View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 16:23



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
NGD - HPD 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post NGD - HPD
Mycket förkortningar i rubriken. :)

Hals från True Temperament

Gotoh låsbara stämmisar

Grafitsadel

Lundgrenmick, minns inte vad den heter men den låter Super Distortion fast mycket bättre på alla sätt, tvärställd på "fel" sätt vilket blir fantastiskt och alltid retar det nån.

Gotoh-svaj - världens bästa vintagesvaj, håller stämningen och så

Okänd kropp med frän lack, svårt att fånga kulören på bild men den är nån sorts see-through blågrön historia

Killswitch, är ett måste


Image


05 Jul 2019, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: NGD - HPD
Tjusig!
Man blir dock sjösjuk av banden, det ser helt märkligt ut, men är säkerligen bra.


06 Jul 2019, 08:32
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: NGD - HPD
Nice unik gitarrjävel


06 Jul 2019, 09:50
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: NGD - HPD
Fräck helt klart...
Känns det annorlunda att spela på såna band?


06 Jul 2019, 11:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
zoork_1 wrote:
Fräck helt klart...
Känns det annorlunda att spela på såna band?


Det gör det. Allt stämmer, över hela halsen! :)

Men om du menar om det känns konstigt att man skulle trycka ner fingrarna fel och så, så nej. Allt är som vanligt och man ska ju ändå inte glo på halsen när man spelar! Ögonen har man givetvis på trummisen!


06 Jul 2019, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: NGD - HPD
Snygg! Fräck & attitydsrik. Ger helt klart gitarren väldigt mycket mer personlighet. Gillar extra touchen -med Tidell -brädan. Helt klart en GRYM grej att ha; speciellt när man lirar tillsammans med klaviatur. Din gura ger mig också riktigt trevliga nostalgi vibbar: Hade själv stall HB:n vinklad på samma sätt; innan F-spaced mickarna kom. (Ger mer tighthet i botten -och öppenhet och punch på treble -sidan.)

Har du monterat killswitchen över en standard 3-läges switch? Väldigt smart; om du även modifierar switchen: Så att swichen endast får ett "hak -läge" -för normal funktion; och mitten + ena kant läget bildar killswitch funktionen. Den stora skillnaden med detta blir att du får ljud/signal -läget i klilswitch -funktionen rätt: Dvs: När du inte rör switchen är det tyst; och signalfunktionen får du genom att röra switchen. Detta utan att switchen "hakar" åt ena hållet. På detta sätt behöver man inte flippa i "baktakt". Väldigt uppskattad modifikation bland Tom Morello -dykarna.

Återigen: En riktigt nice planka! RESPECT!


/ Jonken


06 Jul 2019, 11:53
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: NGD - HPD
Vinyljunkie wrote:
Men om du menar om det känns konstigt att man skulle trycka ner fingrarna fel och så, så nej. Allt är som vanligt och man ska ju ändå inte glo på halsen när man spelar! Ögonen har man givetvis på trummisen!
Blir faktiskt sugen på att testa.
Sen håller jag med föregående om vinklingen på micken...


06 Jul 2019, 12:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
Jonken wrote:
Snygg! Fräck & attitydsrik. Ger helt klart gitarren väldigt mycket mer personlighet. Gillar extra touchen -med Tidell -brädan. Helt klart en GRYM grej att ha; speciellt när man lirar tillsammans med klaviatur. Din gura ger mig också riktigt trevliga nostalgi vibbar: Hade själv stall HB:n vinklad på samma sätt; innan F-spaced mickarna kom. (Ger mer tighthet i botten -och öppenhet och punch på treble -sidan.)

Har du monterat killswitchen över en standard 3-läges switch? Väldigt smart; om du även modifierar switchen: Så att swichen endast får ett "hak -läge" -för normal funktion; och mitten + ena kant läget bildar killswitch funktionen. Den stora skillnaden med detta blir att du får ljud/signal -läget i klilswitch -funktionen rätt: Dvs: När du inte rör switchen är det tyst; och signalfunktionen får du genom att röra switchen. Detta utan att switchen "hakar" åt ena hållet. På detta sätt behöver man inte flippa i "baktakt". Väldigt uppskattad modifikation bland Tom Morello -dykarna.

Återigen: En riktigt nice planka! RESPECT!


/ Jonken



Jag kan känna samma med en single coil i halsläge, att jag vill ha den tvärställd åt det hållet, det blir köttigare ljud när man fräser på med dist i solon.

Yes! Precis så. Neråt är det ljud och mitten och upp tyst. Jag har den typen av killswitch på alla mina gig-gitarrer, jag har aldrig lärt mig använda volymkontrollen för att få tyst så jag har kört så i säkert 25 år.

Tom Morello är en cool gitarrist. Fast jag fick min idé av Ace Frehley en gång i tiden (som väl fick sin från Pete Townsend).


06 Jul 2019, 12:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
zoork_1 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Men om du menar om det känns konstigt att man skulle trycka ner fingrarna fel och så, så nej. Allt är som vanligt och man ska ju ändå inte glo på halsen när man spelar! Ögonen har man givetvis på trummisen!
Blir faktiskt sugen på att testa.
Sen håller jag med föregående om vinklingen på micken...


Det är ju inte alla som har gehör nog att höra skillnaden och det förringar ju inte heller rockhistorien men det är alldeles alldeles fantastiskt med True Temperament!


06 Jul 2019, 12:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
Goran wrote:
Tjusig!
Man blir dock sjösjuk av banden, det ser helt märkligt ut, men är säkerligen bra.


Man kan dock segla omkring på greppbrädan utan att drälla i intonerings-spa´t! 8)


06 Jul 2019, 12:57
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
Tvåtakt wrote:
Nice unik gitarrjävel


Men kroppen skulle gärna ha varit vit va? :)


06 Jul 2019, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: NGD - HPD
Slår den rusta-stratan? :mrgreen:


06 Jul 2019, 12:59
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
rifle wrote:
Slår den rusta-stratan? :mrgreen:


Det ÄR Rusta-stratan!


06 Jul 2019, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: NGD - HPD
Vinyljunkie wrote:
rifle wrote:
Slår den rusta-stratan? :mrgreen:


Det ÄR Rusta-stratan!

:D
En bra gitarr är en bra gitarr.


06 Jul 2019, 15:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: NGD - HPD
True Temperament är säkert ett kliv upp för gitarren som instrument, en ny fas! Kanske?
Men det ser för jävligt ut, som att titta på en gitarr efter att man druckit träsprit!

Ska ju enligt uppgift vara guld när man spelar med klav-lirare, men hur funkar det när man spelar ihop med gitarrister/basister som inte hoppat på True Temperament?

_________________
pudas


06 Jul 2019, 19:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: NGD - HPD
pudas wrote:
men hur funkar det när man spelar ihop med gitarrister/basister som inte hoppat på True Temperament?

Ungefär samma -som att lira tillsammans med en gitarrist som är taskigt intonerad. Du ligger perfekt; dom gör det inte... Lite samma som att lira med grova strängar på riktigt hög stränghöjd -eller en Tele med raka vintage stallklackar: Låter inte direkt jordgubbar -ju närmare kroppen man spelar. Ingen 'biggie' dock: I rock/blues svängen märks detta inte ens av... :wink:
Finns en ganska bra och enkel låt att testa sitt gehör på när det gäller detta (om man har en TT + en vanlig gura): Europes Cherokee. Spela in med båda gurorna -och lyssna A/B.


/ Jonken :wink:


06 Jul 2019, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NGD - HPD
Vinyljunkie wrote:
Yes! Precis så. Neråt är det ljud och mitten och upp tyst. Jag har den typen av killswitch på alla mina gig-gitarrer, jag har aldrig lärt mig använda volymkontrollen för att få tyst så jag har kört så i säkert 25 år.

Alltså ska inte ”killandet” vara i baktakt? Tycker det brukar låta så och fräckt på det sättet.

_________________
Mats


06 Jul 2019, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: NGD - HPD
albert wrote:
Alltså ska inte ”killandet” vara i baktakt? Tycker det brukar låta så och fräckt på det sättet.

Nä. Det skall helst vara som att spela på ett piano: När man trycker låter det -och när man låter bli: Är det tyst.
Detta är endast en fråga om funktion. Det blir ingen ljudskillnad av att koppla/köra i "baktakt". :wink:


/ Jonken


06 Jul 2019, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: NGD - HPD
Jag fattar inte hur true temperament kan funka alls. Om man tar ett F-ackord och det låter bra, så måste ju ett F# låta skit, eller? Det finns ju inte en likhet om man flyttar sig en halvton åt något håll liksom. :shock:


07 Jul 2019, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NGD - HPD
Jag fattar inte heller, men det finns säkert många utläggningar om hur det funkar, som jag bara inte orkat ta del av. Fattar inte heller att det inte blir knas när man böjer strängar. Vid en vanlig tvåstegsböj, flyttar ju bandet sig flera millimeter åt ena eller andra håller i vissa lägen. Men man kanske kompenserar med mer eller mindre böj nästan automatiskt?

_________________
Mats


07 Jul 2019, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: NGD - HPD
Här är lite lättare info Er alla; som är nyfikna på TT:

Alla som spelar gitarr; har väl upplevt två -eller fler toner/noter; där tonerna vobblar/darrar (bra uttryck; eller hur?) -mot varandra när dessa spelas samtidigt. Oavsett hur mycket man stämmer sin gitarr; går det inte att komma ifrån detta problem. Man kan givetvis stämma Ex ett ackord perfekt; men detta medför att andra saker på gitarren stämmer ännu sämre.

Fenomenet är exakt samma som på ett ostämt AK-piano. Ni som Ex erfarenhet av roddning -på utomhus spelningar: Hur ett perfekt nystämt piano; kan helt plötsligt stämma ur sig utan bara jävulen; när väder & vind kommer in i bilden? :x Noterna/tonerna stämmer inte mot varandra. På elektrisk klaviatur-har man inte detta problem. Tänk om man på skoj kunde pitcha om separata toner/keys -några cent åt pip-svängen på el pianon och synthar? -Hur roligt skulle man inte kunna ha med pianofolket?! -Fan; dom skulle ju bli fullkomligt hysteriska! :lol: Exakt denna problematik existerar (tyvärr) naturligt på ett sträng instrument med raka band. Och den jävliga skillnaden här är att; det går ej att stämma sig/pitcha sig ur detta: Skiten finns där OAVSETT vad man gör! Det enda vi kan göra; är att försöka köra konstgjord andning på det -och justera och stämma för att få så lite effekter av detta som möjligt...

Med TT hoppar man över dessa problem. och inte bara det; man optimerar gitarrens naturliga ton; genom att lägga de naturliga övertonerna exakt där tonerna ligger. Detta medför att frettade strängar ringer ut naturligare och längre. Ex pinch harmonics ligger där dom skall ligga på brädan. Man behöver inte kämpa söka extra med plektrumet -för att nypa fram dessa. Även feedbacken ur stärkare förändras -eftersom samtliga utringade toner över hela brädan kan enklare övergå i övertoner/harmonics.

En bra demo av IA -på övertonerna och Ex 5:orna -som brukar låta röv annars:
https://www.youtube.com/watch?v=D8EjCTb88oA

Här är ett exempel på den extra sustainen -av Steve Vai: I klippet låter det som att han i princip har en sustainer igång på gitarren. Men det enda som händer är att noten ringer ut i oändlighet -för att dess position är exakt på brädan.
https://www.youtube.com/watch?v=uehDWQNActA

Här är ett bra A, B, C, D -demo. Ni som har gehör; kan väldigt enkelt hitta TT-guran genom att bara lyssna. Ni som är nyfikna -och vill lära er: Lyssna efter exakt samma vobbling mellan fler noter -som när ni stämmer Er gitarr på Ert öra/gehör. Hoppa inte fram i klippet -utan lyssna på alla 4 demo exempel: Och gissa själv. Sannolikheten är väldigt stor att Ni gissat rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=l1arFvxO7X8

Bendning av strängar på TT av Anders T:
https://www.youtube.com/watch?v=ljnl_y8JsMs


...Och den stora miljon kronor frågan är ju: Hur viktigt är detta just för mig? Sedan urminnes tider har ju vi fått uppleva fantastisk musk utan denna TT-innovation. Behöver jag verkligen detta -för till just min musik..? Facit för Dig är Ditt egna svar på denna fråga.


/ Jonken :idea:


08 Jul 2019, 09:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
Man måste testa TT för att verkligen fatta hur det är. Och givetvis vara ärlig mot sig själv, vilket då resulterar i att man måste byta ut hela arsenalen av gitarrer hemma! :mrgreen:

Dock är det som jag redan skrivit så att man inte behöver räkna ut hela musikhistorien för det och visst görs det fortfarande fantastisk musik med raka band. Men när man sitter där och spelar på en TT-gitarr... ja då är det en fantastisk känsla!

Jag äger gitarrer med raka band också. De är bra att ha när man ska spela tillsammans med andra gitarrister som inte har TT och när man ska plocka ut låtar. Hänger ni med? Vanliga band är bra när man ska passa in i ett sämre sammanhang, det säger allt tycker jag varför man behöver TT!


08 Jul 2019, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: NGD - HPD
En sak som DEFINITIVT INTE talar för TT -bland techs (misstänker Anders själv inräknad här):
-Ööh; vad tar du för att scallopera TT-brädor....? Svaret är: En hel del mer jämfört med brädor med raka bandstavar...


/ Jonken :o


08 Jul 2019, 12:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
Jonken wrote:
En sak som DEFINITIVT INTE talar för TT -bland techs (misstänker Anders själv inräknad här):
-Ööh; vad tar du för att scallopera TT-brädor....? Svaret är: En hel del mer jämfört med brädor med raka bandstavar...


/ Jonken :o


Jag har själv gjort en sån manöver på en annan gitarr. Det blev funktionellt men inte så snyggt. :mrgreen:


08 Jul 2019, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: NGD - HPD
Vinyljunkie wrote:
Jonken wrote:
En sak som DEFINITIVT INTE talar för TT -bland techs (misstänker Anders själv inräknad här):
-Ööh; vad tar du för att scallopera TT-brädor....? Svaret är: En hel del mer jämfört med brädor med raka bandstavar...


/ Jonken :o


Jag har själv gjort en sån manöver på en annan gitarr. Det blev funktionellt men inte så snyggt. :mrgreen:

BAHDIH! :D


08 Jul 2019, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: NGD - HPD
Jonken wrote:
Med TT hoppar man över dessa problem. och inte bara det; man optimerar gitarrens naturliga ton; genom att lägga de naturliga övertonerna exakt där tonerna ligger.

För en specifik tonart, ja. Det kan ju som sagt omöjligen bli så att ett perfekt barré-F också ger ett perfekt barré-F#. De är ju helt olika kompenserade.
Jämförelsen med piano är intressant, för det är snarast så att en vanlig gitarr är stämd som ett piano. En kompromiss för att allt ska låta "lika fel" (alltså helt okej men inte perfekt). Stämmer man den perfekt i en tonart så låter allt annat skit. Vill man kalla det "true", så visst.

Quote:
Detta medför att frettade strängar ringer ut naturligare och längre. Ex pinch harmonics ligger där dom skall ligga på brädan. Man behöver inte kämpa söka extra med plektrumet -för att nypa fram dessa. Även feedbacken ur stärkare förändras -eftersom samtliga utringade toner över hela brädan kan enklare övergå i övertoner/harmonics.


Ursäkta språket, men vilket enastående skitsnack. :lol: Du menar alltså att en endaste ton på egen hand skulle låta annorlunda/bättre för att man flyttar ett band någon millimeter? Seriöst? Det får du gärna försöka förklara.


08 Jul 2019, 16:35
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: NGD - HPD
Makten: jag utgår ifrån att du aldrig testat en gitarr med True Temperament med tanke på vad du skriver..


08 Jul 2019, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: NGD - HPD
Makten wrote:
Jonken wrote:
Med TT hoppar man över dessa problem. och inte bara det; man optimerar gitarrens naturliga ton; genom att lägga de naturliga övertonerna exakt där tonerna ligger.

För en specifik tonart, ja. Det kan ju som sagt omöjligen bli så att ett perfekt barré-F också ger ett perfekt barré-F#. De är ju helt olika kompenserade.
Jämförelsen med piano är intressant, för det är snarast så att en vanlig gitarr är stämd som ett piano. En kompromiss för att allt ska låta "lika fel" (alltså helt okej men inte perfekt). Stämmer man den perfekt i en tonart så låter allt annat skit. Vill man kalla det "true", så visst.

Quote:
Detta medför att frettade strängar ringer ut naturligare och längre. Ex pinch harmonics ligger där dom skall ligga på brädan. Man behöver inte kämpa söka extra med plektrumet -för att nypa fram dessa. Även feedbacken ur stärkare förändras -eftersom samtliga utringade toner över hela brädan kan enklare övergå i övertoner/harmonics.


Ursäkta språket, men vilket enastående skitsnack. :lol: Du menar alltså att en endaste ton på egen hand skulle låta annorlunda/bättre för att man flyttar ett band någon millimeter? Seriöst? Det får du gärna försöka förklara.

Det första jag direkt kan säga här; är att du KAN OMÖJLIGT ha mycket erfarenhet av en TT-gura. Och med detta som bakrund; är ju egentligen hela din argumentation en hop av egna hypoteser & oren BS. Även om jag skulle bli förvånad om är intresserad av att lyssna; skall jag iaf försöka att göra mitt yttersta för att bena ut funderingarna åt dig.

När en strängs naturliga flageoletter hamnar på samma ställe -där strängen frettas; ger exaktare, stabilare, starkare AK strängton ton. En TT-frettad ton över en specifik skala som ringer ut; övergår avsevärt naturligare och enklare över till tonal feedback. Dvs: Tidells uppfinning; har inte bara att göra med hur strängarna beter sig mot varandra: Utan även hur strängarna beter sig för sig själva. Exakt hur mycket av denna effekt man kan höra; handlar givetvis om tonaliteten i ett specifikt instrument. Detta fenomén sker på alla hyggligt intonerade TT-instrument: På mer tonrika instrument; blir bara effekten större. (Detta har med ett instruments tonbild och sustain att göra.)

Jag tror att du blandar ihop -när jag pratar om instrument med vanliga raka bandstavar i mitt förra inlägg. Jag menade; att på en vanlig bandning kan man stämma in ett ackord perfekt. Men detta medför att andra ackord hämmas negativt av detta. True temprament handlar inte alls om någon specifik tonart. TT funkar över hela brädan: Ja; över barré F -över till barré F# -och vidare till barré G. Du nämner/använder gärna ordet "perfekt" när du styrker dina egna argument. För att undvika missförstånd; vill jag direkt påpeka följande: Eftersom vi pratar om ett stränginstrument -med frettning och anslag: Är det ju givetvis omöjligt att tonerna kan vara lika pitch exakta som på en elektrisk ton kontakt i Ex ett elpiano -eller en synth. Däremot är den riktigt nära ett perfekt stämt AK-piano. (Där tonerna även uppnås med anslag på en sträng.)

Herregud: Att flytta en bandstavs position ett par millimeter gör en JÄVLIGT STOR SKILLNAD!!! (När jag läser detta; kan jag inte undgå att undra: Om du överhuvutaget alls intonerar dina instrument...?) :lol:
Svaret på varför en optimalare positionerad, frettad ton -sett skalan/mensuren; och strängens naturliga övertoner över den samma; fungerar bättre: Har jag redan förklarat i detta inlägg.

- Jag hoppas nu att jag både förklarat mig -samt klargjort min syn i denna fråga.


/ Jonken :?:


08 Jul 2019, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: NGD - HPD
Jonken wrote:
Det första jag direkt kan säga här; är att du KAN OMÖJLIGT ha mycket erfarenhet av en TT-gura. Och med detta som bakrund; är ju egentligen hela din argumentation en hop av egna hypoteser & oren BS. Även om jag skulle bli förvånad om är intresserad av att lyssna; skall jag iaf försöka att göra mitt yttersta för att bena ut funderingarna åt dig.


"Eftersom du inte tror på gud så kan du inte förstå gud." Samma totala ickeargument.

Quote:
När en strängs naturliga flageoletter hamnar på samma ställe -där strängen frettas; ger exaktare, stabilare, starkare AK strängton ton.


Hur då? Flageoletten påverkas noll av bandets placering eftersom bandet inte används vid flageoletter. Flageoletter sker vid strängens noder, alltså de naturliga övertonerna.

Quote:
[En TT-frettad ton över en specifik skala som ringer ut; övergår avsevärt naturligare och enklare över till tonal feedback. Dvs: Tidells uppfinning; har inte bara att göra med hur strängarna beter sig mot varandra: Utan även hur strängarna beter sig för sig själva. Exakt hur mycket av denna effekt man kan höra; handlar givetvis om tonaliteten i ett specifikt instrument. Detta fenomén sker på alla hyggligt intonerade TT-instrument: På mer tonrika instrument; blir bara effekten större. (Detta har med ett instruments tonbild och sustain att göra.)


Det finns ingen som helst rimlig förklaring till att det skulle vara så. I så fall skulle din gitarr också bete sig helt annorlunda om du stämmer upp eller ner den en tiondels-ton.

Quote:
Jag tror att du blandar ihop -när jag pratar om instrument med vanliga raka bandstavar i mitt förra inlägg. Jag menade; att på en vanlig bandning kan man stämma in ett ackord perfekt. Men detta medför att andra ackord hämmas negativt av detta. True temprament handlar inte alls om någon specifik tonart. TT funkar över hela brädan: Ja; över barré F -över till barré F# -och vidare till barré G. Du nämner/använder gärna ordet "perfekt" när du styrker dina egna argument. För att undvika missförstånd; vill jag direkt påpeka följande: Eftersom vi pratar om ett stränginstrument -med frettning och anslag: Är det ju givetvis omöjligt att tonerna kan vara lika pitch exakta som på en elektrisk ton kontakt i Ex ett elpiano -eller en synth. Däremot är den riktigt nära ett perfekt stämt AK-piano. (Där tonerna även uppnås med anslag på en sträng.)


Hur kan F och F# stämma när den individuella skillnaden i stränglängd är helt olika dem emellan? Du har ju ändrat hela förhållandet mellan komponenterna i ters, kvint och så vidare när du flyttar dig ett band åt något håll.
Man stämmer inte akustiska pianon "perfekt", av just denna anledning. Det går nämligen inte om man vill att alla tonarter ska låta likadant eller lika bra.

Quote:
Herregud: Att flytta en bandstavs position ett par millimeter gör en JÄVLIGT STOR SKILLNAD!!! (När jag läser detta; kan jag inte undgå att undra: Om du överhuvutaget alls intonerar dina instrument...?) :lol:
Svaret på varför en optimalare positionerad, frettad ton -sett skalan/mensuren; och strängens naturliga övertoner över den samma; fungerar bättre: Har jag redan förklarat i detta inlägg.

- Jag hoppas nu att jag både förklarat mig -samt klargjort min syn i denna fråga.


Nä, du har bara förklarat att du tror på TT, inte hur det fungerar (eftersom det inte kan fungera som du påstår).
Det är matematiskt omöjligt att få alla tonarter att låta perfekt, samtidigt.

Image

Läs gärna om saken här: http://www.musikipedia.se/stamningssystem

True temperament är en återgång till medeltida stämningssystem, som alla andra har gått ifrån eftersom de inte fungerar annat än i vissa sammanhang. Knappast något revolutionerande.


09 Jul 2019, 10:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: NGD - HPD
Makten wrote:
True temperament är en återgång till medeltida stämningssystem, som alla andra har gått ifrån eftersom de inte fungerar annat än i vissa sammanhang. Knappast något revolutionerande.

Nu ger jag mig ut på djupt vatten... Men inte är det väl en alternativ stämning true temperament försöker åstadkomma? Det måste väl fortfarande handla om det som kallas liksvävande stämning (som jag läste om i artikeln du länkade till). Teorin bakom true temperament måste vara att oktaverna frekvensmässigt delat med 12 inte ligger på exakt samma avstånd från varandra längdmässigt beroende på fr a strängarnas tjocklek och konstruktion? Annars skulle en true-temperament-gitarr låta mer falskt än en vanlig när man byter tonart, men det gör de ju inte i ljudklippen.

_________________
Mats


09 Jul 2019, 11:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 88 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.