View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:34



Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela.... 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Vi öser på med "bäst".....
Jag menar gitarrister som m e m saknar teknik, snabbhet, skicklighet o dyl (inom rimliga gränser naturligtvis) men ändå får det att låta gudomligt bra.
Neil Young, Hounddog Taylor är två jag tänker på, grymma båda två och så fyllda av passion att det dryper om det.


14 Jun 2019, 19:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Poison Ivy är ju ingen Yngve precis, tror att hon skulle bli förolämpad om någon sa att hon är bra på att spela gitarr! Men i The Cramps skapade hon det rätta oväsendet!
https://www.youtube.com/watch?v=ZhDnmmfJGyk


Eller som Soloartist (jag är tveksam till om det är hon som spelar på denna överhuvudtaget)!
https://www.youtube.com/watch?v=8uoqCm3tHWo

_________________
pudas


14 Jun 2019, 19:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Alla i Beatles var väl inga virtuoser på att spela sina instrument men lyckades ändå skapa bra låtar och sälja plattor.

_________________



Last edited by Mike Leaf on 16 Jun 2019, 08:50, edited 1 time in total.



14 Jun 2019, 20:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Det där kan jag inte svara på. Jag är nämligen inte säker på att jag förstår vilka som kan spela och vilka som inte kan det. Förmodligen beror detta på att jag själv tillhör de senare.


14 Jun 2019, 20:11
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
lpstd wrote:
Det där kan jag inte svara på. Jag är nämligen inte säker på att jag förstår vilka som kan spela och vilka som inte kan det. Förmodligen beror detta på att jag själv tillhör de senare.

Då är vi två :D


14 Jun 2019, 20:38
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Mike Leaf wrote:
Alla i Beatles var väl extremt krattiga på att spela sina instrument men lyckades ändå skapa bra låtar och sälja plattor.


Que? Det där var ju jättekonstigt.


15 Jun 2019, 08:44
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Neil Young håller jag med om.
Daniel Lanois. Spelar både vackert och skitigt, alltid med känsla.
Danko Jones. Knappast en virtuos, men rocka fett kan han.
The Edge. Inte heller nån virtuos. Sparsmakat spel och vackra ljudlandskap.
Brant Bjork. Laidback och väldigt coolt.


15 Jun 2019, 09:40
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
En aspackad och nedknarkad Jimmy Page (mitten av 1970-talet) eller Slash (i början av 90-talet)

Svårt att dra någon exakt gräns på detta tema - ”inte kan spela”. Betyder det att man saknar sådan kontroll över instrumentet att man inte kan slå an en sträng på samma sätt två eller flera gånger i följd eller att man saknar känsla för pitch eller tajming?


15 Jun 2019, 11:15
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Mike Leaf wrote:
Alla i Beatles var väl extremt krattiga på att spela sina instrument men lyckades ändå skapa bra låtar och sälja plattor.


Intressant påstående, det gäller ju särskilt första delen av 60-talet när de slog igenom. Men lyssna på perfektionen hos George Harrisson i solot på A hard dayˋs night (låtsas som att du inte vet om att det är inspelat på halvfart och dubbat med George Martins piano).


15 Jun 2019, 11:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
southbeck wrote:
Mike Leaf wrote:
Alla i Beatles var väl extremt krattiga på att spela sina instrument men lyckades ändå skapa bra låtar och sälja plattor.


Que? Det där var ju jättekonstigt.


Vad är det som är konstigt? De spelade amatörmässigt men väldigt många gillar deras låtar. Vad är konstigt med det? Finns massor med såna exempel.


15 Jun 2019, 12:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
bummer wrote:
The Edge. Inte heller nån virtuos. Sparsmakat spel och vackra ljudlandskap.


The Edge är intressant. Han får både för lite beröm och för mycket på samma gång tycker jag. Han är en kass gitarrist och musiker men folk hyllar honom ändå för det, antagligen såna som inte kan spela gitarr själva. Samtidigt är han en stor innovatör och otroligt banbrytande när det gäller att "spela med pedaler". Så otroligt många som är unga idag och gör den grejen som är historielösa och inte har en aning om var det kommer ifrån.


15 Jun 2019, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Mike Leaf wrote:
Alla i Beatles var väl extremt krattiga på att spela sina instrument men lyckades ändå skapa bra låtar och sälja plattor.


Det där håller jag inte alls med om. De var drivna och rutinerade gitarrister, särskild vad gäller komp/rytm, med uttalad känsla - var och en - för voicing och stämföring.
Vad gäller solospel var ffa. George & Paul slipade medan John var mer punkig.
Kolla in Pauls solo på Taxman t.ex. och Georges på Something & Let it be.
Lyssna även på den furiösa soloduellen mellan de tre på The End - 50 sekunder av tung rock där solot går runt mellan dem på ett lysande sätt. Rent tekniskt gjorde de bra ifrån sig, även om det fanns mer tekniska samtida gitarrister.
Det finns många andra goda exempel på deras fina gitarrspel. ”Extremt krattiga” är ingen beskrivning som passar in på dem.
Paul var dessutom, och är, en fantastisk basist, vars spelstil många framhåller som eftersträvansvärd med sina melodiska linjer.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


15 Jun 2019, 12:54
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Vinyljunkie wrote:

Vad är det som är konstigt? De spelade amatörmässigt men väldigt många gillar deras låtar. Vad är konstigt med det? Finns massor med såna exempel.


Det konstiga är så klart att Beatles skulle ha spelat krattigt.


16 Jun 2019, 02:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Justerar från 'extremt krattiga' till 'inga virtuoser' , Ok?
Känsligt detta ämne att kritisera Beatles, men tex Slash kan man påstå 'inte kan spela' ?
Alla kan ju såklart spela så rubriken blir lite en tolkningsfråga.

_________________



16 Jun 2019, 08:49
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Mike Leaf wrote:
Justerar från 'extremt krattiga' till 'inga virtuoser' , Ok?
Känsligt detta ämne att kritisera Beatles, men tex Slash kan man påstå 'inte kan spela' ?
Alla kan ju såklart spela så rubriken blir lite en tolkningsfråga.


Ja, jag har hört Slash jammat blues med bl.a. BB King år 2011 där han låter överraskande bra, även om vibratot inte låter i alla delar övertygande.

Vilka måttstockar är rimliga för att bedöma ”inte kan spela”? - Det som låter bra är ju bra.

https://m.youtube.com/watch?v=3uneA-cstZs


Last edited by lgs on 16 Jun 2019, 09:26, edited 1 time in total.



16 Jun 2019, 09:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Mike Leaf wrote:
Alla i Beatles var väl inga virtuoser på att spela sina instrument men lyckades ändå skapa bra låtar och sälja plattor.


Ja detta borde man ju överhuvudtaget inte kommentera.
Men jag säger bara: Försök att sjunga "Penny Lane" och samtidigt spela bas!
https://www.youtube.com/watch?v=S-rB0pHI9fU

_________________
pudas


16 Jun 2019, 09:15
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Ta till exempel en sådan här låt (av en av amatörerna i Beatles):

https://www.youtube.com/watch?v=8Kx4xVKo9z8

Tänk er att vår käre Yngwie gör en cover av denna. Jag då skulle gissa att i en folkomröstning skulle minst 99% föredra originalet. Är inte då i själva verket Paul en bättre gitarrist? Eller kanske handlar gitarrspel om något annat än att framföra musik? <duckar redan>


16 Jun 2019, 09:58
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Man måste väl ta hänsyn till den tid de levde i, tycker jag. Beatles hade ju sina rötter tillbaka in i mitten av femtiotalet.
Inte många vita snubbar som höll på och bände toner då (om ens någon).

Man spelade som Scotty Moore, kompetent men utan bändningar och en del andra tricks.

Personligen tycker jag att tricksandet gått för långt, man har blivit för angelägen om att uppvisningsspela och ägnar
för lite engagemang åt det viktiga, att backa upp en låt.

(Lyssnar tio gånger hellre på Scotty Moore än Steve Vai, men det är jag det :oops: :oops: .)


16 Jun 2019, 10:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
OT, men: Det här Beatles-sidospåret har gjort att jag tittat på helt underbara Beatles promotion filmer på Y-T !

https://www.youtube.com/watch?v=UelDrZ1aFeY
https://www.youtube.com/watch?v=uLRiGX3L-kw
https://www.youtube.com/watch?v=BGLGzRXY5Bw
https://www.youtube.com/watch?v=yYvkICbTZIQ

_________________
pudas


Last edited by pudas on 16 Jun 2019, 11:48, edited 1 time in total.



16 Jun 2019, 10:59
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Cabretta wrote:
Man måste väl ta hänsyn till den tid de levde i, tycker jag. Beatles hade ju sina rötter tillbaka in i mitten av femtiotalet.
Inte många vita snubbar som höll på och bände toner då (om ens någon).

Man spelade som Scotty Moore, kompetent men utan bändningar och en del andra tricks.

Personligen tycker jag att tricksandet gått för långt, man har blivit för angelägen om att uppvisningsspela och ägnar
för lite engagemang åt det viktiga, att backa upp en låt.

(Lyssnar tio gånger hellre på Scotty Moore än Steve Vai, men det är jag det :oops: :oops: .)


Django Reinhardt började bända ganska tidigt. Inte riktigt som John Sykes, men ändå.

Robert Johnson bände på slutet av 1920-talet. Det blev vanligt att bända redan i samband med el-gitarrens intåg.

https://www.guitarplayer.com/technique/ ... niques-tab

I de här frågorna om bra och dåliga gitarrister kanske man borde skilja på rythm- och lead-playing? Det finns många fingerfärdiga solister som kan göra de mest vansinniga akrobatiska övningarna på guran men har dålig förståelse för rytmik och groove. Och tvärtom.

Larry Carlton är bra på båda sätten. (Det är förstås en underdrift)


Last edited by lgs on 16 Jun 2019, 12:01, edited 1 time in total.



16 Jun 2019, 11:36
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
lgs wrote:
Cabretta wrote:
Man måste väl ta hänsyn till den tid de levde i, tycker jag. Beatles hade ju sina rötter tillbaka in i mitten av femtiotalet.
Inte många vita snubbar som höll på och bände toner då (om ens någon).

Man spelade som Scotty Moore, kompetent men utan bändningar och en del andra tricks.

Personligen tycker jag att tricksandet gått för långt, man har blivit för angelägen om att uppvisningsspela och ägnar
för lite engagemang åt det viktiga, att backa upp en låt.

(Lyssnar tio gånger hellre på Scotty Moore än Steve Vai, men det är jag det :oops: :oops: .)


Django Reinhardt började bända ganska tidigt. Inte riktigt som John Sykes, men ändå.

Robert Johnson bände på slutet av 1920-talet.

https://www.guitarplayer.com/technique/ ... niques-tab


Kanske det, men inte många i den vita världen kände väl ens till Robert Johnson i slutet på femtiotalet. Jag menar att det
är svårt att anamma nåt man inte känner till, därmed inte sagt att man inte skulle kunna göra det om man fick träna lite.


16 Jun 2019, 12:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Cabretta wrote:

Kanske det, men inte många i den vita världen kände väl ens till Robert Johnson i slutet på femtiotalet. Jag menar att det
är svårt att anamma nåt man inte känner till, därmed inte sagt att man inte skulle kunna göra det om man fick träna lite.


Det du säger är helt klart avgörande, man kan inte leva och tala ett språk i ett isolerat vakuum.

Men när Beatles började fanns många virtuoser inspelade och spridda, jag tror att pop-kulturen var ett slags revolt mot den mer tekniskt avancerade musiken. Det handlade inte om att bli bra på sitt instrument.

Dock verkar George Martin haft vissa minimikrav på rytm-sektionen vid studioinspelningarna, åtminstone i början av Ringos karriär i Beatles. :mrgreen:


16 Jun 2019, 12:10
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Johnny Thunders.. :mrgreen:


17 Jun 2019, 09:10
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Den här tråden har spårat ur och blivit lågbudget-filosofiskt dravvel. Musikalisk kompetens på sitt instrument är en sak och subjektiva känslor för en låt en helt annan sak. Skärp er.

Så fort man kritiserar 68-generationens ungdom på Bojen så blir 75% av inläggen: "bööööl! Vi är kvinnor! Vi har känslor och skor!"


17 Jun 2019, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Vinyljunkie wrote:
Den här tråden har spårat ur och blivit lågbudget-filosofiskt dravvel. Musikalisk kompetens på sitt instrument är en sak och subjektiva känslor för en låt en helt annan sak. Skärp er.

Så fort man kritiserar 68-generationens ungdom på Bojen så blir 75% av inläggen: "bööööl! Vi är kvinnor! Vi har känslor och skor!"

Musikalisk och teknisk är inte alltid samma sak, även om i princip alla som spelar fort avfärdas som 'okänsliga' av de som inte spelar fort.

_________________



17 Jun 2019, 14:11
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Vinyljunkie wrote:
Den här tråden har spårat ur och blivit lågbudget-filosofiskt dravvel. Musikalisk kompetens på sitt instrument är en sak och subjektiva känslor för en låt en helt annan sak. Skärp er.

Så fort man kritiserar 68-generationens ungdom på Bojen så blir 75% av inläggen: "bööööl! Vi är kvinnor! Vi har känslor och skor!"


Skönt att du kommer in och väger upp det med inlägg av sån substans då.

Det är lätt säga att en gitarrist är kass. Men man får gärna backa upp det med motivering. Som det du skrev angående The Edge. På vilket sätt är han en kass gitarrist?
Har han dåligt timing? inte tillräcklig teknik för det han behöver kunna spela? Spelar han surt? Dåligt sound? Osvängigt?

Utveckla gärna så blir det intressantare.


17 Jun 2019, 14:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
southbeck wrote:
Vinyljunkie wrote:
Den här tråden har spårat ur och blivit lågbudget-filosofiskt dravvel. Musikalisk kompetens på sitt instrument är en sak och subjektiva känslor för en låt en helt annan sak. Skärp er.

Så fort man kritiserar 68-generationens ungdom på Bojen så blir 75% av inläggen: "bööööl! Vi är kvinnor! Vi har känslor och skor!"


Skönt att du kommer in och väger upp det med inlägg av sån substans då.

Det är lätt säga att en gitarrist är kass. Men man får gärna backa upp det med motivering. Som det du skrev angående The Edge. På vilket sätt är han en kass gitarrist?
Har han dåligt timing? inte tillräcklig teknik för det han behöver kunna spela? Spelar han surt? Dåligt sound? Osvängigt?

Utveckla gärna så blir det intressantare.


Men det skrev jag ju. Ska jag utveckla det ytterligare? Isåfall vill jag säga att han aldrig visat att han är bra på att benda, använda sig av andra skalor än pentan och aldrig visat prov på vibrato. Men som jag skrev: han är bra på andra saker med gitarren, än att specifikt spela på den. :wink:


17 Jun 2019, 14:36
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Nej, det skrev du inte. Du skrev bara att han är en kass gitarrist och musiker. Men inte varför han är det. Men att han är bra på att spela med pedaler.
En bra musiker är enligt mig en som spelar det musiken kräver. Och det gör han ju definitivt. i min mening i alla fall.

Jag tycker tvärtom. Han spelar med mycket effekter så hans musikalitet göms lite bakom det. Han är en väldigt stabil kompgitarrist t ex.


17 Jun 2019, 14:46
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Det är inte så lätt att höra vem som är tekniskt skicklig. Jag var på Hultsfred någon gång på 90-talet där ett straight-edge punkband (eller hur man nu klassifierade punkgenrer på den tiden) från Norrland skulle spela. Inte så tekniskt imponerande. Gitarristen värmde upp med klockrena Yngwie-räkor. Väldigt tekniskt imponerande.

Poängen är väl att bra gitarrister spelar vad musiken kräver och det är sällan uppenbart vad det finns för head-room till kapacitetstaket.

Johnny Ramone borde väl annars hamna i facket för vilket tråden verkar vara avsedd.

Edit: skrev faktiskt detta innan jag såg southbecks inlägg.


17 Jun 2019, 14:50
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
bongus wrote:
Johnny Ramone borde väl annars hamna i facket för vilket tråden verkar vara avsedd.


Så tolkar jag tråden också, håller med om Johnny Ramone och lägger till Joe Strummer. Bägge passade perfekt för sina jobb,
men hade en synnerligen smal arsenal, och några bändningar etc. var det aldrig tal om. Men jag gillar bägge, mer än många tekniskt
drivna.

Johhny Thunders var en annan femma, han kunde en del (i mitt tycke) och spelade bra med tanke på alla substanser som var i vägen.


17 Jun 2019, 14:58
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.