View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:28



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Funderar på det här med rosewood/CITES-grejen. Har ju gått ett tag sedan "hysterin" 2017 och undrar ifall några här har köpt från USA, Asien etc på sistone, och ifall de verkar gå igenom tullen utan tjafs? Snackar elgitarrer med vanlig Indian rosewood då.
Tack på förhand!


09 Jun 2019, 12:46
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
LieMfB wrote:
Funderar på det här med rosewood/CITES-grejen. Har ju gått ett tag sedan "hysterin" 2017 och undrar ifall några här har köpt från USA, Asien etc på sistone, och ifall de verkar gå igenom tullen utan tjafs? Snackar elgitarrer med vanlig Indian rosewood då.
Tack på förhand!


En kompis tog med en gura, Luke III med hel rosewood-hals, från USA till Sverige förra månaden. Tullen noterade honom inte ens. Nu var det väl ingen fara ändå eftersom guran var second hand mellan privat personer.


09 Jun 2019, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
lgs wrote:
En kompis tog med en gura, Luke III med hel rosewood-hals, från USA till Sverige förra månaden. Tullen noterade honom inte ens. Nu var det väl ingen fara ändå eftersom guran var second hand mellan privat personer.

Har en historia om tullen i Sverige på samma tema. En bekant köpte nya golfklubbor utomlands för att ta med hem. De såg helt nya ut. Han mellanlandade i Amsterdam och en arg tulltjänsteman frågade om han deklarerat dessa. Han sa nej och fick fylla i en blankett på direkten. Han blev tillsagd att visa upp lappen för tullen i Sverige.

Sagt och gjort, landade på Arlanda mitt i natten, men såg inte till någon tulltjänsteman på plats. Han gick och knackade på en dörr och ut kommer en trött tjänsteman.

Tulltjänstemannen: "Vad vill du??!"

Golfaren: "Jag ska deklarera mina nya golfklubbor.." och höll upp blanketten.

Tulltjänstemannen: "Det ska du inte!" och så smällde han igen dörren.

Men detta är ju långt ifrån garantier att man lyckas få med sig en gitarr utan problem i tullen..


09 Jun 2019, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Jag var lite otydlig - jag menade i första hand inköp via posten från utanför EU. Men intressant info ändå.


09 Jun 2019, 19:52
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Jag har också försökt förstå det där. Jordbruksverkets sidor handlar ju bara om vad som gäller om man ska sälja ett instrument. De har ingen tydlig info om vad som gäller när man ska köpa.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


10 Jun 2019, 07:04
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
För brasiliansk rosenträ ska det finnas ett exporttillstånd från landet man köper gitarren i vilket ska skickas in till jordbruksverket som i sin tur ska utfärda ett importtillstånd.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


10 Jun 2019, 07:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Men frågan är, ifall posten/tullen ser att det kommer in ett paket med en gitarr från utanför EU, kommer de då att börja rota och eventuellt stoppa paketet i väntan på dokumentation? Gitarrer är ju oftast föremål för importmoms och -tull, och då kan de ju kolla CITES-grejen när de ändå håller på, så att säga, men frågan är om de bryr sig om enstaka gitarrer utan misstänkt braz och liknande.


10 Jun 2019, 12:48
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
De verkar inte bry sig. En av Gitarrbutikerna i Sthlm skickar ju ett par pallar med flertalet guror som har braz och får in dem utan problem. Orsaken till att jag tror att tullen struntar i det är för att jag har läst på amerikanska sidor att myndigheterna där i stort sett aldrig beviljar exporttillstånd. Ett Cites-intyg i sig är ju inte ett exporttillstånd utan måste ansökas om separat. Tvivlar på att butiken i Sthlm hinner ordna ett 20 tal sådana tillstånd under den dryga vecka de är i USA, särskilt eftersom det tydligen ska vara sanslöst svårt att få exporttillstånd.

LieMfB wrote:
Men frågan är, ifall posten/tullen ser att det kommer in ett paket med en gitarr från utanför EU, kommer de då att börja rota och eventuellt stoppa paketet i väntan på dokumentation? Gitarrer är ju oftast föremål för importmoms och -tull, och då kan de ju kolla CITES-grejen när de ändå håller på, så att säga, men frågan är om de bryr sig om enstaka gitarrer utan misstänkt braz och liknande.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


10 Jun 2019, 16:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Jag känner till flera fall; där prylar har vägrats inträde till EU. Inga roliga historier. Däremot har jag inte hört om ett enda fall; där resande folk -som burit på ett instrumentcase: Har brunnit i någon tull.


/ Jonken


10 Jun 2019, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Jonken, har du någon mer specifik information om de fall där gitarrer (?) blivit stoppade? Togs de av svensk tull eller annat EU-land? Vad var det för gitarrer (vanlig indian rosewood till exempel?) och hur hade de inhandlats - var de t.ex. från eBay eller nån annan nätbutik utanför EU?


10 Jun 2019, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Vet att det var prat om att göra undantag för musikinstrument under årets CITES-konvent i Sri Lanka, tror det var för någon månad sen :)


15 Jun 2019, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Nu lär vi få veta hur det ligger till med detta. Har en Burny RLC-11 85S BLK på väg till mig i Sverige från Japan. Träslagen i gitarren är nyatoh/rosewood: http://www.fernandes.co.jp/products/burny_guitar/rlc.html

Några halvsunkiga YT-klipp på gitarrmodellen:
https://www.youtube.com/watch?v=zAtAQtFkZxc
https://www.youtube.com/watch?v=5v3VE5Cp8SY


/ Jonken


28 Jun 2019, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Jonken wrote:
Nu lär vi få veta hur det ligger till med detta. Har en Burny RLC-11 85S BLK på väg till mig i Sverige från Japan. Träslagen i gitarren är nyatoh/rosewood: http://www.fernandes.co.jp/products/burny_guitar/rlc.html

Några halvsunkiga YT-klipp på gitarrmodellen:
https://www.youtube.com/watch?v=zAtAQtFkZxc
https://www.youtube.com/watch?v=5v3VE5Cp8SY


/ Jonken


Haha, vilket sammanträffande! Jag fick också nog av spekulationerna och slog till på en Greco ES-335-kopia (troligen en tidig SA-550) från cirka 1973, från Japan via sajten Buyee:
https://buyee.jp/item/yahoo/auction/b392498379

Ser för närvarande i tracking-informationen att paketet befinner sig hos tullen i Malmö. 8)


08 Jul 2019, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
LieMfB wrote:
Haha, vilket sammanträffande! Jag fick också nog av spekulationerna och slog till på en Greco ES-335-kopia (troligen en tidig SA-550) från cirka 1973, från Japan via sajten Buyee:
https://buyee.jp/item/yahoo/auction/b392498379

Ser för närvarande i tracking-informationen att paketet befinner sig hos tullen i Malmö. 8)

:lol: :lol: :lol:

Jag önskar dig lycka till -och du önskar mig lycka till. :wink:
...Om det går åt H; får vi träffas någonstans -för att supa ner oss och gråta på varandras axlar. :cry:
Min har ännu inte kommit till tullen i Sverige.

- Keep me posted!


/ Jonken


08 Jul 2019, 22:58
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Jisses! Det var då snabba puckar här...
Postnord har tydligen varit ut till min dörr i morse -och försökt att leverera gitarren till mig.
Ingen var tyvärr jag inte hemma vid tillfället. Paketet skall vara tillgängligt att hämta hos Postnord (inte service ställe) efter kl 15 idag.

-JÄKLA va japs-posten är effektiv!!! :o

Edit:
Allt väl. Nu är gitarren hemma. Det kostade givetvis tull & moms. Jag är riktigt imponerad över hur jäkla snabb postgången gick från Japan till Sverige. Tror jag aldrig upplevt något snabbare därifrån.



/ Jonken


09 Jul 2019, 11:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Ett litet tips för alla Er som gillar Jerry Cantrells sound i bandet Alice in chains:
https://www.ebay.com/itm/1986-Aria-proII-RS-WILDCAT-MATSUMOKU-All-Original-Made-in-Japan-/254252179288?oid=254217783908

Hade DEFINITIVT KÖPT denna gitarr själv -om jag inte just köpt en annan gura av samma säljare!
Detta är "den snyggare" orginalet till Jerry Cantrells G & L Rampage Blue dress signaturmodell:
https://reverb.com/item/60849-g-l-rampage-jerry-cantrell-blue-dress-graphic-9-of-50-guitars

Det är ganska enkla modifieringar -för att få Wildcaten -att spöa den så kostsamma G & L -varianten. Träslagen är de exakt samma på båda gitarrerna. Träet i Wildcaten från 1986 -lär vara riktigt vintage tonande: Dvs låta så där äckligt jäkla långt, trebligt och tonrikt. Kostnaden i ca 1700 kr för gitarren är ju i princip för bra för att vara sant. Även med de efterföljande modifieringskostnaderna; med Ex ett bra Floyd, SD JB -mick och vol/killswitch; ger i slutändan en one-of-a-kind killer shred gura för riktigt hyggliga pengar.. Gitarren är dessutom naturligt gulnad och vackert nött -för att det skall styva till i braxen hos de flesta som hör och ser den.

- Gör förövrigt GÄRNA mod jobbet BILLIGT åt den lycklige ägaren som eventuellt nyper den. :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=-xQQzi0IdLY


/ Jonken


09 Jul 2019, 16:03
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Gratulerar, Jonken!

Nu ser jag i trackingen att även min gitarr gått igenom tullen och på väg att levereras! Hoppas dom inte hackat loss rosewooden! :D
För min del har leveransen tagit lite tid inom själva Japan men sedan gått väldigt fort så snart den lämnat Tokyo. Men jag använde proxytjänsten Buyee som först köpte gitarren av säljaren på Yahoo Auctions Japan, för att därefter skicka den vidare till mig, mot en hel del små avgifter. Men de har imponerat med sin service tycker jag.


10 Jul 2019, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
LieMfB wrote:
Gratulerar, Jonken!

Nu ser jag i trackingen att även min gitarr gått igenom tullen och på väg att levereras! Hoppas dom inte hackat loss rosewooden! :D
För min del har leveransen tagit lite tid inom själva Japan men sedan gått väldigt fort så snart den lämnat Tokyo. Men jag använde proxytjänsten Buyee som först köpte gitarren av säljaren på Yahoo Auctions Japan, för att därefter skicka den vidare till mig, mot en hel del små avgifter. Men de har imponerat med sin service tycker jag.

Kul! Ja, man får säga grattis åt dig också.
Blir väl några NGD-trådar här på Bojen snart... :wink:


/ Jonken


10 Jul 2019, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Nu har jag Greco 335:an i min hand!
Så det gick vägen för mig också (även om den tog nån extra runda i Postnords lastbil pga "felaktigt postnummer" trots att det stått rätt från början till slut...). Fick också betala importavgifter, men de var lite lägre än jag väntat mig (jag gjorde nog en överdriven kalkyl i förväg).
Slutsatsen man kan dra av våra beställningar är väl att det inte verkar vara några större problem med CITES om man köper en gitarr från utlandet via posten. Tullen verkar definitivt inte ha öppnat mitt paket + case, så den hade kunnat innehålla braz också. På deklarationen från säljaren stod det bara "Musical instrument". Kanske kikar de noggrannare om något i dokumentationen tyder på att det är en Martin från 30-talet eller en Gibson från 50-talet? Men troligtvis inte.

Gitarren känns i alla fall fantastisk! Bättre än jag vågat hoppas på. En NGD-tråd kommer förhoppningsvis snart, när jag får tid.


13 Jul 2019, 00:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
LieMfB wrote:
Kanske kikar de noggrannare om något i dokumentationen tyder på att det är en Martin från 30-talet eller en Gibson från 50-talet? Men troligtvis inte.
.

Nu pratar du specifikt om olagligt trä (dvs endast lagligt med Cites intyg) från 30-50 talet ?
Där borde man i så fall fokusera på BZ på instrument tillverkade efter 1992 då dessa aldrig kan bli lagliga , om de ej har intyg på att träet är skördat INNAN det blev förbjudet. Av den anledningen är ju alla Gibson och Fender mellan 2003 och 2006 tillverkade med Bz olagliga.

Annars tror jag de flesta syftar på det import/export intyg som krävs för alla arter på B-listan, vilket är all rosewood och Ebenholtz
Där tror jag myndigheterna inte orkar med att kontrollera och lagföra privatpersoner annat än om man specifikt anger 'Rosewood' som innehåll, självmål om man inte har tillståndet.

Den regeln tror jag i praktiken bara blir tillämpad på kommersiella importörer och exportörer

_________________



13 Jul 2019, 09:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
Mike Leaf wrote:
LieMfB wrote:
Kanske kikar de noggrannare om något i dokumentationen tyder på att det är en Martin från 30-talet eller en Gibson från 50-talet? Men troligtvis inte.
.

Nu pratar du specifikt om olagligt trä (dvs endast lagligt med Cites intyg) från 30-50 talet ?
Där borde man i så fall fokusera på BZ på instrument tillverkade efter 1992 då dessa aldrig kan bli lagliga , om de ej har intyg på att träet är skördat INNAN det blev förbjudet. Av den anledningen är ju alla Gibson och Fender mellan 2003 och 2006 tillverkade med Bz olagliga.

Annars tror jag de flesta syftar på det import/export intyg som krävs för alla arter på B-listan, vilket är all rosewood och Ebenholtz
Där tror jag myndigheterna inte orkar med att kontrollera och lagföra privatpersoner annat än om man specifikt anger 'Rosewood' som innehåll, självmål om man inte har tillståndet.

Den regeln tror jag i praktiken bara blir tillämpad på kommersiella importörer och exportörer


Ja, jag spekulerar i om vissa gamla gitarrmodeller kan göra att tullen undersöker noggrannare pga risken för braz. Men står det "musical instrument" på ett enstaka paket så rotar de nog inte så mycket.
Håller med dig i det du skriver i övrigt.


16 Jul 2019, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nån som köpt gitarr från utanför EU på sistone?
LieMfB wrote:
Nu har jag Greco 335:an i min hand!

Gitarren känns i alla fall fantastisk! Bättre än jag vågat hoppas på. En NGD-tråd kommer förhoppningsvis snart, när jag får tid.

Give!!!


/ Jonken :D


17 Jul 2019, 09:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.