View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:12



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Hals infästning/montering skruvar...? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Hals infästning/montering skruvar...?
Hemma, förkyld -utav jävulen denna vecka.

Tänkte passa på belysa en sak i byggare/HPD -svängen; som ofta faller mellan ramarna: Halsinfästningsskruvar.

Det är säkert många som känner igen sig: Slängde ihop en HPD-gura efter mina egna specifikationer. Trots kvalla delar rakt igenom; blev slutresultatet inte riktigt det man hade hoppats på. Orsaken kan givetvis bero på många saker. Men ett av det absolut vanligaste goofarna; är otroligt nog så vansinnigt som halsinfästningsskruvar!? Jag menar: -Hey; Fender är väl standard: Så deras spec kan ju inte vara fel... -Eller?

Men sanningen är att det finns många olika typer av halsmonteringsskruvar. Problemet är att andra skruvar än standard kan vara lite knivigare att hitta. En standard Fender halsmonteringsskruv är i regel mellan 39 mm till 45 mm lång. De vanligaste halsskruvarna är dock 44 till 45 mm långa. I tumväg motsvarar detta i regel 1 3/4". Men hur tjocka är dessa skruvar? De är i regel 4.1 mm tjocka.

Exempel:
De flesta av de som bygger ihop sina HPD-gitarrer; gör detta på kroppar tillverkade i USA. I dessa är ofta hålen för halsmonteringsskruvarna färdigborrade. Dessa hål är oftast borrade med 3/16" tum borrar. Detta är 4.7625 mm. Detta innebär att vi får ett REJÄLT GLAPP mellanskruv och hålet genom kroppen. Tanken med konstruktionen är inte att skruvarna skall skruvas genom kroppen -utan endast in i hålet i halsen. Detta ger dock ändå ett glapp -och en ostabilitet i halsfickan. Halsen kan ganska enkelt röra sig i sidled i halsfickan.

Exempelvis amerikanska Charvel och Jackson använder betydligt bättre skruvar i sina instrument. Dessa skruvar har en tjocklek på ca 4.8 mm. Och japanska Ibanez kör fetare metriska skruvar med 5 mm tjocklek. Detta är givetvis en stor del att dessa tillverkarnas instrument har erkänt rykte om att ha stabila halsinfästningar i sina instrument. Charvel/Jackson monterings hål är borrande för 3/16" -och Ibanez för 5 mm.

Att hitta rätt skruvar för sitt instrument projekt -kan därför bli väldigt mycket klurigare. Nya skruvar -utanför standardmåtten är ovanliga i gitarrdelsbutikerna. Det säljs begagnade skruvar Ex på Ebay. Dock tenderar dessa kosta en hel massa pengar; med frakt & dyl -innan man har dessa hemma. Därför kan det vara smart att istället vända sig till företag -som säljer skruvar på gross: Ex: Bolt Base i England, McMaster-Carr i USA. Eller hitta/tipsa någon välsorterad säljare i Sverige -som tillhandahåller tum och millimeter skruvar. Varför inte passa på att uppgradera till rostfritt i samma veva? Kan vara smart att stacka upp lite No.10 1 3/4" och Lite M5 x 45 träskruvar för standard Strata/Tele halsmontering.

Har man en gång upplevt skillnaden; vill man inte längre ha glappande standard skruvar på sina instrument. Pratar vi basar; är det ännu viktigare med riktiga skruvar -som håller bas halsarna på plats.


/ Jonken :idea:


26 Jun 2019, 19:10
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Minns en svart Washburn Raven som jag köpte ’79-’80, hur jag än drog åt skruvarna så kunde halsen röra sig. Givetvis tröttnade mitt unga jag på denna ”feature” och lossade halsen, tryckte in lite lim i halsfickan och i med halsen igen, skruvade i skruvarna och väntade någon dag. Med både hängslen och livrem blev det stabilt men kanske inte så servicevänligt för framtiden. I första hand borde jag kanske testat med andra skruvar men dina råd kommer lite sent... :wink:

Appropå infästning/montering, varför i hela friden sålde jag min Travis Bean TB-1000S #137, det tillhör livets stora mysterier... :(

Gällande rostfria halsskruvar, är det en uppgradering som överhuvudtaget märks annat än i plånboken? Eller missar jag något här :?:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


27 Jun 2019, 08:52
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Monterade gänginsatser i halsen på min stratta med tillhörande maskinskruvar och har inte ångrat mig, otrolig skillnad.


27 Jun 2019, 09:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
På mitt senaste bygge så använde jag mig av rostfria VVS-skruv 5,0X40, dom är ju försänkta och har kullrad skalle så det passar ju bra.
Gängorna på VVS-skruven kändes mycket bättre än på de halsskruvar jag hade liggandes.
Kanon!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


27 Jun 2019, 11:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Granis67 wrote:

Gällande rostfria halsskruvar, är det en uppgradering som överhuvudtaget märks annat än i plånboken? Eller missar jag något här :?:



Nä inte ett dugg, om du inte spelar ute när det regnar ?

Gejen med rostfritt (RF) och att det skulle göra någon skilnand, så vill mena att det är en USA grej pga luftfuktighet i många stater.

När jag jobbade i califonia såg jag ingen rost på instrument eller stärkare.
Men när jag jobbade in norra florida ( Jacksonwill) så blev jag först förvånad över hur mycket rostiga strängar, stall ,skuvar, mm var.

Klart RF har sin plats, om man lever i ett fuktigt klimat, men inte ett skit att göra med "tone"



JMT, YES ! helt klart nu pratar vi saklighet , då träskruve kan inte göra samma monent = dragkraft som en skruv kan.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Jun 2019, 16:15
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 12:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
JTM wrote:
Monterade gänginsatser i halsen på min stratta med tillhörande maskinskruvar och har inte ångrat mig, otrolig skillnad.


Rampamuff?


27 Jun 2019, 17:09
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Puttarn wrote:
JTM wrote:
Monterade gänginsatser i halsen på min stratta med tillhörande maskinskruvar och har inte ångrat mig, otrolig skillnad.


Rampamuff?

Kommer tyvärr inte ihåg vad dom hette, köpte dom på ebay från England


27 Jun 2019, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Vad detta egentligen handlar om här är; optimalare stabilitet: För att sätta fingret ännu exaktare på saken: -När du sticker en halsskruv igenom kroppen: -Hur mycket kan den gängade biten på andra sidan röra sig i sidled? En stabil halsinfästning handlar om att skruven inte kan röra sig mycket i sidled. Parallellt med detta skall halsskruvens gängor inte heller nypa allt för mycket genom hålet i kroppen.

Nästa bit handlar om ton. Mer stabilitet = Bättre tonöverföring. Detta är sanningen -oavsett vem som köper -vem som inte köper detta. Men om man skall göra en väldigt lång historia kort; ligger skillnaden i att halsskruvarna stabiliserar små,små ihåligheter bättre när de går genom kroppen. Det är så lite; att det knappt är nämnvärt. MEN det som är nämnvärt är att detta sker i princip det vitalaste stället i hela instrumentets grundkonstruktion.

Material: Så länge måtten man har är "äkta" och riktiga; uppnår man stabiliteten man strävar efter. Sedan kan man väl ställa sig frågan: -Varför metall kvalité i tillverkarnas bättre grejer i regel är bättre? Varför skulle de överhuvudtaget bry sig att spendera extra i kostnader -om detta verkligen inte alls gör någon skillnad. (Detta har absolut ingenting med "corrosion at the cost" -eller rost att göra.)
Dock kan det vara rejäl överkurs att använda Ex härdat A2 55,000psi slitage tolerant (RC65 verktygsstål) till just detta. Dock hamnar detta i ett helt annat läge -när det gäller metall i mekaniska delar som gnuggar eller glider mot varandra Ex i ett svajstall. :idea:


/ Jonken :wink:


29 Jun 2019, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Bra tips, men för att få lite perspektiv så är ju skruvad hals lågbudgetdesign från början.
Speciellt denna varianten med glappande halsficka och skruvar (träskruvar) från 40-talet.
mer att likna vid träslöjd än instrumentbyggande.

Vill man ha den konstruktionen kan det ju förvisso vara bra att uppgradera tex till maskinskruv och gängor,
men det är fortfarande en undermålig lösning på ett instrument.

_________________



29 Jun 2019, 13:13
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Amp Healer II wrote:
Granis67 wrote:

Gällande rostfria halsskruvar, är det en uppgradering som överhuvudtaget märks annat än i plånboken? Eller missar jag något här :?:



Nä inte ett dugg, om du inte spelar ute när det regnar ?

Gejen med rostfritt (RF) och att det skulle göra någon skilnand, så vill mena att det är en USA grej pga luftfuktighet i många stater.

När jag jobbade i califonia såg jag ingen rost på instrument eller stärkare.
Men när jag jobbade in norra florida ( Jacksonwill) så blev jag först förvånad över hur mycket rostiga strängar, stall ,skuvar, mm var.

Klart RF har sin plats, om man lever i ett fuktigt klimat, men inte ett skit att göra med "tone"



JMT, YES ! helt klart nu pratar vi saklighet , då träskruve kan inte göra samma monent = dragkraft som en skruv kan.


Det sägs att t.ex. bilar rostar mer på västkusten (typ Göteborg-Uddevalla) än andra som befinner sig längre från västkusten och dess saltvatten.

Så rostfria skruvar kan vara att föredra för hållbarhetens skull.


29 Jun 2019, 18:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Mike Leaf wrote:
Bra tips, men för att få lite perspektiv så är ju skruvad hals lågbudgetdesign från början.
Speciellt denna varianten med glappande halsficka och skruvar (träskruvar) från 40-talet.
mer att likna vid träslöjd än instrumentbyggande.

Vill man ha den konstruktionen kan det ju förvisso vara bra att uppgradera tex till maskinskruv och gängor,
men det är fortfarande en undermålig lösning på ett instrument.

Det ligger en hel del i det du säger. Alla som har upplevt passformen på halsficka i en klassisk 70-tals Strata/P -eller Jazzbas känner nog igen sig. Typ; där man mer än ofta kan sticka ner en gammal 5 krona i glappet mellan kroppen i halsen i fickan. (Det räckte typ; att ta tag i halsen lite hårdare -för att få den att röra sig i sidled.)

Pratar i modernare halsfickor; speciellt på lackade HPD-grejer: är det lackresterna i halsfickorna som är problemet. Detta medför oftast att halsens botten/undersida inte har tillräckligt god kontakt. De flesta skruvar bara in halsen i fickan utan att slipa bort dessa lackrester. Samma sak gäller väggarna: Dessa är frästa väldigt bra nuförtiden. Hals infästningen blir tight i sidled. Dock lackresterna i väggar medför att halsen sällan ens spårar korrekt genom cetrallijen i instrumentet. (Detta är väldigt lätt och se för ett tränat öga -genom yttersta stränagrnas avstånd ut till bandkant på det nedersta bandet: Är ena strängen närmare bandkanten; har man troligtvis goofat i monteringsprocessen.)

Dessa lackrester i golvet på halsfickan hindrar botten på halsens fästyta att ha tillräcklig kontakt för att den inte skall röra sig. Även ojämna, komprimerade (trä) -halsfickor ger samma effekt gällande stabilitet. Det enda sättet; utöver fixa optimalare kontakt i sin halsficka handlar om att färsta den bättre -för att den inte skall kunna röra sig. Och det är här de optimalare halsskruvarna kommer in i bilden. I taskiga halsfickor är det själva skruvarna som står för en betydligt större del av tonkontakten mellan de två huvudträbitarna i instrumentet. Det är i detta läge som tonförbättringen märks mest i skruvar -och skruvarnas design. Exempelvis: Skruvar som inte är jängade hela vägen till huvet -och sitter tight i hålen genom kroppen: Ger mer tonöverföring. Dessa skruvar är ofta även större i diameter; vilket givetvis även bidrar. Detta parallellt som skruvarna håller hop halsen och kroppen stabilare/hårdare. Det här hårdare draget som uppnås med detta; ger även klang/ton förbättring i instrumentet.

Dock ett varningens ord om riskerna med detta:
Att dra fast sin hals hårdare över en ojämn yta innebär även risker. Träet i halsen orkar inte hantera detta extra drag i längden; och kan komma att böja sig. Ex: Man får en vågig bräda. Oftast en puckel -eller en dal efter 12:e bandet. Detta pag av att de extra spänningarna i halsen böjt träet efter ojämnheterna i halsfickan.


/ Jonken


30 Jun 2019, 11:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Relaterat till detta:
Vilken dimension borr ska man borra med i halsen för typ standard halsskruv (Gotoh)?

Ang. gängat/maskinskruv så använder exempelvis Tyler den här lösningen. Resultatet är utmärkt. :D

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


30 Jun 2019, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Tom-Andrew wrote:
Vilken dimension borr ska man borra med i halsen för typ standard halsskruv (Gotoh)?

3 mm


/ Jonken


30 Jun 2019, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Jonken wrote:
Tom-Andrew wrote:
Vilken dimension borr ska man borra med i halsen för typ standard halsskruv (Gotoh)?

3 mm


/ Jonken

Tack! :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


30 Jun 2019, 22:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Här är förresten en länk till Bolt Base i England; som säljer GRYMMA -kvalla skruvar i rostfritt. https://boltbase.com/product-category/wood-screws/pozi-countersunk-wood-screws/?swoof=1&really_curr_tax=199-product_cat&paged=1

Jag kan inte rekommendera nog att testa dessa. Man kan optimera sina kontaktytor hur perfekta som helst; och dra fast halsen med orginal skruvarna. Det blir nice; men inte ens i närheten av lika bra som att dra fast halsen med denna typ av skruvar. En väldigt hör -och mätbar skillnad; som inte ens de mest envisa individer kan argumentera mot i en A/B -jämförelse. Detta för att skillnaden blir att få medlen; till att plocka ur övertoner -i princip ända till översadeln. (Tänk; typ "IA" Eklundh.) Väldigt tacksamt för gitarrister. Men frågan är om detta egentligen inte är dubbelt så mer användbart och uppskattat bland basisterna. Detta öppnar upp ett HELT annat tonomfångsregister i basar. Låga E -och B-strängarna får ett helt nytt liv i basarna. Samt att nålen på stämaparater är nästan läskigt stabil. Nålen rör sig i takt med vad du vrider på stämskruven; utan en massa oroligheter.

Hade en väldigt skeptisk bassist hos mig tidigare i veckan; som hade hört om detta från en annan bassist som varit hos mig. Han hade med sig två av billigaste Jackson basar -samt två Squire basar till mig. På de första två basarna (en 4:a och en 5:a) -gjordes jobbet i två steg:

Steg 1: Optimering av kontakt i halsficka -följt av montering med orginal skruvarna.
Steg 2: Omborrning av skruvhål -och om fästning av hals med stål skruvarna.

Nu är han på turné; och använder bara dessa fyra basar som sina "go-to" basar. Och fler band folk ringer i princip oavbrutet från denna turné; och vill ha samma sak gjorda på basar och gitarrer. Detta berättar vilken skillnad detta verkligen innebär.

Notera även Stainless dowelscrews. (Dessa finns inte med rätt mått och rätt tum gänga i länken.) I Ex Pållar med TOM stall; ger dessa rostfria skruvar en riktigt nice tonal förbättring. I skruvade i kroppen låter dessa mer som en tongaffel -när man knäpper till dom. Det tonmässiga förbättringen/skillnaden blir att instrumentets tonala register hamnar närmare; vad man hör i en gammal vintage LP: Istället för den dåvare och mörkare tonen; får man en: -Jämnare, klarare och diskant rikare AK-ton. Ungefär det man hör i ett vintage instrument -som betingar en rejäl hög med valuta på säljes marknaden. Det som händer här är att:

-Skruven har så mycket bättre kontakt i kroppen. (Med skruvlängden bestämmer man själv hur djupt i kroppen man vill skruva trädelen av den samma.)
-Skruven är gjord av ett mycket bättre material -som fixar att både stabilisera och överföra vibrationer bättre.

Så; om någon är sugen på att tjäna lite extra slantar neråt i Sverige: Är speciellt halsskruvarna ett riktigt bra tips. De är billiga; och därmed en smart investering. Eftersom man inte skall dra fast en hals hårt över ojämna kontaktytor; kräver detta lite kunnande i att kunna skapa raka, o-shimmade kontaktytor i halsfickan. Detta samt om borra hålen genom kroppen -samt i halsen. (+4.5 mm genom kroppen och 3,5 mm i halsen.) Glöm förbövelen inte att köra med lite wax -eller stearin första gången man drar fast skruvarna. Dessa skruvar bottnar tvärt och solitt -och sitter som berget! Jag lovar: Kunderna är inte direkt missnöjda -när de lägger sina vantar på grejerna efteråt. Och då menar jag alla typer av strängollare: -Proffs, -yrkesmusiker -som amatörmusiker.

- Trevlig sommar alla Bojare!!! :)


/ Sommar-Jonken 8)


22 Jul 2019, 12:57
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Tom-Andrew wrote:
Relaterat till detta:
Vilken dimension borr ska man borra med i halsen för typ standard halsskruv (Gotoh)? (...)

Generellt så ska man borra med samma diameter som skruvens kärna. Mät med ett skjutmått mellan gängorna.
Här är det dock på plats med en varning: med ett såpass hårt träslag som lönn ska man vara väldigt försiktig och noggrann, framför allt när man borrar hålen. Jag har faktiskt inte sett en korrekt instruktion på Youtube (jag kanske skulle göra en själv...) Det är enormt viktigt att borra i exakt vinkel, att handborra lite på måfå är kriminellt. Pelarborr är essentiellt. Jag bifogar en bild på en enkel borrjigg som gör jobbet:
Attachment:
borrjigg_halsskruvar.v01.jpg
borrjigg_halsskruvar.v01.jpg [ 31.97 KiB | Viewed 8061 times ]
Jiggen löser problemet med att greppbrädan är välvd, och låser halsen vinkelrätt mot underlaget.
När man ska dra i skruven första gången så gängar man den ju samtidigt, så det gäller att vara noggrann. Smörj hålet med smält stearin, och dra i skruven långsamt så den inte hettas upp för mycket.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


29 Jul 2019, 15:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Det är onekligen smart att ha koll på både hålstorlek och infästningsvinklar -speciellt vid första den monteringen.
Jag jobbar själv ganska omfattande med service som ändra på dessa ursprungliga borr vinklar. När jag optimerar kontakter -i halsfickor -i fabriks instrument; är hålen redan borrade i fabrik. Just dessa orginal borrvinklar ändras -när halsen väl sitter fast som den skall göra. Det är väldigt viktigt att ha örn koll; när man monterar ihop kropp och hals efter att vinklar har ändrats. Gör man dessa saker tillräckligt ofta; känner man direkt om hål funkar -och när de inte gör detta. I de vanligaste fabriksinstrumenten är inte hålen som går genom kroppen så noga anpassade för skruvarna som går igenom den samma. Det finns i regel ett "spel" i skruvarnas utgång i kroppen om hålen är rena från lackrester & dyl. Detta spel gör att man i oftast kan dra fast halsen samma hål utan några som helst problem. Däremot om man skall köra med anpassade hål för skruvarna + skruvar som är betydligt starkare i material (som denna tråd egentligen handlar om); kräver ännu mer koll. Där är man oftare tvungen att plugga de gamla hålen -och borra nya i rätt vinkel.

Att positionera nya skruvhål exakt rätt; ser oftare enklare ut i broschyren än det är i verkligheten. Sedan om man lyckas positionera dessa hål rätt; måste man också positionera borren rätt -sett till dessa hål. Speciellt i en jigg; kan det se fint ut när man borrar: Men någon av hålen är ändå "off" vid monteringen. För ett optimalt resultat använder man inte borrarna -för att hitta exakt center i hålen (oavsett om kör typ brad point -eller centrerande spetsborrar).

Den vanligaste orsaken till att en hals spricker vid montering -med ändrade skruvvinklar; beror (tillskillnad mot vad många tror) -faktiskt inte om själva vinklarna; utan om anliggningsytan mellan de två träbitarna som skruven skall dra ihop. Sämre anliggningsytor; innebär luft mellan trä bitarna. Detta skapar för stora spänningar i träbiten som skall spännas mot. Har man tur; är det bara jängorna i träet som ryker. Otur = Ja; då spricker det.


/ Jonken


29 Jul 2019, 16:12
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Jonken wrote:
Här är förresten en länk till Bolt Base i England; som säljer GRYMMA -kvalla skruvar i rostfritt. https://boltbase.com/product-category/wood-screws/pozi-countersunk-wood-screws/?swoof=1&really_curr_tax=199-product_cat&paged=1


Intressant!

Om man nu skulle köpa skruvar till följande kropp/hals-kombinationer, vilka skruvdimensioner i Bolt Base-länken rekommenderar du då?

1. Fabriksborrad Warmoth-hals i tostad lönn och MJT-kropp i ask som idag är skruvad med Fender originalskruvar och Fender originalplatta.
2. Fabriksborrad Warmoth-hals i tostad lönn och MJT-kropp i al som idag är skruvad med Fender originalskruvar och Fender originalplatta.
3. Fabriksborrad Warmoth-hals helt i rosewood (utan lönn) och Warmoth-kropp i al som är skruvad med Fender originalskruvar och Fender originalplatta.
4. Pluggad och omborrad Fender-treskruvshals (från 73) och originalborrad tillhörande kropp skruvad med originalskruvar.

Tack på förhand!


29 Jul 2019, 22:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
CarlM wrote:
Intressant!

Om man nu skulle köpa skruvar till följande kropp/hals-kombinationer, vilka skruvdimensioner i Bolt Base-länken rekommenderar du då?

1. Fabriksborrad Warmoth-hals i tostad lönn och MJT-kropp i ask som idag är skruvad med Fender originalskruvar och Fender originalplatta.
2. Fabriksborrad Warmoth-hals i tostad lönn och MJT-kropp i al som idag är skruvad med Fender originalskruvar och Fender originalplatta.
3. Fabriksborrad Warmoth-hals helt i rosewood (utan lönn) och Warmoth-kropp i al som är skruvad med Fender originalskruvar och Fender originalplatta.
4. Pluggad och omborrad Fender-treskruvshals (från 73) och originalborrad tillhörande kropp skruvad med originalskruvar.

Tack på förhand!

Du vill ha ett alternativ av följande två skruvar:

A.) Stainless Steel Pozi countersunk woodscrews No.10 x 3/4" DIN 7997. (Dessa har plana skruvskallar.)
B.) Stainless Steel Pozi raised countersunk woodscrews No.10 x 3/4" DIN 7997. (Dessa har de klassiskt rundade skruvskallarna.)

Dessa skruvar är ca 44 - 45 mm långa. Vilket gör att de passar till standard Tele/Strat. Har du instrument med intagen hals häl; vill du ha kortare skruvar på typ 35 mm. Det är bättre att maila dessa uppgifter till Bolt Base. Då får du rätt på en gång. Dom är väldigt hjälpsamma. Du kan även begära en custom listing på din order över Ebay; så du kan betala med ditt PayPal -konto.

Skulle rekomendera att beställa båda varianterna -så du kan testa/bedöma efter din smak. Hur skruvarna bottnar -mot halsplattan; beror på de exakta hålmåtten på den samma. Flera av mina kunder har först velat ha de klassiskt rundade skallarna; men efter att de testat har flera velat byta till plana. (De plana är skönare mot kaggen). Passa att köra några No.10 x 35 mm samtidigt ifall du har gitarrer med intagna hals hälar. (Du kommer att vilja byta på flera av dina gitarrer -efter att du testat detta.)

Passa på att även slinka in på en välsorterad bygghandel. Du kommer att behöva två styck borrbitsar -för monteringen:

4.5 mm -för hålen genom kroppen. (4.6 till 4,7 mm vore optimalt; så du kan behöva fila lite också.) Det sista kan du ta med de nya skruvarna; genom att försiktigt knacka dessa ut och in genom hålen i kroppen. Var dock försiktig: Tänk på att detta kan chippa lack på kroppens målade baksida. (Skruvarnas gängor är vassa och hårda; de funkar som en raspfil.)

3.5 mm för hålen i halsen. Droppa smält stearin i halsens borrhål; innan du drar fast första gången. Ha en bra, passande skruvmejsel: Skruvarna kommer att gå in tight. Efter dra kryssvis; tills det tar tvärstopp.

- Varsågod! :wink:


/ Jonken


30 Jul 2019, 08:13
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
CarlM wrote:
Pluggad och omborrad Fender-treskruvshals (från 73) och originalborrad tillhörande kropp skruvad med originalskruvar.

Är du ute efter ton -och funktion; kommer det givetvis vara en REJÄL uppgradering i denna gitarr. Men tänk även på att du inte direkt höjer värdet på en orginal '73 -hals; genom att modifiera den ifrån orginal spec.


/ Jonken


30 Jul 2019, 08:31
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Intressant!

Om man nu skulle köpa skruvar till följande kropp/hals-kombinationer, vilka skruvdimensioner i Bolt Base-länken rekommenderar du då?

1. Fabriksborrad Warmoth-hals i tostad lönn och MJT-kropp i ask som idag är skruvad med Fender originalskruvar och Fender originalplatta.
2. Fabriksborrad Warmoth-hals i tostad lönn och MJT-kropp i al som idag är skruvad med Fender originalskruvar och Fender originalplatta.
3. Fabriksborrad Warmoth-hals helt i rosewood (utan lönn) och Warmoth-kropp i al som är skruvad med Fender originalskruvar och Fender originalplatta.
4. Pluggad och omborrad Fender-treskruvshals (från 73) och originalborrad tillhörande kropp skruvad med originalskruvar.

Tack på förhand!

Du vill ha ett alternativ av följande två skruvar:

A.) Stainless Steel Pozi countersunk woodscrews No.10 x 3/4" DIN 7997. (Dessa har plana skruvskallar.)
B.) Stainless Steel Pozi raised countersunk woodscrews No.10 x 3/4" DIN 7997. (Dessa har de klassiskt rundade skruvskallarna.)

Dessa skruvar är ca 44 - 45 mm långa. Vilket gör att de passar till standard Tele/Strat. Har du instrument med intagen hals häl; vill du ha kortare skruvar på typ 35 mm. Det är bättre att maila dessa uppgifter till Bolt Base. Då får du rätt på en gång. Dom är väldigt hjälpsamma. Du kan även begära en custom listing på din order över Ebay; så du kan betala med ditt PayPal -konto.

Skulle rekomendera att beställa båda varianterna -så du kan testa/bedöma efter din smak. Hur skruvarna bottnar -mot halsplattan; beror på de exakta hålmåtten på den samma. Flera av mina kunder har först velat ha de klassiskt rundade skallarna; men efter att de testat har flera velat byta till plana. (De plana är skönare mot kaggen). Passa att köra några No.10 x 35 mm samtidigt ifall du har gitarrer med intagna hals hälar. (Du kommer att vilja byta på flera av dina gitarrer -efter att du testat detta.)

Passa på att även slinka in på en välsorterad bygghandel. Du kommer att behöva två styck borrbitsar -för monteringen:

4.5 mm -för hålen genom kroppen. (4.6 till 4,7 mm vore optimalt; så du kan behöva fila lite också.) Det sista kan du ta med de nya skruvarna; genom att försiktigt knacka dessa ut och in genom hålen i kroppen. Var dock försiktig: Tänk på att detta kan chippa lack på kroppens målade baksida. (Skruvarnas gängor är vassa och hårda; de funkar som en raspfil.)

3.5 mm för hålen i halsen. Droppa smält stearin i halsens borrhål; innan du drar fast första gången. Ha en bra, passande skruvmejsel: Skruvarna kommer att gå in tight. Efter dra kryssvis; tills det tar tvärstopp.

- Varsågod! :wink:


/ Jonken


Tack för svar! :)

"Halshälarna" på kropparna är plana så alla skruvar ska vara lika långa.

1. Menar du att jag måste plugga och borra om skruvhålen, eller kan jag dra in skruvarna i samma hål? (Alla är skruvade med Fender original-skruvar i Fender originalhalsplatta eftersom jag tycker att det är trist med helt tomma halsplattor, samtidigt som varken Warmoth eller MJT tillverkar egna loggade halsplattor.) Eller menar du att de hål som behövs är större och måste borras upp, men inte pluggas?

2. Jag har en gammal Ibanez RG550 också som jag håller på att pilla med. Förutom nya mickar, så ska den få nya stallstolpar och stallplattans eggar ska förstås slipas om det behövs. Mår gamla RG550 också bra av halsskruvsuppdatering? Med tanke på Edge och lindkropp, så vill man ju göra allt man kan för att få lite mer respons i den typen av gitarr.

/CM


30 Jul 2019, 10:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Pluggad och omborrad Fender-treskruvshals (från 73) och originalborrad tillhörande kropp skruvad med originalskruvar.

Är du ute efter ton -och funktion; kommer det givetvis vara en REJÄL uppgradering i denna gitarr. Men tänk även på att du inte direkt höjer värdet på en orginal '73 -hals; genom att modifiera den ifrån orginal spec.


/ Jonken


Min gamla 73:a köpte jag i 9:an och den har jag inga planer på att sälja. Den är dessutom natur-relic:erad efter att caset öppnade sig en iskall vinterkväll på 80-talet. Kyla och fall mot kullerstensgata är en mycket bra relic:eringsmetod. Klarlacken spricker snyggt till spindelvävsmönster samtidigt som färgen under klarar sig ganska bra.

Jag har alla originaldelarkvar, men är den ombandad med rostfritt och jag har satt i nya pottar, femlägesswitch och bytt till Callaham-svaj, så det är inget museiföremål, utan ett musikinstrument. Med tanke på att halsfästet redan är pluggat och omborrat en gång (som man ofta får göra på gamla treskruvsstrator), så tror jag inte två nya skruvar gör så mycket. Kul gitarr för övrigt.


30 Jul 2019, 10:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
CarlM wrote:
Tack för svar! :)

"Halshälarna" på kropparna är plana så alla skruvar ska vara lika långa.

1. Menar du att jag måste plugga och borra om skruvhålen, eller kan jag dra in skruvarna i samma hål? (Alla är skruvade med Fender original-skruvar i Fender originalhalsplatta eftersom jag tycker att det är trist med helt tomma halsplattor, samtidigt som varken Warmoth eller MJT tillverkar egna loggade halsplattor.) Eller menar du att de hål som behövs är större och måste borras upp, men inte pluggas?

2. Jag har en gammal Ibanez RG550 också som jag håller på att pilla med. Förutom nya mickar, så ska den få nya stallstolpar och stallplattans eggar ska förstås slipas om det behövs. Mår gamla RG550 också bra av halsskruvsuppdatering? Med tanke på Edge och lindkropp, så vill man ju göra allt man kan för att få lite mer respons i den typen av gitarr.

/CM

OK.

1.) Du skall borra upp samma hål som du nu har i halsen för 3.5 mm och borra upp samma hål som du har i dina kroppar för 4.5 mm + fila upp lite till så att gängorna i dina nya hals skruvar inte nyper fast tok hårt genom kroppen.

2.) Din RG550 har redan fetare skruvar orginal. Där behöver du inte byta.


/ Jonken


30 Jul 2019, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hals infästning/montering skruvar...?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Tack för svar! :)

"Halshälarna" på kropparna är plana så alla skruvar ska vara lika långa.

1. Menar du att jag måste plugga och borra om skruvhålen, eller kan jag dra in skruvarna i samma hål? (Alla är skruvade med Fender original-skruvar i Fender originalhalsplatta eftersom jag tycker att det är trist med helt tomma halsplattor, samtidigt som varken Warmoth eller MJT tillverkar egna loggade halsplattor.) Eller menar du att de hål som behövs är större och måste borras upp, men inte pluggas?

2. Jag har en gammal Ibanez RG550 också som jag håller på att pilla med. Förutom nya mickar, så ska den få nya stallstolpar och stallplattans eggar ska förstås slipas om det behövs. Mår gamla RG550 också bra av halsskruvsuppdatering? Med tanke på Edge och lindkropp, så vill man ju göra allt man kan för att få lite mer respons i den typen av gitarr.

/CM

OK.

1.) Du skall borra upp samma hål som du nu har i halsen för 3.5 mm och borra upp samma hål som du har i dina kroppar för 4.5 mm + fila upp lite till så att gängorna i dina nya hals skruvar inte nyper fast tok hårt genom kroppen.

2.) Din RG550 har redan fetare skruvar orginal. Där behöver du inte byta.


/ Jonken


OK, tack! Uppfattat!


01 Aug 2019, 10:26
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.