View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 08:48



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Eric Clapton-strata, någon som har? 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Eric Clapton-strata, någon som har?
Eric Clapton-strata, någon här som har en sådan?

Jag undrar om den aktiva elektronik med midbooster som finns i dem gör att den "normala" utsignalen, dvs även när midboostern inte är aktiv, är väldigt hög?
Jag har monterat en sådan krets i min strata och upplever att den boostar allt 12-15 db även när midboostern inte är aktiv.
Ovanpå det kan man sedan boosta mellanregistret som det är tänkt med dess ratt.

Den tokdistar alla förstärkare man kör den i.

Jag har haft sådan i strata tidigare, men kommer inte ihåg att den gjorde något särskilt med utsignalen annat än att den boostade mellanregistret när man ville det.
Nu har jag hela tiden många gånger högre output än i min LP med Burstbuckers.
Det låter som om jag har en Preamp-pedal på fullt skaft inkopplad.

Någon som har en sådan krets i sin gitarr och som kan svara på om detta är norrmalt?
Alltså: är en EC-strata mer högljudd än en normal strata?

(Den är rätt inkopplad, allt sitter där det ska. Annars hade inte gitarren funkat med volym, ton och boost!)

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


04 Jun 2019, 13:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
Har ingen Claptonstrata men precis som du en del erfarenheter. Det finns ingen konstant boost, med vad som annars är den nedre tonkontrollen på "0" skall signalen vad jag vet vara helt passiv eller 0 dB boost.

Den är rätt inkopplad, allt sitter där det ska. Annars hade inte gitarren funkat med volym, ton och boost skriver du, men samtidigt funkar inte boosten som förväntat. Sannolikt är alltså något felkopplat. Kontrollen för boost:en fungerar som en mixer mellan signal med respektive utan midboost med utgången i mitten. Är det rätt kablar till höger och vänster på den kontrollen?


04 Jun 2019, 20:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
woodstock wrote:
Har ingen Claptonstrata men precis som du en del erfarenheter. Det finns ingen konstant boost, med vad som annars är den nedre tonkontrollen på "0" skall signalen vad jag vet vara helt passiv eller 0 dB boost.

Den är rätt inkopplad, allt sitter där det ska. Annars hade inte gitarren funkat med volym, ton och boost skriver du, men samtidigt funkar inte boosten som förväntat. Sannolikt är alltså något felkopplat. Kontrollen för boost:en fungerar som en mixer mellan signal med respektive utan midboost med utgången i mitten. Är det rätt kablar till höger och vänster på den kontrollen?


Hej,
Jo, det är rätt kopplat!
Jag kan höja och sänka volymen med volympoten, ton/TBX-kontrollen funkar precis som den ska och boosten är helt passiv/urkopplad när den poten står på noll och aktiv med fullt blås i mellanregistret när den står på 10, precis som det ska vara. inga potar är felvända, allt sitter som det ska. (Jag har kört med detta förr och är van att jobba med elektronik.)

Men, gitarren låter som en vanlig passiv strata när jag har volymkontrollen på ca 3-4, på fullt boostas alla frekvenser så att det låter som om jag har en preamp eller något på fullt skaft mellan gitarr och förstärkare.
Ovanpå allt detta kan jag sedan blåsa på ytterligare i mellanregistret med den boostratten.

Det är det här som är det jobbiga, det är en gitarr som är tokdopad och på steroider.

Med gitarrens volym på 10, TBX i mittläget och midboost avrullad ska den väl bete sig och låta som en vanlig strata?

Så ska det väl ändå inte vara?

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


04 Jun 2019, 22:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
Om det inte är som det ska har du sannolikt kopplat fel. Erfarenhet är ingen garanti mot det, trots att min egen erfarenhet ökat har felkopplingarna fortsatt vara ungefär de samma. Killarna i Tjernobyl var rätt duktiga på att köra kärnkraftverk också.


05 Jun 2019, 00:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
woodstock wrote:
Om det inte är som det ska har du sannolikt kopplat fel. Erfarenhet är ingen garanti mot det, trots att min egen erfarenhet ökat har felkopplingarna fortsatt vara ungefär de samma. Killarna i Tjernobyl var rätt duktiga på att köra kärnkraftverk också.


Jag har naturligvis kollad det noga.
Jag har gjort om hela anslutningen med alla delar, jag har kollat mot flera olika scheman för att säkerställa att det inte är fel eller feltolkat utifrån det schema som Fender skickat med, jag har labbet genom att koppla om alla kablar för att se vad som händer. Alla anslutningar på alla potar har nu en färgad och uppmärkt kabel som sitter på en labbplatta så att jag kan mäta och ansluta som jag vill med gitarren monteras och all elektronik placerad externt.
Jag är helt säker på att det inte är en felkoppling.

Sannolikheten för att allt ska fungera som det ska med enda avvikelsen att volymen blir dramatiskt hög vid en felkoppling är dessutom ganska liten...

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


05 Jun 2019, 06:10
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
Är det här schema för kretsen?
http://www.blueguitar.org/new/schem/_gt ... m_fact.jpg

I så fall ser det ut som att det är booster (full range) -> volym -> mid-boost -> output

Även med mid-kontrollen på noll ser det ut att vara en rejäl boost på hela volymen.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


05 Jun 2019, 07:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
Bilton wrote:
woodstock wrote:
Om det inte är som det ska har du sannolikt kopplat fel. Erfarenhet är ingen garanti mot det, trots att min egen erfarenhet ökat har felkopplingarna fortsatt vara ungefär de samma. Killarna i Tjernobyl var rätt duktiga på att köra kärnkraftverk också.


Jag har naturligvis kollad det noga.
Jag har gjort om hela anslutningen med alla delar, jag har kollat mot flera olika scheman för att säkerställa att det inte är fel eller feltolkat utifrån det schema som Fender skickat med, jag har labbet genom att koppla om alla kablar för att se vad som händer. Alla anslutningar på alla potar har nu en färgad och uppmärkt kabel som sitter på en labbplatta så att jag kan mäta och ansluta som jag vill med gitarren monteras och all elektronik placerad externt.
Jag är helt säker på att det inte är en felkoppling.

Sannolikheten för att allt ska fungera som det ska med enda avvikelsen att volymen blir dramatiskt hög vid en felkoppling är dessutom ganska liten...


Då utesluter vi in- och utgående ledare. Återstår komponentfel, eller att det faktiskt ska vara som du beskriver. Även om det inte stämmer alls den gemensamma bilden av en original Claptonstrata med boost-kontrollen på noll så är vad som verkligen gäller vad du har nu.

Vad är gitarren kopplad till? Det går mer ström från aktiv elektronik i gitarrer och det påverkar pedaler och förstärkare lite olika.


05 Jun 2019, 07:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
d95err wrote:
Är det här schema för kretsen?
http://www.blueguitar.org/new/schem/_gt ... m_fact.jpg

I så fall ser det ut som att det är booster (full range) -> volym -> mid-boost -> output

Även med mid-kontrollen på noll ser det ut att vara en rejäl boost på hela volymen.


Bra schema, det är helt klart mer än bara ett buffersteg före boost:en. För att utesluta möjliga fel i monteringen kolla att volymen är 50 k-potentiometern och boost-kontrollen är 250 k. Mest för säkerhets skull och för att som man känner sig själv känner man andra..


05 Jun 2019, 07:34
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 01:51
Posts: 29
Location: GBG
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
Blev nyfiken och googlade lite. Verkar som att den är neutral i mitten,. Skär bas åt ena hållet och diskant åt andra hållet.

"Here’s how Fender describes it:

The Stratocaster Mid Boost Kit includes all the parts needed to upgrade your guitar with the Mid Boost Preamp used on the Eric Clapton and Buddy Guy Strats. The system replaces one of the original tone controls with a variable “Midrange Boost” control. The Mid Boost knob adjusts gain from 0 dB (no boost) to 25 dB (for killer mids). Great for clean and distortion tones. The TBX tone control is neutral in the middle position, cuts treble in one direction and cuts bass in the other direction."

https://www.premierguitar.com/articles/10083-the-fender-eric-clapton-active-mid-boost

_________________
**************************


05 Jun 2019, 16:51
Profile ICQ

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
Uncle Meat wrote:
Blev nyfiken och googlade lite. Verkar som att den är neutral i mitten,. Skär bas åt ena hållet och diskant åt andra hållet.

"Here’s how Fender describes it:

The Stratocaster Mid Boost Kit includes all the parts needed to upgrade your guitar with the Mid Boost Preamp used on the Eric Clapton and Buddy Guy Strats. The system replaces one of the original tone controls with a variable “Midrange Boost” control. The Mid Boost knob adjusts gain from 0 dB (no boost) to 25 dB (for killer mids). Great for clean and distortion tones. The TBX tone control is neutral in the middle position, cuts treble in one direction and cuts bass in the other direction."

https://www.premierguitar.com/articles/10083-the-fender-eric-clapton-active-mid-boost


Alltså tonkontrollen är inte bekymret här, Det handlar om boostkontrollen.


05 Jun 2019, 18:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
woodstock wrote:
Uncle Meat wrote:
Blev nyfiken och googlade lite. Verkar som att den är neutral i mitten,. Skär bas åt ena hållet och diskant åt andra hållet.

"Here’s how Fender describes it:

The Stratocaster Mid Boost Kit includes all the parts needed to upgrade your guitar with the Mid Boost Preamp used on the Eric Clapton and Buddy Guy Strats. The system replaces one of the original tone controls with a variable “Midrange Boost” control. The Mid Boost knob adjusts gain from 0 dB (no boost) to 25 dB (for killer mids). Great for clean and distortion tones. The TBX tone control is neutral in the middle position, cuts treble in one direction and cuts bass in the other direction."

https://www.premierguitar.com/articles/10083-the-fender-eric-clapton-active-mid-boost


Alltså tonkontrollen är inte bekymret här, Det handlar om boostkontrollen.


Nej, det handlar om volymkontrollen! :-)

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


05 Jun 2019, 18:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
Ja det stämmer, plocka ur eländet och bygg in i en Claptone-pedal.


05 Jun 2019, 19:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
woodstock wrote:
Ja det stämmer, plocka ur eländet och bygg in i en Claptone-pedal.


Funderar faktiskt på det. :-)

Men jag vill ju inte ha några saker mellan gitarr och förstärkare...

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


05 Jun 2019, 19:30
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 01:51
Posts: 29
Location: GBG
Post Re: Eric Clapton-strata, någon som har?
Ursäkta, jag tankesnubblade verkar det som.
Läste dock att en del haft det jobbigt att få den inkopplad rätt eftersom det tydligen är fel i schemat?

_________________
**************************


08 Jun 2019, 14:50
Profile ICQ
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.