View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jul 2019, 15:59



Reply to topic  [ 12 posts ] 
David Gilmours gitarrsamling 
Author Message

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 151
Post David Gilmours gitarrsamling
Nu har väsentliga delar av David Gilmours gitarrsamling blivit såld på auktion för inte mindre än $21,490,750, varav ”The Black Strat” för $3,975,000 och Olympic White "#0001" Stratocaster för $1,815,000 medan en 1955 Gibson Les Paul Goldtop gick för blygsamma $447,000.

Är detta en investering eller sitter någon med ”Svarte Petter” nu?

Om de ikoniska instrumenten köptes av någon som hade råd att ”konsumera” för pengarna så är det onekligen ett ovanligt roligt köp.

http://www.guitarworld.com/news/david-g ... at-auction


23 Jun 2019, 19:17
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3403
Location: Hising Island
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
Det förvånar mig att #0001 är såpass billig i förhållande eller är den lika meckad som den andra? Claptons "Blackie" gick 2.15 så Gilmours svarta blev ju förvånansvärt dyr.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


24 Jun 2019, 09:14
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 151
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
glassfinger wrote:
Det förvånar mig att #0001 är såpass billig i förhållande eller är den lika meckad som den andra? Claptons "Blackie" gick 2.15 så Gilmours svarta blev ju förvånansvärt dyr.


Det förvånar mig också, men den som köpte The Black Strat - en Jim Irsay, ägare till Indiana Colts (US football team)
hade nog en del personliga kriterier för att köpa just denna trots att det ”bara” är en 1969:a som dessutom blivit kraftigt modifierad under åren.

https://www.telegraph.co.uk/news/2019/0 ... -football/


Enligt Guitar World så är #0001 (fr 1954) långt ifrån den först tillverkade och dess historia är ”dimmig”. Man verkar veta att mickarna inte är original men att de verkar vara från 50-talet.

”The origin of the guitar is unknown, and it is unknown whether it is the real 0001 Strat because the neck (which has the 0001 serial number on it) could have been taken off the original.”


https://en.m.wikipedia.org/wiki/David_G ... 0001_Strat
https://www.guitarworld.com/gear/five-n ... ar-auction


Last edited by lgs on 24 Jun 2019, 10:28, edited 1 time in total.



24 Jun 2019, 09:50
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 151
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
Enligt Gilmourish så finns det kända specifikationer avseende #0001.

Halsen är signerad i juni 1954 av Taddeo Gomez
Kroppen är signerad den 28 september 1954 av en Mary (sannolikt Mary Lemus)

Intressant är att det påstås att även Seymour Duncan ska ägt #0001 och ska ha uppgett att det finns två stycken #0001 samt att den som tillhörde David Gilmour är ett slags ”Frankenstein” bestående av olika delar.

http://www.gilmourish.com/?page_id=259

Här finns en påstådd Seymour Duncan berättelse om #0001:
http://www.seymourduncan.com/forum/show ... ratocaster

Och i denna tråd på Strat-talk talas en del om #0001
www.strat-talk.com/threads/daves-white-strat.107703/


24 Jun 2019, 10:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 13659
Location:
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
lgs wrote:
Enligt Gilmourish så finns det kända specifikationer avseende #0001.

Halsen är signerad i juni 1954 av Taddeo Gomez
Kroppen är signerad den 28 september 1954 av en Mary (sannolikt Mary Lemus)

Intressant är att det påstås att även Seymour Duncan ska ägt #0001 och ska ha uppgett att det finns två stycken #0001 samt att den som tillhörde David Gilmour är ett slags ”Frankenstein” bestående av olika delar.

http://www.gilmourish.com/?page_id=259

Här finns en påstådd Seymour Duncan berättelse om #0001:
http://www.seymourduncan.com/forum/show ... ratocaster

Och i denna tråd på Strat-talk talas en del om #0001
http://www.strat-talk.com/threads/daves ... at.107703/


Man kan köpa såna plattor med valfritt serienr på Ebay, så säger eg ingenting.
Sen monterades dom inte i sekvens heller, det var en stor låda med hundratals man stack ner näven och plockade första bästa sen fylldes på med nya löpande

Jag tror dock brickan är äkta, någon har kommit över den på nåt sätt och sen tyckt det var kul att sätta på denna blonda strata
Kanske var det DG själv...

Sen finns det ju någonstans en minimal chans att den verkligen satt original, men då skulle man gärna ha kvittot där det står att det är en Blond strat och serienummret nedskrivet

Alla Fender är Frankensteins 8)

_________________



24 Jun 2019, 13:54
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 151
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
Detta är 15 år gamla uppgifter via Seymour Duncan-forumet, se sidan 2 i tråden ”Is it True That Seymour Once Owned ....”.

En SDUGF founder, Evan Skopp, återger först Duncans story:

”Here’s the real story – and it’s actually a tale of two guitars. In 1976, right before he started Seymour Duncan Pickups, Seymour was doing guitar repair at Jensen’s Music, here in Santa Barbara. While he was there, a guy from Nipomo, California named Richard Green brought a ’57 Strat to Seymour to fix and refinish – he wanted the new color to be see-through root beer, like Bonnie Raitt’s guitar. Seymour remembers the original color as a light mint green; probably the same finish Fender used on some lap steels.

Seymour sent the body to his friend and colleague Wayne Charvel for refinishing. Wayne was an authorized Fender repairman. But Wayne couldn’t refinish the body because the dings and nicks were too deep for a see-through finish. So Wayne used another Fender body, which he sprayed see-through root beer, and he sent it back to Seymour. (Back in the ‘70s, when you sent a neck or body to Fender for replacement, the practice was to saw the original in half and throw it away. However, in this case, the original body wasn’t destroyed...)

The original neck went to another Santa Barbara repairman Phil Kubicki, who refinished it. It eventually made its way back to Seymour who re-plated the hardware gold, put the guitar back together (with the new body) and returned it to Richard Green. The neck plate said serial number #0001, but Seymour knew it wasn’t accurate since Fender didn’t do solid color finishes back then.

Some time later, Seymour was visiting Wayne’s shop and saw the original ’57 body and bought it to use for a test guitar he was building. Seymour bought a ’57 maple neck from Kubicki for $85 and he bolted it onto the ’57 body. He wound some ‘60s replica pickups and used the guitar as a test bed. Eventually, he sold the Frankenstein guitar to a guy named Phil Taylor who in turn sold it to David Gilmour for $600. The neck plate said #0001; but like Richard Green’s, Seymour believed it to be non-original. Keep in mind, this was long before the vintage guitar craze had started; and was 15 years before the first Antiquity pickup was ever sold.”

En user Thames ifrågasatte uppgifterna och hade kontakt med Fender Europe om Duncans/Gilmours #0001 och det ska tydligen ha startat viss tumult. (Se deras mejlväxling via postad länk.)

Efter detta korrigerar Evan Skopp å Seymour Duncans vägnar storyn lite.

“Actually, after thinking about this story some more, Seymour recalls that he didn’t sell the guitar to Phil Taylor. Actually, he sold it to a guy named Alan Rogan who sold it to Phil (who sold it to David Gilmour).

The reason Seymour believes Richard Green’s guitar to be a ’57 instead of a '54 is because (a) Fender didn’t do solid color finishes of that type in 1954; (b) it had an anodized pickguard, which wasn’t used in 1954; (c) the back cavity plate, also anodized, had oblong string holes -- ’54 Strats had round string holes.

However, keep in mind that this was a Frankenstein guitar. Richard Green got the original hardware back on his re-fin guitar. The parts on this guitar mostly came out of a box of spare parts at Jensen’s Music.

The neck, which was purchased from Phil Kubicki, could have been a ’54 – though Seymour remembers it as a ‘57. He does remember that it had a scrape mark on the back of the neck and the cigarette burn behind the nut.

With all due respect to Phil and Mike Charalambous, there are some inconsistencies in the 1954 theory. [...]”


http://www.seymourduncan.com/forum/show ... ster/page2


Last edited by lgs on 24 Jun 2019, 14:26, edited 1 time in total.



24 Jun 2019, 14:02
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 151
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
Mike Leaf wrote:
Man kan köpa såna plattor med valfritt serienr på Ebay, så säger eg ingenting.
Sen monterades dom inte i sekvens heller, det var en stor låda med hundratals man stack ner näven och plockade första bästa sen fylldes på med nya löpande

Jag tror dock brickan är äkta, någon har kommit över den på nåt sätt och sen tyckt det var kul att sätta på denna blonda strata
Kanske var det DG själv...

Sen finns det ju någonstans en minimal chans att den verkligen satt original, men då skulle man gärna ha kvittot där det står att det är en Blond strat och serienummret nedskrivet

Alla Fender är Frankensteins


Ja, man kan se framför sig hur ett gäng Fender-anställda plockade åt sig de olika delarna och satt ihop gurorna likt lego. Jag har förstått att syftet med stratan var att den skulle kunna ändras av användaren. Men Frankenstein-begreppet är kanske inte helt okomplicerat?

Är det som minst Frankenstein när en och samma anställd vid ett och samma tillfälle sätter ihop delar som i sin tur tillverkats i ett nära tidsmässigt samband med respektive material från samma ursprung?

(Nu närmar vi oss strukturalism och post-strukturalism/dekonstruktion, men vi kan väl hålla oss borta från filosofin om det nu är möjligt)


24 Jun 2019, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 13659
Location:
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
lgs wrote:
Jag har förstått att syftet med stratan var att den skulle kunna ändras av användaren.)

Det tror inte jag och har aldrig läst att Fender sagt så.
Jag tror det berodde ursprungligen på att man inte kunde bättre. Sen fortsatte man för att det ansågs vara en enkel stadig design. Dessuto. förenklade det reklamationer av skruvade halsar vilket var vanligt på enbitars maple.
Fanns ingen marknad av eftermarknadsdelar ens på femtiotalet. Det stod också i produktbladet att justeri g av dragstång bara skulle utxöras av auktoriserad reparatör

_________________



24 Jun 2019, 17:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 151
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
Mike Leaf wrote:
lgs wrote:
Jag har förstått att syftet med stratan var att den skulle kunna ändras av användaren.)

Det tror inte jag och har aldrig läst att Fender sagt så.
Jag tror det berodde ursprungligen på att man inte kunde bättre. Sen fortsatte man för att det ansågs vara en enkel stadig design. Dessuto. förenklade det reklamationer av skruvade halsar vilket var vanligt på enbitars maple.
Fanns ingen marknad av eftermarknadsdelar ens på femtiotalet. Det stod också i produktbladet att justeri g av dragstång bara skulle utxöras av auktoriserad reparatör


Tack för det tillrättaläggandet, det låter fullkomligt logiskt.


24 Jun 2019, 18:19
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 1695
Location: Säffle
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
Endast en gitarr värd de pengarna är.
Jeff Beck's strata som han spelade in The Pump med.


25 Jun 2019, 10:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 1479
Location: Tjörn
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
Mike Leaf wrote:
lgs wrote:
Jag har förstått att syftet med stratan var att den skulle kunna ändras av användaren.)

Det tror inte jag och har aldrig läst att Fender sagt så.
Jag tror det berodde ursprungligen på att man inte kunde bättre. Sen fortsatte man för att det ansågs vara en enkel stadig design. Dessuto. förenklade det reklamationer av skruvade halsar vilket var vanligt på enbitars maple.
Fanns ingen marknad av eftermarknadsdelar ens på femtiotalet. Det stod också i produktbladet att justeri g av dragstång bara skulle utxöras av auktoriserad reparatör


Frågan är väl om det inte var ett utslag av dåtidens vurm för industriella lösningar, att kunna ha en monteringlina med effektiva steg? Och inte behöva ha så skickliga byggare, utan alla moment standardiserade etc så att man enkelt kan plocka in någon från gatan som kunde skruva ihop en gitarr?

_________________
/Lennart

http://www.specter.se


25 Jun 2019, 13:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 13659
Location:
Post Re: David Gilmours gitarrsamling
Custom Sam wrote:
Frågan är väl om det inte var ett utslag av dåtidens vurm för industriella lösningar, att kunna ha en monteringlina med effektiva steg? Och inte behöva ha så skickliga byggare, utan alla moment standardiserade etc så att man enkelt kan plocka in någon från gatan som kunde skruva ihop en gitarr?

Säkert var det så.
Man hade nog både duktiga konstruktörer/byggare/snickare och rena montörer, det var inget krav att kunna spela gitarr utan ett fabriksarbete.
Leo var dock på något sätt BÅDE för enkla och komplicerade lösningar, strata-svajet är tex inte något superenkelt att komma på, och dom uppfann ju det själva.

_________________



25 Jun 2019, 15:12
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.