View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:58



Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela.... 
Author Message

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Marshall wrote:
lgs wrote:
Den kommentaren får du gärna utveckla.

För egen del var det ”drum tracks” jag åsyftade.


Det var inte fråga om något annat än en superkonkret tolkning av vad du skrev - två avlidna och en levande kropp liggandes bredvid varandra - och hade inget med trumspel att göra. Det var ett måttligt försök att skämta.

I sammanhanget hade jag nog lagt Jim Keltner bredvid dessa kroppar. Och Ritchie Hayward, men han hade legat kvar.


Sorry, jag hade slagit på kill switchen för morbid humor. (No pun intended at first but last)


19 Jun 2019, 12:09
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Mike Leaf wrote:
Curt Cobain?


Absolut! Han hade en jävla attack när han spelade och en lite skruvad men cool melodikänsla.


19 Jun 2019, 12:19
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Jag hade en smärtsam konfrontation med verkligheten ca 1992-1993 med gitarr-elever som gillade, för att inte säga avgudade, Kirk Hammet (samtidigt som jag hade bl.a. plattan Centrifugal Funk på repeat). Jag såg så sent som igår kväll en några år gammal intervju med Kirk som var en mycket lycklig ägare till ”Greeny”, dvs. Gary Moore´s gamla Burst 59. Kirk har onekligen en mycket god spelkondition och är marknadsmässigt en av vinnarna i det stora ”musikspelet”, som inte desto mindre torde ha en plats i en tråd som denna.


19 Jun 2019, 12:27
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
lgs wrote:
Jag hade en smärtsam konfrontation med verkligheten ca 1992-1993 med gitarr-elever som gillade, för att inte säga avgudade, Kirk Hammet (samtidigt som jag hade bl.a. plattan Centrifugal Funk på repeat). Jag såg så sent som igår kväll en några år gammal intervju med Kirk som var en mycket lycklig ägare till ”Greeny”, dvs. Gary Moore´s gamla Burst 59. Kirk har onekligen en mycket god spelkondition och är marknadsmässigt en av vinnarna i det stora ”musikspelet”, som inte desto mindre torde ha en plats i en tråd som denna.


Problemet med Kirk Hamster (med kaninvibratot!) är inte att han är så jättekass egentligen utan att han spelar över sin förmåga. Han funkar när Metallica spelar hetsig thrash metal, men inte så bra när de tror att de är rock.


19 Jun 2019, 15:23
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Hm. Jag har inte sett Keith Richards i den här tråden?

Världsberömd, och absolut skitbra. På sin grej, enbart. Inte en "one trick pony" men en sjujävla rockgitarrist med en bra känsla för groove.

Eller?


19 Jun 2019, 15:25
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
lgs wrote:
Granis67 wrote:

Intressant, hänvisa mig till var jag kan läsa en sångpedagogs uppfattning om att Bob Dylan har lite att öva på, länka gärna.

Dylan har många olika röster och i mitt tycke är han en fantastisk och inte minst personlig sångare (och låtskrivare). Till alla de som fått för sig att Dylan inte kan sjunga så kan ni börja med att lyssna till Moonshiner från Official Bootleg Series. Man behöver inte gilla det man hör men nog kan han sjunga, fast det är såklart min subjektiva uppfattning.

Ja, hur är det ens möjligt att spela munspel i över sextio år utan att uppvisa några tecken på förbättring? Har han kopplat en respirator till munspelet? I mitt tycke är Dylans munspelande personligt, det fungerar mycket bra i hans musik, fantastisk munspelare inom sin egenhändiga stil. :wink: I ovan nämnda Moonshiner spelar Dylan ganska finstämt munspel. Jag tror att såväl sång, munspel som gitarr är en tagning, rena rama Kinder-egg-inspelningen 3 in 1, Me like! :D


Jag är varken sångpedagog eller tondöv, och jag har genomlidit en hel konsert med Dylan i Köpenhamn hösten 2003 och då brölade han som en brunstig älg. Till dess hade han haft mer än 30 år på sig att öva upp den talangen. :mrgreen:


Det är lugnt, ingen här inne tror tror att du är sångpedagog. :wink: Sedan det här med tondövhet, vad betyder begreppet för dig? Sedan kan jag inte låta bli att fråga, uppskattar du Dylan på skiva eller vid något annat konserttillfälle?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 Jun 2019, 17:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Vinyljunkie wrote:
lgs wrote:
Jag hade en smärtsam konfrontation med verkligheten ca 1992-1993 med gitarr-elever som gillade, för att inte säga avgudade, Kirk Hammet (samtidigt som jag hade bl.a. plattan Centrifugal Funk på repeat). Jag såg så sent som igår kväll en några år gammal intervju med Kirk som var en mycket lycklig ägare till ”Greeny”, dvs. Gary Moore´s gamla Burst 59. Kirk har onekligen en mycket god spelkondition och är marknadsmässigt en av vinnarna i det stora ”musikspelet”, som inte desto mindre torde ha en plats i en tråd som denna.


Problemet med Kirk Hamster (med kaninvibratot!) är inte att han är så jättekass egentligen utan att han spelar över sin förmåga. Han funkar när Metallica spelar hetsig thrash metal, men inte så bra när de tror att de är rock.


Här är ju ett bra exempel på Hammet, att jämföra med farbrorn han jammar med... https://www.youtube.com/watch?v=uj1e8Ll1pBI

Hammet säger dock att farbrorn är fantastisk, det måste man ge honom... :D

_________________
/Lennart


19 Jun 2019, 17:20
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Goran wrote:
Vi öser på med "bäst".....
Jag menar gitarrister som m e m saknar teknik, snabbhet, skicklighet o dyl (inom rimliga gränser naturligtvis) men ändå får det att låta gudomligt bra.
Neil Young, Hounddog Taylor är två jag tänker på, grymma båda två och så fyllda av passion att det dryper om det.


Är teknik, snabbhet, skicklighet och dyl (vad det nu är?) det som får något att låta bra? För egen del betvivlar jag det, men å andra sidan är jag inte speciellt intresserad av gitarrister som uppvisar teknik, snabbhet och spelskicklighet och dyl om inte låten är något jag gillar. Så musiken först och främst. Jag gillar mycket av det Neil Young gjort men jag hävdar att han besitter såväl teknik som spelskicklighet och dyl, vad det nu är? Snabbhet har dock aldrig varit en egenskap som jag förknippat med Neil Youngs gitarrspelande, han är förmodligen snabbare än vad jag är. Han är definitivt mer fingerfärdig än undertecknad. Vi verkar iallafall vara överens om herr Youngs förträfflighet som gitarrist.

Vinyljunkie, om du läser detta, jag är fortfarande genuint intresserad av att ta del av ”... sett ur en sångpedagogs synvinkel så har han lite att öva på...” så har du något läsvärt är jag idel öra. Jag tänker så här, att om en sångpedagog skulle börja ”rätta” till ”felen” vad skulle då finnas kvar av det som är Dylan? Låtarna, visst! Men ibland blir det inte top notch när någon annan än Dylan själv gör låten. Dock finns det bra exempel när andra artister gör låtar av Dylan och det har blivit bra. Vi verkar iallafall vara överens om att herr Dylan har sin personliga stil som många gillar.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 Jun 2019, 17:23
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Granis67 wrote:
Det är lugnt, ingen här inne tror tror att du är sångpedagog. :wink: Sedan det här med tondövhet, vad betyder begreppet för dig? Sedan kan jag inte låta bli att fråga, uppskattar du Dylan på skiva eller vid något annat konserttillfälle?


Begreppet "tondövhet", som jag slängde ur mig lite lättvändigt här, har för mig att göra med känskligheten för balansen mellan rena och orena (falska) toner att göra egentligen. Jag klarar inte av att lyssna på intervaller som inte är inbördes tillräckligt rena. Jag har inte testat att mäta upp objektiva toleransnivåer får jag erkänna. Eftersom jag inte har absolut gehör så kan jag dock stå ut med olika frekvenser av en ton, t.ex. A på 440 Hz eller 435 Hz så länge som intervallet till övriga toner är har tillräckligt avstånd för att det ska framstå som "rent".

Om vi kommer ner på jorden: rent musikaliskt så föredrar jag emellertid exempelvis Glenn Hughes och Tommy Shaw framför Bob Dylan. Jag har inte gett Bob Dylan många chanser, men hur många förtjänar han? Jag t.o.m. har lättare för Marilyn Manson och Justin Bieber framför Bob. :mrgreen:

Edit: låter som "Like a rolling stone" är förstås bra, men helst om någon annan står för sången, t.ex. Jimi Hendrix.


Last edited by lgs on 19 Jun 2019, 18:11, edited 1 time in total.



19 Jun 2019, 17:46
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Custom Sam wrote:
Vinyljunkie wrote:
Problemet med Kirk Hamster (med kaninvibratot!) är inte att han är så jättekass egentligen utan att han spelar över sin förmåga. Han funkar när Metallica spelar hetsig thrash metal, men inte så bra när de tror att de är rock.


Här är ju ett bra exempel på Hammet, att jämföra med farbrorn han jammar med... https://www.youtube.com/watch?v=uj1e8Ll1pBI

Hammet säger dock att farbrorn är fantastisk, det måste man ge honom... :D


Hmm, såna där scener gör att man stänger av så snabbt att skämskudden inte hinner plockas fram. Att Michael Schenker lånar ut sig till sånt till trots kan man förstå av marknadsmässiga skäl. Det där är ett bra exempel på Kirks urusla ton. (dock så riffar han i takt, det måste man ge honom)


19 Jun 2019, 17:52
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Granis67 wrote:
Är teknik, snabbhet, skicklighet och dyl (vad det nu är?) det som får något att låta bra? För egen del betvivlar jag det, men å andra sidan är jag inte speciellt intresserad av gitarrister som uppvisar teknik, snabbhet och spelskicklighet och dyl om inte låten är något jag gillar. Så musiken först och främst. Jag gillar mycket av det Neil Young gjort men jag hävdar att han besitter såväl teknik som spelskicklighet och dyl, vad det nu är? Snabbhet har dock aldrig varit en egenskap som jag förknippat med Neil Youngs gitarrspelande, han är förmodligen snabbare än vad jag är. Han är definitivt mer fingerfärdig än undertecknad. Vi verkar iallafall vara överens om herr Youngs förträfflighet som gitarrist.
[...]


Det fetmarkerade, det skriver jag under på alla dagar i veckan.

Heart of Gold är f.ö. en "all time favorite" liksom mycket annat.


19 Jun 2019, 17:58
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Ballz wrote:
Hm. Jag har inte sett Keith Richards i den här tråden?

Världsberömd, och absolut skitbra. På sin grej, enbart. Inte en "one trick pony" men en sjujävla rockgitarrist med en bra känsla för groove.

Eller?


Han förtjänar ett "Med beröm godkänt" för att ha överlevt det mesta. :mrgreen:

From the man himself: "... playing to a metronome, I be lousy too..."
http://www.youtube.com/watch?v=f9TTPTVPZOo

Edit: Efter en slagkraftig introduktion från Jack Nicholson så är det väl lite så där med både Bobs och Keiths timing här:
http://www.youtube.com/watch?v=u0Lx3supRTQ

Edit2: Efter att ha lyssnat på Rolling Stones nu på morgonen, så måste jag säga att tillsammans med Charlie Watts så svänger det riktigt bra!


Last edited by lgs on 21 Jun 2019, 10:31, edited 1 time in total.



19 Jun 2019, 18:15
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:47
Posts: 3126
Location: Stockholm
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Jag skulle nog kanske säga Bruce Springsteen?!

Tycker han gjorde riktigt fina solon back in the days. Även om han typ knappt aldrig lyckades bända rätt. Ta typ Darkness-plattan.

_________________
https://www.facebook.com/blacksolsticesthlm
https://www.facebook.com/cobracultband


21 Jun 2019, 09:04
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Andrew Blakk wrote:
Jag skulle nog kanske säga Bruce Springsteen?!

Tycker han gjorde riktigt fina solon back in the days. Även om han typ knappt aldrig lyckades bända rätt. Ta typ Darkness-plattan.


Bruce är en mycket bättre gitarrist än han ger sken av på skiva och verkligen mycket bättre än det grötiga ljudideal han har live.
Såg en dokumentär där han la på gitarr på en Albert Lee inspelning (tror jag det var). Jag blev chockad över hur bra det var, trodde
inte han kunde såna grejer.

Mannen har en lite eljest smak bara när det gäller gitarrljud och liveljud.


21 Jun 2019, 11:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Jag tror nästan alla som räknats upp här som mer eller mindre sopor spelar bättre än jag...

_________________
Mats


21 Jun 2019, 15:14
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
albert wrote:
Jag tror nästan alla som räknats upp här som mer eller mindre sopor spelar bättre än jag...


Samma här (står i skamvrån).
Jag tycker att Danko Jones är rätt halvkass på solon (snabbare än mig dock), men shit vad tajt han är och bra på feta riff.
Och de som klagar på Kirk Hammett och Keith Richards. Dom spelar i Metallica och The Rolling Stones.
Vilka band spelar ni i? :mrgreen:


21 Jun 2019, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Om jag tolkar frågan rätt så, ja, Neil Young är i min mening den som drivit denna konstform längst: spela ett 5 minuter långt solo där varje sekund balanserar mellan det episka och totalt haveri.
Ta t.ex valfri liveversion av Like a Hurricane, eller så kan man bara föreställa sig att David Gilmour skulle drabbas av en hjärnblödning precis inför solot på Comfortably Numb samtidigt som förstärkaren håller på att brinna upp. Fantastiskt anser jag.

Sen finns det väl spel som är "dåligt" på ett mer mätbart sätt, typ surt och ostämt, ta bluesgubbar som Son House, RL Burnside eller Junior Kimbraugh. Subjektivt kan man ändå tycka att det låter fantastiskt ändå pga en massa andra faktorer.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Jun 2019, 01:02
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
bummer wrote:
albert wrote:
Jag tror nästan alla som räknats upp här som mer eller mindre sopor spelar bättre än jag...


Samma här (står i skamvrån).
Jag tycker att Danko Jones är rätt halvkass på solon (snabbare än mig dock), men shit vad tajt han är och bra på feta riff.
Och de som klagar på Kirk Hammett och Keith Richards. Dom spelar i Metallica och The Rolling Stones.
Vilka band spelar ni i? :mrgreen:


Dräpande argument! Här är ett annat:

”All I wanted to do was learn to play the guitar for myself. You set your own goals for success.”
(Roy Buchanan) http://www.loudersound.com/features/roy ... the-stones

Måste bjuda på ett citat från ingen mindre än Ginger Baker i detta sammanhang, på frågan:
”Are you somewhat amazed by Mick Jagger’s success?”

”Yes, it is pretty amazing that a guy with so little talent could become so rich and famous. Extraordinary. This is the world in which we live. Charlie’s the best musician in that band by a country mile. He’s a big jazz fan. I’ve known him since 1961, a great guy, one of the nicest people in the music business.”
http://thekatztapes.com/ginger-baker/


Last edited by lgs on 23 Jun 2019, 12:24, edited 2 times in total.



23 Jun 2019, 12:12
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
En annan känd gitarrist var/är The Shadows Hank B Marvin. Ingen virtuos som t.ex. Jimmy Bryant men måste jag välja en av dem att lyssna på för musikens skull så blir det Mr Marvin.


23 Jun 2019, 12:18
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
lgs wrote:
En annan känd gitarrist var/är The Shadows Hank B Marvin. Ingen virtuos som t.ex. Jimmy Bryant men måste jag välja en av dem att lyssna på för musikens skull så blir det Mr Marvin.


Geni.
Och det är det viktigaste, musiken. Hur hela bandet låter, inte de enstaka bitarna, utan vad de skapar tillsammans.


23 Jun 2019, 12:44
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Granis67 wrote:

Vinyljunkie, om du läser detta, jag är fortfarande genuint intresserad av att ta del av ”... sett ur en sångpedagogs synvinkel så har han lite att öva på...” så har du något läsvärt är jag idel öra. Jag tänker så här, att om en sångpedagog skulle börja ”rätta” till ”felen” vad skulle då finnas kvar av det som är Dylan? Låtarna, visst! Men ibland blir det inte top notch när någon annan än Dylan själv gör låten. Dock finns det bra exempel när andra artister gör låtar av Dylan och det har blivit bra. Vi verkar iallafall vara överens om att herr Dylan har sin personliga stil som många gillar.


Jag läser. Men du svarar ju på din egen fråga! Helt utan proffsåsikter. Det gillar nog Dylan själv också.


24 Jun 2019, 13:35
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
bummer wrote:
Och de som klagar på Kirk Hammett och Keith Richards. Dom spelar i Metallica och The Rolling Stones.
Vilka band spelar ni i? :mrgreen:


Oerhört tröttsamt argument. Donald Trump har tjänat mer pengar än Kirk och Keith tillsammans, han spelar säkert surgitarr han med.


24 Jun 2019, 13:40
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:

Vinyljunkie, om du läser detta, jag är fortfarande genuint intresserad av att ta del av ”... sett ur en sångpedagogs synvinkel så har han lite att öva på...” så har du något läsvärt är jag idel öra. Jag tänker så här, att om en sångpedagog skulle börja ”rätta” till ”felen” vad skulle då finnas kvar av det som är Dylan? Låtarna, visst! Men ibland blir det inte top notch när någon annan än Dylan själv gör låten. Dock finns det bra exempel när andra artister gör låtar av Dylan och det har blivit bra. Vi verkar iallafall vara överens om att herr Dylan har sin personliga stil som många gillar.


Jag läser. Men du svarar ju på din egen fråga! Helt utan proffsåsikter. Det gillar nog Dylan själv också.


Så du vill alltså inte svara på var du fått det ifrån, synd för jag är genuint intresserad av en professionell åsikt i ämnet.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Jun 2019, 14:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Granis: du får nu läsa det jag skrev först igen. Det är inget citat jag kommer med utan en sk relaterad topik.


24 Jun 2019, 17:56
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Cabretta wrote:
Bruce är en mycket bättre gitarrist än han ger sken av på skiva och verkligen mycket bättre än det grötiga ljudideal han har live.
Såg en dokumentär där han la på gitarr på en Albert Lee inspelning (tror jag det var). Jag blev chockad över hur bra det var, trodde
inte han kunde såna grejer.

Mannen har en lite eljest smak bara när det gäller gitarrljud och liveljud.


Bruce kör med Joe Barden-mickar på Telen. (Tänk Danny Gatton här.) Mickarna är noiceless pga en dual coil-konstruktion och består även av ceramiska magneter. Jag tycker att de låter mycket bra; det gäller att välja rätt potar och kondingar till dem för att det inte ska låta isspik av dem.


24 Jun 2019, 18:18
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Vinyljunkie wrote:
Granis: du får nu läsa det jag skrev först igen. Det är inget citat jag kommer med utan en sk relaterad topik.


Jag vet att det inte var ett citat du kom med, däremot var det din egen formulering jag citerade, den där du skriver ”Kan och kan... sett ur en sångpedagogs synvinkel så har han lite att öva på.. men han har ju sin personliga stil, som många gillar.” vilket får mig att fundera på om du har en källa att backa upp ditt uttalande med. Vad du menar med att det var en relaterad topik får du gärna utveckla.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Jun 2019, 20:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Alla nämnda i denna tråd kan väl mer eller mindre spela. Vill man hitta nån som inte kan spela gitarr men ändå lyckats bli en av världens bästa musiker (inte min åsikt utan fakta), då är väl Kjell Höglund svaret?

_________________
www.slackervillezoo.se


25 Jun 2019, 03:07
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Granis: du får nu läsa det jag skrev först igen. Det är inget citat jag kommer med utan en sk relaterad topik.


Jag vet att det inte var ett citat du kom med, däremot var det din egen formulering jag citerade, den där du skriver ”Kan och kan... sett ur en sångpedagogs synvinkel så har han lite att öva på.. men han har ju sin personliga stil, som många gillar.” vilket får mig att fundera på om du har en källa att backa upp ditt uttalande med. Vad du menar med att det var en relaterad topik får du gärna utveckla.


Jag vet inte om jag orkar utbilda dig. :roll:

Det får räcka såhär: en skolad sångare är en skolad sångare och det hörs när en sådan sjunger att han är det, för den som vet vad man ska lyssna efter. Sen är världen full av glada amatörer, allt från Berra som trallar i duschen till Robert som säljer ut arenor.
Vad är konstigt med detta?


25 Jun 2019, 12:23
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
davidihse wrote:
Alla nämnda i denna tråd kan väl mer eller mindre spela. Vill man hitta nån som inte kan spela gitarr men ändå lyckats bli en av världens bästa musiker (inte min åsikt utan fakta), då är väl Kjell Höglund svaret?


Även Kjell "kan" väl mer eller mindre spela. Alla kan spela. Jag tycker frågan borde ställas såhär istället: vilka kända gitarrspelare spelar över sin förmåga? Jag tycker lite att det är det viktigaste alla som håller på med musik borde fundera på, med följdfrågan om det spelar någon roll om man spelar över förmågan eller inte. Jag tycker att det gör det i vissa fall och i vissa fall inte. För att ta standardexemplet vad gäller gitarrister som spelar över sin förmåga; Kirk Hammett, som spelar i en genre som är väldigt elitistisk. De flesta bedömer hårdrocksgitarrister, och andra genrer som bla jazz och funk för att ta ett par exempel efter hur duktiga de är. Sett ur det perspektivet är Kirk usel. Andra genrer bedöms av sin publik enligt helt andra kriterier och då tycker publiken av tex lo fi-pop, KBD-punk och twee att det är en fördel om man inte kan spela särskilt bra eftersom det bidrar till soundet och charmen i de genrerna.

Sen kan jag generellt tycka att det blir rent ut sagt knasigt när kassa sångare och musiker säljer ut arenor, sett ur ett musikerperspektiv. Alltså det är helt ok att Håkan Hellström, Metallica, Dylan, Rolling Stones mfl är jättestora men när deras fans känner sig trampade på tårna när någon påpekar deras brister. Brister som i många av fallen bidrar till deras personliga stil.


25 Jun 2019, 12:39
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bäst gitarrist genom tiderna, som inte kan spela....
Vad jag borde gjort, när jag skapade tråden, var att jag glömde sätta "som inte kan spela" just inom citationstecken.
M a o fick jag inte helt fram vad min tanke var.
Den gällde gitarrister som har dålig teknik, tondövhet (om detta existerar), dålig koll på musikteori, kan inte spela snabbt o dyl. (allt stämmer in på mig själv :D ), MEN får det att låta gudomligt bra och intressant ändå.
Klart att Neil Young kan spela (elgitarr då i detta fallet), och det är en gitarrist som jag personligen tycker levererar helt grymma solon, med en passion som är unik. Däremot spelar han ju inte i samma liga (vad gäller ovanstående egenskaper) som t ex Jeff Beck, Satriani, Vai, Yngwie, Eric Johnson men däremot låter Neil Young's gitarrspel i mina öron hästlängder mer intressant och känslomässigt berörande än "virtuosernas" .
Nu hävdar jag inte att Neil är tondöv eller har usel teknik, men han skulle inte reda ut spela som t ex John McLaughlin, däremot gör han storverk med vad han kan. Å andra sidan betvivlar jag att McLaughlin skulle ösa lika fett som Neil....

Intressant är att en av mina husgudar Robert Fripp hävdar att han är tondöv, men har är ju en knepig jäkel i sig....


25 Jun 2019, 15:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.