View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:08



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Malmsteen scalloperar gamla strator 
Author Message

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Malmsteen scalloperar gamla strator
Har man köpt en gitarr så gör man ju vad man vill med den, men jag tycker det hugger lite i hjärtat när man ser att Yngwie har scalloperat så många av sina gamla strator.
I videon nedan har han endast låtit sin strata från mars-54 vara helt utan scallopering. 6.25

https://www.youtube.com/watch?v=5GQ4vljyKGo


02 Jun 2019, 08:30
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Jo, men man får trösta sig med att han faktiskt använder gitarrerna och har ett av de bästa vibratona i branschen kanske delvis tack vare scalloperingen. (Man får ju onekligen bättre grepp om strängen på så vis)


02 Jun 2019, 09:29
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Jag tycker bara det är oerhört befriande med någon som behandlar instrument bara som det de är, instrument.
Och fintrimmat till det man tycker bör ändras.

Tänka mer på det för att det är X eller Y instrument, som eventuellt har ett högre värde eller är väldigt ovanlig, är i grunden rätt fånigt. Behöver man ändra sitt verktyg för att de skall göra jobbet bättre gör man det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jun 2019, 14:07
Profile WWW

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
I grund och botten är jag benägen att hålla med er.
Instrument är ju i första hand redskap för att skapa musik med och om någon har producerat stilbildande och omtyckt musik i sin genre så är det väl Yngwie Malmsteen. Scalloperingen är en del i hans spelstil.
Det är väl egentligen mer iriterande när folk som inte spelar själva, eller knappt gör det, sitter och håller på fantastiska instrument som aldrig spelas på.


02 Jun 2019, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Yngwies nonchiga rockstar-attityd är nästan det jag gillar bäst med honom. Att han staplar dyra vintagegitarrer på hög i sin studio, kör Ferraris och har flera Rolexklockor på sig samtidigt trots att det är meningslöst. Otroligt underhållande. :)


02 Jun 2019, 18:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Vintage-talibanerna blir nog överlyckliga, desto färre ex i originalskick, desto högre värde på dom få ex som finns kvar!....Tror jag

_________________
pudas


02 Jun 2019, 21:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Många av de där var vare sig värdefulla eller särskilt gamla när han gjorde ingreppen.

Är det ok om jag scalloperar en 10 år gammal MIM-strata? :P


04 Jun 2019, 13:01
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Vad spelar det för roll om han vill scallopera sina guror? Det är ju hans prylar.
Något som däremot stör mig är hur kass han är på engelska trots att han har bott i USA så länge :D

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


04 Jun 2019, 18:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
OT, men jag stör mig nog mer på hans allmänt korkade framtoning, mer än scallopering av gitarrer!
Snacka om total avsaknad av ödmjukhet! Men vist spela gitarr kan han...…..som typ, någon form av idrott!
Man ska ju helt klart gratulera honom för att kunna leva gott på sin savant förmåga!

_________________
pudas


04 Jun 2019, 19:43
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Får erkänna att jag är aningen kluven i frågan...
Å ena sidan har jag alltid moddat mina gitarrer, ibland rejält, för att passa mig.
Å andra sidan kan det skära lite i själen när en fin gammal gitarr moddas så att den knappt går att återställa.


04 Jun 2019, 21:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
pudas wrote:
OT, men jag stör mig nog mer på hans allmänt korkade framtoning, mer än scallopering av gitarrer!
Snacka om total avsaknad av ödmjukhet! Men vist spela gitarr kan han...…..som typ, någon form av idrott!
Man ska ju helt klart gratulera honom för att kunna leva gott på sin savant förmåga!


Han har en underlig personlighet helt klart.

Men det där du skriver om idrott. Du är ju ännu en som uppenbart aldrig har lyssnat på honom. Visst han är snabb, men inte snabb. Det är hans fantastiska vibrato och pitch som gör honom till en av de största.


05 Jun 2019, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Magnus Olsson wrote:
Och fintrimmat till det man tycker bör ändras.

/Magnus

Att scallopera en hals är för mig lite mer än 'fintrimma'

Den enda korrekta beslutet på en gitarrmodell med skruvad hals är ju att spara orginalhalsen och sätta dit
en annan som man scalloperat.

Det är faktiskt fånigt och småsnålt att inte göra på det sättet.

_________________



05 Jun 2019, 13:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Mike Leaf wrote:
Att scallopera en hals är för mig lite mer än 'fintrimma'

Den enda korrekta beslutet på en gitarrmodell med skruvad hals är ju att spara orginalhalsen och sätta dit
en annan som man scalloperat.

Det är faktiskt fånigt och småsnålt att inte göra på det sättet.


Hur är det småsnålt? Menar du att han tjänar på att skallopera originalen eller att han genom att skallopera sabbar ett potentiellt utställningsföremål?

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


05 Jun 2019, 14:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Och fintrimmat till det man tycker bör ändras.

/Magnus

Att scallopera en hals är för mig lite mer än 'fintrimma'

Den enda korrekta beslutet på en gitarrmodell med skruvad hals är ju att spara orginalhalsen och sätta dit
en annan som man scalloperat.

Det är faktiskt fånigt och småsnålt att inte göra på det sättet.


Ähh... öööhh.... va? ...så en hals är värd mer än den andra som det enligt dig går bra att våldföra sig på? Hur bedömer man det?

Logik?


05 Jun 2019, 14:40
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Lustigt hur en marknad och ett värde kan utveckla sig egentligen. Var inte stratan en form av “budgetgitarr” från början? (För att inte tala om Telen) Nu blev ju gitarren en riktig lyckoträff egentligen med tanke på form, känsla och utseende, så det går ju att motivera både bruks- och marknadsvärdet. (60’s cycle hum var dock inte så lyckat, men bortsett från det.)

Både Blackmore och Yngwie tyckte dock helt ”rationellt” ett det gick att förädla formen på greppbrädan ytterligare. De fick den greppbräda de ville ha.


05 Jun 2019, 17:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Vinyljunkie wrote:
Ähh... öööhh.... va? ...så en hals är värd mer än den andra som det enligt dig går bra att våldföra sig på? Hur bedömer man det?

Logik?

Ja så är det ju, bedömningen är att orginalhalsen alltid är mer värdefull för instrumentet som en helhet
Det handlar inte om monetära värden som jag misstänker du hugger på (som vanligt)
Det gäller alltså även tex en Mexico Strata (eller Japs)

_________________



05 Jun 2019, 19:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
lgs wrote:
Lustigt hur en marknad och ett värde kan utveckla sig egentligen. Var inte stratan en form av “budgetgitarr” från början?.

Nä var har du fått det ifrån? Den kostade mer än en Les Paul i slutet av 50-talet.
Kanske kommer detta av att det tillverkades och såldes så otroligt många att andrahandsvärdet blev sämre?

_________________



05 Jun 2019, 19:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Mike Leaf wrote:
lgs wrote:
Lustigt hur en marknad och ett värde kan utveckla sig egentligen. Var inte stratan en form av “budgetgitarr” från början?.

Nä var har du fått det ifrån? Den kostade mer än en Les Paul i slutet av 50-talet.
Kanske kommer detta av att det tillverkades och såldes så otroligt många att andrahandsvärdet blev sämre?


Ja, jag inser att jag kanske trampade i klaveret och håller på att göra min läxa här och nu:

https://www.fender.com/articles/gear/th ... -the-1950s

Men jag har haft några strator och tyckte t.ex. en från 1976 var rena skräpet om än väldigt stryktålig.

Men den skönaste och bästa hittills, särskilt halsen, är en 60ˋs anniv. Commemorative, dock relativt billig att köpa.


05 Jun 2019, 19:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
lgs wrote:

Men jag har haft några strator och tyckte t.ex. en från 1976 var rena skräpet om än väldigt stryktålig.
Men den skönaste och bästa hittills, särskilt halsen, är en 60ˋs anniv. Commemorative, dock relativt billig att köpa.


Det har inget med det monetära värdet att göra hur 'bra' eller 'skräp' en gitarr är.
Sen får man kanske beakta att många av de mest aktade gitarristerna (kanske inte av VJ) tycker att pre-cbs har helt andra
kvalite än det som producerats efter det. Det kan ju var och en bedöma själv.

Om du har en sån jätteskön hals och kände för att testa att scallopera , skulle du inte spara orginalhalesen och köpa en annan hals att karva i ?

_________________



05 Jun 2019, 20:15
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Mike Leaf wrote:
lgs wrote:

Men jag har haft några strator och tyckte t.ex. en från 1976 var rena skräpet om än väldigt stryktålig.
Men den skönaste och bästa hittills, särskilt halsen, är en 60ˋs anniv. Commemorative, dock relativt billig att köpa.


Det har inget med det monetära värdet att göra hur 'bra' eller 'skräp' en gitarr är.
Sen får man kanske beakta att många av de mest aktade gitarristerna (kanske inte av VJ) tycker att pre-cbs har helt andra
kvalite än det som producerats efter det. Det kan ju var och en bedöma själv.

Om du har en sån jätteskön hals och kände för att testa att scallopera , skulle du inte spara orginalhalesen och köpa en annan hals att karva i ?


Jag vet. Jag har testat scalloperad greppbräda och snabbt kunnat konstatera ett det inte känns naturligt för mig. Så den frågan kan bara förbli hypotetisk. Men jag slipade för inte så länge sedan av finishen på en LP standard hals (dock ej vintage) med tanke på att den säljer jag aldrig utan använder den tills den överlever mig...


05 Jun 2019, 20:55
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Jag får backa på det här med strata som ”budgetgitarr”.

När stratan började säljas år 1954 så kostade den 249 dollar, vilket med hänsyn till inflationen idag motsvarar ca 2 325 dollar.

De var alltså snarare rätt dyra men har allteftersom faktiskt blivit billigare om vi pratar nya strator, så de kan ju med gott samvete scalloperas. :mrgreen:


https://www.saving.org/inflation/inflat ... &year=1954


05 Jun 2019, 21:44
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Mike Leaf wrote:
Nä var har du fått det ifrån? Den kostade mer än en Les Paul i slutet av 50-talet.
Kanske kommer detta av att det tillverkades och såldes så otroligt många att andrahandsvärdet blev sämre?

Konstigt faktiskt. En Les Paul känns ju mycket exklusivare än en Strata. Mer gitarr för pengarna och svårare att tillverka.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Jun 2019, 01:28
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Polytone wrote:
Mike Leaf wrote:
Nä var har du fått det ifrån? Den kostade mer än en Les Paul i slutet av 50-talet.
Kanske kommer detta av att det tillverkades och såldes så otroligt många att andrahandsvärdet blev sämre?

Konstigt faktiskt. En Les Paul känns ju mycket exklusivare än en Strata. Mer gitarr för pengarna och svårare att tillverka.


Jag instämmer, men har läst att det lades ner mycket arbete från inte bara Leo Fender utan flera personer att skapa stratan. Tremolostallet krävde tydligen en hel del. Så utvecklingskostnaderna var relativt höga.

Priset på en LP standard 1959 var 269 dollar, vilket med inflationsjustering motsvarar ca 2 338 dollar idag.
www.lespaulforum.com/forum/showthread.p ... ul-in-1959

Yngwie har även nån Vintage LP, som han låtit bli att scallopera. :mrgreen:


06 Jun 2019, 06:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
lgs wrote:

Yngwie har även nån Vintage LP, som han låtit bli att scallopera. :mrgreen:


Undrar varför han inte vill "finjustera" den? Få den helt optimal?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Jun 2019, 10:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
lgs wrote:
Jag får backa på det här med strata som ”budgetgitarr”.

De var alltså snarare rätt dyra men har allteftersom faktiskt blivit billigare om vi pratar nya strator,


Tja det är relativt och beror på hur man definierar 'strata' samt tidsaspekten
Det startar väl under 1000-lappen med VJ's favorit, 'Rusta-stratan' och sen finns de i alla valörer upp till c:a 250.000 för de dyraste handrelikerade signaturmodellerna
Om det är amerikanska vi pratar om har de snarare blivit dyrare på senaste tiden pga att Kronan är i limbo mot både Dollarn och Euron.

_________________



06 Jun 2019, 10:32
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Mike Leaf wrote:
lgs wrote:
Jag får backa på det här med strata som ”budgetgitarr”.

De var alltså snarare rätt dyra men har allteftersom faktiskt blivit billigare om vi pratar nya strator,


Tja det är relativt och beror på hur man definierar 'strata' samt tidsaspekten
Det startar väl under 1000-lappen med VJ's favorit, 'Rusta-stratan' och sen finns de i alla valörer upp till c:a 250.000 för de dyraste handrelikerade signaturmodellerna
Om det är amerikanska vi pratar om har de snarare blivit dyrare på senaste tiden pga att Kronan är i limbo mot både Dollarn och Euron.


Vi pratar ju i princip om US standard strata, och den har med hänsyn till inflation och dollarkurser blivit ca 35 procent billigare sedan 50-talet.


06 Jun 2019, 14:13
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Beräkningsätt för att stratan blivit billigare sedan 1950-talet.

1957 strata: 275 $
2015 strata: 1 299 $

Dollarkurs 1957: 5,17 kr
Dollarkurs 2015: 8,40 kr

275 x 5,17 = 1 422 kr
1 299 x 8,40 = 10 912 kr

Prisnivå i Sverige 1957: 372
Prisnivå i Sverige 2015: 4 578
Inflationsfaktor: 4 372 / 372 = 12

1 422 x 12 = 17 064 kr

10 912 / 17 064 = 0,64

Alltså: stratan har blivit ca 36 procent billigare, bortsett från importkostnader, tullmoms od.

Scallopera på!


https://www.vilkenstorlek.se/valuta/dol ... g-usd-sek/
https://www.scb.se/contentassets/2c6de2 ... -07_sv.xls
https://www.riksbank.se/sv/statistik/so ... =Comma&f=y


Last edited by lgs on 09 Jun 2019, 10:19, edited 2 times in total.



06 Jun 2019, 14:28
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Polytone wrote:
lgs wrote:

Yngwie har även nån Vintage LP, som han låtit bli att scallopera. :mrgreen:


Undrar varför han inte vill "finjustera" den? Få den helt optimal?


Han har inte LPn som arbetsredskap, normalt sett. Kanske en pensionsförsäkring ifall han går i konkurs? :mrgreen:


06 Jun 2019, 14:39
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Ähh... öööhh.... va? ...så en hals är värd mer än den andra som det enligt dig går bra att våldföra sig på? Hur bedömer man det?

Logik?

Ja så är det ju, bedömningen är att orginalhalsen alltid är mer värdefull för instrumentet som en helhet
Det handlar inte om monetära värden som jag misstänker du hugger på (som vanligt)
Det gäller alltså även tex en Mexico Strata (eller Japs)


Jo men om man resonerar så ska man ju aldrig köpa en fabriksbyggs gitarr med firmamärke (förutsatt att det är en gitarr med skruvad hals). Personligen kör jag enbart HPD, av flera skäl men framförallt för att det inte finns någon gitarrmodell av något märke som passar mig till 100%.


07 Jun 2019, 12:01
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Malmsteen scalloperar gamla strator
Mike Leaf wrote:
Sen får man kanske beakta att många av de mest aktade gitarristerna (kanske inte av VJ) tycker att pre-cbs har helt andra
kvalite än det som producerats efter det.


Du har koll på mig halvt om halvt. De få 50-tals Fender jag testat har alla varit mer eller mindre magiska. Däremot fanns det en 62:a eller 63 (minns inte vilket) på mässan i år som var helt hawaii - ingen trevlig gitarr alls och världens glipa i halsinpassningen. Mittemot stod en 74:a som var grym. Bara ett exempel detta på mässan. Jag har testat andra, både 60 och 70-talare som varit både bra och dåliga. Om jag skulle gå efter min egen anekdotiska bevisföring så skulle jag gissa på att den generella kvaliteten hos Fender försämrades långt innan CBS-övertaget? Du är duktig på vintage - vad säger du om min spaning?


07 Jun 2019, 12:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.