View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 12:45



Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Hendrix var helt kass egentligen 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Hendrix var helt kass egentligen
https://www.youtube.com/watch?v=H2_2HCWjSVI

Belackarna som kritiserade honom när det begav sig hade rätt. Hans solon är bara en massa gnissel utan substans. Klippet visar just detta. Den som lagt ut klippet och de som har kommenterat tror bara att det är bra för att tror att det är så man ska tycka för att vara creddig. Men det låter för jävla surt om honom. Det beror på att han har tagit droger.

När jag hör sån där psykedelisk musik så kommer jag alltid att tänka på den här:
https://www.youtube.com/watch?v=RLf1iflQILw


31 May 2019, 13:01
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Grattis, du har lyckats googla fram ett riktigt kasst solo.

"unsubscribe topic"


31 May 2019, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Visst var han kass, revolutionerade knappast gitarrspelandet och skrev bara en massa kass låtar som är bortglömda nu :wink:


31 May 2019, 13:29
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Hans flyt, flyhänthet och tonval i detta Newport-klipp har inget med droger att göra, utan beror snarare på att hans vita strata här - och bara här - hade en telecasterhals.
Ett omtalat faktum.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


31 May 2019, 13:41
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Nah... vet itte... tyckte detta var helt OK blues, om man nu ska spela blues.. Det som stör mig i det här klippet är alla viktigpettrar som lallar runt på scenen eller hänger över stärkarna och "spisar" med skitviktig min.


31 May 2019, 13:47
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Vinyljunkie wrote:
Hans solon är bara en massa gnissel utan substans.


Ja och ändå är han den gitarrist som, ensam, betytt mest för hur man spelar elektrisk gitarr idag.

PS
Strongt att kunna få en koppling till Accept i denna topic.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


31 May 2019, 15:37
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Näe gud vad dåligt så kan man ju inte ha det..... Vinyljunkie ska lägga upp ett eget solo genast.... !!!

_________________
/Marko


31 May 2019, 16:05
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Marko wrote:
Näe gud vad dåligt så kan man ju inte ha det..... Vinyljunkie ska lägga upp ett eget solo genast.... !!!


Brukar ad hominem-argument fungera för dig när du känner dig trampad på tårna å någon annans vägnar?


31 May 2019, 16:30
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
glassfinger wrote:
Vinyljunkie wrote:
Hans solon är bara en massa gnissel utan substans.


Ja och ändå är han den gitarrist som, ensam, betytt mest för hur man spelar elektrisk gitarr idag.

PS
Strongt att kunna få en koppling till Accept i denna topic.


Idag?? Knappast. För (riktigt) gamla gubbar kanske.

Jag tycker att Wolf Hoffmann är en förbisedd gitarrist. Han har betytt en väldans massa mer för mig än Hendrix. Och han spelar inte surt.


31 May 2019, 16:33
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
pikehead wrote:
Nah... vet itte... tyckte detta var helt OK blues, om man nu ska spela blues.. Det som stör mig i det här klippet är alla viktigpettrar som lallar runt på scenen eller hänger över stärkarna och "spisar" med skitviktig min.


Hade kanske varit ok blues framför en halvdöv publik på Marieholmsbåten. Ska man spela blues och bända får man bemästra sitt vibrato först tycker jag. Det hade säkert Hendrix kunnat lära sig av tex BB King om han inte hade gått bort i förtid.


31 May 2019, 16:36
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Marshall wrote:
Hans flyt, flyhänthet och tonval i detta Newport-klipp har inget med droger att göra, utan beror snarare på att hans vita strata här - och bara här - hade en telecasterhals.
Ett omtalat faktum.


Dem telecasterhals. Ständigt ska de förstöra tonvalet så det blir surt.


31 May 2019, 16:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Goran wrote:
Visst var han kass, revolutionerade knappast gitarrspelandet och skrev bara en massa kass låtar som är bortglömda nu :wink:


Sa jag det?


31 May 2019, 16:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Trout wrote:
Grattis, du har lyckats googla fram ett riktigt kasst solo.

"unsubscribe topic"


Finns det nåt bättre då?


31 May 2019, 16:38
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Attachment:
Trolling.jpg [220.86 KiB]
Not downloaded yet


31 May 2019, 18:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Jag tror han har fel värde på volympoten!

_________________
Mats


31 May 2019, 18:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Om vem som vore bra och dålig vore objektivt mätbart, då skulle åtminstone jag förmodligen vara helt ointresserad av musik.


31 May 2019, 19:07
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Vinyljunkie wrote:
Goran wrote:
Visst var han kass, revolutionerade knappast gitarrspelandet och skrev bara en massa kass låtar som är bortglömda nu :wink:


Sa jag det?

Nej, men jag :D :D :D


31 May 2019, 19:56
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
TS skruvade ned förväntningarna rejält.

Visst, mixen är kass, man hör ju bara gitarrljudet som inte heller är smickrande. Men själva spelandet är ju riktigt bra, där finns tajming, grym intensitet, sjyssta licks, bra tonval och fint bända toner!!!

För övrigt, visste ni att Hendrix har nosat på Humlans flykt?

- På ett postumt album, Hendrix in the West, finns låten Lover Man och ca 1,18 minuter in på den så spelar han ett litet parti av Humlans Flykt! (Inte riktigt lika bra som Kee Marcello men ändå)


31 May 2019, 20:08
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Hendrix hade förmåga att spela förbannat bra med dåtidens måt mätt och han var helt nyskapande. Men Hendrix kunde tyvärr också, mellan varven, spela lika "dåligt" som bra (oavsett vad det nu berodde på).

Lite off topic, men jag har 500-700 livekonserter från 1960- och hört åtskilligt fulspel av gamla "gitarr-idoler". Den som jag tycker höll jämn hög kvalitet är Peter Green. På de 30-50 FM bootlegs som cirkulerar är det i princip toppspel på det mesta.


31 May 2019, 20:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
zoork_1 wrote:
Hendrix hade förmåga att spela förbannat bra med dåtidens måt mätt och han var helt nyskapande. Men Hendrix kunde tyvärr också, mellan varven, spela lika "dåligt" som bra (oavsett vad det nu berodde på).

Lite off topic, men jag har 500-700 livekonserter från 1960- och hört åtskilligt fulspel av gamla "gitarr-idoler". Den som jag tycker höll jämn hög kvalitet är Peter Green. På de 30-50 FM bootlegs som cirkulerar är det i princip toppspel på det mesta.


Inga dåliga siffror! Har du hunnit lyssna igenom alla konserterna mer än en gång?


31 May 2019, 20:39
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Fantastiskt framträdande!


31 May 2019, 20:40
Profile
User avatar

Joined: 16 Oct 2014, 00:48
Posts: 66
Location: Karlstad
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Oj vilken supergäsp till trolltråd.


31 May 2019, 21:44
Profile

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Ironi eller kverulanter?


31 May 2019, 22:33
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
lgs wrote:
zoork_1 wrote:
Hendrix hade förmåga att spela förbannat bra med dåtidens måt mätt och han var helt nyskapande. Men Hendrix kunde tyvärr också, mellan varven, spela lika "dåligt" som bra (oavsett vad det nu berodde på).

Lite off topic, men jag har 500-700 livekonserter från 1960- och hört åtskilligt fulspel av gamla "gitarr-idoler". Den som jag tycker höll jämn hög kvalitet är Peter Green. På de 30-50 FM bootlegs som cirkulerar är det i princip toppspel på det mesta.
Inga dåliga siffror! Har du hunnit lyssna igenom alla konserterna mer än en gång?
Ärligt talat inte, ljudkvaliten på många shower är också väldigt dålig. Men jag har i princip alltid en livekonsert rullande. Uppskattar när det spelas i stunden, utan massa pålägg, processning mm.


31 May 2019, 23:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Jag spelade bra -och dåligt senast igår... Min egna teori (baserad främst på mig själv) -av mängden "bra" och mängden "dåligt" spelande vid samma tidpunkt; beror på är tre saker:

- Med vilken attityd/mindset/närvaro jag plockar upp mitt instrument.
- Hur mycket utanför min "comfort zone" jag väljer att ligga i mitt lir.
- Om jag lirar repeterat, inövat -eller bara improviserar.

Tror knappast jag är unik när det gäller detta. Nu lever jag inte på att spela mitt instrument. Men jag misstänker att: Om jag skulle lira samma sak över längre perioder; skulle bristen av variation i mitt spelande göra mitt spelande monotomt och tråkigt. Och tror man på tung-turnerande musiker; brukar de flesta av dessa säga; typ: -Skulle jag spela exakt samma sak varje kväll -skulle jag inte orka att hålla på med detta.
Jag tror att det är någonstans i detta läge; som "talang" och "kreativitet" kan bli en oerhörd börda för musiker. Detta individuellt; som för en grupp: Att leverera/repertera det som publiken/åhörarna vill höra. Förmågan att kunna göra detta med inspiration och inlevelse; är nog i särklass den tyngsta meriten i ett CV. Denna egenskap tenderar känneteckna ett genuint proffs ända ut i fingerspetsarna. "-No need to fix it if it ain't broke"; knäcker i 9 fall av 10 de som spelar först. Dock tenderar det vara undantagen -som blir framgångsrikare i sina kariärer. Detta gäller förövrigt alla yrken. Har vänner som jobbar som skådespelare och stand up komiker. Föreställ er vilken självkontroll det krävs -för att med inlevelse dra samma skojjiga "macka" 10 år i rad; bara för att folk vill höra den. Innerst inne vill ju artisterna egentligen bara gå backstage och köra nynningen mot tinningen och trycka av. Dock är detta priset en artist måste betala när man skapat en tidlös klassiker. Den största individuella utmaningen är nog att kunna leverera det övertygande om och om igen. Vissa fixar detta; andra gör det inte. Denna egenskap är nog den sannaste av alla färskvaror för en artist. För att full ut kunna greppa vidden av detta: Det är betydligt enklare om man skall leverera 5 klassiska hits kväll efter kväll; än att bara leverera en dito.

Nu tillbaka till ursprungsfunderingen:
Jimi Hendrix hade så jäkla läbbigt mycket talang och kreativitet; att detta nästan är skrämmande. Skillanden mellan Jimi och de flesta andra artister från samma tid; var att folk i första hand ville se Hendrix talang på gitarren. -Gonna sing for you now; but we'll skip that cause you came to hear the guitar anyway... Och INGEN protesterade. Det beskriver ganska väl om hur folk såg på Jimi Hendrix. När han väl började lira; stod ändå alla -inklusive hela musikeliten och bara stirrade som fågelholkar i avund på det han gjorde. Detta skänkte också Jimi Hendrix väldigt friare tyglar när det gäller frihet i att variera sitt lir. Det räckte med att han stod där framme med sin gura -och gjorde sin grej. Stämd -eller inte: Trots att man i så många klipp ser hur irriterad han verkligen är -när guran hela tiden blir ostämd. En del av hans så unika talang som gitarrist; var att han kunde verkligen leverera trots att gitarren stämde ur sig helt åt helvete mitt i låtarna. 10 av 9.99 -hade nog gett upp istället. Ingen hade någonsin ens förstått att det ens är möjligt att ta gitarren så över gränsen som Jimi Hendrix gjorde. Kassa inspelningar med Hendrix finns det hur mycket som helst av. Men då snackar vi om taskiga ljudupptagningar och labil stämning; SÄLLAN om att Jimi inte levererade sin grej den kvällen. Det är förvånandsvärt lätt för många att jämföra det Hendrix gjorde mot mer reperade band/grupper -med mer kontrollbara ljudkoncept. Även till mer modern musik. Och detta är ungefär samma sak -som att skita i att styra när man kör. Man kan bara spekulera i hur Jimi Hendrix verkligen hade låtit -om han hade fått möjlighet att lira på utrustning; där gitarren inte tappar stämningen och stärkarna inte rundar och plockar upp de lokala radio stationerna. Även i en modernare studio -där många av hindren som man brottades med då; inte ens existerar idag. Själv är jag benägen och tro; att karljäveln hade tagit hela sitt koncept MÅNGA SNÄPP LÄNGRE -än vad han tyvärr hann med göra under sitt kortare liv. Detta gäller förståss inte bara Hendrix; utan flera andra artister som lämnat oss för tidigt. Men jämfört med de flesta andra artister; så finns det en väldigt magnifik skillnad när det gäller bla Jimi Hendrix: Han var inte beronde av någon annan för att göra det han gjorde. + Att de tekniska möjligheterna han öppnade dörrarna för; tog fart i exakt i den riktning ifrån vad han skapade. ingen direkt hög oddsare att om Jimi hade fått möjlighet att köra sin grej en bit längre; hade han nog gjort precis samma sak han gjorde då: Spelade på en så hög nivå; som de övriga bara drömde om att ens kunna på att göra. Stevie Ray Vaughan fick ju chansen i en kommande generation; att rida på Jimis våg: Och som han gjorde detta! Men som sagt: Ge Jimi 10 år på Vaughans tid och bättre prylar. Hur stor hade SRV med sin gudabenådare talang på gitarr varit då...? Hade Eddie Van Halen chockat oss lika mycket -eller bara varit en irriterande kopia på ursprunsmästaren..?

- Jimi Hendrix was IT!
- PUNKT! (Abso-fuckin-lutely: med VERSALER!)


/ Jonken


01 Jun 2019, 09:10
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
In the name of "rättvisa" och "respekt": Ändra gärna trådnamnet -till något annat. (Detta är trots allt ett instrument/musik forum.)


/ Jonken


01 Jun 2019, 10:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Jag tycker det var kanon, försök gärna göra om det!
Precis så var Hendrix, tänk om det var 1968 och du var stenad då skulle du digga detta ännu mer!

Sen kan jag tycka det är jobbigt att se en hel konsert med Jimpan, för mycket flumsnack och stämmande av gitarren mellan varje låt, ibland mitt i.
Han hade uppenbart problem med intonering, stämning och såna detaljer under hela sin karriär , som dock var ganska kort. 2-3 år på toppen

_________________



01 Jun 2019, 10:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Vinyljunkie wrote:
Jag tycker att Wolf Hoffmann är en förbisedd gitarrist. Han har betytt en väldans massa mer för mig än Hendrix. Och han spelar inte surt.


Ja så kanske det är. Han är ju minst lika inspirerande för gitarrister i allmänhet som Magnus Rosén för basister.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


01 Jun 2019, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 448
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Lyssnade på clipet ovan och det verkar inte vara en "låt" eller ett riktigt solo? En kille verkar dra sladdar i förgrunden och några står och diskuterar i bakgrunden. Ser därför mer ut som Hendrix kollar soundet innan han ska börja. Mitchells trummande låter också lite random. Jag såg Hendrix 6 gånger live och han kunde ibland dra iväg ett långt ensam-solo som avslutning på en låt, det kan eventuellt också vara nåt sånt. Men bra klös ändå, och förmodligen ganska bra sound om ljudkvaliteten varit bättre.


01 Jun 2019, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Wilmer wrote:
Lyssnade på clipet ovan och det verkar inte vara en "låt" eller ett riktigt solo? En kille verkar dra sladdar i förgrunden och några står och diskuterar i bakgrunden. Ser därför mer ut som Hendrix kollar soundet innan han ska börja. Mitchells trummande låter också lite random. Jag såg Hendrix 6 gånger live och han kunde ibland dra iväg ett långt ensam-solo som avslutning på en låt, det kan eventuellt också vara nåt sånt. Men bra klös ändå, och förmodligen ganska bra sound om ljudkvaliteten varit bättre.

:shock: :o 6 gånger?!!!! -You fuckin' lucky bastard… (-Faffan; här går man och grinar för att man hade inte fick se han en gång....) :cry: :( :?
Det är bara gitarrens uppmickning man hör i klippet. Inte vad de övriga bandet lirar. Ljudet är även fördröjt (lagg).


/ Jonken


01 Jun 2019, 12:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 135 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.