View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 17:20



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Bra HS-kombination? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Bra HS-kombination?
Bara för att man äntligen börjat bygga en HPD betyder det inte att man inte kan börja planera nästa... :mrgreen:

Jag tänker HS-strata med humbucker i stalläget, stratamick i halsläge. (Ja, Charvel gör såna, men jag vill ha fetare hals med lite vintagefeel.)

Ni som testat, vad är en bra HS-kombo?
Suhr SSV+ML?
DiMarzio?
Duncan?

Just det, till saken hör att jag gillar Fender Texas Special. Hade en lönnhalsad strata som lät förträffligt med en sån i halsläge, saknar det soundet.

Det får gärna vara lättillgängliga grejer...

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


04 Jul 2019, 13:11
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Bra HS-kombination?
Om du vill ha Fender Texas Special i hals och göra det enkelt för dig - varför inte bara köpa en DiMarzio PafPro, alternativt en Super Distortion om du vill ha rockigare ljud? Klassiker som funkar båda två och går att hitta billigt beggat. Vill du köra butique-prylen så finns ju eminenta Lundgren - ingen mening att gå över ån efter vatten.


04 Jul 2019, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bra HS-kombination?
Vad skall du lira? Typ av ljud och i vad?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jul 2019, 14:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Bra HS-kombination?
Rockigare pop/rock?!

Jag gillar klassiska crunchiga ljud, men drar gärna på lite mer dist när det ska liras lead.
Hemma lirar jag på en Koch Pedaltone, i repan på en Egnater M4 med lite olika preampmoduler, mest en hotroddad Marshall-variant som heter SL2 som gör typ allt från småcrunch till närapå high-gain.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


04 Jul 2019, 14:25
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bra HS-kombination?
Tom-Andrew wrote:
Rockigare pop/rock?!

Jag gillar klassiska crunchiga ljud, men drar gärna på lite mer dist när det ska liras lead.
Hemma lirar jag på en Koch Pedaltone, i repan på en Egnater M4 med lite olika preampmoduler, mest en hotroddad Marshall-variant som heter SL2 som gör typ allt från småcrunch till närapå high-gain.


Då skulle jag välja (och DiMarizo känner jag till väldigt bra, så det tipsas om såna).
Stall: DiMarzio Fred. En moderna, lite hetare (men inte "het"), PAF mick.
Ganska lik en PAF Pro med med lite mer mellanregister.

Hals: Lite svårare här, beror på vad man har halsmicken till, men jag gissar på att det mest är till solo och lite rent plonk här och där?
Snällare varianten: Virtual Vintage Blues
Styggare varianten (lite hetare och lite fetare): Virtual Vintage Heavy Blues.
Båda är tysta mickar.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jul 2019, 14:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Bra HS-kombination?
Nu har jag lyssnat på YT och Virtual Vintage Blues och Heavy Blues låter som jag vill att det ska!
FRED låter också bra... men de flesta klipp är det för mkt shred/metal.
Hur funkar t.ex. en 36th Anniversary i en strata?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


04 Jul 2019, 16:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Bra HS-kombination?
Heavy Blues är en fantastiskt bra halsmick, har den i en Strata med Tone Zone S vid stall.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


04 Jul 2019, 16:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Bra HS-kombination?
Harvester wrote:
Heavy Blues är en fantastiskt bra halsmick, har den i en Strata med Tone Zone S vid stall.

PS.
Du kanske inte skall lyssna så mycket på mig, jag är en sån där humbuckergubbe.
:D

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


04 Jul 2019, 16:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bra HS-kombination?
Tom-Andrew wrote:
Nu har jag lyssnat på YT och Virtual Vintage Blues och Heavy Blues låter som jag vill att det ska!
FRED låter också bra... men de flesta klipp är det för mkt shred/metal.
Hur funkar t.ex. en 36th Anniversary i en strata?


36th är kanon i en strata om den inte är för middig i sig själv.
Den har en ganska näsig liten midd puckel (som gör att man tränger igenom sjukt bra).
Men Fred är inte en typisk, dynamiklös, shred mick. Det är nog att den är en datoranimerad signatur mick
Som gör att den drar till sig noddlare.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jul 2019, 17:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Bra HS-kombination?
Harvester wrote:
Harvester wrote:
Heavy Blues är en fantastiskt bra halsmick, har den i en Strata med Tone Zone S vid stall.

PS.
Du kanske inte skall lyssna så mycket på mig, jag är en sån där humbuckergubbe.
:D

Johodå. Jag är ju lite sån jag med. :D

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


04 Jul 2019, 19:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Bra HS-kombination?
Magnus Olsson wrote:
Tom-Andrew wrote:
Nu har jag lyssnat på YT och Virtual Vintage Blues och Heavy Blues låter som jag vill att det ska!
FRED låter också bra... men de flesta klipp är det för mkt shred/metal.
Hur funkar t.ex. en 36th Anniversary i en strata?


36th är kanon i en strata om den inte är för middig i sig själv.
Den har en ganska näsig liten midd puckel (som gör att man tränger igenom sjukt bra).
Men Fred är inte en typisk, dynamiklös, shred mick. Det är nog att den är en datoranimerad signatur mick
Som gör att den drar till sig noddlare.

/Magnus

Uppfattat!
Jag tänkte skruva ihop nåt med alkropp och lönnhals med dito bräda.
Helt klart risk för middig gitarr med rapp respons.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


04 Jul 2019, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Bra HS-kombination?
Vinyljunkie wrote:
Om du vill ha Fender Texas Special i hals och göra det enkelt för dig - varför inte bara köpa en DiMarzio PafPro, alternativt en Super Distortion om du vill ha rockigare ljud? Klassiker som funkar båda två och går att hitta billigt beggat. Vill du köra butique-prylen så finns ju eminenta Lundgren - ingen mening att gå över ån efter vatten.

Lundgren är helt klart ett alternativ. Johan är en trevlig prick. Sånt bör premieras.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


04 Jul 2019, 19:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Bra HS-kombination?
Varför inte ta en HH pleka och slänga in en Humbucker From Hell vid hals.
Om du tröttnar på singlecoil så har du redan rätt pleka.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


04 Jul 2019, 22:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Bra HS-kombination?
För att jag bygger en HH-tele just nu. :mrgreen:

...och för att jag är svag för rear route och hardtail.
Tänker att det blir en så basic variant som möjligt med blott en HB och en singlecoil och en trelägesswitch.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


04 Jul 2019, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Bra HS-kombination?
Min personliga syn på en bra humbucker/singlecoil -kombination; är att försöka ha återhållsam out put på HB'n -samtidigt som man försöker att gå motsatt håll på SC'n. Vore jag du; skulle jag definitivt utgå ifrån Texas special SC-micken du gillar. Sedan försöka hitta något riktigt återhållsamt och PAF-igt till stallet. Nu vet jag inte alls vilken typ av gitarr detta skall monteras i; men jag skulle lägga ner riktigt mycket extra tid för att anpassa HB-mickens avstånd till stallklackarna precis rätt; sett till tonen. Exakt var sweet-spot positionen hamnar; handlar till 80% om vilken strängtjocklek + strängtyp man skall spänna upp över mickarna. Typ: Tjockare strängar = Närmare stallklackarna; och tvärt om med tunnare strängar.
Sedan är det -det här med polspacingen: Avståndet på stallets E-E styr detta. (Jag HATAR när E-strängarna på mickar låter tröttare -jämfört med de övriga strängarna.) Med en normalspacad HB: Vinkla SC'n mycket. Med F-spaced HB: Behöver inte vinkla alls. Problemet är ju ofta när det gäller Strator: Är ju att hitta en återhållsammare output HB; som är F/TB -spaced. En grymt bra början är ju en Seymour Duncan Alnico II Pro i trembucker -format. (Det är denna typ av output du vill ligga på tillsammans med Fender CS Texas special. Såg att Bojaren Igs -hade en F-spaced RAW HB till salu här på Bojen. Detta är en låg output mick -som låter gammal PAF. Dessa mickar är dock ej vaxdoppade; vilket ger extra öppenhet tonen -samtidigt som de är lite mer känsliga för oljud.
Slutligen: Du vill inte splitta/tappa en lågoutput HB. Du vill istället parallell -koppla dem tillsammans med SC.


/ Jonken :idea:


06 Jul 2019, 20:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Bra HS-kombination?
Gammal tråd. Men nu med någon form av slutsats.

Jag chansade på VV Blues och 36th Anniversary och utnyttjade lite mässrabatt hos GMF på gitarrmässan i Fryshuset i höstas.

Nu är gitarren äntligen klar och jag är definitivt förtjust i hur den låter.
Fet stratakaraktär i halsläget, tajt humbucker i stallposition. De matchar varann bra i output också.
Just nu har jag dock virat dem ur fas i mittenläget så det ska fixas med rätt schema från DiMarzio - som var blixtsnabba med att svara på mail. Sånt gillar jag!

Jag har dock förvånansvärt mkt oväsen från gitarren. Den saknar just nu baklucka men har svårt att se att det är det som gör det.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


28 Jun 2020, 19:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 97 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.