View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 23:01



Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Hendrix var helt kass egentligen 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 448
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
OK, då förstår jag din mission. Att attackera sånt som känns gammalt och outmoded i slutet av 60-talet och början av 70-talet är ju ganska OK. Problemet är förstås om man ogillar Wienklassicismen och attackerar just Mozart som en ärkenolla, det kan bli lite fel? Varför inte attackera 70-talets riktiga sunkband som Led Zeppelin eller ärkenollan Jimmy Page, eller totalnollorna Kiss, från samma epok? Eller ABBA? Istället för Hendrix, lyssna på clipet jag postade med Johnny B Goode. Ingen, säger ingen, spelade så.


10 Jun 2019, 18:04
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Känns ännu som om ingen tagit kronan av Jimi.

Karln hade en minnst sagt fucked up barndom.
Han var inte alls gammal och om man lyssnar lite på vad han har att säga så var han heller inte alls i närheten av dum.


Droger och Alchohol lovar jag, gör alla era favoriter att klinka dåligt efter för mycket.
Och ni borde även förstå bristen på PA och alltför stora förstärkare för att dom skall höra varann... och dåliga underliga ställen att spela på ... osv osv.

Men det finns hur mychet som helst med musik,solon och chordwork när karln har en fullständig förståelse för högvis med skalor(modes med allt vad dom kräver för att fungera) och musik.
För att inte nämna hans taktsinne.
https://www.youtube.com/watch?v=hT5xOMOn8f4



Kom igen nu matematik rock vem bryr sig? till och med dom som klinkar den skyller ifrån sig.



#lovademigsjälvattintesänkamig


10 Jun 2019, 18:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 448
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Du har så rätt, Salesman.
Jag sa i en tidigare post att ingen spelade som Hendrix på 60-talet, och faktiskt inte idag heller.
Här en kille som gör sitt allra bästa med Johnny B Goode:
https://www.youtube.com/watch?v=NXLFPLh2RhM

Men ursäkta: jag måste skratta, här är vad han försöker härma:
https://www.youtube.com/watch?v=G6OedBFkxWU

Och det är vad jag såg redan 1967....


10 Jun 2019, 19:51
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
En bekant sa att Hendrix var kass, för han spelade inte likadant live som på skivorna.


10 Jun 2019, 20:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Bapman wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag vet inte hur bra det går att länka till Facebook-klipp här men, Hendrix lever!

https://www.facebook.com/joakim.stampe/ ... tion=group


Faan i mig bättre än Hendrix.
Och då gillar jag en hel del av vad han gjort.
Jag har inte mycket att tillföra i denna pseudodebatt
utom att man kan inte ta ifrån Hendrix att han ibland
spelade och sjöng ostämd och ibland inte.
Sedan kan man väl ana en musikalisk bakgrund
som de flesta bojare inte kan relatera till tex ett 6th ackord tex.
var kan detta komma ifrån tror ni

Jämförelsen tidigare med Narciso Yepes som spelade utan naglar på klassisk gitarr
kan ses som lika revolutionerande som Hendrix svajarmsbombande ( för tiden )


Utan naglar är inget nytt, Francisco Tarrega. gjorde det redan på 1800-talet.


10 Jun 2019, 23:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
woodstock wrote:
Bapman wrote:

Jämförelsen tidigare med Narciso Yepes som spelade utan naglar på klassisk gitarr
kan ses som lika revolutionerande som Hendrix svajarmsbombande ( för tiden )


Utan naglar är inget nytt, Francisco Tarrega. gjorde det redan på 1800-talet.



Jo jag vet men det var ingen större grej då eftersom det inte var satt nån standard på samma sätt.
Det var skillnad för Yepes.
Men du har helt rätt.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


10 Jun 2019, 23:49
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
https://youtu.be/RxwceLlaODM


11 Jun 2019, 08:10
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Wilmer wrote:
Ja, vad kan man säga i en uppenbar trolltråd? Men jag postar ändå ett clip som visar på hur Hendrix faktiskt spelade för mer än 50 år sen. Hur många kunde spela så då? Ingen. Hur många idag med samma attack? Ingen. Luta er tillbaka: Hendrix med Chuck Berrys slagdänga Johnny B Goode:

https://www.youtube.com/watch?v=G6OedBFkxWU



Johnny B Goode i punktempo är fränt, om än inget direkt imponerande, inte ens då. Desto snabbare man spelar den låten, desto enklare blir den att spela.


11 Jun 2019, 12:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
bummer wrote:
En bekant sa att Hendrix var kass, för han spelade inte likadant live som på skivorna.


Förmågan att planka sig själv är en konstart i sig.


11 Jun 2019, 13:16
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Wilmer wrote:
OK, då förstår jag din mission. Att attackera sånt som känns gammalt och outmoded i slutet av 60-talet och början av 70-talet är ju ganska OK. Problemet är förstås om man ogillar Wienklassicismen och attackerar just Mozart som en ärkenolla, det kan bli lite fel? Varför inte attackera 70-talets riktiga sunkband som Led Zeppelin eller ärkenollan Jimmy Page, eller totalnollorna Kiss, från samma epok? Eller ABBA? Istället för Hendrix, lyssna på clipet jag postade med Johnny B Goode. Ingen, säger ingen, spelade så.



Jag har ingen mission. Jag bara snubblade över ett klipp där han spelade helrötet och kände att jag ville påpeka det. Sen påpekade jag i inlägget du refererar till att att göra det är som att svära i kyrkan här på bojen, som sig bevisas i hela tråden. :mrgreen:

Jämförelsen med klassisk musik är inte adekvat då vi snackar om inspelad musik kontra noter.

Jimmy Page kunde vara lika sloppy som Jimmy så ja varför inte.

Visa mig ett klipp när Kiss spelar illa från 70-talet. Jag tycker de har ett oförtjänt rykte om sig att inte kunna spela så bra men för den som vill ge dem en chans så märker man snart att de kan ha ganska intrikata twinguitar-arr i många låtar samt mycket stämsång som är klockren. Jag skulle snarare säga att ingen lät som de på 70-talet.

ABBA??? Är du full eller? Finns ju inget på 70-talet som är så välspelat som just dem! Inte i samma genre iaf.


11 Jun 2019, 13:25
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Var märkvärdig för sin tid och inget mer. Idag hade knappast någon brytt sig om de hört honom för första gången.


09 Jul 2019, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Kiss intrikata twin guitar-arr ”skrevs” och spelades av The Dynamic Duo, Steve Hunter & Dick Wagner.
De gjorde samma sak för Alice Cooper, Lou Reed & Aerosmith.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Jul 2019, 10:49
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Vinyljunkie wrote:

Ingenstans har jag klankat ner på Jimis rytmik. Tvärtom tycker jag att det är där han verkligen briljerar.

Ingenstans har jag gjort en jämförelse eller ens nämnt metal. Hör ingen metal i Hendrix, han hade inte ens grundkunskaper att använda högerhanden för att försöka sig på genren.

Det är hans oförmåga att spela i pitch när han solar i klippet jag påpekar. Alla hör inte att någonting är falskt. Det är ok att du inte gör det, du får fortsätta dyrka din idol ändå. (55.000 på Ullevi hör heller inte att Håkan Hellström sjunger falskt)

Nä jag håller faktiskt med om att inte alla kan efterapa Hendrix. När man väl lärt sig spela är det jättesvårt att spela dåligt igen.


Jag kan inte låta bli att fånga upp det här inlägget nu när jag lyssnar på Jimis "In From the Storm". Det är en riktigt bra och tidig hårdrockslåt (om än med vissa psykadeliska inslag).


11 Jul 2019, 14:40
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Marshall wrote:
Kiss intrikata twin guitar-arr ”skrevs” och spelades av The Dynamic Duo, Steve Hunter & Dick Wagner.
De gjorde samma sak för Alice Cooper, Lou Reed & Aerosmith.


Vilken eller vilka plattor talar du om nu?

Låten Detroit Rock City? - Jag har läst att Bob Ezrin skrev solot på den, men minns inte att någon utanför Kiss spelade på Destroyer.

Här står i och för sig att Dick Wagner spelade solot på Sweet Pain:
https://kiss.fandom.com/wiki/Destroyer


11 Jul 2019, 14:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hendrix var helt kass egentligen
Marshall wrote:
Kiss intrikata twin guitar-arr ”skrevs” och spelades av The Dynamic Duo, Steve Hunter & Dick Wagner.
De gjorde samma sak för Alice Cooper, Lou Reed & Aerosmith.


När Dick Wagner kom in i bilden hade Kiss redan till stor del lämnat de Humble Pie-inspirerade gitarrarrangemangen bakom sig som återfinns på de tre första plattorna. Det enda han gjorde för KIss var ju ett och annat solo när Ace Frehley var för packad och inte dök upp.


15 Jul 2019, 13:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.