ibland bygger sina ackord, han lägger inte sällan ackord på samma sätt som en pianist men på gitarren istället. Egentligen kunde jag ha gett andra exempel och sagt "jazz-ackord" för att inte blanda ihop med populärmusik eller hårdrock.


11 Jul 2019, 16:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: 1959-2203, Bing [Bot] and 76 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.