View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:50



Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Modern ljudbild - vad är det? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Modern ljudbild - vad är det?
Detta är något som jag funderat en hel del på den senaste tiden. Vad är det som gör att man hör att något är inspelat och mixat de senaste åren?

Det finns mycket ny musik idag som har sina influenser tiotals år bak i tiden, men ändå hör man så gott som alltid att det är en ny(are) inspelning. Trots att bandet har gamla prylar och har komponerat låtar som ska låta "gammalt".

Vissa pratar om att alla använder "samma pluggar". Jag som bara har kunskap att spela in och mixa analogt förstår inte riktigt vad som menas med det och varför detta isåfall skapar detta moderna sound.

Jag har en annan teori... eller mer idé om att "boven i dramat" handlar om loudnessrevolutionen som ägde rum för ca 15 år sen. Att det är den komprimeringen som till stor del skapar det moderna ljudet. Men varför det eventuellt skulle vara så, ingen aning.

Är kompressorer och reverb mm annorlunda som mjukvara än i fysiskt format månne? De gånger jag har varit i en analog studio med ett band så har resultatet blivit "gammalt" och de gånger vi varit i en digital studio så har resultatet låtit "modernt". Slump?
Nu senast har jag spelat in med ett ganska nybildat band och då gjorde vi på det minst sagt o-ortodoxa sättet och trackade med en 8-kanals portastudio för att sen föra över till Cubase och låta en kompis mixa. Resultatet är ganska skrotigt och rått. Det låter rätt coolt men.... ändå "modernt". Anekdotisk bevisföring här men är det för att allt som inspelningen processats genom är just digitala pluggar (eller vad det nu heter)??

Varför är nu detta ett problem eller ens en fråga att ta upp undrar kanske någon? Jo, för många gillar ju det gamla ljudet, mycket för att det man lyssnar på mest är släppt på 60, 70 och 80-talet. Så varför ska det vara så svårt att få ett sånt ljud 2019?

Slutligen.... alltså jag hör direkt om en inspelning är ny även när musiken i sig inte är det. Känner ni igen er i det?


25 Jun 2019, 17:31
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Intressant iakttagelse. Jag funderar själv över mitt eget helhetssound i hemmastudion med Logic Pro X och dess pluggar. Jag har fått en böjelse åt slutmixar som låter Top 40. Och som du säger måste det bero på det digitala inslaget, för eq, gain, kompressorer, reverb och delay fanns ju redan på den helt analoga tiden.

När jag testat att spela in riktig vintage gitarr utan några som helst pluggar eller effekter (andra än gain från en Mesa Electra dyne rörstärkare) så låter det desto mer ”skitigt” och varmt, dvs. gammalt som tidigt 70-tal nästan. Jag har själv inte satt min fot i en analog studio sedan våren 1992 (ofrivilligt, är väl bäst att tillägga), så referensramarna är kanske lite skeva.

”Loudnessrevolutionen” har gått mig förbi, men jag anar att det har med bristen på dynamik att göra? Utifrån hur pop-musiken låter idag.


25 Jun 2019, 18:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Kanske att det är mixat för att låta bra i ett par
In ear lurar för 19 kr från Alibaba. Com?
Målgruppen för ny musik lyssnar inte genom en hifi
Anläggning

_________________



25 Jun 2019, 20:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Loudnessrevolutionen gör säkert sitt till för att få en mix att låta modern.
Men när i världshistorien uppstod det moderna soundet?

I min begreppsvärld var det när musiken bytte medium från vinyl till CD. Plötsligt fick man möjlighet att kunna mixa med fet bas; man behövde inte mastra bort basen för att undvika att grammofonnålen skulle vobbla i spåret. Basen fick plats i en CD-mix/-mastering och den började ta plats.

Självklart kan man få inspelningar gjorda med digital teknik att låta old school även soundmässigt om man vill & kan. I min värld handlar det ffa. om att försämra dynamiken & minska basregistrets kraftfullhet så att man når vinylnivå i dessa avseenden. Man bör också höja de tystare partierna en aning (med en kompressor).
Det är ju bara att lyssna in härma sitt referensmaterial.
Annars finns ju pluggar för sånt här (men man måste inte ta med rumble och skivrasp för att det ska låta old time/vinyl).

Några av mina referensfavoriter (och husgudar) är Steely Dan, jag tycker alltid att de haft bra mix och cool ljudbild. Men det hände något drastiskt med ljudbilden mellan plattorna ”Gaucho” (1980) och ”Two against nature” (2000). Det gick 20 år mellan dessa två studioalbum, Gaucho förvisso trackad på analog tape och 2AN trackad digitalt. Men den stora skillnaden i ljudbild beror enligt min mening till stor del på att Gaucho mixades/mastrades för vinylmediet och 2AN för CD. Skillnaderna märks ffa. i dynamik och basinnehåll. Deras senare plattor känns mer relevanta att ha som referenslyssning i studion.

Jag förstår inte alls den aktuella och romantiserade vurmen för vinylmediet, dynamiken är jämförelsevis värdelös. Det är dock känsligt att klanka ned på ideal som många haft med sig sedan ”de formativa åren”, dvs. 9-17-årsåldern. De är för många lika heliga kor som t.ex. uppfattningen att en viss artist från ens ungdomstid - så som Hendrix - skulle vara överlägsen sina efterföljare.

Det kan iofs vara en kul gimmick att släppa material med de äldre ljudidealen men det är svårt att se det som något annat än pastisch, ljudmässigt.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Jun 2019, 00:56
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Quote:
Jag förstår inte alls den aktuella och romantiserade vurmen för vinylmediet, dynamiken är jämförelsevis värdelös.


Otroligt hur olika man uppfattar saker och ting, jag tycker det är precis tvärtom.


26 Jun 2019, 09:43
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
JTM wrote:
Quote:
Jag förstår inte alls den aktuella och romantiserade vurmen för vinylmediet, dynamiken är jämförelsevis värdelös.


Otroligt hur olika man uppfattar saker och ting, jag tycker det är precis tvärtom.


Jomenvisst uppfattar vi olika. Men dynamik är en någotsånär objektiv storhet och vinylmediets tekniska begränsningar likaså, vare sig vi vill det eller ej, oavsett hur vi uppfattar.
Att vi sedan uppskattar det ena eller andra bättre har nog med andra än dessa objektiva värden att göra. Det finns stort utrymme för känslomässighet och smak utanför de objektiva ramarna.

Vår basists farsa var en känd tjeckisk organist (Janaček) som på äldre dagar blev alltmer lomhörd. Han förfärades över CD-skivorna när de kom på 80-talet. Han lyssnade enbart på klassisk musik men kunde inte höra de svaga passagerna på CD-versionerna av hans gamla favoriter; de fångade dynamiken bättre, men inte så som han var van vid. De gamla Deutsche Grammofon-plattornas sämre dynamik gjorde att han hörde tysta tongångar bättre och det är klart att han tyckte bättre om att höra än att inte höra.
Sedan är väl också vanans makt en viktig faktor bakom folks preferenser.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Jun 2019, 11:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Jag är övertygad om att skillnaden inte sitter i motsatsen digital VS analog, utan att det i första hand är arbetssättet i studion som är avgörande.
För gjorde man tagningar där man framförde sin instrument eller sång stämma från låtens början till slut. Var man riktigt petig så kunde man dock få göra en "punch in"! I dag spelar man in fragment och editera, klipper och klistrar, ofta ner till sample-nivå!
En annan stor skillnad är antalet effekter. Förr kunde man välja mellan ett par, tre olika reverb typer som ett plåteko och ett fjäder. I dag har man pluggar som emulerar i stort sett alla system, plus nya varianter, kanske tjugo trettiotal olika reverbs!
Samma sak med kompressorer, limiters, EQ etc.

_________________
pudas


26 Jun 2019, 15:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
lgs wrote:

”Loudnessrevolutionen” har gått mig förbi, men jag anar att det har med bristen på dynamik att göra? Utifrån hur pop-musiken låter idag.


Ett 12 år gammalt klipp; redan då! :shock:


https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ


26 Jun 2019, 16:54
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Mike Leaf wrote:
Kanske att det är mixat för att låta bra i ett par
In ear lurar för 19 kr från Alibaba. Com?
Målgruppen för ny musik lyssnar inte genom en hifi
Anläggning


Du är definitivt något på spåren där! När jag häromdagen lyssnade på lite olika mixförslag för inspelningen vi håller på med så testade jag sambon billiga lurar; såna man stoppar i örat - förvånades hur bra det lät i dessa! Jag som lånade dem för att jämföra i ett par billiga kassa lurar.


26 Jun 2019, 16:57
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vinyljunkie wrote:
lgs wrote:

”Loudnessrevolutionen” har gått mig förbi, men jag anar att det har med bristen på dynamik att göra? Utifrån hur pop-musiken låter idag.


Ett 12 år gammalt klipp; redan då! :shock:

https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ


Tack, det var en ögon-öron-öppnare!

När jag själv sitter och mixtrar med hemmastudion så lägger jag ibland på dubbla trumset för att få mer "punch". Jag har inte tittat på det här vetenskapligt, utan kör på känsla och det verkar som jag kan få hyfsad dynamik på det sättet och bra tryck samtidigt. Eller tänker jag fel här?


26 Jun 2019, 17:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Marshall wrote:
Loudnessrevolutionen gör säkert sitt till för att få en mix att låta modern.
Men när i världshistorien uppstod det moderna soundet?

I min begreppsvärld var det när musiken bytte medium från vinyl till CD.


Fast de allra tidigaste CD-utgåvorna lät inte bra, jag tror vi måste fram en liten bit in på 90-talet innan det var en bidragande faktor.


26 Jun 2019, 17:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
pudas wrote:
Jag är övertygad om att skillnaden inte sitter i motsatsen digital VS analog, utan att det i första hand är arbetssättet i studion som är avgörande.


Killen som mixar vår inspelning nu är ganska erfaren med ett flertal skivproduktioner bakom sig. Han säger att han inte vet hur han ska göra för att få det att inte låta modernt. Det borde säga någonting?


26 Jun 2019, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Jag tycker att fenomenet bäst kan beskrivas som avsaknaden av "naturlig värme" i alla typer av ljud. Man blandar lätt ihop detta med bas/bredd/dynamik. Att välja att arbeta digitalt: Ger ett digitalt resultat. Om vi för ett ögonblick går ifrån studio/mixining/mastring etc; -och koncentrerar oss på de vanligaste prylarna som används av de som spelar in. Detta är ungefär samma sak som att gå in på en vanlig musikaffär: Och verkligen försöka hitta prylar som har naturlig värme i ljudbilden. Det är så många som tror att det bara är så enkelt som att plugga in i en Fender Twin -eller en Marshall häck. Men det är verkligen inte så.

Vill man ha detta idag; måste man ofta gå ur standardramen inom prylar som finns tillgängliga -och fixa/tweaka detta själv. För att klara av detta; krävs speciella kunskaper som de flesta inte har. Kort: Man vet helt enkelt inte var man skall börja....

De som i regel är duktigast på att få fram någon form av värme i sina sound; är blues musikerna. I elektrisk sound kräver denna typ av musikgenre det mest vocal/sång -liknande egenskaperna. Det klassiska sättet att beskriva någonting klagande intressant: Göra det med känsla och värme. Kort: Det spelar ingen roll hur mycket känsla man har -om man inte har värme i det. Och vice versa: Bra värme blir endast irriterande utan någon känsla i den.

Idag vill för många hellre vara tekniskt brllianta i sitt musicerande. Man adderar fler nyanser ovanpå en ej naturlig tonal grund; istället för att grunda rätt från början. Summa sum: "-You can't polish a turd". Och detta är faktiskt "modern ljudbild" i ett nötskal.
Detta är alltså steget innan studio bitarna ens kommer in i ekvationen. Och väl där: Det är lättare och BETYDLIGT billigare att leka Matrix på datorn -än att investera i riktiga rörkompressorer och rörslutsteg i studion för +100-lök.


/ Jonken


26 Jun 2019, 17:51
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vinyljunkie wrote:
Marshall wrote:
Loudnessrevolutionen gör säkert sitt till för att få en mix att låta modern.
Men när i världshistorien uppstod det moderna soundet?

I min begreppsvärld var det när musiken bytte medium från vinyl till CD.


Fast de allra tidigaste CD-utgåvorna lät inte bra, jag tror vi måste fram en liten bit in på 90-talet innan det var en bidragande faktor.


Håller helt med.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Jun 2019, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Jag vet inte om jag håller med i resonemangen om "värme", gammal vs ny digitalt ljud.
En av dom första plattor att spelas in helt digitalt var Ry Cooders "Bop till you drop". En platta som fortfarande, i jämförelse med mycket av det som spelas in i dag låter mycket bra!

_________________
pudas


26 Jun 2019, 22:29
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Har förutom musiken ett annat intresse, bilar och motorcyklar i allmänhet, gamla Amerikanska bilar i synnerhet.
På min Dodge från början av 60-talet sitter en liten pryl bak på instumenteringen som kallas för spänningsregulator.
Detta grundar sig på att Dodge vid denna tid körde med temp och bränslemätare som var av 6 volts typ, bilens elsystem är 12 volt.
Regulatorn fungerar på det sättet att när en 12 volts spänning läggs på värms en kantaltråd upp som i sin tur böjer en kontakttunga som bryter spänningen ut till mätarna. När den sedan kallnar skickas spänningen på igen, detta upprepas hela tiden, av & på, av & på.
Detta skapar en genomsnittlig spänning som mätarna matas med under en given tidsperiod på ungefär 6 volt.
Denna lilla manick kan sägas vara digital, det är av och på, halva tiden är det ingenting, halva tiden signal, inget mittemellan.
Fritt fram för var och en att dra paralleller till analog vs. digital inspelnings/uppspelnings teknik, detsamma gäller att se detta inlägg som avancerat dravel.


27 Jun 2019, 10:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
pudas wrote:
Jag vet inte om jag håller med i resonemangen om "värme", gammal vs ny digitalt ljud.
En av dom första plattor att spelas in helt digitalt var Ry Cooders "Bop till you drop". En platta som fortfarande, i jämförelse med mycket av det som spelas in i dag låter mycket bra!


Faaast.... är den där Ry Cooder-plattan verkligen digital rätt i genom då med dagens mått? Är den inte ändå mixad med vanliga rackeffekter även om man haft musiken på en dataskärm? Det är långt ifrån samma sak som att sitta med pluggar osv.


27 Jun 2019, 13:34
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
JTM wrote:
Har förutom musiken ett annat intresse, bilar och motorcyklar i allmänhet, gamla Amerikanska bilar i synnerhet.
På min Dodge från början av 60-talet sitter en liten pryl bak på instumenteringen som kallas för spänningsregulator.
Detta grundar sig på att Dodge vid denna tid körde med temp och bränslemätare som var av 6 volts typ, bilens elsystem är 12 volt.
Regulatorn fungerar på det sättet att när en 12 volts spänning läggs på värms en kantaltråd upp som i sin tur böjer en kontakttunga som bryter spänningen ut till mätarna. När den sedan kallnar skickas spänningen på igen, detta upprepas hela tiden, av & på, av & på.
Detta skapar en genomsnittlig spänning som mätarna matas med under en given tidsperiod på ungefär 6 volt.
Denna lilla manick kan sägas vara digital, det är av och på, halva tiden är det ingenting, halva tiden signal, inget mittemellan.
Fritt fram för var och en att dra paralleller till analog vs. digital inspelnings/uppspelnings teknik, detsamma gäller att se detta inlägg som avancerat dravel.


Tankeväckande och spännande inlägg oavsett!


27 Jun 2019, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Om du frågat om "modern ljudbild" på stärkare, hade kunnat ge en vinkel

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Jun 2019, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vinyljunkie wrote:

Faaast.... är den där Ry Cooder-plattan verkligen digital rätt i genom då med dagens mått? Är den inte ändå mixad med vanliga rackeffekter även om man haft musiken på en dataskärm? Det är långt ifrån samma sak som att sitta med pluggar osv.


Det finns väl oftast med nån kabel och mic i kedjan , så digitalt rätt igenom på någon platta .... väldigt få.
Många rackeffekter var digitala väldigt tidigt dessutom.
Den största skillnaden på modernt/gammalt sitter i huvudet.
Det finns fysiska begränsningar på alla medier och vad vi lyssnar igenom/med men
hur vi lärt oss att det låter är nog den största faktorn.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


27 Jun 2019, 16:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Intressant diskussion, tycker jag! Ligger nära nå't jag haft i huve't ett tag.

När jag lyssnar på musik eller andra "ljud" så kan jag inte låta bli att lägga märke till, och börja fundera på, hur ljudbilden är.
På senaste tiden har jag i musiksammanhang kommit att för mig själv använda uttrycket "high-tech" om hur jag ibland tycker
att en låt eller produktion låter. Det kan vara lite vanskligt att beskriva och bena ut vad jag menar, men till stor del så handlar
det om att jag tycker det låter distinkt/tydligt, allt kan höras väl även i en mix med många instrument.
EQ-mässigt så finns en separation mellan instrumenten så att t.ex. basgitarren inte krockar för mycket med trummorna,
och ofta så har hela produktionen en märkbar höjning av "tydlighets-frekvensregistret".
Se'n så kan den här "high-tech"-ljudbilden dra mer eller mindre åt det varma eller kalla hållet.
Jag skulle inte använda uttrycket på en övervägande varm ljudbild, men man kan naturligtvis lyckas väldigt bra
med mixning och EQ så att det blir separerat även i det sammanhanget.

Spontant tänker jag att det också innebär en ganska stor dynamik i ljudnivåer, men har jag säkert använt uttrycket "high-tech" på även en och annan "loudness-boostad" låt :shock:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


27 Jun 2019, 17:56
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Jag tror det är anpassningen till moderna ljudsystem, med djuuup subbas och kristallklar diskant, som påverkar mixen/ljudbilden.
Jag hade en gång i tiden möjlighet til A/B -lyssning med ett par JBL-lådor fr tidigt 80-tal och ett par Dali från 00-tal. Thin Lizzy lät helt rätt ("varmt" dvs mycket mellanregister) i JBL:arna men några frekvenser "fattades" i Dalierna. Det omvända gällde när jag spelade upp något mixat på 10-talet...


28 Jun 2019, 14:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
gurami64 wrote:
Jag hade en gång i tiden möjlighet til A/B -lyssning med ett par JBL-lådor fr tidigt 80-tal och ett par Dali från 00-tal. Thin Lizzy lät helt rätt ("varmt" dvs mycket mellanregister) i JBL:arna men några frekvenser "fattades" i Dalierna. Det omvända gällde när jag spelade upp något mixat på 10-talet...


Det där är intressant och det finns verkligen en poäng med att ha utrustning som är tillverkad samtidigt som musiken man lyssnar på är inspelad, därför att man hade samma ljudideal när man spelade in skivorna som när man tillverkade utrustningen.


28 Jun 2019, 15:17
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
City Sleeps. Lite jämntjockt, aningen för polerat sådär. Radioanpassad rock. Jag gillade deras enda platta dock.
Annars tycker jag The Chain Gang of 1974 och Robyn är bra exempel på modern ljudbild, när det gäller pop.
Danko Jones och Glenn Hughes är "modern" rock, men låter äkta, inte plast.


28 Jun 2019, 16:24
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Trist för min del, men jag tycker den moderna ljudbilden är klart sämre.

Å då är mixningen/loudness war är en starkt bidragande orsak. Sedan jag väl kollat upp fenomenet, exvis i P1's dokumentär, och fått en hygglig bild av vad det är, har jag svårt för "modern mixning", och undviker 're-mastered' utgåvor osv.

Den andra stora boven i mina öron är DAW, och den sterila tempoanpassning den i regel medför.

Slutligen tycker jag branchen tappat i kreativitet. Det finns många duktiga musiker osv, men det resulterar inte i särskilt mycket nydanande musik som får nåt genomslag. Det verkar som om ekonomin styr, och det är billigt med en 'producent' som lappar ihop nåt på en dator jämfört med skickliga och kinkiga musiker som hänger i dyr studio i veckor ;)

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


28 Jun 2019, 16:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
pudas wrote:
Jag vet inte om jag håller med i resonemangen om "värme", gammal vs ny digitalt ljud.
En av dom första plattor att spelas in helt digitalt var Ry Cooders "Bop till you drop". En platta som fortfarande, i jämförelse med mycket av det som spelas in i dag låter mycket bra!

Den låter sagolikt bra, den saken är klar, men det är nog så att musikernas insats är så "rätt", dynamisk och återhållsam är det som gör att den låter så bra, i alla fall till en stor del.


28 Jun 2019, 17:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Efter att ha ägt antal mixers. Kolla och jämför mixers från 60tal och framåt. Vad är skillnaden? Min första reflexion är basen. Hör på 60talsmusik, basen är ngt därborta som bumlar lite grann i bakgrunden (120hz och neråt)- man hör inte vad de spelar för toner men något är där. Hoppa fram 40-50 år. Baspotten går djupare och djupare för att på 2010talet ha sin topp kring 80hz och neråt typ shelffilter. Troligen har diskanten vässats men det är inte hörbart direkt, möjligen transientiskt.


28 Jun 2019, 20:49
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vill du få det att låta som på gamla inspelningar. Spela helt enkelt in så som de gjorde förr. Kolla hur de exempelvis mickade trummor m.m. på 70 talet. Att det låter modernt beror till stor del på att arbetssättet i många fall helt frångått hur det en gång gjordes. Vid ett a/b test så kommer du inte kunna höra skillnad på t.ex en gitarr, inspelad digitalt vs analogt, om det görs korrekt.


29 Jun 2019, 08:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Nu har jag funderat och så och har lite nya teorier.

Insignalerna är kanske för höga på de flesta nya(re) inspelningar? Vilket betyder "för bra" gain? Gitarrerna förr i tiden hade inte så kompakt och brett ljud som de har idag. Förr så var det svåra att få "högt" ljud, idag är det inget problem men det resulterar i att man får det där kompakta ljudet som får det att låta "modernt"? Då spelar det ingen roll hur man mickar upp osv.


29 Jun 2019, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
En synnerligen omodern ljudbild som bröderna Chess åstadkom på 50-talet med t ex Muddy Waters låter än idag förbaskat bra.
På den tiden hade man bara en, max två, mickar till hela bandet, det ställdes således stora krav på att det gjordes rätt, och det lyckades man ypperligt med.


30 Jun 2019, 14:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 135 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.